OKSAn ja VAKAn organisaatiokäsitteet tiedonkeruun näkökulmasta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Advertisements

Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
OIKEUSTURVA Juhani Vaskuri Muutoksen hakeminen Jälkikäteiset oikeussuojakeinot ovat valittaminen oppilaan tai opiskelijan asemaan vaikuttavista.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
FILOSOFIA Filosofia oppiaineena Itä-Suomen yliopistossa (Joensuun kampus) filosofian opetusta annetaan filosofia- ja oikeusfilosofia-nimisissä.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Tervetuloa! Palveluseteli-info
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Opiskeluterveydenhuollon valvonta
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Vaka-organisaatio/toimipaikkatietoja (Pohdintaa)
Opeka-kyselyn tulokset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ministeriön rooli kehittämisessä
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kokeeseen vastaaminen
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Vardan tietomalli ja raportointi
Yliopistojen intrapäivä
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Kaupungin tilojen yhteiskäyttö ja siihen liittyvät palvelut
Varhaiskasvatuksen kysely kunnille koskien hallinnonalaa, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä sekä palveluseteliä Jarkko Lahtinen ja Johanna.
Jyväskylän yksityiset varhaiskasvatuspalvelut Varhaiskasvatuksen asiakasraati
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Seudullinen työkokous
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Viestinnän työkalupakki
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Siuntion kunta/ Varhaiskasvatuspalvelut
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Järjestötieto muutoksessa
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Jyväskylän yksityinen varhaiskasvatus
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

OKSAn ja VAKAn organisaatiokäsitteet tiedonkeruun näkökulmasta Seija Suonuuti 23.5.2017

VAKA OKSA VANHA Kuntataso Toiminta- taso tulosalue kunnallinen organisaatio tai sen osa, joka toimii pääasiallisesti yhdellä toimialalla Toimialayksikkö voi olla esimerkiksi sivistystoimi tai kunnan sivistyspalvelut. koulutustoimija oikeushenkilö, joka järjestää opetusta (1) tai koulutusta (1) ”Esim. Helsingin kaupunki” Kuntataso varhaiskasvatuksen toimintayksikkö kunnallinen organisaatio tai sen osa, joka on hallinnollisesti ja taloudellisesti vastuussa varhaiskasvatuksesta tulosalueelle Varhaiskasvatuksen toimintayksikkö voi olla esimerkiksi varhaiskasvatusvirasto, joka vastaa kunnan sisäisestä toiminnan suunnittelusta, seurannasta ja johtamisesta VANHA koulutusorganisaatio organisaatio tai hallinnollinen yksikkö, jossa annetaan opetusta (1) ja jolla on johtaja Esimerkkejä koulutusorganisaatioista ovat päiväkoti (esiopetuksen osalta), peruskoulu (1), lukio (1), ammatillinen oppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto ja vapaan sivistystyön oppilaitos. ”Esim. Tikkurilan lukio”. varhaiskasvatuksen toimipaikka; varhaiskasvatuksen toimitila fyysinen paikka, jossa varhaiskasvatuksen toimintayksikön vastuulla oleva toiminta tai toiminnan osa tapahtuu Varhaiskasvatuksen toimipaikalla voi olla pää- ja sivutoimipaikka. Tiedon tuottamisen kannalta ne ovat erillisiä toimipaikkoja. Yhdessä fyysisessä toimipaikasta voi toiminnan luonteen perusteella olla useampi varhaiskasvatuksen lapsiryhmä. Varhaiskasvatuksen toimipaikka on esimerkiksi päiväkoti, perhepäiväkoti tai ryhmäperhepäiväkoti Koulutusorganisaation toimipiste fyysinen paikka, jossa koulutusorganisaation tai jonkin sen osan toiminta tapahtuu ”Oppilaitoksen fyysinen ilmentymä”. Esim. kampus tai Tikkurilan lukio, xx toimipiste. Toiminta- taso varhaiskasvatuksen lapsiryhmä; varhaiskasvatuksen palvelupiste ryhmä varhaiskasvatuksessa olevia lapsia, joista vastaa siitä vastuussa oleva henkilöstö Yksittäinen varhaiskasvatuksen lapsiryhmä vastaa JHS 195 -suosituksen mukaista varhaiskasvatuksen palvelupistettä. Toimipaikka koulutusorganisaation toimipiste tai toimipisteen osa, jossa harjoitetaan pääasiassa yhdentyyppistä toimintaa Opetushallinnon alalla esimerkki toimipaikasta on Ounasvaaran kampuksella (toimipiste) sijaitseva Ounaskirjasto.

Havaintoja VAKAssa organisaatiot on selvemmin määritelty tiedonkeruun kannalta, mutta ehkä vähemmän rohkeasti lähdetty soveltamaan omaa näkemystä OKSAssa organisaatioiden yhteys tiedonkeruuseen ei ole selvä. Vain muutamassa on viitattu JHS 195:een tai tiedonkeruuseen Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen organisaatiokäsitteillä tässä yhteydessä on hyvin vähän suoraa vastaavuutta. Olisiko sitä saavutettavissa lisää? Ks. Seuraavan sivun kysymykset.

Kysymyksiä VAKA OKSA Tulisiko myös varhaiskasvatus toimeen tiedonkeruun kannalta yhdellä kuntatason organisaatiolla? -> Voitaisiinko luopua toimialue-käsitteestä ja ehkä korvata toimintayksikkö-termi ottamalla myös tiedonkeruussa tilalle varhaiskasvatuksen järjestäjä, joka lähinnä vastannee koulutustoimijaa? Varhaiskasvatuksen toimipaikka ja OKSAn toimipaikka termien käytön ristiriita, onko tämä ratkaistavissa? Olisiko ratkaisu vaihtaa VAKAn termiä, jos toimipaikka on koulutuspuolella vakiintunut? Vai voisiko tämän tilalla käyttää varhaiskasvatuksen palveluntarjoajaa? VAKAssa toimipaikka on fyysinen paikka ja sillä voi olla pää-ja sivutoimipaikkoja, jotka kaikki tilastoidaan omana toimipaikkanaan, OKSAn puollella sitä vastaa kaksi käsitettä. Onko tässä kyse myös toiminnan eroista? Olisiko mahdollista selventää määrittelyjä tiedonkeruun kannalta: koulutustoimijassa ei selvästi käy ilmi sen luonne kunnallisena organisaationa ja siten sidos ”toimintatasoon”. Jo huomautuksen lisääminen selventäisi asiaa. Varhaiskasvatuksen toimipaikka ja OKSAn toimipaikka termien käytön ristiriita, ks. Ehdotus ja kysymys VAKA-sarakkeessa. Koulutusorganisaatio (oppilaitos tai korkeakoulu) ei ilmeisesti ole fyysinen paikka, jolloin vastaava käsite puuttuu VAKAn tiedonkeruun näkökulmasta. Toisaalta päiväkodeilla harvemmin on kampusta ja tiedot kerätään toimipisteittäin? Eroavatko OKSAn toimipiste ja toimipaikka termeinä riittävän selvästi toisistaan? Ilmeisesti tätä on jo pohdittu.

VAKA:n kokous 2.6.2017 Korvataan tulosalue ja varhaiskasvatuksen toimintayksikkö varhaiskasvatuksen järjestäjällä (kunta tai kuntaliitto) Palautetaan myös toimija takasin samaan kaavioon Otetaan termistöön mallia OKSAsta Näin saamme tiedontuottamisessa eri toimipisteet (joilla on johtaja) Ja myös eri toimipaikat, jos palveluntuottajalla on useita päiväkoteja (jos tuottaja on kunta itse tai useita päiväkoteja pyörittävä yritys) Säilytetään lapsiryhmä Uusi vertailu tällä vaihtoehdolla seuraavalla sivulla Otettu OKSAsta mukaan ”luokka”, joka lähinnä vastaa lapsiryhmää

VAKA OKSA Kuntataso Toiminta- taso varhaiskasvatuksen järjestäjä varhaiskasvatustoimija, jolla on lain säätämä velvollisuus järjestää varhaiskasvatusta Varhaiskasvatuspalvelun järjestäjä on kunta tai kuntayhtymä. koulutustoimija oikeushenkilö, joka järjestää opetusta (1) tai koulutusta (1) ”Esim. Helsingin kaupunki” Kuntataso koulutusorganisaatio organisaatio tai hallinnollinen yksikkö, jossa annetaan opetusta (1) ja jolla on johtaja Esimerkkejä koulutusorganisaatioista ovat päiväkoti (esiopetuksen osalta), peruskoulu (1), lukio (1), ammatillinen oppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto ja vapaan sivistystyön oppilaitos. ”Esim. Tikkurilan lukio”. Varhaiskasvatuksen toimipiste Fyysinen kokonaisuus, jossa varhaiskasvatusorganisaation tai sen osan toiminta tapahtuu Varhaiskasvatuksen toimipisteellä on johtaja ja sillä voi olla pää- ja sivutoimipaikka. Jos usealla päiväkodilla tai muilla varhaiskasvatuksen toimintamuodoilla on yhteinen johtaja, se muodostaa yhden toimipisteen. Toiminta- taso Koulutusorganisaation toimipiste fyysinen paikka, jossa koulutusorganisaation tai jonkin sen osan toiminta tapahtuu ”Oppilaitoksen fyysinen ilmentymä”. Esim. kampus tai Tikkurilan lukio, xx toimipiste. varhaiskasvatuksen toimipaikka Varhaiskasvatuksen toimipiste tai toimipisteen osa, jossa harjoitetaan pääasiassa yhdentyyppistä toimintaa Varhaiskasvatuksen toimipaikka on esimerkiksi päiväkoti, perhepäiväkoti tai ryhmäperhepäiväkoti. Avoimella varhaiskasvatuksella voi olla myös oma toimipaikkansa. Yhdessä toimipaikasta voi olla useampi varhaiskasvatuksen lapsiryhmä. Toimipaikka koulutusorganisaation toimipiste tai toimipisteen osa, jossa harjoitetaan pääasiassa yhdentyyppistä toimintaa Opetushallinnon alalla esimerkki toimipaikasta on Ounasvaaran kampuksella (toimipiste) sijaitseva Ounaskirjasto. varhaiskasvatuksen lapsiryhmä; ryhmä varhaiskasvatuksessa olevia lapsia, joista vastaa siitä vastuussa oleva henkilöstö Luokka ryhmä, joka muodostuu samassa koulunkäynnin tai opiskelun vaiheessa olevista oppilaista tai opiskelijoista, joita opetetaan pääosin yhtä aika

Toimijat Johtajat Kuntataso Toiminta- taso varhaiskasvatuksen järjestäjä varhaiskasvatustoimija, jolla on lain säätämä velvollisuus järjestää varhaiskasvatusta Varhaiskasvatuspalvelun järjestäjä on kunta tai kuntayhtymä. Varhaiskasvatusjohtaja henkilö, jonka tehtävänä on johtaa kunnan varhaiskasvatusta Kuntataso varhaiskasvatuksen toimipisteen johtaja johtaja, joka tehtävänä on johtaa varhaiskasvatuksen toimipistettä tai useita toimipistettä tai eri varhaiskasvatuksen toimintamuotoja Varhaiskasvatuksen toimipisteen johtajan tehtävä voi olla hallinnollinen tai ammatillinen. Varhaiskasvatuksen toimipisteen johtajan tehtävät on voitu yhdistää johonkin muuhun tehtävään ja tehtävänimikkeet voivat vaihdella. varhaiskasvatuksen toimipaikan johtaja voi johtaa myös esimerkiksi perhepäivähoitoa. Varhaiskasvatuksen toimipaikkoja ovat esimerkiksi päiväkodit, perhepäiväkodit ja ryhmäperhepäiväkodit. Varhaiskasvatuksen toimipisteen johtajan kelpoisuusvaatimuksista on säädetty sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksissa (272/2005). Kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat tehtävien mukaan. Varhaiskasvatuksen toimipiste Fyysinen kokonaisuus, jossa varhaiskasvatusorganisaation tai sen osan toiminta tapahtuu Varhaiskasvatuksen toimipisteellä on johtaja ja sillä voi olla pää- ja sivutoimipaikka. Jos usealla päiväkodilla tai muilla varhaiskasvatuksen toimintamuodoilla on yhteinen johtaja, se muodostaa yhden toimipisteen. Toiminta- taso varhaiskasvatuksen toimipaikka Varhaiskasvatuksen toimipiste tai toimipisteen osa, jossa harjoitetaan pääasiassa yhdentyyppistä toimintaa Varhaiskasvatuksen toimipaikka on esimerkiksi päiväkoti, perhepäiväkoti tai ryhmäperhepäiväkoti. Avoimella varhaiskasvatuksella voi olla myös oma toimipaikkansa. Yhdessä toimipaikasta voi olla useampi varhaiskasvatuksen lapsiryhmä. varhaiskasvatuksen hallinnollinen johtaja varhaiskasvatuksen toimipisteen johtaja, joka tehtävänä on johtaa yhtä tai useampaa varhaiskasvatuksen toimipaikkaa tai eri varhaiskasvatuksen toimintamuotoja varhaiskasvatuksen ammatillinen johtaja varhaiskasvatuksen toimipisteen johtaja, jonka tehtäviin sisältyy ammatillinen ohjaus tai välitön asiakastyö varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä