NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN PIIRRETEORIA peruspiirteet ja tunteet ohjaavat toimintaa ihmiset voidaan luokitella PSYKODYNAMIIKKA mielihyvä ”viettipohja” voima / ohjautuminen minä / hallinta yliminä / tavoitteet narsismi OPPIMISTEORIAT behaviorismi > persoonallisuus on ”tuote” sosiaalinen oppiminen mallioppiminen
KOGNITIIVIS-SOSIAALISET TEORIAT persoonallisuus on ajattelurakenne lisää näkökulmia KOGNITIIVIS-SOSIAALISET TEORIAT persoonallisuus on ajattelurakenne sisäiset mallit strategiat attribuutio > oman toiminnan selittäminen > sisäiset / ulkoiset tekijät HUMANISTINEN TEORIA itsensä toteuttaminen elämän merkityksen löytäminen ihanneminä > realismi / epärealismi valeminä > ristiriita sisäisen minän ja ulkoisten odotusten välillä
Huomio myös persoonallisuus ja: Eksistentiaalifilosofia > ihminen oman elämänsä tuottajana; vapaus vs. ahdistus Biologinen determinismi > geenit, evoluutiopsykologia ja sosiobiologia Neurotieteellinen näkökulma > synaptiset rakenteet, reduktionismi
Miksi lukiolaiset suhtautuvat eri tavoin opiskeluun Miksi lukiolaiset suhtautuvat eri tavoin opiskeluun? Pohdi asiaa eri persoonallisuusteorioiden näkökulmasta. Pyri muodostamaan ainakin kolme näkökulmaa. Mieti mitä seuraavanlaiset persoonallisuuden rakenteet voisivat tarkoittaa käytännössä, siis miten ihminen toimii ja ajattelee. a. jäykkä, b. joustava, c.ristiriitainen, d. aktiivinen, e. passiivinen, f. flegmaattinen? Mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat kyseisten rakenteiden syntyyn?