EU-TUOMIOISTUIMEN OIKEUSKÄYTÄNTÖÄ SOSIAALITURVAN KOORDINAATIOSTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
Advertisements

HE 84/2015 vp – Työttömyysturvalain muuttaminen Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
Henkilöstöjärjestöjen Tiedotustilaisuus Juko, Koho, Kunta-alan unioni.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Raitanen Anitta Miten vapaaehtoistoiminnalle voidaan luoda edellytyksiä? Varautumisseminaari 2015 (SPEK) Järjestöt ja kokonaisturvallisuus Kommenttipuheenvuoro.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Lakitieto LAPSEN OIKEUDET. SUKUNIMILAKI Jos ei toisin ilmoiteta, lapsi saa äidin sukunimen. Jos ei toisin ilmoiteta, lapsi saa äidin sukunimen. Jos vanhemmilla.
Suomen asumisperusteinen sosiaaliturva Jyväskylän yliopisto Heli Ahokas / Kela.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
SOLVIT Tehokas ja nopea ongelmanratkaisu sisämarkkinoille europa.eu.int/solvit.
Maataloustuotteiden jatkojalostus Marjatta Rahkio, LTK.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Ajankohtaista työmarkkinoilta
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Mobiilin sosiaaliturvan kärkihanke työpaja ETK:n kommentti
Aulis Kuusela Maaseutuvirasto
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
C-363/08 Slanina C-347/12 Wiering
Mobiilin sosiaaliturvan kärkihanke työpaja
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yhteiskunnan tuki odottaville äideille
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Sähköinen avustushaku
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Pääsääntö Sukulaisuus * Muu ehto Muu työskentely
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet – Matkat
Elämänkatsomustiedon tunti
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Lainsäädäntö ja sen merkitys
Lissabonin sopimus.
Esteellisyys KA-työryhmissä
EUROOPAN UNIONIN SISÄ- MARKKINA- KAUPPA.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Työn muodot Työsopimuksen ehdot
Ajankohtaista Lapin TE-palveluissa Kuntainfo
Huomioita raportista ”Yrittäjien lakisääteinen eläketurva – työurat, työtulo ja rahoitus” Mikko Karpoja
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
Valmistelutilanne : henkilöstösiirrot ja liikkeen luovutus sote- ja maakuntauudistuksessa koskien muutosta
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Saavutettavuusvalvonta
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
JHL:n edustajisto Hannu Moilanen/Marja Lehtonen
Määräaikaiset palvelussuhteet
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Esteellisyys KA-työryhmissä
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Uudenmaan ELY-keskus, erikoissuunnittelija Riitta Somero
Perheoikeudelliset palvelut
Ennakkovero-lippumiehet
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
YH9, YH1, Tehtävä 7 -Perustulo
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

EU-TUOMIOISTUIMEN OIKEUSKÄYTÄNTÖÄ SOSIAALITURVAN KOORDINAATIOSTA 31.3.2017 EU-TUOMIOISTUIMEN OIKEUSKÄYTÄNTÖÄ SOSIAALITURVAN KOORDINAATIOSTA 19.4.2017 Lainsäädäntöneuvos, OTT Sonya Walkila Oikeusministeriö 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

SISÄLTÖ Sosiaaliturvan koordinaatiota koskevia esimerkkejä EU-tuomioistuimen oikeuskäytännöstä: Työttömyysturva Jeltes (+ Miethe); Petersen Perhe-etuudet Slanina; Hudzinski (+Bosmann); Bergström Koordinaatioasetusten aineellinen soveltamisala komissio v. Malta 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

TYÖTTÖMYYSTURVA 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

JELTES, C-443/11 Jeltes (NL) rajatyöntekijä, asuu BE ja töissä NL Työttömäksi 08/’10  haki työttömyysetuutta NL:sta  ”epätyypillinen rajatyöntekijä” Asetuksen 1408/71 71 artikla: kokonaan työttömät rajatyöntekijät ovat sen jäsenvaltion lainsäädännön alaisia, jonka alueella he asuvat kokonaan työttömät muut kuin rajatyöntekijät, jotka eivät palaa päivittäin tai vähintään kerran viikossa asuinjäsenvaltioonsa, voivat asettua työvoimaviranomaisten käytettäväksi toimivaltaisen jäsenvaltion alueella tai asettua työvoimaviranomaisten käytettäväksi asuinjäsenvaltion alueella Uusi asetus 883/2004 voimaan 05/’10 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

JELTES↔MIETHE Miethe-tuomion merkityksellisyys (C-1/85)? Miethe (DE) oli aina asunut ja työskennellyt DE:ssa Muutti BE:aan lasten koulun takia, mutta jatkoi töitä DE:ssa Työttömäksi  haki työttömyyskorvausta DE:sta  hylky EUT: työntekijä, joka on säilyttänyt sellaiset ammatilliset ja henkilökohtaiset siteet viimeiseen työskentelyjäsenvaltioonsa, että hänellä on siellä parhaat mahdollisuudet palata työelämään, voi halutessaan asettua tämän JV:n työvoimaviranomaisten käytettäväksi työnsaantia varten voidakseen saada sieltä sekä tukea uudelleen työllistymistä varten että työttömyyskorvauksia. ”Epätyypillinen rajatyöntekijä” = muu kuin rajatyöntekijä 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

.. JELTES Asetuksen N:o 883/2004 65 artiklalla korvattiin asetuksen 1408/71 71 artikla muuttamalla osittain sen sisältöä: kokonaan työttömät rajatyöntekijät voivat saada työttömyyskorvauksia edelleen vain asumisvaltiostaan voivat kuitenkin ilmoittautua työnhakijoiksi myös viimeisessä työskentelyvaltiossa Mites Miethe? ”Epätyypillinen rajatyöntekijä”: sekä työllistymistuki että korvaus 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

.. JELTES EUT: kokonaan työttömän rajatyöntekijän on ilmoittauduttava asuinjäsenvaltionsa työvoima- viranomaisten käytettäväksi. Velvollisuus eikä mahdollisuus Voi ainoastaan ilmoittautua täydentävästi myös viimeisen työskentelyjäsenvaltionsa työvoimaviranomaisten käytettäväksi Asetus 883/2004 annettiin Miethe-tuomion jälkeen  lainsäätäjä olisi voinut muotoilla 65 artiklan toisin  ei tehnyt näin Jeltes saa työttömyyskorvaukset BE:sta ja voi tämän lisäksi ilmoittautua NL:n työvoimaviranomaisten käytettäväksi, mutta ainoastaan saadakseen siellä palveluja uudelleen työllistymistä varten (ei korvausta). 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

PETERSEN, C-228/07 Petersen (DE), työskenteli Itävallassa, muuttamassa takaisin Saksaan Haki työkyvyttömyyseläkettä Itävallasta  hylky Asetuksen 10.1 artiklan mukaan ”työkyvyttömyysetuus” voidaan viedä maasta, mutta ”työttömyysetuutta ” tässä tapauksessa ei (vrt. 69 art.) EUT: kyse työttömyysetuudesta Itävallan kansallisen lainsäädännön mukaan ko. etuuden saamisen edellytyksenä on asuminen Itävallassa 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

PETERSEN Asumisedellytyksen asettaminen työttömyysetuuden saamiselle on lähtökohtaisesti ok; kuitenkin: työttömät, jotka lähtevät muuhun jäsenvaltioon kuin toimivaltaiseen valtioon ”hakeakseen siellä työtä”, säilyttävät oikeutensa työttömyysetuuteen työttömät, jotka viimeisen työskentelynsä aikana asuivat muun jäsenvaltion kuin toimivaltaisen valtion alueella (vrt. De Cuyper-tuomio, C-406/04) 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

PETERSEN Asumisedellytyksen täyttäminen oli helpompaa Itävallan työntekijöille  välillinen syrjintä  Itävalta ei pystynyt oikeuttamaan (yleisen edun mukaisilla pakottavilla syillä) EUT: Itävalta ei voinut asettaa asumisedellytystä ko. ”työttömyysetuuden” myöntämiselle, koska se ei pystynyt esittämään mitään sellaista seikkaa, jolla voitaisiin osoittaa, että tällainen edellytys on objektiivisesti perusteltu ja oikeasuhteinen. 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

PERHE-ETUUDET 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

ROMANA SLANINA, C-363/08 RS + itävaltalainen aviomies + Nina-tytär RS:lle maksetaan perheavustusta Itävallassa RS muuttaa Kreikkaan ’97 ja ex-mies jää Itävaltaan RS on Ninan ainoa huoltaja. Isä velvollinen maksamaan elatusapua, vaikka ei maksa. RS sai Itävallasta perheavustuksia ja verovähennyksiä 01/98- 10/03 yli 10 000 € Verovirasto päätti, että määrä palautettava, koska RS oli asunut tyttärensä kanssa Kreikassa pysyvästi v. ’97 lähtien  Ninan ”elinetujen keskus ja pysyvä asuinpaikka” ei ollut enää Itävallassa. 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

.. ROMANA SLANINA RS ei tehnyt lainkaan töitä ennen v. 2001, tämän jälkeen kausittain matkaoppaana  Ninan katsottiin kuitenkin olevan ex-miehen/isän ”perheenjäsen” (asetuksen 1408/71 1.f artikla) ja RS:lla oli siten oikeus kyseisiin Ninasta maksettuihin avustuksiin (73 artikla)  Jos RS työskentelisi siinä määrin, että hänelle syntyisi oikeus perhe-etuuksiin Kreikassa, oikeus Itävallan maksamiin perheavustuksiin keskeytettäisiin niin, että näitä avustuksia maksettaisiin vain ”erotuksen” osalta 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

HUDZINSKI, C-611/10 Hudzinski ja Wawrzyniak (PL) = Asuvat PL, mutta työskentelivät muutaman kk kk lähetettynä / kausityöntekijänä Saksassa Kuuluivat Puolan sosiaaliturvajärjestelmän piiriin (asetuksen 14.1.a ja 14a.1.a artikla) Molemmat Saksassa yleisesti (tulo)verovelvollisia Hakivat lapsilisää Saksasta (154€/kk)  hylky Saksan (=jäsenvaltion, jossa työskennellään tilapäisesti mutta joka ei ole toimivaltainen valtio) mahdollisuus myöntää lapsilisä? Onko sellainen Saksan kansallisen oikeuden sääntö OK, jolla suljetaan pois tämä etuus tilanteessa, jossa vastaava etuus saadaan/voitaisiin saada toisessa valtiossa? 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

.. HUDZINSKI ↔ BOSMANN Bosmann (C-352/06): Pre-Bosmann: toimivaltaisen JV tulee soveltaa kansallista lakia muu JV ei saa soveltaa, vaikka hlö kelpoinen Bosmann (C-352/06): Belgian kansalainen, asuu DE, töissä NL Lapsietuudet Saksasta asumisen perusteella EUT: vaikka DE ei toimivaltainen JV, ei kuitenkaan estettä maksaa etuuksia, jos kansallinen laki sallii rva Bosmann olisi menettänyt lapsilisät vapaan liikkumisen seurauksena (DE  NL; erot eduissa) rva Bosmannin lapset asuivat Saksassa 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

.. HUDZINSKI Etuuden peruste: Bosmannin: asuminen Hudzinski ja Wawrzyniak: tuloverovelvollisuus asuminen heidän kohdallaan siten merkityksetöntä haettu perhe-etuuskin rahoitettiin verotuloilla Saksa voi siis myöntää lapsilisän (edullisempi kansallinen laki) Sen tulee kuitenkin tällöinkin noudattaa EU-oikeutta (syrjimättömyys; ei haittaa vapaalle liikkuvuudelle): Saksan kansallinen laki ei merkinnyt vain etuuden määrän vähentämistä toisessa valtiossa saatavan vastaavan etuuden määrällä, vaan tämän etuuden sulkemista kokonaan pois  EI OK! (haittaa vapaalle liikkuvuudelle) 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

BERGSTRÖM, C-257/10 Bergström (SE) oli asunut ja työskennellyt Sveitsissä tyttärensä syntymään saakka (’97-’02) Anoi vanhempainrahaa niiden tulojen perusteella, laskettuna, jotka hän oli saanut Sveitsissä työskentelystään. Myönnettiin vain perusmäärän suuruinen, koska ei ollut työskennellyt Ruotsissa synnytystä edeltäneiden 240 pvän ajan. EUT: Bergström oli täyttänyt vanhempainrahan saamisen edellytyksen Sveitsissä tekemällään työllä Perhe-etuuden määrä on laskettava siten, että otetaan huomioon sellaisen henkilön tulot, jolla on tällaiseen henkilöön verrattava kokemus ja pätevyys ja joka työskentelee vastaavissa tehtävissä sen jäsenvaltion alueella, jossa tätä etuutta vaaditaan. 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

KOORDINAATIOASETUSTEN AINEELLINEN SOVELTAMISALA 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

KOMISSIO v. MALTA, C-12/14 Malta vähensi maltalaisista vanhuuseläkkeistä UK:n virkamieseläkkeen määrän. Komissio: Malta rikkoi EU-oikeutta (asetusten 1408/71 ja 883/2004) päällekkäisyyksiä estäviä sääntöjä) Jäsenvaltioiden on ilmoitettava ne sosiaaliturvaetuuksia koskevat kansalliset lainsäädännöt ja järjestelmät, jotka kuuluvat asetusten asialliseen soveltamisalaan  muiden jäsenvaltioiden noudatettava näitä ilmoituksia  jos epäilyksiä: hallintotoimikunta, komissio, SEUT 259 tai 267 artiklan mukaiset menettelyt - EUT: Muut jäsenvaltiot eivät voi omasta aloitteestaan itse määrittää, olisiko toisen jäsenvaltion lain tai säännöstön katsottava kuuluvan kyseisten asetusten asialliseen soveltamisalaan. 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila

KIITOS! sonya.walkila@om.fi 19.4.2017 LsN, OTT Sonya Walkila