OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun perusopetuksessa
Advertisements

Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS-ajatuksia.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Tarvitaan monta tapaa oppia ja opettaa
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Some – opettajan ja opiskelijan työkaluina
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Pedagoginen kehittäminen
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kyselyn tulokset
Oulun normaalikoulun lukio
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Monialainen yhteispalvelu
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
Yliopistojen intrapäivä
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Ideamuotoilun palautekyselyn tulokset
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu ulla.ilomaki-keisala@helsinki.fi

OPS-PROSESSI Opetussuunnitelmatyössä ei ole kysymys pelkästään asiakirjan tuottamisesta. Opetussuunnitelman tulisi olla opettajan, oppilaan, opiskelijan ja vanhempien yhteinen työväline. Opetussuunnitelma on keskeisin dokumentti, jolla yhteisö ilmaisee koulutusta koskevan tahtonsa. Ulla Ilomäki-Keisala

MIKSI UUSI OPS? Miksi vuoden 2004 ops ei enää riitä? Oppisisällöt ovat liian laajat. Aihekokonaisuudet ovat jääneet irrallisiksi. Kasvatuksen ja oppimisen tavoitteet on selkiytettävä. Työtavat ja oppimisympäristöt ovat muuttuneet. Oppilaiden hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Taito- ja taideaineita toivotaan lisää. Arviointi on kehittynyt monipuolisemmaksi. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on muuttunut. Vuoden 2004 ops ei vastaa koulujen ja oppimisen tulevaisuuden haasteisiin. Ulla Ilomäki-Keisala

OPS-TYÖN ALOITTAMINEN Nykytilan kuvaus ja arviointi Etukäteistietojen hankinta Verkoston luominen Aikatauluista ja tehtäväalueista sopiminen Tiedottamisesta sopiminen Keskustelu ja ajatustenvaihto ts. informaation tuottaminen Opetussuunnitelman kokoaminen ja kirjaaminen Arviointi (lausuntokierrokset) OPS-työn lopettaminen / päivittäminen Ulla Ilomäki-Keisala

MILLAINEN PROSESSI? Millainen on laadukas ops-prosessi? Aikaa! Kehittämissuunnitelma Yhteistyö ja tukevat rakenteet Materiaalit Työvälineet Koulutus Sitoutuminen / sitouttaminen Reflektointia ja palautetta Palkkaus Muut tukitoimet Ulla Ilomäki-Keisala

SITOUTUMINEN Prosessi vaatii aikaa ja resursseja. Kokousajat Johtaja / henkilö, joka valmistelee. Selkeät roolit ja tehtävät: johtaja, vetäjä, tekijä, kokoaja, tiedottaja, hengen luoja jne. Kaikki ovat asiantuntijoita. Tarpeen luominen Tavoitteet selviksi Sisällöt selviksi Ops-projektilla aikataulu Vapauden ja tilan antaminen Erilaisuuden arvostaminen Jatkuva tiedottaminen Tuen saaminen Ulla Ilomäki-Keisala

ONNEA OPS-TYÖHÖN! Uljaasti ja täysin purjein on elämän merelle uskallettava mennä, sillä kootuin purjein satamassa lepäävä laiva on vain surullinen sivustakatsoja. Raili Malmberg Ulla Ilomäki-Keisala

LÄHTEET: www.oph.fi Opetushallitus, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset, Määräys 29.10.2010 OPS-HKI, Helsingin kaupungin peruskoulujen kuntakohtaiset opetussuunnitelmamuutokset 2011, luonnos 17.1.2011 Tiina Tikkanen, “Pakkopullasta tiennäyttäjäksi”, Opettaja-lehti nro 12, 25.3.2011, s. 8-11 Ulla Ilomäki-Keisala