YOPALA-seminaari 22.8.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Slideshare koonti Mervi Isola.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
Jäsentyytyväisyyskysely 2016 Etelä-Karjalan kauppakamari.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Alkukeitos – intensiivikurssi kemian yliopisto-opiskelijoita motivoimaan Reetta Valtonen, fil. yo Kemian laitos Jyväskylän yliopisto.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Työelämälähtöisyys Valmassa
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
MIKSI LUKIOON???.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Uraseurantakysely vuosina
Harjoituksia II.
(SUURI) KANDIKYSELY Syksyn kysely on auki
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.

Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Opiskelu Oulun yliopistossa
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Tuetun päätöksenteon koulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

YOPALA-seminaari 22.8.2013

Palautetta kehittämistä varten Kurssipalaute: tarkoitettu kaikille yliopiston kursseille ja koostettavissa laitos-, tiedekunta- ja yliopistotasolla. Opiskelijakysely: 1., 3., ja 5. vuoden opiskelijoille Opettajakysely: lomakeluonnos TYÖ-PALA: kysely valmistuneiden työnantajille suunnitteluvaiheessa YOPALA: kysely kanditutkinnon suorittaneille

YOPALAn tavoitteet ja kehitys Tarjota yliopistoille palautetta kehittämisen tueksi; kansainvälinen vertailtavuus Rahanjakoperuste: 3% yliopistorahoituksesta vuodesta 2015 Aloite SYL 2008: yhtenäisen ja vertailukelpoisen tiedon kerääminen opintojen ja ohjauksen tilasta Työryhmä 2012: hankitaan kysely ja analyysi kilpailutettuna palveluna CHEn kysely valittiin

YOPALAn toteutus JYn vastausprosentti oli 35,7 (valtakunnallisesti 25); KIITOS JYY ja JYn sisäinen ryhmä!! Lomaketta kehitetään: tarpeettomia kysymyksiä poistetaan, osaa muotoillaan uudelleen Seuraava kysely avautuu syyskuun lopussa YOPALA-työryhmä valmistelee kyselyn pohjalta ’indikaattoreita’ rahoitusmalliin ja valikoi kysymykset rahoitusmalliin

KYSELYN osat Tosiasiat (esim. ikä, koulutusala, taloudellinen tilanne), mielipiteet (yliopiston tarjonta, ryhmätyöskentely) ja asenteet (ns. QUEST osiot)(facts, opinions, attitudes). Yliopistokohtaiset kysymykset / tulossa QUEST-pistemäärä kuvaa miten hyvin opiskelija ’sopeutuu’ yliopisto-opiskelun vaatimuksiin ja olosuhteisiin

Kuvio 1a. Supporting factors Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä Jyväskylän yliopisto Koko maa

Kuvio 1b. Supporting factors Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä Jyväskylän yliopisto Koko maa

Kuvio 1c. Supporting factors Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä Jyväskylän yliopisto Koko maa

En tarvinnut ohjausta tässä asiassa Taulukko 1. University offers (services) Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä (suluissa) (%) Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä En tarvinnut ohjausta tässä asiassa Sain paljon ohjausta opintojen järjestämiseen 8 (8) 26 (28) 29 (24) 27 (25) 10 (15) Sain paljon ohjausta opintojen etenemiseen liittyviin ongelmiin 7 (6) 22 (20) 24 (20) 25 (33) Sain paljon ohjausta motivaatio-ongelmiin 1 (1) 4 (6) 12 (15) 36 (27) 47 (51) Sain paljon ohjausta opinnoissa suuntautumiseen 3 (4) 18 (19) 28 (24) 30 (27) 21 (26) Sain paljon ohjausta kandidaatin tutkielman laatimiseen 34 (32) 37 (32) 15 (18) 11 (13) 3 (6) Sain paljon ohjausta löytääkseni tilaisuuksia tutustua muihin opiskelijoihin 28 (30) 20 (14) 10 (8) 21 (21) Sain paljon ohjausta asunnon etsimiseen 4 (5) 13 (12) 11 (2) 16 (17) 57 (58) Sain paljon ohjausta hakiessani tasapainoa perheen ja opiskelun välillä 9 (10) 28 (21) 59 (64) Sain paljon ohjausta terveyteen liittyviin ongelmiin 4 (8) 18 (22) 16 (11) 15 (12) 47 (47) Sain paljon ohjausta hakiessani suuntaa elämälleni 0 (1) 5 (6) 11 (11) 55 (58) …

En tarvinnut ohjausta tässä asiassa Taulukko 1. University offers (services) Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa yhteensä (suluissa) (%), jatkuu Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä En tarvinnut ohjausta tässä asiassa Sain paljon ohjausta hakiessani suuntaa ammatilliselle elämälleni 3 (3) 21 (20) 24 (22) 25 (25) 27 (30) Sain paljon ohjausta työpaikan etsimiseen 2 (3) 11 (12) 11 (20) 43 (36) 25 (29) Sain paljon ohjausta hakiessani tasapainoa työn ja opiskelun välillä 1 (1) 3 (5) 19 (13) 33 (26) 52 (55) Sain paljon ohjausta sopivan harjoittelupaikan löytämiseen 7 (7) 19 (16) 14 (16) 29 (28) 30 (33) Sain paljon ohjausta - muu 7 (19) 7 (8) 14 (8) 14 (18) 57 (46)

Kuvio 2. Information and support (tiedon ja tuen löytäminen Erittäin helppoa Melko helppoa Melko hankalaa Erittäin hankalaa Jyväskylän yliopisto Koko maa

En pysty arvioimaan tätä väittämää Taulukko 2. Participation Jyväskylän yliopistossa ja kaikissa yliopistoissa (suluissa) (%) Samaa mieltä Osittain samaa mieltä Osittain eri mieltä Eri mieltä En pysty arvioimaan tätä väittämää Lukujärjestykseni on ollut liian täynnä (liian monta opetukseen liittyvää läsnäolotuntia viikossa) 7 (8) 27 (27) 38 (36) 26 (26) 3 (3) Myönnetyt opintopisteet eivät ole olleet suhteessa vaivannäkööni, sillä niiden suorittaminen ei ole vastannut ohjeellista työmäärää 15 (17) 45 (41) 25 (26) 13 (13) 2 (3) Ongelmatilanteissa olen aina löytänyt henkilön, jolta olen voinut pyytää neuvoa 43 (41) 21 (20) 3 (5) Opintojeni rakenteen ansiosta minun on ollut helppo tutustua muihin opiskelijoihin 24 (29) 36 (34) 20 (21) 15 (12) 5 (5) Tenttien määrä lukukautta kohti on ollut liian suuri 1 (3) 8 (13) 44 (40) 4 (3) Olen ollut tyytyväinen opinto-ohjelmani tarjoamiin vaikutus- ja osallistumismahdollisuuksiin 12 (13) 25 (22) 19 (21) Olen ollut tyytyväinen suhteeseeni opetushenkilökunnan kanssa 29 (32) 52 (47) 4 (5) Olen saanut riittävästi palautetta opettajilta 13 (14) 34 (33) 16 (17) 1 (2) Opettajilta saamani palaute on auttanut minua opinnoissani 23 (23) 35 (37) 24 (20) 11 (11) 7 (9)

Kuvio 3. YOPALA Score - Jyväskylän yliopiston aineistosta muodostuneiden faktoreiden keskiarvot (vastaajien asteikko 0 %, 10 %, 20 %, ..., 100 %)

Frame of Mind 2 Olen kärsinyt usein päänsärystä. 10 Minulla on ollut usein keskittymisvaikeuksia. 18 Olen tuntenut itseni usein melko surulliseksi tai tyytymättömäksi. 23 Suutun usein helposti. 25 Olen tuntenut itseni usein uupuneeksi. 46 Olen kärsinyt opiskelun aikana usein vatsakivuista. 53 Olen tuntenut itseni reippaaksi ja energiseksi sen jälkeen, kun aloitin opiskelun. 55 Minulla on ollut opiskelun aikana usein unihäiriöitä. 56 Olen tuntenut itseni harvoin yksinäiseksi tai surulliseksi. 62 En ole juurikaan kärsinyt ahdistuksesta tai peloista. Identification with the University 6 Olen samaistunut omaan yliopistooni. 13 Olen opiskellut mielelläni omassa yliopistossani. 26 Olen valmis suosittelemaan yliopistoani muille. 28 Suhteeni yliopistooni on ollut mielestäni läheinen. 37 Olen harkinnut useita kertoja opintojeni keskeyttämistä. 43 Opettajani ovat mielestäni erittäin päteviä omalla alueellaan. 48 Odotukseni tässä yliopistossa suorittamiani opintoja kohtaan ovat täyttyneet. 59 Olen joskus harkinnut yliopiston vaihtamista.

Determination 30 Opin mielelläni uusia asioita. 32 Päätöksenteon hetkellä tiedän nopeasti, mitä haluan. 44 Minulla on lukuisia selkeästi määriteltyjä tavoitteita. Työskentelen johdonmukaisesti saavuttaakseni nämä tavoitteet. 60 Olen valmistautunut tentteihin huolellisesti. 65 Jos olen päättänyt saavuttaa jotakin, pääsen yleensä tavoitteeseeni. 66 Odotan itseltäni paljon, mitä tulee opintomenestykseeni. 68 Olen hyvä organisoimaan asioita. 70 Lannistun helposti, mikäli asiat eivät suju toivomallani tavalla. 71 Minulla on selvä kuva uratavoitteistani. 72 Olen hyvin sinnikäs. Fulfilment of Expectations 1 Olin erittäin luottavainen sen suhteen, että selviän hyvin opintojeni asettamista vaatimuksista. 15 Olin kuvitellut opiskelun olevan helpompaa. 19 Minulla on ollut usein huono onni tenttikuulustelijoideni suhteen. 20 Keskustelen tuttavieni kanssa mieluiten aiheista, jotka eivät johda kiistoihin. 22 Olen pystynyt seuraamaan opetussisältöä ilman vaikeuksia. 29 Olen seurannut tarkkaavaisesti luentoja ja seminaareja. 45 Minuun kohdistetut odotukset ovat olleet minulle usein liikaa. 52 Tenttivaatimukset ovat olleet mielestäni selkeitä. 61 Opiskelu ei ole tuottanut minulle vaikeuksia.

Theory Orientation 8 Opintoni ovat auttaneet minua muodostamaan kuvan tavoittelemani ammatin käytännön todellisuudesta. 14 Koulutusohjelmani olisi mielestäni pitänyt olla käytännönläheisempi. 21 Minusta on kiinnostavaa analysoida teorioita ja tieteellisiä kysymyksiä. 27 Olisin halunnut enemmän teoreettisia perusteita käsitteleviä opintoja. 36 Hyvä teoreettinen koulutus on mielestäni ammatillisen menestyksen perusta. 39 Minun on usein ollut vaikea ymmärtää, mikä merkitys opiskelemillani asioilla on tulevaisuudessa. 54 Tieteellisten selitysten saaminen (joihinkin) kysymyksiin on minulle tärkeää. 67 Keskityn mieluummin käytännön asioihin kuin teoreettisiin kysymyksiin. 74 Pystyn yhdistämään opintojeni sisällön myös asioihin, jotka jäävät opintoalani ulkopuolelle. Social Integration 3 Olen tullut hyvin toimeen opiskelukavereideni kanssa 12 Olen opiskellut pienryhmissä. 24 Suhteeni opetushenkilökuntaan on ollut hyvä. 31 Olen osallistunut säännöllisesti yliopistossani järjestettäviin tapahtumiin (esim. yliopistoliikunnan järjestämään tai juhliin). 40 Olen pitänyt tiiviisti yhteyttä opiskelukavereihini. 47 Olen tavannut usein opiskelukavereitani yliopiston ulkopuolella. 49 Keskustelen mielelläni opiskelukavereideni kanssa opintosisällöistä.

Extraversion 7 Olen ulospäinsuuntautunut henkilö. 16 Arjen keskellä minulla on usein ollut ikävä kotiin vanhempien luokse. 38 Uskon pystyväni pitämään helposti puheen vieraiden ihmisten edessä. 50 Minun on ollut helppo lähestyä opetushenkilöstöä. 58 Olen mielelläni yksin. 63 Uusiin ihmisiin tutustuminen on ollut minulle helppoa. 69 Olen itsevarma henkilö. Accepting Assistance 4 Mikäli minulla on ollut koulutusohjelmaani koskevia kysymyksiä, olen tiennyt, kenen puoleen voin kääntyä. Q49A ja Q49B 42 Pyydän apua muilta, mikäli minulla on ongelmia. 73 Olen saanut opiskelun aikana riittävästi erilaista tukea sekä perheeltäni että ystäviltäni.

Diligence 5 Aloitin usein valmistautumisen tenttiin vasta viime hetkellä. 9 Olen toisinaan jättänyt opetustilanteita väliin. 35 Menestymiseni tenteissä on ollut mielestäni enimmäkseen sattuman tulosta. 51 Opiskelumotivaationi on ollut erinomainen. 57 Harrastukset ja sosiaalinen elämä ovat vaatineet minulta enemmän voimavaroja kuin opiskelu. 60 Olen valmistautunut tentteihin huolellisesti. 64 Toisinaan minun on vaikea nousta vuoteesta, koska en tunne halua opiskella. Intrinsic Motivation 11 Olen valinnut opiskelualani ensisijaisesti kiinnostuksen kohteideni perusteella. 17 Mielenkiintoinen työpaikka on minulle tärkeämpää kuin suuret tulot. 33 Tunne siitä, että olen oppinut jotakin, on minulle tärkeämpää kuin hyvä arvosana. 34 Olen osallistunut hyvin innokkaasti erilaiseen opintojen ulkopuoliseen toimintaan (esim. ylioppilaskunnassa/ainejärjestöissä). 41 Olen pitänyt opintojani mahdollisuutena persoonallisuuteni kehittämiseen.