Xamkin laadunhallinnan kuvaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Vaikuttavuuden arviointi
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Työelämäosaajana OKM.
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
OKM AJANKOHTAISTA
Datan avaamisen ohjeistus
Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Laadunhallinta Xamkissa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Osaamisen ennakointifoorumi
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Xamkin laadunhallinnan kuvaus Johtoryhmän kokous 30.11.2016 Esittely: laatu- ja palvelujohtaja Marjo Nykänen

Laatukulttuuri + laatujärjestelmä = laadukas tulos Quality culture + Quality assurance = Possible quality (system) output O+ M+ ++ M - + O - Presumably + Presumably - - - O = overwhelming M = minor Lucien Bollaert 2014. A Manual for Internal Quality Assurance in Higher Education.

3. Laadukas menestyy. All for the quality 3. Laadukas menestyy! All for the quality! Xamkin laadunhallinnan kuvaus Julkaisu antaa kokonaiskuvan Xamkin laadunhallinnasta. Julkaisu on laadittu sekä suomeksi että englanniksi. Kuvaus käsitelty ja osaltaan hyväksytty Xamkin laatutiimissä 10.10.2016. Laadunhallinnan kuvausta täydentävät henkilöstöintrassa olevat prosessikuvaukset ja ohjeistukset. Nämä kaikki yhdessä muodostavat Xamkin laatukäsikirjan. Tämä kuvaus on rakennettu siten, että se vastaa viiteen keskeiseen kysymykseen:

1 Miksi laadunhallintaa tarvitaan korkeakouluissa? European Standards and Guidelines (ESG) Laatujärjestelmän auditointi Laadunhallinta strategisen johtamisen ja toiminnanohjauksen tukena 2 Mitä laatujärjestelmän kokonaisuuteen kuuluu? s. 6-10 Laatujärjestelmän kokonaisuus Suunnitteluvaihe Toteutusvaihe Arviointi- ja palautejärjestelmä Kehittäminen

3 Miten ja millä työkaluilla toimintaa ja laadunhallintaa kehitetään? s. 11-16 Prosessit Menettely- ja muut ohjeet Tuloskortit Kehityskeskustelut Laatupalautteet Opintojaksopalautteet Tulokysely Koulutuksen kehittämiskysely Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely (AVOP) Muut kyselyt Työyhteisön kehittämiskysely Projektikyselyt Sidosryhmä- ja alumnikysely Mittaussuunnitelma Katselmukset Itsearvioinnit Ulkoiset arvioinnit

4 Ketkä ovat laaduntekijöitä Xamkissa? Laatukulttuuri Laatuvastuut 5 Mihin olemme menossa? s. 19-20 Dynaaminen laatujärjestelmä Strategiaa ja toiminnan kehittämistä tukeva laatujärjestelmä Tehokas ja selkeästi kuvattu prosessikokonaisuus ja ohjeistus Avoin ja vuorovaikutteinen laatukulttuuri LIITTEET Prosessirakenne Mittaussuunnitelma

Miksi laadunhallintaa tarvitaan korkeakouluissa? Suomalaisilla korkeakouluilla on lakiin perustuva velvoite vastata toimintansa laadusta ja sen kehittämisestä. (Amk-laki 932/2014, 14.11.2014 § 62) Ammattikorkeakoulun on myös osallistuttava ulkopuoliseen toimintansa ja laatujärjestelmiensä arviointiin säännöllisesti ja julkistettava järjestämänsä arvioinnin tulokset. Korkeakoulujen arvioinnin periaatteet on kuvattu ESG-julkaisussa (Standards and Quidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area). Kaikella laadunhallintatoiminnalla on kaksi keskeistä tavoitetta: tilivelvollisuus ja kehittäminen. Yhdessä nämä seikat luovat luottamusta korkeakoulujen toimintaan ja tulokseen. Xamkin laatujärjestelmä on kytketty strategiseen suunnitteluun, johtamiseen ja toiminnanohjaukseen laatuympyrän mukaisesti. Laatujärjestelmä tuottaa tietoa strategisen johtamisen ja toiminnanohjauksen tarpeisiin. Tavoitteena on toiminnan laadun jatkuva kehittäminen.

Laatujärjestelmän tavoitteena on tuottaa systemaattisesti tietoa johtamisen ja toiminnan kehittämisen tueksi ja näin tukea toiminnan laadun varmistamista varmistaa tiedon hyödyntäminen kehittämisen tukena organisaation eri tasoilla selkiyttää ja yhdenmukaistaa eri toimijoiden vastuut laadunhallinnassa yhdenmukaistaa käytäntöjä ja levittää hyviä toimintamalleja tukea korkeakouluyhteisön jäsenten eli opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien osallistumista toiminnan kehittämiseen vahvistaa laatukulttuuria eli jatkuvan kehittämisen ilmapiiriä ylläpitää ja vahvistaa laatujärjestelmän avoimuutta, luotettavuutta ja luottamuksellisuutta.

Laatujärjestelmä kuvana

ARVIOINTI JA PALAUTEJÄRJESTELMÄ Johto/yksikkö Henkilöstö Opiskelijat Sidosryhmät Tuloskortit Katselmukset Itsearvioinnit Ulkoiset arvioinnit Kehityskeskustelut Työyhteisön kehittämiskysely Tukipalvelujen palautekyselyt   Opintojakso- palautteet Tulokysely Koulutuksen kehittämiskysely Ammattikorkea- koulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalaute- kysely (AVOP) Sidosryhmä- palaute Alumnikysely Hankkeiden arvioinnit

Xamkin laadun tekijät eli mistä laatukulttuuri muodostuu? Xamkin opiskelijat ja henkilöstö ovat yhteisönä sitoutuneet laatutyöhön. Jokainen korkeakouluyhteisön jäsen vastaa oman toimintansa laadusta ja sen kehittämisestä. Tässä yhdessä kehittämisen ilmapiirissä syntyy laatukulttuurimme. Xamkissa laatukulttuurilla tarkoitetaan sellaista toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen ilmapiiriä, jossa aktiivisesti ja määrätietoisesti tunnistetaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Näiden perusteella käynnistetään, toteutetaan ja seurataan toiminnan ja laadun kehittämistoimia. Kehittämisen tavoitteena on toiminnan laadun jatkuva parantaminen ja vahvuuksien ylläpitäminen ja hyödyntäminen.

Laatuvastuut… Henkilöstö Opiskelijat Opiskelija- kunta Kaakko Henkilöstö vastaa oman tehtäväalueensa toiminnan laadusta ja kehittämisestä ja huolehtii siitä, että toimii yhteisten sääntöjen, prosessien, ohjeiden ja sovittujen aikataulujen mukaisesti. Henkilöstöllä on oikeus saada ja antaa kehittävää palautetta toiminnan kehittämisen tueksi. Opiskelijat Opiskelijat vastaavat omasta oppimisestaan ja opintojensa etenemisestä. Opiskelijoilla on oikeus antaa kehittävää palautetta koulutuksen ja muun toiminnan kehittämiseksi. Opiskelija- kunta Kaakko Opiskelijakunta vastaa opiskelijoiden osallistumisesta Xamk-tason kehittämistyöhön (edustajat oy-hallituksessa, eri tiimeissä ja kehittämisfoorumeissa). Kehittämis- foorumit Henkilöstö ja opiskelijat käsittelevät yhdessä laatupalautteita erilaisilla yhteistyöfoorumeilla, joissa sovitaan uusista toimintatavoista ja keskustellaan aiemmin tehtyjen kehittämistoimien vaikutuksista. Palautteet käsitellään vastuullisesti.

…Laatuvastuut… Koulutus- johtajat Opetus- johtaja Tutkimus- johtajat Yksiköiden päälliköt Koulutusjohtajat, tutkimusjohtajat ja yksiköiden päälliköt vastaavat yksikön toiminnan laadusta ja tuloksista yksikön laadunhallinnan toimivuudesta sekä yksikön kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä, seurannasta ja arvioinnista, palautekyselyiden käynnistämisestä ja yksikön tulosten analysoinnista ja niistä tiedottamisesta, laadunhallintaan liittyvästä dokumentoinnista yksikkötasolla ja jokaisen yksikössä työskentelevän laatutietoisuudesta. Yksiköiden kokoukset ja kehittämis-päivät Yksiköiden henkilöstö käsittelee laatupalautteita johtotiimien ja henkilöstön kokouksissa ja kehittämispäivillä. Palautteiden pohjalta suunnitellaan ja toteutetaan tarvittavat kehittämistoimenpiteet, joiden toteutumista seurataan ja arvioidaan. Opiskelija-vastaavat Opiskelijavastaavat (OVAt) vastaavat laadunhallinnan esittelystä opiskelijoille ja laatupalautteiden käsittelystä opiskelijoiden kanssa.

…Laatuvastuut… Laatu- ja palvelu- johtaja Laatu-organisaatio: Laatu- ja palvelujohtajalla on kokonaisvastuu ammattikorkeakoulun laatupolitiikan toteutumisesta laatujärjestelmän avulla. Laatu-organisaatio: Laatu-suunnittelija Laatutiimi   Laatuorganisaatio vastaa ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän kehittämisestä laadunhallinnan koordinoinnista ja ohjeistuksesta yksiköille laadunhallintaan liittyvästä sisäisestä ja tarvittaessa ulkoisesta viestinnästä palautekyselyiden käynnistämisestä ja Xamk-tason tulosten analysoinnista Xamk-tason kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä, seurannasta ja arvioinnista laatujärjestelmään liittyvästä dokumentoinnista Xamk-tasolla.

…Laatuvastuut Rehtori/ Toimitus- johtaja Muut johtoryhmän jäsenet Rehtorilla on kokonaisvastuu ammattikorkeakoulun tehtävien tuloksellisesta johtamisesta ja koko ammattikorkeakoulun toiminnan laadusta ja kehittämisestä. Muut johtoryhmän jäsenet Muut johtoryhmän jäsenet eli vararehtori, kehitysjohtaja, koulutusalajohtajat, talous- ja hallintojohtaja sekä opetuksen palvelujohtaja vastaavat oman toimialueensa toiminnan laadusta ja tuloksista. Johtoryhmä Johtoryhmä vastaa laatutyön strategisesta ohjauksesta. Johdon katselmus Ylimmän johdon pitämien katselmusten tavoitteena on arvioida yksikön toimintaa sekä tukea ja edistää itseohjattua kehitystyötä. Katselmuksessa käsitellään yksiköiden toimintaa sekä tuloksia ja taloutta tunnuslukujen ja laatupalautteiden avulla ja sovitaan kehittämistoimenpiteistä. Osakeyhtiön hallitus Osakeyhtiön hallitus seuraa strategian toteutumista ja ammattikorkeakoululle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Sidosryhmät Sidosryhmien edustajat osallistuvat eri tavoin ammattikorkeakoulun koulutuksen, TKI-toiminnan ja palvelutoiminnan kehittämiseen.

kehittämisen tavoitteet Mihin olemme menossa? Laatu- järjestelmän kehittämisen tavoitteet

Kolmas auditointikierros: auditointimallin luonnos 22.10.2016 Osaamista luova korkeakoulu Opiskelijakeskeisen ja tutkimukseen perustuvan koulutuksen suunnittelu Koulutuksen toteutus: opiskelijoiden osaamisen kehittyminen Koulutuksen kehittäminen Esimerkkejä uudistumiseen johtaneista kehittämistoimista Vaikuttava korkeakoulu Tutkimuksen/taiteellisen toiminnan ja koulutuksen vaikuttavuus Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen suunnittelu ja seuranta Uudistumista edistävä toimintakulttuuri Kehittävä ja hyvinvoiva korkeakoulu Laatujärjestelmän hyödyntäminen strategisessa johtamisessa Laatujärjestelmän hyödyntäminen henkilöstön osaamisen kehittämisessä Laatujärjestelmän toimivuus Vapaavalintainen auditointikohde