Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
Advertisements

Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan markkinoinnin lähetekeskustelu Maria Virtanen Finna-konsortioryhmä
Psoriasiskysely 2011 tulokset Helsingissä
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Organisaatioiden yhteistyö, Finna- konsortio ja Finna-viestintä Palvelusuunnittelija Maria Virtanen Finna-koulutus.
KANSALLISKIRJASTO Finnan viestintä ja markkinointi tiedottaja Heidi Mustajoki
KANSALLISKIRJASTO Finnan viestintä- ja markkinointisuunnitelma tiedottaja Heidi Mustajoki Finnan konsortioryhmän kokous
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Eri aineistojen kiinnostavuus aineistotyypeittäin ja sektoreittain.
MIPA Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma – mistä oikein on kyse? Järjestötyöpaja I DIAK Jouni Tourunen 2015Jouni Tourunen1.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Finnan viestintä ja markkinointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Palvelukotien asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n palveluasumiseen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
TUHA-verkoston seminaarin palaute
Finnan ohjelmisto ja sen kehittäminen
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Finnan viestintä ja markkinointi
Minna Olkinuora-Tauru
Kirjastojen kuvailutiedot Finnassa
Finna-tilannekatsaus
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Finnan konsortioryhmä Susanna Eklund ja Heli Kautonen
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Finnan konsortioryhmän tapaaminen
Organisaatioiden yhteistyö
Finna-perehdytys Konsortio
Finna-tilannekatsaus
Organisaatioiden yhteistyö
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Kuntoutuksen kuumat perunat
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
SOS II TYÖPAJA 2 Maanantai
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Viestintäsuunnitelma
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Finna-tilannekatsaus
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Avoimen tuotteenhallintamalli
Ohjelmistoarkkitehtuuri ja kehittäminen
Tietosuoja-asetus ja Finna
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä 17.2.2016 Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä 17.2.2016

Kyselyiden toteuttaminen Joulukuussa 2015 toteutettiin palautekysely kaikille Finna-organisaatioille (53 vastausta) palautekysely Käytettävyystyöryhmän jäsenille (7 vastausta) palautekysely Kansallisen näkymän työryhmän jäsenille (7 vastausta). Tässä koosteessa pääasiassa Finna-organisaatioiden palautekyselyn tuloksia. Lopussa parhaiden toimintamuotojen kooste kaikista kyselyistä ja toimenpidehdotuksia.

Taustatietoa Finna-organisaatioiden palautekyselystä Vastauksia 53 Eniten vastauksia ammattikorkeakoulukirjastoista ja yleisistä kirjastoista. Vastausmäärässä ei merkittävää kasvua vuoteen 2014 verrattuna, jolloin 48 vastausta vastaavaan kyselyyn. Vrt. Finna-konsortiossa 253 jäsenorganisaatiota ja tuotannossa 106 organisaatiota vuoden 2015 lopussa. Vastanneiden organisaatioista 53 % oli Finnassa tuotannossa, 59 %:lla oma Finna-näkymä ja 85 %:lla Finnan palvelusopimus. Vertailuaineistona viisi aikaisempaa kyselyä (2011, 2012, 2 kyselyä 2013, 2014), joissa osin samat kysymykset.

Vastaajamäärät sektoreittain

Vastaajien organisaatiot Finnassa

Vastaajien organisaatioiden Finnaan mukaantulovuosi

Tyytyväisyys Kansalliskirjaston Finnaan liittyvään toimintaan Osaaminen erottuu edellisvuosien tapaan vahvuutena. 94 % vastaajista on osaamiseen tyytyväisiä. Kriittisin arvio kyvystä ymmärtää asiakasorganisaatioiden tarpeita. 67 % vastaajista on tarpeiden ymmärtämiseen tyytyväisiä. Vuoteen 2014 verrattuna parannusta kuitenkin 8 %. Tyytyväisyys tiedon kulkuun ja viestintään parantunut eniten edellisvuosiin verrattuna. Arkistot ja erikoiskirjastot olivat tyytyväisimmät sektorit – vastausmäärät molemmilla sektoreilla kuitenkin pieniä. Museot kriittisin ryhmä Tyytymättömyys kohdistuu muihin sektoreihin verrattuna palveluun, tiedon kulkuun ja viestintään sekä kykyyn ymmärtää asiakasorganisaatioiden tarpeita.

Arvioi Kansalliskirjaston tähänastista toimintaa Finna-projektissa Arvioi Kansalliskirjaston tähänastista toimintaa Finna-projektissa. Kuinka tyytyväinen olet Kansalliskirjaston:

Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan v Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan v. 2011–2015, keskiarvot asteikolla 1–4

Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan, keskiarvot sektoreittain asteikolla 1–4 (1/2)

Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan, keskiarvot sektoreittain asteikolla 1–4 (2/2)

Tyytyväisyys palveluun, hallintaliittymään, koulutuksiin ja tapaamisiin Erityisen tyytyväisiä oltiin Kansalliskirjaston palveluun Finnaan liittyvissä häiriötilanteissa. Palvelua Finnaa koskevissa kehitysehdotuksissa ei koettu niin hyväksi kuin muuta palvelua. Tuotannossa olijoista yliopistokirjastot muita tyytymättömämpiä palvelupyyntöihin vastaamiseen. 79 % vastanneista piti Finnan hallintaliittymää helppokäyttöisenä. Yli 85 % vastanneista oli tyytyväisiä sektorikohtaisiin Finna-tapaamisiin ja Finna-koulutuksiin.

Tyytyväisyys palveluun 1 = erittäin tyytymätön, 2 = melko tyytymätön, 3 = melko tyytyväinen, 4 = erittäin tyytyväinen

Tyytyväisyys palvelupyyntöihin tuotannossa olon mukaan, keskiarvot

Kuinka seuraavat väittämät kuvaavat Finnan hallintaliittymää?

Tyytyväisyys tapahtumiin ja koulutuksiin 1 = erittäin tyytymätön, 2 = melko tyytymätön, 3 = melko tyytyväinen, 4 = erittäin tyytyväinen

Tyytyväisyys oman sektorin toimintaan ja vaikutusmahdollisuuksiin Kaikkien sektoreiden keskiarvot jäävät oman sektorin toimintaa ja vaikutusmahdollisuuksia kysyttäessä alle 3:een asteikolla 1-4. Tyytyväisimpiä Finnaan liittyvään yhteistyöhön omalla sektorilla olivat museot (keskiarvo 3). Tyytyväisimpiä tiedon kulkuun oman sektorin organisaatioiden välillä olivat erikoiskirjastot (keskiarvo 2,7) ja arkistot (keskiarvo 2,6). Tyytyväisimpiä vaikutusmahdollisuuksiin Finnan kehittämisessä olivat arkistot (keskiarvo 3,2).

Tyytyväisyyys oman sektorin 1 = erittäin tyytymätön, 2 = melko tyytymätön, 3 = melko tyytyväinen, 4 = erittäin tyytyväinen

Konsortioryhmän ja käytettävyystyöryhmän toiminnan arviointi Kyselyn perusteella tieto ryhmien toiminnasta ja päätöksistä ei kulje parhaalla mahdollisella tavalla. Vajaa puolet vastaajista ei saa riittävästi tietoa konsortioryhmästä ja käytettävyystyöryhmästä. Puolet vastaajista ei katso organisaationsa voivan vaikuttaa ryhmissä käsiteltäviin asioihin. Tilannetta on vähintään konsortioryhmän osalta syytä lähteä korjaamaan mm. aktiivisemman viestinnän keinoin.

Arvioi Finnan konsortioryhmän sekä käytettävyystyöryhmän toimintaa Arvioi Finnan konsortioryhmän sekä käytettävyystyöryhmän toimintaa. Missä määrin seuraavat väittämät pitävät paikkansa?

Arviot viestintäkanavista Viestintäkanavista seurattiin tai käytettiin eniten Finna-palvelupostia Missä mennään -katsausta Finna-wikiä. 87% vastaajista piti käytössä olevia viestintäkanavia organisaatiolleen sopivina.

Viestintäkanavat: organisaatiossamme käytetään tai seurataan aktiivisesti 1 = ei pidä paikkaansa lainkaan, 2 = ei pidä enimmäkseen paikkaansa, 3 = pitää melko hyvin paikkansa, 4 = pitää täysin paikkansa

Finnan markkinointi 58 % kaikkien vastaajien organisaatioista oli markkinoinut Finnaa paljon tai jonkin verran. 93 % tuotannossa olevista organisaatioista oli markkinoinut Finnaa paljon tai jonkin verran.

Vastaajan organisaatio markkinoinut Finnaa omille asiakkailleen

Finna-näkymät Finna.fi-näkymään tyytyväisiä oli 88 % vastaajista. Organisaation omaan Finna-näkymään tyytyväisiä oli 90 % vastaajista. 82 % vastaajista oli erittäin tai jonkin verran kiinnostunut oman Finna-näkymän kehittämisestä, jollei organisaatiolla ollut omaa näkymää.

Tyytyväisyys Finna.fi-näkymään

Tyytyväisyys oman organisaation Finna-näkymään

Oman Finna-näkymän kehittämisen kiinnostavuus (jollei organisaatiolla omaa näkymää)

Lisäarvo Finnasta Yli 65 % vastasi organisaationsa kokevan saavan Finnasta lisäarvoa. Yli 30 % odottaa saavansa lisäarvoa jatkossa. Tuotannossa olevista organisaatioista 93 % koki palautekyselyn mukaan saavansa Finnasta verran lisäarvoa. Eniten lisäarvoa kokivat saavansa tuotannossa olevat museot ja ammattikorkeakoulukirjastot.

Organisaatio kokee saavansa Finnasta lisäarvoa

Koettu lisäarvo Finnasta tuotannossa olon mukaan sektoreittain (keskiarvo asteikolla 1-4)

Finna-organisaatioiden kyselyn avoimista palautteista poimittua Kiitosta Viestintä tullut selkokielisemmäksi. Säännölliset demot ja tapaamiset. Etäyhteysmahdollisuus. Lisäarvoa mm. aineistojen näkyvyydestä ja useasta hakuliittymästä luopumisesta. Uuden polven asiakasliittymä. Kritiikkiä VUFind2-versionvaihdon aiheuttamat viiveet. Vielä lisää dokumentaatiota ja käytännön ohjeita Finna-wikiin. Joskus viivettä yhteydenottoihin vastaamisessa. Konsortioryhmän/työryhmien työ jää vieraaksi. Finna.fi:n hyödyt kirjastoille selkiintymättä.

Parhaat toimintamuodot

Toimenpide-ehdotukset Finnassa esiin nousevia yhteisiä kehittämiskohteita edistetään temaattisissa työpajoissa, esim. markkinointityöpaja 18.2. foorumikeskusteluin → kirjautumiskäytäntöjä helpotetaan järjestämällä seminaareja osallistamalla käyttäjiä kehitystyöhön käyttäjäfoorumeilla. Pysyvistä työryhmistä luovutaan Päättyviä ryhmiä: Avoimen lähdekoodin ryhmä, Kansallisen näkymän ryhmä, Käytettävyystyöryhmä. Vaski-Finna-ohjausryhmä toimii kunnes Vaski-Finna on vakiintuneesti tuotannossa. Tarpeen mukaan voidaan perustaa ad-hoc-työryhmiä, joilla tarkkaan määritelty tehtävä ja määräaika.

Kiitos! maria.virtanen@helsinki.fi