Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Omalla kylällä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Omalla kylällä."— Esityksen transkriptio:

1 Omalla kylällä

2 KASVU VASTUULLISEKSI JA YRITTELIÄÄKSI
4H-KASVATUSAJATTELU Lapsi- ja nuorisojärjestönä 4H:lla on ensisijaisesti kasvatustehtävä. 4H-toimijoilla on hyvä olla käsitys siitä, mihin kasvatuksellisiin periaatteisiin työ perustuu. Tätä kutsutaan kasvatusajatteluksi. Tässä kuvassa kerrotaan 4H-järjestön kasvatusajattelusta, joka koostuu kolmesta eri osa-alueesta: Kasvatustavoite Arvot ja menetelmä Kasvatuksen päälinjat 1. KASVATUSTAVOITE (keltainen nuoli) Kasvu vastuulliseksi ja yritteliääksi sisältää 4H-työn kasvatustavoitteen. 4H:ssa tavoitteena on kasvattaa ihmisiä, jotka pystyvät toimimaan vastuullisesti ja yritteliäästi omassa elämässään. Vastuullisuus – mitä se tarkoittaa? Itseensä luottava ihminen uskaltaa ottaa riskejä ja kantaa vastuun omista päätöksistään. Henkilö kantaa vastuuta myös muista, lähimmäisistään ja ympäristöstä. Yritteliäisyys – mitä se tarkoittaa? Yritteliäisyys on asenne koko elämään. Se on tapa toimia. Yritteliäisyys näkyy kaikessa, mitä ihminen tekee. Yritteliäs ihminen on aktiivinen omassa elämässään, työelämässä ja yhteiskunnassa, vaikka hän ei välttämättä perustakaan omaa yritystä. Hän haluaa vaikuttaa ja kantaa vastuun teoistaan itse. Hän on oman elämänsä avainhenkilö. 2. ARVOT JA MENETELMÄ (nelikulmio kuvan vasemmassa laidassa) 4H-kasvatusajattelun perustan muodostavat 1. Neljä H-kirjainta 2. Tekemällä oppimisen pedagogiikka ”Learning by doing” Neljä H-kirjainta, joiden sisältöön perehdyttiin edellä tarkemmin (dia 2), muodostavat 4H-toiminnan arvoperustan. Ne ovat osoittaneet kestävyytensä eri aikoina ja erilaisissa tilanteissa. Neljä H:ta toimivat hienosti myös tässä ajassa. Tekemällä oppimisen pedagogiikan on kehittänyt amerikkalainen John Dewey ( ), jota pidetään yhdysvaltain merkittävimpänä kasvatuspsykologina. Tekemällä oppimisen tulisi näkyä kaikessa 4H-järjestön kasvatustyössä. Käytännössä tekemällä oppiminen tarkoittaa mm. seuraavia asioita: ohjaaja ohjaa, hän ei tee asioita lasten/nuorten puolesta lapset ja nuoret oppivat itse tekemällä ja kokeilemalla, käytetään kaikkia aisteja toiminnalla on tavoite oppiminen tapahtuu aidossa tilanteessa (metsässä, keittiössä) tehdään havaintoja, muodostetaan uusia käsitteitä toimitaan vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa 3. KASVATUKSEN PÄÄLINJAT (vihreät nuolet) Kasvatuksen sisältö voidaan jakaa kahteen päälinjaan, jotka ovat 1. Kansalaiskasvatus sekä 2. Yrittäjyyskasvatus ja työelämävalmiudet. Nämä päälinjat esitetään tarkemmin kahdessa seuraavassa kuvassa (diat 5 ja 6). 4H - KASVATUSAJATTELU KASVU VASTUULLISEKSI JA YRITTELIÄÄKSI Kansalaiskasvatus 4H Head Hands Heart Health Yrittäjyyskasvatus ja työelämävalmiudet TEKEMÄLLÄ OPPIMISEN PEDAGOGIIKKA 4H-nuorisotyö

3 Aktiivinen kansalaisuus Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
KANSALAISKASVATUS Perusta 4H-järjestön kansalaiskasvatukselle luodaan ryhmä- toiminnassa: 4H-kerhossa ja kerhotoimintaan läheisesti liittyvissä kilpailuissa (vasen reuna). Kansalaiskasvatuksen eri osa-alueita käsitellään osana kerhojen toimintaa. Kerhojen tärkein työväline on TOP-tehtäväpankki. 4H-järjestön internet-sivuilla avautuu kaikille avoin sivusto ( josta voi tulostaa 1200 erilaista tehtäväkorttia kymmenestä eri aihe- piiristä. Tehtäväkortit ovat valmista aineistoa eri ikäisille lapsille ja nuorille sekä heidän ohjaajilleen. TOP tulee sanoista Tekemällä Oppii Parhaiten. TOP-tehtäväpankki tarjoaa monipuolista aineistoa kansalaiskasvatukseen. Myöhemmin nuori voi 4H-toiminnassa syventää osaamistaan oman kiinnostuksensa mukaan seuraavilla osa-alueilla: 1. Aktiivinen kansalaisuus, 2. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, 3. Metsä ja luonto, 4. Ympäristö 1. Aktiivinen kansalaisuus 4H-järjestössä lapsi ja nuori kasvaa aktiiviseksi kansalaiseksi. Lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden vaikuttaa järjestön toimintaan ja oppivat näin aktiivisen kansalaisuuteen kuuluvia perustaitoja. Kasvu aktiiviseksi kansalaiseksi alkaa kerhossa, jossa opitaan sosiaalisia taitoja ja toimimista ryhmässä. Kilpailut täydentävät kerhojen toimintaa. Lapset voivat vaikuttaa kerhojen toiminnan suunnitteluun. Myöhemmässä vaiheessa mahdollisuuksia tarjoavat mm. toimiminen kerhonohjaajana, toimiminen vapaaehtoisena, toimiminen yhdistyksen ja/tai piirin hallituksessa, osallistuminen 4H-nuorisoparlamentteihin sekä valtakunnalliset luottamustehtävät: esim. nuorten presidentin tehtävät tai nuorisotoimikunnan jäsenyys 2. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus 4H-järjestön kansainvälisessä toiminnassa päämääränä on, että jokaisella 4H-nuorella on mahdollisuus itseään kiinnostavaan kansainväliseen oppimiskokemukseen. Kansainvälisyys-kasvatuksen tavoitteena on auttaa 4H-nuorta kasvamaan kriittiseksi, ajattelevaksi, empaattiseksi ja vastuunsa tuntevaksi ihmiseksi, joka pystyy toimimaan periaatteidensa pohjalta. Kansainvälisen toiminnan sisällöt: kansainvälisyystehtävät (TOP- ja muut tehtävät), kansainvälisyys 4H-kerhossa, kerhojen omat kv-hankkeet, kehitysyhteistyö, hyväntekeväisyys Namibia- ja Tansania projekteille, kansainväliset leirit, 4H-Nuorisovaihdot, ohjaajavaihdot ja toimihenkilöille tarkoitettu kansainvälinen koulutus sekä globaali 4H-toiminta. 3. Metsä ja luonto 4H-järjestön metsä- ja luontokasvatuksen tavoitteena on lasten ja nuorten metsä- ja luonto-tietouden lisääminen sekä metsään liittyvien harrastus- ja työmahdollisuuksien tarjoaminen. Lisäksi tavoitteena on antaa lapsille ja nuorille monipuolinen kuva metsäluonnosta ja metsätaloudesta. Tutustuminen luontoon aloitetaan kerhoissa mm. TOP-tehtävien avulla. Metsäaiheiset teemakerhot, kuten esimerkiksi Eräkerhot, kasvattavat suosiotaan. Metsäaiheisia kilpailuja järjestetään kaikenikäisille lapsille ja nuorille. Metsä- ja luontoaiheiset koulutukset ja kurssit lisäävät nuorten metsäosaamista. Metsä- ja luontokasvatusta tehdään läheisessä yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa mm. 4H-järjestön kehittämän Metsissä mahdollisuus-mallin puitteissa. 4. Ympäristö 4H-järjestö tukee lasten ja nuorten kasvua ympäristönäkökulmasta vastuullisesti toimiviksi kansalaisiksi. Järjestön ympäristökasvatus antaa lapsille ja nuorille monipuolisen luonto- ja ympäristökuvan, joka sisältää ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen näkökulman. 4H-järjestön ympäristökasvatuksessa keskeisiä ovat käytännön ympäristöteot, itse tekeminen ja kokeileminen. Ympäristöaiheet ovat tärkeä osa kerhojen toimintaa. TOP-tehtäväpankista löytyy kymmeniä ympäristöaiheisia tehtäviä mm. ympäristöviesti, jonka kautta syntyy 4H-kerhon oma ympäristöohjelma. Useat 4H-yhdistykset osallistuvat oman toiminta-alueensa ympäristötoimintaan ylläpitämällä mm. kierrätyskeskuksia sekä pienjäteasemia. Myös kirpputoritoiminta on suosittua. Kerhoissa käytetään paljon kierrätysmateriaaleja. Varttuneemmat nuoret kantavat 4H:ssa vastuuta ympäristöstä tekemällä käytännön ympäristötekoja. He keräävät lannoitesäkkejä uusiokäyttöön vuosittain noin kiloa, lisäksi kerätään metalliromua, käytettyjä tietokoneita ja kodinkoneita sekä kännyköitä. 4H-järjestöllä on oma ympäristöohjelma. KANSALAISKASVATUS KASVU VASTUULLISEKSI JA YRITTELIÄÄKSI RYHMÄTOIMINTA Aktiivinen kansalaisuus 4H-KERHOT KILPAILUT TOP-TEHTÄVÄPANKKI Puutarha ja viherympäristö Metsä ja luonto Eläimet Koti ja keittiö Taitavat Kädet Teknologia Kansainvälisyys Viestintä- ja vuoro- vaikutustaidot Töitä ja omaa rahaa Ympäristö ja kierrätys Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Metsä ja luonto Ympäristö 4H-nuorisotyö

4 YRITTÄJYYSKASVATUS JA TYÖELÄMÄVALMIUDET
Kolme askelta TYÖ- elämään YRITTÄJYYSKASVATUS JA TYÖELÄMÄVALMIUDET YRITTÄJYYSKASVATUS JA TYÖELÄMÄVALMIUDET Yrittäjyyskasvatus ja työelämävalmiudet ovat aina olleet keskeinen osa 4H:n kasvatustyötä. Yrittäjyyskasvatus ja työelämävalmiudet muodostavat 4H-toiminnassa jatkumon, joka alkaa 4H-kerhosta (vasen reuna) ja päättyy oman yrityksen perustamiseen. Yrittäjyyskasvatus alkaa 4H-kerhossa Lapsi pääsee 6-vuotiaana mukaan 4H-kerhoon. Aktiivisia kerhoja on Suomessa lähes Yrittäjyyskasvatus on keskeinen osa 4H-kerhojen toimintaa. Käytännön työvälineenä lapsilla ja heidän ohjaajillaan kerhoissa on TOP-tehtäväpankki. Kerhoissa tehdään TOP-tehtäviä, joissa yhdistyvät oman elämän hallinnassa tarvittavat käytännön taidot sekä yritteliäisyyteen ja yrittäjyyteen kasvamisen mahdollisuudet. Helpoimmissa TOP-tehtävissä harjoitellaan elämässä tarvittavia perustaitoja ja opetellaan muodostamaan ja ymmärtämään niihin liittyviä käsitteitä. Tehtävien parissa opitaan myös yritteliään ihmisen perustaitoja: työn arvostusta, suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta, luovuutta ja rohkeutta sekä yhteistyötaitoja ja sosiaalisuutta. Iän ja taitojen karttuessa siirrytään vaativampiin tehtäviin, joissa korostuvat hankittujen taitojen soveltaminen, oma ideointi, tiedonhankinta ja organisointi. Vaativissa tehtävissä mukaan tulee näkökulma yrittäjyyteen. Monipuoliset kilpailut tukevat kerhojen toimintaa. Aiheet ovat käytännönläheisiä ja vaihtelevat vuosittain. Osa kilpailuista toteutetaan TOP-kilpailuina, jolloin aineisto on osa tehtäväpankkia. 4H tukee siirtymistä työelämään Kun nuori saavuttaa 13–14 -vuoden iän, hänen elämässään tulevat ajankohtaiseksi ensimmäiset kokemukset työelämässä. 4H-järjestö tukee nuoren siirtymistä työelämään. Kahdeksan tunnin mittainen Ajokortti työelämään –kurssi on avoin kaikille nuorille. Se antaa nuorelle perustiedot työelämästä, näkemyksen työnantajien odotuksista, työkaluja ihmissuhdetaitoihin sekä asiakaspalveluun. Työelämävalmiuksien kokonaisuutta täydentävät seitsemän työpalvelukoulutusta, jotka valmentavat nuoria erilaisiin asiakaspalvelutehtäviin ja antavat tarvittavia käytännön valmiuksia. Koulutusten lisäksi järjestetään erilaisia kursseja. Koulutusten jälkeen 4H-yhdistys tukee nuorten työllistymistä tarjoamalla työpaikkoja erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä. Yhdistys hoitaa työnantajavelvoitteet. 4H tarjoaa mahdollisuuden kokeilla ohjatusti oikeaa yritystoimintaa 4H-järjestö on kehittänyt nuorten yritystoiminnan tukemiseen oman toimintamallin. 4H-Yritys on tarkoitettu vuotiaille järjestön jäsenille. 4H-yrityksessä toimitaan aidon yrittämisen pelisäännöillä. 4H-Yrityksen kautta nuorella on mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä ohjatusti. Häntä tukee aikuinen yritysohjaaja. Tuotteeseen liittyvät kiinteästi koulutukset nuorille ja ohjaajille sekä tukimateriaali. Tutustu tuotteeseen: Kosketuspintoja työelämään ja yrittäjyyteen Tavoitteena on, että kaikissa toiminnoissa ja kaikissa ikävaiheissa nuori saa erilaisia kosketuspintoja työelämään ja yrittäjyyteen. Tätä kautta hänellä on mahdollisuus kasvaa yritteliääksi ja aktiiviseksi, työelämässä pärjääväksi ihmiseksi, jolla on tarvittaessa valmiuksia myös oman yritystoiminnan käynnistämiseen ja ylläpitämiseen. KASVU VASTUULLISEKSI JA YRITTELIÄÄKSI 4H-KERHOT yleis- ja teemakerhot 3000 kerhoa kerhokäyntiä KILPAILUT AJOKORTTI TYÖELÄMÄÄN (8 t) Työnhaku ja työelämän pelisäännöt KOULUTUKSET (20 t) Dogsitter Lastenhoitaja Senioripalvelu Pihataitaja Taimikonhoitaja Hevostaituri Osaava kerhonohjaaja KURSSIT (4 t) TYÖPAIKKA 4H-yhdistys työllistää 8 000 nuorta vuosittain 4H-YRITYSKURSSI Perustiedot yrittämisestä 4H-YRITYS Nuoren / ryhmän yritys Henkilökohtainen ohjaaja Myynti eur / vuosi TOP-TEHTÄVÄPANKKI Puutarha ja viherympäristö Metsä ja luonto Eläimet Koti ja keittiö Taitavat Kädet Teknologia Kansainvälisyys Viestintä- ja vuorovaikutustaidot Töitä ja omaa rahaa Ympäristö ja kierrätys KOSKETUSPINTOJA TYÖELÄMÄÄN JA YRITTÄJYYTEEN 4H-nuorisotyö

5 Omalla kylällä 4H:n tapaan
Omalla kylällä -kurssi (9h) kerätään nuorten mielipiteitä ja kannustetaan heitä vaikuttamaan oman lähiympäristönsä kehittämiseen Omalla kylällä TOP-teema kurssin aineistona sekä erikseen käytettynä esim. kerhoissa INFO 4H-TOP on kaikille nuorille avoin yritteliäisyyteen ja yrittäjyyteen kannustava tehtäväpankki

6 Mieti asuinpaikkaasi Mielenkiintoinen vai tylsän tavallinen?
Tuttu ja turvallinen vai vielä vieras ja valloittamaton? Kaikesta huolimatta melko kehityskelpoinen, eikö niin? Oma koti ja sen lähiympäristö ovat aina merkityksellisiä. Ne sisältävät paljon tärkeitä paikkoja ja ihmisiä sekä hauskoja muistoja.

7

8 + - rauhallinen kylä +++++ kyläkoulu +++++ ei tuhopolttajia ++
rauhallinen kylä +++++ kyläkoulu +++++ ei tuhopolttajia ++ jalkkiskenttä ++ kirkko ++ parturit ++ sopiva koulumatka ++ kaikki tuntevat toiset ++ kotiintuloajat ++ tilaa liikkua ++ harrastuksia vähän ihmisiä, mukavat ihmiset koulukiusaamiseen puututaan hyvä terveydenhuolto mukava paikka kivoja pikkuteitä, joissa voi pyöräillä ei ryöstöjä paljon eläimille tilaa peltoja kesoon tuli vaatekauppa subway kävelytie, ei pyörätietä ei suojateitä +++ linja-autot ym. ajaa liiiiian lujaaa!!! ++ kouluruoka +++ ei ole kiskaa, kauppaa ++ ei paljon harrastuksia ++ ei skateparkkia ++ kirkolle liikennevalot asfaltit huonot liian aikaiset kotiintuloajat junarata metelöi Tarvittaisiin cafeco ei haitarinsoittomahdollisuutta iso uimahalli tenniskenttä otettiin pois liikuntasali on pieni Auran Kirkonkulman koulun 5-6lk

9 Realistiset vai utopistiset toiveet ja haaveet?

10 Auranmaan Viikkolehti 1.10.2010
Antton Asikaisen, Aapo Niemisen ja Riku Myllymäen suunnitelmassa kirkko ja kampaamo ovat edelleen keskellä kylää, mutta niiden lisäksi risteykseen sopisi myös ainakin kaksi kauppaa. Lapset suunnittelivat kylän viihtyisäksi Auran Kirkonkulman koulun yläluokkalaiset saivat tehtäväkseen miettiä, minkälaisessa kylässä he haluaisivat asua 20 vuoden kuluttua. Jos nuorten suunnitelmat toteutuisivat, ainakin heidän lapsillaan olisi kylässä monenlaisia menopaikkoja aina omaa nuorisokahvilaa myöten. Myös liikenneturvallisuus paranisi nykyisestä. Koululaisten suunnitelmia esitellään viikonloppuna Somerolla järjestettävässä seminaarissa, jossa puhutaan siitä, millä tavalla kylät voivat kehittää yhteistyötä oman kuntansa kanssa.

11 Omalla kylällä


Lataa ppt "Omalla kylällä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google