Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
Kansallisen paikkatietoportaalin toiminnallisuus, sisältö ja palveluarkkitehtuuri Antti Jakobsson Luonnos Paikkatietoportaali/vk-projekti.
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt , Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Palveluväylän yleisesittely
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä
Palvelunäkymien alpha- version esittely ja julkaisuaikataulu JUHTAn Pertiva jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Finton kehittäminen yhteisten sanastojen palveluna
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
06/16.
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
66 asiasanaehdotusta kerralla: hapuilua auto-annotoinnin ihmemaassa
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
KDK-KA versio 3 Kommenttikierroksella huomioitavaa
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Kansalliskirjasto ja Suomi.fi yhteistyö
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Ontologioiden käyttö Suomi.fi-palveluissa
Suomi.fi-yrityssivusto
Kooste KaPA-hankkeista ja niiden aikatauluista
Mitä ovat verkkopalvelut?
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Kansallinen palveluväylä
Asiointipalveluiden laatu
Asiointipalveluiden laatu
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Digitiekartta
Digitiekartta
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Suomi.fi-palvelut ja kansallinen palveluarkkitehtuuri Matkalla kohti uuden sukupolven digitaalisia julkisia palveluja Marko Latvanen asiantuntija Digitaaliset palvelut, Väestörekisterikeskus

Mikä on KaPA-ohjelma? Kansallinen palveluarkkitehtuuriohjelma 2014-17 on VM:stä ohjattu ja VRK:sta johdettu ohjelma  digitaalisten palvelujen uusi infrastruktuuri tiedon parempaa liikkumista ja uudenlaisten julkisten palvelujen luomista varten

Tuleva Suomi.fi ei ole enää hakuportaali, vaan useita palveluja sisältävä ja yhdistävä ”metapalvelu”

Miksi KaPA-ohjelma asetetiin? • Yksinkertaistaa ja helpottaa kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen asiointia viranomaisten kanssa ja tehdä siitä turvallisempaa • Edistää julkisen hallinnon avoimuutta ja parantaa julkisen hallinnon palvelujen laatua • Mahdollistaa sähköisten palvelujen kustannustehokkuus • Parantaa tietojen yhteiskäyttöä ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta • Edistää yritysten mahdollisuuksia hyödyntää julkisen hallinnon tietovarantoja ja palveluja • Tukea kansantaloutta tehostamalla julkista hallintoa ja luomalla uusia liiketoimintamahdollisuuksia yksityiselle sektorille.

Benchmarkit / keskustelukumppanit Julkishallinnon, yritysten, kirjastojen ja 3. sektorin referenssiryhmät Beta.suomi.fin palautetoiminnot 50 kansalaisen käyttäjäpaneeli 2016 Testikäyttäjiä

KaPA:ssa tuotettavat Suomi KaPA:ssa tuotettavat Suomi.fi-palvelut ja niiden suhteet (raskaasti yksinkertaistettu kaavio) SUOMI.FI-PALVELUNÄKYMÄT ASIAKKAILLE LIITTYVIÄ, KRIITTISIÄ TAUSTARESURSSEJA, mm.: - KANSALLISET ONTOLOGIAT JA LUOKITUKSET / FINTO, JHS-Meta - HALLINNON KARTTAPALVELU / Maanmittauslaitos TUNNISTAMINEN (SSO) Verkkotoimitus (toimitettu sisältö) Viranomaiset (fact check) VIESTINVÄLITYS ASIOINTIVALTUUDET PALVELUTIETOVARANTO PALVELUVÄYLÄ X-ROAD PALVELUTIETOJEN TUOTTAMINEN J U L K I S H A L L I N N O N O R G A N I S A A T I O T Rekisterit, perustietovarannot, palvelut

Loppukäyttäjän kannalta palvelutietovaranto (PTV) on kriittinen PTV:n tietomallissa palvelu on organisaation immateraalinen valmius/toimintapa, jolla on tarkoitus yhteiskunnassa. Palvelu voi olla lakisääteinen tai organisaation itselleen ottama Palvelu- ja asiointikanavissa palvelu toteutuu asiakkaalle. Kanavia ovat sähköinen asiointi, paikallinen palvelupiste, puhelin, lomake ja www- tietosivu. Jatkossa tulee myös liikkuva kanava, esim. kirjastoauto. Tietomallin perusrakenne: organisaatio > palvelu X > palvelu X:n asiointikanavat jokaisella tasolla on omat metatietonsa Alkuun käyttöoikeus viranomaisille, sitten näiden kanssa sopimussuhteessa oleville yrityksille (esim. kunnan käyttämä palvelutuottaja), sitten 3. sektorille ja yrityksille

Palvelusta vastaava organisaatio vastaa myös palvelujensa tiedoista PTV:ssä Tieto tuotetaan joko suoraan ptv-tietokantaan ylläpitoliittymässä, tai tuottamalla ptv-standardin mukainen tieto organisaationn omassa järjestelmässä, josta se jaetaan PTV:n IN-rajapintaan. PTV:stä tieto voidaan tuoda rajapinnasta organisaation omaan julkaisu- tai muuhun järjestelmään – ei saman tiedon erillistä tuottamista eri paikkoihin Tavoitteena PTV-tietokanta jokaisen organisaation palvelutietojen kotina PTV = lähivuosien aikana kaikkien julkisten palvelujen MDM-resurssi Koulutukset ja käyttöönotot olleet käynnissä 2016 alkaen ja jatkuvat

Palveluihin sovellettavat metatiedot ovat Fintossa Asiasanat* Palveluluokat* Kohderyhmät(*) Elämäntilanteet (kans.) Toimialat (yrit.) Tuotantotapa* Tuottajatyyppi*

KaPA:n ulkopuolella mutta digikärkihankkeena rakennetaan laajaa yhteentoimivuutta Yhteinen tiedon hallinta –hankkeen (YTI) tavoitteena tietojen liikkuminen tietojärjestelmästä toiseen niin, ettei tietojen merkitys(sisältö) tietoja siirrettäessä muutu = semanttinen yhteentoimivuus. Lähtökohtana on, että hyvän sähköisen palvelun taustalla on järjestelmällisesti johdettu tiedon merkityssisällön määrittely. Voimme jakaa ja käyttää tietoa edelleen, kun tiedämme mitä tietoa jaamme. Tavoitteena on palvella kansalaista ja myös yrityksiä paremmin, kun samaa, julkisen hallinnon hallussa jo olevaa tietoa ei tarvitse kysyä aina uudelleen. Tiedon merkityssisällön määrittely palautuu sanastotyöhön.

Uuden Suomi.fin verkkotoimitus työstää opastavia sisältökokonaisuuksia, joissa PTV-tietoja käytetään

Jokaisesta yksittäisestä palvelusta tarjotaan rakenteinen PTV- kuvaus = tiedot + asiointikanavat; näiden lisäksi sivulle nousee palvelun metatietojen perusteella liittyviä ja muita aiheeseen relevantteja palveluja

Karttaliittymä palvelupisteille Paikalliset tiedot tuotetaan paikallisesti palvelutietovarantoon, myös osoite- yms. tiedot Tässä beta-kuvassa on vanha karttaliittymä, MML:n uudet karttapalvelut tulevat beta.suomi.fi-palveluun joulukuussa! Lakisääteisille, kunnille yhteisille palveluille on KaPA-ohjelmassa tuotettu valmiiksi ns. pohjakuvaukset ministeriöiden ja verkkotoimituksen yhteistyönä

Kirjautuneen käyttäjän sivu, omat rekisterit avattu

Kirjautuneen käyttäjän sivu, ajoneuvorekisteri avattu

Suomi.fi-viestit Kansalaisen ja yrityksen keskitetty viestintäkanava viranomaisten suuntaan Pääosin lopettaa viranomaisten paperipostit vuoden 2018 aikana; paperiposti + avustettu asiointi niille, jotka eivät voi käyttää sähköistä kanavaa vrt. Tanska, jossa 9,7 % kansalaisista vapautettu velvoitteesta. Perinteisen sähköposti- ja liiteviestinnän lisäksi herätepalvelu tunnistetulle asiakkaalle: suoraan rekistereistä muistutuksia ja suosituksia, esim. ”passi raukeamassa”, ”autosi katsastettava viimeistään”, ”kutsu mammografiaan”, ”jäännösveron eräpäivä lähestyy”, ”vaalin ennakkoäänestys alkanut + vaalipäivä se ja se + äänestyspaikkasi on…”, ”aineistolainojesi eräpäivä lähestyy” jne jne jne ehkä myös tapahtumaviestintää kuntalaisille: ”Jari Tervo kirjastossamme silloin ja silloin” tms

Kirjautuneen käyttäjän sivu, Viestit-palvelun demo

Suomi.fi-tunnistaminen TAUSTALLA PYÖRIVÄT PALVELUT Suomi.fi-tunnistaminen Suomi.fi-tunnistaminen tarjoaa Henkilön tunnistamisen sähköiseen asiointiin Julkishallinnon palveluihin tunnistautumisen eri tunnistusvälineitä hyväksikäyttäen Kertakirjautumisen kautta käyttäjälähtöisesti julkishallinnon palvelut Korkean tietoturvan 24/7 palvelun saatavuuden Päätelaiteriippumattoman skaalautuvan toteutuksen. Esteettömyys on huomioitu toteutuksessa. Suomi.fi-tunnistaminen ei tarjoa Yritysten tunnistamista (vielä!) Käyttäjien roolia tai valtuutusta Maksamisratkaisua

Suomi.fi-puolesta-asiointi TAUSTALLA PYÖRIVÄT PALVELUT Suomi.fi-puolesta-asiointi Palvelun avulla voidaan luotettavasti tarkistaa henkilön tai yrityksen valtuudet, valtakirjat ja oikeudet asioida sähköisesti toisen henkilön tai edustamansa yrityksen puolesta ajasta ja paikasta riippumatta. Puolesta-asiointioikeuteen vaikuttavia tietoja ovat muun muassa: huoltajuustiedot nimenkirjoittajatiedot edunvalvontatiedot Asiointivaltuutta varmistettaessa asiakkaan asiointipalvelu tekee automaattisen kyselyn Asiointivaltuudet-palveluun, joka palauttaa vastauksena, onko asioijalla puolesta- asiointioikeutta tai valtuutta. Tiedot haetaan perustietorekistereistä ja/tai valtuusrekisteristä. Palvelun voivat ottaa käyttöön viranomaistahot, joilla on tarve tarkistaa puolesta-asiointi. Yrityksille ja yhteisöille palvelu ei ole toistaiseksi käytössä.

Suomi.fi-palveluväylä TAUSTALLA PYÖRIVÄT PALVELUT Suomi.fi-palveluväylä Ei näy loppuasiakkaalle Sujuva tietoliikenne organisaatioiden välillä Standardoitu tiedonsiirtokanava, joka tarjoaa vakioidun tavan tietojen siirtoon organisaatioiden välillä sekä mahdollistaa turvallisten palvelukokonaisuuksien rakentamisen. Suomi.fi-palveluväylä perustuu X-Road-teknologiaan ja koostuu: tiedonvälityskerroksesta tiedonvälityspalvelusta Tiedonvälityskerros määrittää miten tietoja ja palveluja välitetään eri tietojärjestelmien välillä. Tiedonvälityspalvelu mahdollistaa muiden väylään liittyneiden organisaatioiden palveluiden ja tietovarantojen hyödyntämisen. Tiedonvälitys tapahtuu organisaatioiden liityntäpalvelimien ja väylän keskuspalvelemien välillä.

Aikataulu Tulevan palvelun beta.suomi.fi julkaistu 12/2015 Osa uusista palveluista jo tuotannossa Palveluväylän ja Viron X-Roadin federointi toiminnassa 3.10.2016 alkaen Viestinvälityspalvelun 1. tuotantoversio kesällä Nykyinen Suomi.fi vaihtuu uuteen viimeistään kesällä tai loppuvuoden 2017 aikana Yrityssuomi.fi integroituu uuteen Suomi.fi-palveluun 2018 aikana NOTA BENE: KaPA = infrastruktuuri  hallinnon uuden sukupolven digipalvelut rakentuvat KaPAn elementeille 2017 alkaen

Kuopat ja siirtolohkareet tiellä YHTEISEN PELIKIRJAN KÄYTTÖÖNOTON HIDASTEET Toimintakulttuuri ja asenteet: sekä viranomaiset että kansalaiset ja yritykset Järjestelmien sademetsä, ml. Veron ja Kelan massiiviset ICT-uudistukset SOTE, maakuntahallinnot jne = palvelukenttä ja sen vastuut ovat liikkeessä Lainsäädäntö: viestinvälitys, kansalaisen MyDatan käyttö, yksityisten palvelujen rooli kokonaisuudessa Luotettavuus, läpinäkyvyys, tietoturva  luottamus Käytettävyys  saavutettavuus  tasa-arvo Jatkuva, holistinen, monialainen kehittäminen Resurssit Laaduntarkkailu (460 tuottajaorg.  palveluja + kanavia kymmeniä tuhansia) Viestintä, sisäinen ja ulkoinen

Tietoa ja yhteyksiä www.esuomi.fi, KaPA:n viestintä- ja aineistosivusto https://esuomi.fi/yhteystiedot/ http://beta.suomi.fi, tulevan palvelun julkinen kehitysversio http://vm.fi/palveluarkkitehtuuri, KaPA VM:n sivuilla

marko.latvanen@vrk.fi KIITOS 