Prosesseista palveluihin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
 toimintakäsikirjan päivitysten tilanne  prosessikuvausten tilanne (voimme tarkastella jo päivitettyjä prosessikuvauksia)  Flamma-julkaisujärjestelmän.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Ops 2016 ja arviointi.
Opintopolku-palaveri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Prosessit Määrittäminen, mallintaminen,kehittäminen Pekka Linna, CSC TY,
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
JUPO-ontologia - nykytila ja jatkonäkymiä 12. 2
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Lukukausimaksuihin liittyvä
SO-Tieto -iskuryhmä Select slide template from Format > New Slide and little arrow next to it. Menu shows different templates for slides
Ainetyöryhmien työn aloitus
FINNA Etelä-karjalaAN -hanke
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Opintopolku-palaveri
Yhteistyöryhmän tapaaminen
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
Toimeksianto ”KA-seminaari” Tuija Raaska, kehityspäällikkö, CSC
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Päätös VIRTA-opintotietopalvelun hallintamallin hyväksymisestä
Opetussuunnitelmatyö
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Prosesseista palveluihin Pekka Linna Synergiaryhmä, 25.1.2016

Koulutuksen ja opintojen järjestämisen prosessit KOOTuki-ryhmä hyväksyi Synegiaryhmän tekemän työn esitettäväksi edelleen Tietohallinto ja ICT –ryhmälle Kuitenkin sillä muutoksella, että siltaaviin prosesseihin lisättiin opetuksen ja opiskelun tuen prosessit Tietohallinto ja ICT –ohjausryhmä hyväksyi kokouksessaan 21.1.2016 työn tulokset julkaistavaksi osana korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisiä arkkitehtuureja

Oppimisen, opiskelun ja opetuksen prosessit Pekka Linna on tehnyt työtä selvityshenkilönä 11/2015 alkaen Työtä tehdään korkeakoulun asiantuntijoiden kanssa iteroiden HY:n, TaY:n, TAMK:n, TTY:n asiantuntijat tavattu Tavoitteena saada helmikuun 2016 loppuun mennessä tuotettua hyväksyttävissä oleva käyttökelpoinen versio, jonka avulla korkeakoulut voivat tarkastella omaa toimintaansa Ensimmäinen iteraatiokierros 3/2016-4/2016 Työtä esitellään tarkemmin omalla sivustolla osoitteessa https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskelu-ja-opetus

Palvelut Synergiaryhmässä määritellään seuraavaksi korkeakoulun opintojen järjestämiselle ja koulutuksen järjestämiselle tarjoamia palveluja Vuorovaikutuskokonaisuuksia, jotka tuottavat noille korkeakoulun ydinprosesseille välitöntä arvoa Tavoitteena on tuottaa korkeakouluyhteisölle yhteinen (abstrakti) käsitys näistä palveluista yhteinen kieli, jolla puhua näistä palveluista Palvelujäsennyksen avulla kussakin korkeakoulussa on mahdollista hahmottaa omassa talossa prosessien eri osille annettu tuki Mitä prosessin osia tuetaan keskitetysti ja mitä ei tueta lainkaan Missä hyödynnetään tietotekniikan tarjoamia mahdollisuuksia ja missä näitä ei hyödynnetä Yhteisen kielen ansiosta tällaisen harjoituksen tuloksia voidaan myös vertailla toisista korkeakouluista vastaavassa tarkastelussa saatuihin tuloksiin.

Mitä palveluista löytyy eli alempia kerroksia … Palvelun taustalta löytyy suuri määrä edeltäviä toimintoja Vastauksen antaminen edellyttää usein sen etsimistä. Etsimisen onnistuminen edellyttää tietovarantoja, etsimisen välineitä ja taitoja. Tietovarannot edellyttävät ylläpitoa ja ylläpidon välineitä. Jne. Palvelujen määritystyössä päähuomio on kuitenkin asiakkaalle (koulutuksen tai opintojen järjestämisen prosessille) tuotettavassa lisäarvossa Tämän lisäksi voidaan tehdä mahdollisimman yleisen tason huomioita näiden palveluiden tarjoamisen edellytyksistä, mutta on syytä pitää mielessä, että tästä alkaa talokohtainen variaatio tämä on se osa, joka voidaan järjestää uudella tavalla

Kuinka käytännössä edetään Rovaniemen työpajassa 15.2.2016-16.2.2016 edetään korkeakoulujen todellisten palveluiden kautta Käytännön palveluista luetaan ulos niiden tuottama lisäarvo ja haetaan järkevää abstraktiotasoa yhteiselle palvelumääritykselle Näin tuotettuja kuvauksia verrataan (Rovaniemellä tai vielä todennäköisemmin sen jälkeen) Kuopion ja Helsingin harjoituksissa tuotettuihin kuvauksiin Tällä tavalla edetään edetään seuraavaan synteesiin Eli käytämme edelleen palvelun sinikopio –mallia, mutta nyt lähestymme ilmiöaluetta konkreettisten palvelujen kautta

Toivomus Käykää tulevan työpajan sivuilla osoitteessa https://confluence.csc.fi/display/OPI/Synergia_2016-02-15-2016-02- 16 Lisätkää siellä olevaan taulukkoon oman korkeakoulunne kohdalle linkki tai linkit oman korkeakoulunne opintohallinnon palveluihin tai opiskelulle tai opetukselle annettavaan tukeen

Kysymyksiä tai kommentteja? Kiitos, Pekka