Nuoruus Fyysinen, kognitiivinen kehitys, psykososiaalinen kehitys ja vuorovaikutussuhteet nuoruusiässä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Advertisements

Nuoruus kehitysvaiheena
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
MIELENTERVEYS JA JAKSAMINEN. MIELENTERVEYS: KESKEISET SISÄLLÖT Psyykkinen toimintakyky Sosiaalinen toimintakyky Mielenterveys: määritelmä -Ylläpitäminen,
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
7. MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT TERVEYSTIETO 9. Apulanta Ilona.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
13 Mielenterveyden häiriöt ulottuvat lievistä vaikeisiin Ydinsisältö.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Unelma hyvästä urheilusta
11. Kehitys aikuisuudessa (s. 156–165)
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
6. Lapsuuden psykososiaalinen kehitys (s. 82–95)
Perhe.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
14 Masennus on yleisin mielialahäiriö
1. Monimuotoinen terveys
Tehnyt: Ronja, Sade ja Emilia
Fyysinen kunto ja suorituskyky
6.4 Liikunnan merkitykset
TE1 Terveyden perusteet
Kpl 7.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Psykologin mini-interventiot TOIKEssa
Unissakävely.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
NUORUUS PS2 LAJM.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Leikki-iän tunteet.
Psyykkinen terveys.
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Elintavat, terveyskäyttäytyminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Lukutaito ja syrjäytyminen
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
5. Eettinen vastuullisuus
Toipumisorientoitunut hoitojärjestelmä
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

Nuoruus Fyysinen, kognitiivinen kehitys, psykososiaalinen kehitys ja vuorovaikutussuhteet nuoruusiässä

” Nuoruus on aikaa, jolloin etsitään ja tavoitellaan runsaasti uusia kokemuksia. Erityisesti vertaisten kanssa jaetut hetket ovat merkittäviä. Minkä hetken nuoruudestasi itse uskot muistavasi vielä vuosikymmenten päästä.”

Muotoile ytimekkäästi: 1. Millaista on olla nuori? 2. Milloin nuoruus loppuu? Mistä aikuisuus alkaa? 3. Mikä on sinulle tärkeää?

Nuoruus kehitysvaiheena nuoruus (n. 12–25 v): siirtymäkausi lapsuudesta aikuisuuteen, alkaa puberteetista puberteetti = biologinen murrosikä → saavutetaan sukukypsyys varhaisnuoruus n. 12–15 v keskinuoruus n. 15–18 v myöhäisnuoruus n. 18–25 v / muotoutuva aikuisuus (Jeffrey Arnett) yksilölliset vaihtelut suuria psykologisessa kehityksessä nuoresta aikuiseksi yhteiskunta ja kulttuuri vaikuttavat nuoruusiän pituuteen

Keskeiset kehityksen tavoitteet nuoruudessa fyysiset muutokset ja uusi kehonkuva (= kokemus ja käsitys omasta kehosta) autonomian lisääntyminen Itsenäistyminen sosiaaliset suhteet persoonallisuuden kehitys

Visuaalinen maailma ja media Millaisia vaikutuksia kauneusihanteilla on nuoriin? https://areena.yle.fi/1-3419219

Uni nuoruudessa Unen muutokset vuorokausirytmi siirtyy lapsuuteen verrattuna myöhemmäksi n. 1–3 tunnilla unen kokonaismäärä vähenee ja uni kevenee päiväaikainen väsymys lisääntyy muutokset tyypillisiä nuorille ympäristöstä riippumatta, taustalla biologisia tekijöitä

Uni nuoruudessa Univajeen seurauksia kognitiivisten toimintojen, esim. muistin, ja opintosuoritusten heikkeneminen päiväaikainen väsymys yhteydessä masennusoireisiin Tarvitsetko / toteutatko unenhuoltoa?

Kognitiivinen kehitys nuoruudessa sukupuolihormonien vaikutus aivojen rakenteisiin ja toimintaan: - käyttämättömiä hermosoluyhteyksiä karsiutuu - solut järjestäytyvät uudelleen - aivojen valkea aine lisääntyy biologinen kehitys mahdollistaa muutoksia ja kehitystä kognitiivisessa toiminnassa - tarkkaavaisuuden säätely - toiminnanohjaus - itsesäätelytaidot Ajattelun tyypillisiä piirteitä: - abstrakti ajattelu - joustava älykkyys - egosentrisyys - mustavalkoinen ajattelu

Kognitiivinen kehitys nuoruudessa otsalohkojen hermoverkot kypsyvät hitaasti aikuisuuteen saakka → tärkeitä suunnitelmallisuudelle ja itsehillinnälle biologiset tekijät saattavat tuottaa myös lyhytjännitteistä, elämyshakuista ja palkkioriippuvaista toimintaa (päihteet, vaarallinen autolla ajaminen, seksuaalinen riskikäyttäytyminen)

Kognitiivinen kehitys nuoruudessa Ajattelun tyypillisiä piirteitä nuoruudessa: abstrakti ajattelu kehittyy edelleen älykkyys (Raymond Cattel & John L. Horn): joustava älykkyys = kykyä analysoida ja ratkaista uudentyyppisiä ongelmatilanteita kiteytynyt älykkyys = kykyä käyttää hyödyksi aiempia tietoja, taitoja ja kokemusta > nuoruusiässä korostuu erityisesti joustava älykkyys

Kognitiivinen kehitys nuoruudessa taipumus ylitulkita ympäristön vihjeitä ja viestejä itseen liittyviksi ”kuvitteellinen yleisö” nuoruusikäiset hermostollisesti herkkiä pienillekin vihjeille vertaistensa huomion kohteena olemisesta egosentrisyys = taipumus ajatella runsaasti itseään sekä sitä, mitä muut itsestä ajattelevat mustavalkoinen ajattelu, esim. ehdottomuus, jyrkät mielipiteet

Riskikäyttäytyminen lisääntyy nuoruudessa Kirjoita oppikirjan sivujen pohjalta (s.122-124), miten psykologisen tiedon avulla voidaan selittää nuorten riskikäyttäytymistä

Pohdi, miksi päihdevalistus ei tehoa nuoriin Pohdi, miksi päihdevalistus ei tehoa nuoriin. Miten tämän luvun esittelemät tiedot voisivat selittää ilmiötä?

Psykososiaalinen kehitys nuoruusiässä (s. 126–139)

Psykososiaalinen kehitys nuoruudessa Psykososiaaliseen kehitykseen liittyviä tavoitteita nuoruusiässä uudenlaisen kehonkuvan omaksuminen minuuden ja minäkäsityksen kehittyminen yhteneväisen, suhteellisen pysyvän identiteetin muodostaminen nuoruusikään sopivien itsesäätelyn kykyjen saavuttaminen vertaissuhteiden syveneminen, mahdollisesti seurustelusuhteiden solmiminen asteittainen itsenäiseen elämään valmistautuminen asteittainen vanhemmista irtautuminen, uudenlaisen suhteen muodostaminen heihin

Psykososiaalinen kypsyminen kehitysprosessi, jonka myötä yksilöstä kehittyy itsenäinen toimija, joka pystyy solmimaan merkityksellisiä ja mielekkäitä vuorovaikutussuhteita muiden kanssa

Autonomian ja identiteetin kehitys autonomia = kyky tehdä itsenäisiä päätöksiä, suoriutua elämässä itsenäisesti ilman muiden avustusta ja toimia emotionaalisena tukena itselleen mahdolliset ristiriidat: nuoren itsenäisyyden kaipuu – vanhempien rajojen asettaminen ja nuoren kehityksen suojelun tarve identiteetti = yhtenäinen ja jatkuva minuuden kokemus, jossa on pysyvyyttä identiteetin rakentuminen = käsityksen muodostuminen omasta yksilöllisyydestä, omista arvoista ja elämäntavoitteista (jatkuu lapsuudesta aikuisuuteen)

Erik H. Erikson: nuoruusiässä kohdataan identiteetin ja roolien hajaannuksen kriisi James Marcia: identiteettien kokeileminen ja identiteettiin sitoutuminen

Identiteetin kehitystasot James Marcian mukaan

Miksi nuoret ottavat selfieitä? Muistojen tallentamista, ajankuluttamista  Psykologisia näkökulmia / selityksiä?? http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/07/selfieilla-itsioilla-ja-meitsieilla-rakennetaan-harkittua-minakuvaa

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/07/selfieilla-itsioilla-ja-meitsieilla-rakennetaan-harkittua-minakuvaa Kirjoita tekstiä katsoessasi muistiinpanot otsikolla: ”Identiteetin rakentamista sosiaalisessa mediassa”

Lue oppikirjan sivuilta 133–137 seksuaalisuuden kehittymisestä Lue oppikirjan sivuilta 133–137 seksuaalisuuden kehittymisestä. Täydennä sen jälkeen taulukkoon seksuaalisuuden kehitykseen liittyvien käsitteiden merkitykset tai määritelmät.

Käsite Määritelmä seksuaalisuus sukupuoli-identiteetti sukupuolivähemmistöt seksuaalinen suuntautuminen seksuaalivähemmistöt seksuaali-identiteetti heteronormatiivisuus sukupuolinormatiivisuus aseksuaalisuus

Seksuaalisuuden kehitys nuoruusiässä fyysinen kehitys yleensä psyykkistä kehitystä nopeampaa seksuaalinen herääminen ja siihen liittyvä identiteetin kehittyminen etenee yksilöllisesti jokaisella oikeus pohtia omassa tahdissaan seksuaalisuuttaan ja sen kehitystä → luonnollisia ja normaaleja ilmiöitä aseksuaalisuus = hyvin vähäinen/ei lainkaan koettu seksuaalinen vetovoima muita kohtaan (n. 1 % väestöstä)

”Kyllä, kysymys on ihan oikeasta ja maailmanlaajuisesta ilmiöstä.” ”Nuoret harrastavat jatkuvasti vähemmän seksiä, ja syitä siihen pohditaan nyt ympäri maailmaa?” ”Kyllä, kysymys on ihan oikeasta ja maailmanlaajuisesta ilmiöstä.” HS 9.9.2016

Emotionaalinen kehitys tunteet saattavat kuohua erityisesti varhaisnuoruudessa biologiset muutokset (esim. muuttunut hormonitoiminta, aivojen kehitys) → muutoksia tunteiden viriämisessä ympäristöön liittyvät muutokset → nuorelta odotetaan ja vaaditaan aiempaa kypsempää käyttäytymistä keskeinen kehityksen haaste nuorelle: tunteiden tunnistamisen ja säätelyn kehittyminen osalla keinot eivät vielä riitä vastaamaan uuden kehitysvaiheen vaatimuksiin osa saattaa harjoitella ja omaksua näitä taitoja ilman suuria, ulospäin näkyviä tunnekuohuja

Mielenterveyden häiriöt nuoruusiässä osalla nuorista hankaluuksia sopeutumisessa nuoruusiän muutoksiin mielenterveyshäiriöt = oireyhtymiä, joissa on merkittäviä psyykkisiä oireita; niihin liittyy kärsimystä, haittaa tai toimintakyvyn laskua esiintyy nuoruusiässä ja varhaisessa aikuisiässä enemmän kuin muissa ikävaiheissa vähintään joka viides nuori oireilee psyykkisesti tavalla, joka voidaan luokitella mielenterveyshäiriöksi yleisimpiä: mielialahäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, käytös- ja päihdehäiriöt sekä syömishäiriöt psyykkinen oireilu vie nuorelta voimavaroja → nuoruusiän keskeisiin kehityshaasteisiin tarttuminen on tavanomaista haasteellisempaa varhainen avun hakeminen tärkeää → riittävän aikaisin toteutettu hoito vähentää oireilun pitkittymistä ja parantaa ennustetta

Täydennä käsitekartta Psykososiaalinen kehitys nuoruudessa identiteetti identiteetin rakentuminen sukupuoli- ja seksuaali-identiteetti autonomia emotionaalinen kehitys

10. Vuorovaikutussuhteet nuoruusiässä (s. 140–151)

Kulttuurinen identiteetti läpi elämän kestävä prosessi, jossa yksilö kasvaa yhteiskunnan jäseneksi yhteisöllinen: koostuu samankaltaisesti ajattelevan, toimivan ja kommunikoivan yhteisön jakamista yhteisistä kulttuurisista arvoista yksilöllinen: yksilöiden välillä eroja siinä, mitkä kulttuurin ominaisuudet koetaan olennaisiksi; yksilön lähiympäristön vaikutus

Kulttuurisen identiteetin uudelleen määrittely yksilön tarve jäsentää identiteettiä useasti elämänsä aikana tyypillistä globaalissa ja muuttuvassa maailmassa   Kulttuurisen identiteetin vahvistaminen usein vastareaktio turvattomuuden tunteelle nopeasti muuttuvassa maailmassa vahvistetaan tunnetta ryhmään kuulumisesta ja yhtenäisyyteen pyrkimisestä esim. perinteiden ja uskonnollisten tapojen elvyttäminen ja ylläpitäminen

Vertaissuhteet nuoruudessa suhteet ikätovereihin vieläkin merkittävämpiä kuin lapsuudessa ikätovereiden kanssa vietetty aika yleensä lisääntyy, vertaisten mielipiteet ja odotukset tärkeitä tukevat identiteetin vakiintumista status = asema ja arvovalta → tärkeitä tekijöitä nuorten vertaissuhteissa

Vertaissuhteet nuoruudessa Ystävyyssuhteet tukevat nuoren itsearvostuksen kehitystä ja hyvinvointia opitaan vuorovaikutustaitoja, luottamusta, läheisyyttä ja konfliktitilanteiden ratkaisua samankaltaisuus keskeinen tekijä nuorten ystävystymisessä → ystävillä yhdistäviä ominaisuuksia, esim. samanlainen tausta, arvot tai mielenkiinnon kohteet Seurustelusuhteet romanttiset suhteet opetellaan jakamaan tunteita ja ajatuksia toisen ihmisen kanssa sekä fyysistä ja psyykkistä läheisyyttä

Yksinäisyys harvoin itse valittua, osalla nuorista pysyvä tila yksinäisyydelle altistavia tilannetekijöitä: kilpailu ja vertailu vuorovaikutuksessa tietyt yleiset kulttuurissa vallitsevat arvot, esim. itsenäisyyden ja yksin pärjäämisen korostaminen seurauksia: heikko itsearvostus taipuvaisuus vähätellä ja syyttää itseään mielenterveyden ongelmat vihan tunteet oppimisvaikeudet, heikko koulumenestys ja koulunkäynnin keskeyttäminen sosiaalisten taitojen ja itsetunnon kehittäminen ovat keskeisiä keinoja nuorten yksinäisyyden ehkäisemisessä

Nuoren ja vanhemman muuttuva suhde yhteyden tunnetta vanhempiin edistäviä tekijöitä: auktoriteettiin perustuva kasvatustyyli, luottamuksellinen suhde   yhteyden tunnetta vanhempiin estäviä tekijöitä: vanhempien kylmyys, torjunta ja negatiivinen reagointi siihen, että nuori avautuu vanhemmille asioistaan

Ongelmakäyttäytyminen nuoruusiässä sisäänpäinsuuntautuva (internalisoiva) ongelmakäyttäytyminen ilmenee tunne-elämän häiriöinä, esim. ahdistuneisuus, vetäytyminen ulospäinsuuntautuva eli eksternalisoiva ongelmakäyttäytyminen ilmenee erityisesti käytöshäiriöinä, esim. aggressiivisuus antisosiaalinen käyttäytyminen, päihteiden käyttö ongelmakäyttäytymistä ennustavia tekijöitä: äidin mielenterveyden häiriöt vanhempien vihamielisyys lasta kohtaan varhaislapsuuden aikaiset käyttäytymisongelmat ja niiden jatkuminen kouluiässä nuoruusiän päihteiden käyttöä ennustavia tekijöitä esim.: lapsuusiän käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmat vanhempien päihteiden käyttö, perheen alhainen ekososiaalinen asema, kaltoinkohtelu päihteitä käyttävä kaveripiiri päihteiden käyttö vaikuttaa ystävien valikoitumiseen