NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
MOTIVAATIO.
puheemme uudistava voima
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Persoonallisuusteoriat
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Nuoruus kehitysvaiheena
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Ihmisen kolme olemusta
Mielenterveyshäiriöiden hoito
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Oppimisorientaatioita
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Oppimisen psykologiaa
1. Mitä tarkoittaa psyykkinen kehitys?
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
9 Mielihyvä ja riippuvuudet
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
MINÄ KÄSITYS Mari.
Ja tee leikkimielinen persoonallisuustesti
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Työn sujuvuus, työprosessin hallinta Koulutuksessa on syytä huomioida työn tehokkuus vaatimuksia, jotka työpaikoilla ovat itsestään selvyys.
JY:n laatukäsikirja 2.0 Timo Tiihonen.
tunteet ja kehityspsykologia
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
päihderiippuvuus fyysinen
psykologinen tiedonhankinta
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Sosiaalistuminen (sosialisaatio)
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
RYHMÄTYÖ PERSOONALLISUUSTEORIOISTA - n.3 hengen ryhmät
Elämänkaarinäkökulma
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN PIIRRETEORIA peruspiirteet ja tunteet ohjaavat toimintaa ihmiset voidaan luokitella PSYKODYNAMIIKKA mielihyvä ”viettipohja” voima / ohjautuminen minä / hallinta yliminä / tavoitteet narsismi OPPIMISTEORIAT behaviorismi > persoonallisuus on ”tuote” sosiaalinen oppiminen mallioppiminen

KOGNITIIVIS-SOSIAALISET TEORIAT persoonallisuus on ajattelurakenne lisää näkökulmia KOGNITIIVIS-SOSIAALISET TEORIAT persoonallisuus on ajattelurakenne sisäiset mallit strategiat attribuutio > oman toiminnan selittäminen > sisäiset / ulkoiset tekijät HUMANISTINEN TEORIA itsensä toteuttaminen elämän merkityksen löytäminen ihanneminä > realismi / epärealismi valeminä > ristiriita sisäisen minän ja ulkoisten odotusten välillä

Huomio myös persoonallisuus ja: Eksistentiaalifilosofia > ihminen oman elämänsä tuottajana; vapaus vs. ahdistus Biologinen determinismi > geenit, evoluutiopsykologia ja sosiobiologia Neurotieteellinen näkökulma > synaptiset rakenteet, reduktionismi

Miksi lukiolaiset suhtautuvat eri tavoin opiskeluun Miksi lukiolaiset suhtautuvat eri tavoin opiskeluun? Pohdi asiaa eri persoonallisuusteorioiden näkökulmasta. Pyri muodostamaan ainakin kolme näkökulmaa. Mieti mitä seuraavanlaiset persoonallisuuden rakenteet voisivat tarkoittaa käytännössä, siis miten ihminen toimii ja ajattelee. a. jäykkä, b. joustava, c.ristiriitainen, d. aktiivinen, e. passiivinen, f. flegmaattinen? Mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat kyseisten rakenteiden syntyyn?