Mikael Paahto, Jesaja Kärkkäinen, Miia Laine. - Suomen suurin nuorisojärjestö jäsentä - poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta toimintaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä niitä senttejä oikein tulee?
Advertisements

AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Vantaan nuorisojärjestöt ry Vannu Perustettu huhtikuussa 2006.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
Omalla kylällä.
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Hyvä vapaa-aika -kehittämis- ja tutkimushanke 2013–2017 Projektipäällikkö Eeva Ahtee Tutkija Anna Anttila Nuoriso-ohjaajat Mirkka Kesti-Helia & Jaakko.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Vapaaehtoistoiminnan määritelmä Yksittäisten ihmisten ja yhteisöjen hyväksi tehty toiminta, josta ei saa rahallista korvausta, joka tehdään ilman.
Nuoren turvapaikanhakijan polku Pudasjärvellä
AIKUINEN OPPIJA.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kokkolan ammattiopisto
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
NUORTEN STARTTI 2012−2014 NUORTEN STARTIN ESITTELY Matti Heinämäki Yksilövalmentaja.
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Liikuntaseurat osallistamisen mahdollistajina.  Saada nuoret liikkumaan ja harjoittelemaan (15 v. uimari)  Lasten/nuorten liikunnan lisääminen ja liikuntaan.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
Ideasta euroiksi YRITTÄJYYS ON TIETOA, TAITOA JA MAHDOLLISUUKSIA Päivi Lindfors, 4H Outi Jokela, 4H Nina Rajainmäki, InnoSata Oy.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Nuorten osallisuus Ohjaamoissa
Osallisuus musiikin keinoja käyttäen
Työpajakeskustelu nuorille
Mitä Veturointi on? Veturointi-toiminnassa valmennetut kokemusasiantuntijat (Veturit) toimivat nuorten tukena itsenäistymisen elämänvaiheessa. Kohderyhmät:
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
VALMA-koulutus Edupolissa
KRIISI- JA ARVIOINTIYKSIKKÖ KOIVU
Eveliina Karjalainen.

Nuoret kunnan päätöksenteossa
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
YRITTÄJYYS OP2.
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
vaikuttaminen - järjestötoiminnan perusteet ammattiin
Oman elämän raiteilla!.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Harjoituksen ohjaaminen
NUORILTA NUORILLE!.
Harjoituksen ohjaaminen
Osallistava kerhotoiminta
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Mikael Paahto, Jesaja Kärkkäinen, Miia Laine

- Suomen suurin nuorisojärjestö jäsentä - poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta toimintaa - toiminta käynnistyi Yhdysvalloissa 1900-luvun alkupuolella - ensimmäiset yhdistykset perustettiin Suomeen 1920-luvulla

 -”4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta”  -kasvatusajattelun perusta:  head- harkinta  hands-harjaannus  heart- hyvyys  health-hyvinvointi

 1. askel: Kerhotoiminta (6+) -”tekemällä oppii parhaiten” 2. Askel: Työelämän valmiudet ja työllistäminen (13+) -oman rahan ansaitseminen, työkokemus, kesätyöpaikan löytyminen nuorta työllistyy 4H-järjestön kautta -ajokortti työelämään ja työelämäkurssit (Tapahtuma- ja projektitoiminta -nuorten oman aktiivisuuden pohjalta nousseet projektit) 3. Askel: Nuorten yritykset (13+) -oman 4H-yrityksen perustaminen -tukena henkilökohtainen ohjaaja

 -vierailu Kuikan kylätalolla  -tutustuminen 4H-nuoriin: 4 aktiivista yläkouluikäistä  nuorista kumpuavaa ja heidän näköistä toimintaa  tapahtuman suunnittelua ja ideointia  markkinointi: itse suunnitellut mainokset ja niiden teko  tytöt  suunnitelma oli vielä melko avoin

 -olympialaiset  -kioski  -lumifutis  -halipassi  -poniajelu  -kävijämäärä 8  -sään merkitys: lumipyry

 -oppimiskokemus nuorille  -näimme projektissa mahdollisuuden kehittää osallisuuden taitoja:  sosiaalisia taitoja  yhteisöllisyyttä  vastuuntunnetta  oppimista, kasvamista  vaikuttamista

 -projektitoiminnan kautta nuoret oppivat yhteistyökykyä, vastuullisuutta, aktiivisuutta, ongelmanratkaisua, luovuutta, asioihin vaikuttamista ja sitoutumista   osallisuuden taitojen avulla: -ehkäistään nuorten syrjäytymistä -nuori kasvaa aktiiviseksi kansalaiseksi ja integroituu yhteiskuntaan -vaikuttamisen kokemusten kautta nuori saa luottamusta suomalaiseen demokratiaan -nuorten hyvinvointi lisääntyy

  Koivu, M Osallisuuden taloa rakentamassa: Opas osallisuuden kehittämiseen kuntaorganisaatiossa. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.