KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KDK:n Kansallisen näkymän ryhmän työskentelystä
Advertisements

SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Erikoiskirjastot/tutkimuslaitokset T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleiset kirjastot - Mukaantulo Erkki Tolonen
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleistä Finna-työskentelystä Erkki Tolonen
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Kooste UKJ-asiantuntijaryhmien palautekyselystä
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Ammattikorkeakoulukirjastot
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleistä Finna-työskentelystä Erkki Tolonen
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kuvailun muutoksen ohjaus Ryhmien roolit KUMEA:n kokous
Yleistä tutkimuksesta
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Esitys: Finnan metatiedolle CC0-lisenssi Tapani Sainio Finnan konsortioryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan markkinoinnin lähetekeskustelu Maria Virtanen Finna-konsortioryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan tunnusluvut Timo Laine 23. huhtikuuta 2015.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Organisaatioiden yhteistyö, Finna- konsortio ja Finna-viestintä Palvelusuunnittelija Maria Virtanen Finna-koulutus.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO Finnan viestintä ja markkinointi tiedottaja Heidi Mustajoki
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-tilannekatsaus Erkki Tolonen Finna-konsortio Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut “Missä arki kohtaa Finnan?” Katsaus Finnan viestintään ja markkinointiin 2015 Konsortioryhmän kokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Eri aineistojen kiinnostavuus aineistotyypeittäin ja sektoreittain.
KANSALLISKIRJASTO Finnan viestintä- ja markkinointi 2016 Tiedottaja Heidi Mustajoki, Finnan markkinointityöpaja
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Finnan viestintä ja markkinointi
Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä
PRIIMA-seuran aikuisliikkujien palautekysely 2016 – koonti
Finnan ohjelmisto ja sen kehittäminen
Suomen UNICEFin vapaaehtoistoiminnan kysely 2017
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Finnan viestintä ja markkinointi
Osaston potilaiden tyytyväisyys LLKY:n osastotoimintaan
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Harjoittelu ja työssäoppiminen SAK:laisilla työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneeli tammikuu 2017 N=922.
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Finnan kehittäminen Erkki Tolonen
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Finnan kehittäminen Erkki Tolonen
Organisaatioiden yhteistyö
Finnan viestintätyöpaja
Finna-perehdytys Konsortio
Tilannekatsaus: Finnan uuden palvelusopimuksen käyttöönotto
Harjoittelu ja työssäoppiminen SAK:laisilla työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneeli tammikuu 2017 N=922.
Konsortioryhmän nimeäminen ja konsortiodokumenttien muutokset
Organisaatioiden yhteistyö
Melindan laatuohjelma Lähtotietokyselyn tulokset ja toimenpiteet
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Esityksen transkriptio:

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kyselyiden toteuttaminen  Joulukuussa 2015 toteutettiin  palautekysely kaikille Finna-organisaatioille (53 vastausta)  palautekysely Käytettävyystyöryhmän jäsenille (7 vastausta)  palautekysely Kansallisen näkymän työryhmän jäsenille (7 vastausta).  Tässä koosteessa pääasiassa Finna-organisaatioiden palautekyselyn tuloksia.  Lopussa parhaiden toimintamuotojen kooste kaikista kyselyistä ja toimenpide-ehdotuksia.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Taustatietoa Finna-organisaatioiden palautekyselystä  Vastauksia 53  Eniten vastauksia ammattikorkeakoulukirjastoista ja yleisistä kirjastoista.  Vastausmäärässä ei merkittävää kasvua vuoteen 2014 verrattuna, jolloin 48 vastausta vastaavaan kyselyyn.  Vrt. Finna-konsortiossa 253 jäsenorganisaatiota ja tuotannossa 106 organisaatiota vuoden 2015 lopussa.  Vastanneiden organisaatioista 53 % oli Finnassa tuotannossa, 59 %:lla oma Finna-näkymä ja 85 %:lla Finnan palvelusopimus.  Vertailuaineistona viisi aikaisempaa kyselyä (2011, 2012, 2 kyselyä 2013, 2014), joissa osin samat kysymykset.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Vastaajamäärät sektoreittain

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Vastaajien organisaatiot Finnassa

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Vastaajien organisaatioiden Finnaan mukaantulovuosi

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys Kansalliskirjaston Finnaan liittyvään toimintaan  Osaaminen erottuu edellisvuosien tapaan vahvuutena.  94 % vastaajista on osaamiseen tyytyväisiä.  Kriittisin arvio kyvystä ymmärtää asiakasorganisaatioiden tarpeita.  67 % vastaajista on tarpeiden ymmärtämiseen tyytyväisiä.  Vuoteen 2014 verrattuna parannusta kuitenkin 8 %.  Tyytyväisyys tiedon kulkuun ja viestintään parantunut eniten edellisvuosiin verrattuna.  Arkistot ja erikoiskirjastot olivat tyytyväisimmät sektorit – vastausmäärät molemmilla sektoreilla kuitenkin pieniä.  Museot kriittisin ryhmä  Tyytymättömyys kohdistuu muihin sektoreihin verrattuna palveluun, tiedon kulkuun ja viestintään sekä kykyyn ymmärtää asiakasorganisaatioiden tarpeita.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arvioi Kansalliskirjaston tähänastista toimintaa Finna-projektissa. Kuinka tyytyväinen olet Kansalliskirjaston:

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan v. 2011–2015, keskiarvot asteikolla 1–4

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan, keskiarvot sektoreittain asteikolla 1–4 (1/2)

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys Kansalliskirjaston toimintaan, keskiarvot sektoreittain asteikolla 1–4 (2/2)

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys palveluun, hallintaliittymään, koulutuksiin ja tapaamisiin  Erityisen tyytyväisiä oltiin Kansalliskirjaston palveluun Finnaan liittyvissä häiriötilanteissa.  Palvelua Finnaa koskevissa kehitysehdotuksissa ei koettu niin hyväksi kuin muuta palvelua.  Tuotannossa olijoista yliopistokirjastot muita tyytymättömämpiä palvelupyyntöihin vastaamiseen.  79 % vastanneista piti Finnan hallintaliittymää helppokäyttöisenä.  Yli 85 % vastanneista oli tyytyväisiä sektorikohtaisiin Finna- tapaamisiin ja Finna-koulutuksiin.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 1 = erittäin tyytymätön, 2 = melko tyytymätön, 3 = melko tyytyväinen, 4 = erittäin tyytyväinen Tyytyväisyys palveluun

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys palvelupyyntöihin tuotannossa olon mukaan, keskiarvot

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kuinka seuraavat väittämät kuvaavat Finnan hallintaliittymää?

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 1 = erittäin tyytymätön, 2 = melko tyytymätön, 3 = melko tyytyväinen, 4 = erittäin tyytyväinen Tyytyväisyys tapahtumiin ja koulutuksiin

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys oman sektorin toimintaan ja vaikutusmahdollisuuksiin  Kaikkien sektoreiden keskiarvot jäävät oman sektorin toimintaa ja vaikutusmahdollisuuksia kysyttäessä alle 3:een asteikolla 1-4.  Tyytyväisimpiä Finnaan liittyvään yhteistyöhön omalla sektorilla olivat museot (keskiarvo 3).  Tyytyväisimpiä tiedon kulkuun oman sektorin organisaatioiden välillä olivat erikoiskirjastot (keskiarvo 2,7) ja arkistot (keskiarvo 2,6).  Tyytyväisimpiä vaikutusmahdollisuuksiin Finnan kehittämisessä olivat arkistot (keskiarvo 3,2).

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 1 = erittäin tyytymätön, 2 = melko tyytymätön, 3 = melko tyytyväinen, 4 = erittäin tyytyväinen Tyytyväisyyys oman sektorin

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Konsortioryhmän ja käytettävyystyöryhmän toiminnan arviointi  Kyselyn perusteella tieto ryhmien toiminnasta ja päätöksistä ei kulje parhaalla mahdollisella tavalla.  Vajaa puolet vastaajista ei saa riittävästi tietoa konsortioryhmästä ja käytettävyystyöryhmästä.  Puolet vastaajista ei katso organisaationsa voivan vaikuttaa ryhmissä käsiteltäviin asioihin.  Tilannetta on vähintään konsortioryhmän osalta syytä lähteä korjaamaan mm. aktiivisemman viestinnän keinoin.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arvioi Finnan konsortioryhmän sekä käytettävyystyöryhmän toimintaa. Missä määrin seuraavat väittämät pitävät paikkansa?

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arviot viestintäkanavista  Viestintäkanavista seurattiin tai käytettiin eniten  Finna-palvelupostia  Missä mennään -katsausta  Finna-wikiä.  87% vastaajista piti käytössä olevia viestintäkanavia organisaatiolleen sopivina.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut 1 = ei pidä paikkaansa lainkaan, 2 = ei pidä enimmäkseen paikkaansa, 3 = pitää melko hyvin paikkansa, 4 = pitää täysin paikkansa Viestintäkanavat: organisaatiossamme käytetään tai seurataan aktiivisesti

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan markkinointi  58 % kaikkien vastaajien organisaatioista oli markkinoinut Finnaa paljon tai jonkin verran.  93 % tuotannossa olevista organisaatioista oli markkinoinut Finnaa paljon tai jonkin verran.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Vastaajan organisaatio markkinoinut Finnaa omille asiakkailleen

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-näkymät  Finna.fi-näkymään tyytyväisiä oli 88 % vastaajista.  Organisaation omaan Finna-näkymään tyytyväisiä oli 90 % vastaajista.  82 % vastaajista oli erittäin tai jonkin verran kiinnostunut oman Finna-näkymän kehittämisestä, jollei organisaatiolla ollut omaa näkymää.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys Finna.fi-näkymään

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Tyytyväisyys oman organisaation Finna- näkymään

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Oman Finna-näkymän kehittämisen kiinnostavuus (jollei organisaatiolla omaa näkymää)

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Lisäarvo Finnasta  Yli 65 % vastasi organisaationsa kokevan saavan Finnasta lisäarvoa.  Yli 30 % odottaa saavansa lisäarvoa jatkossa.  Tuotannossa olevista organisaatioista 93 % koki palautekyselyn mukaan saavansa Finnasta verran lisäarvoa.  Eniten lisäarvoa kokivat saavansa tuotannossa olevat museot ja ammattikorkeakoulukirjastot.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Organisaatio kokee saavansa Finnasta lisäarvoa

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Koettu lisäarvo Finnasta tuotannossa olon mukaan sektoreittain (keskiarvo asteikolla 1- 4)

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden kyselyn avoimista palautteista poimittua  Kiitosta  Viestintä tullut selkokielisemmäksi.  Säännölliset demot ja tapaamiset.  Etäyhteysmahdollisuus.  Lisäarvoa mm. aineistojen näkyvyydestä ja useasta hakuliittymästä luopumisesta.  Uuden polven asiakasliittymä.  Kritiikkiä  VUFind2-versionvaihdon aiheuttamat viiveet.  Vielä lisää dokumentaatiota ja käytännön ohjeita Finna-wikiin.  Joskus viivettä yhteydenottoihin vastaamisessa.  Konsortioryhmän/työryhmien työ jää vieraaksi.  Finna.fi:n hyödyt kirjastoille selkiintymättä.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Parhaat toimintamuodot

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Toimenpide-ehdotukset 1.Finnassa esiin nousevia yhteisiä kehittämiskohteita edistetään  temaattisissa työpajoissa, esim. markkinointityöpaja  foorumikeskusteluin → kirjautumiskäytäntöjä helpotetaan  järjestämällä seminaareja  osallistamalla käyttäjiä kehitystyöhön käyttäjäfoorumeilla. 2.Pysyvistä työryhmistä luovutaan  Päättyviä ryhmiä: Avoimen lähdekoodin ryhmä, Kansallisen näkymän ryhmä, Käytettävyystyöryhmä.  Vaski-Finna-ohjausryhmä toimii kunnes Vaski-Finna on vakiintuneesti tuotannossa.  Tarpeen mukaan voidaan perustaa ad-hoc-työryhmiä, joilla tarkkaan määritelty tehtävä ja määräaika.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos!