Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
. Rauman freinetkoulu.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Sensorinen integraatio
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
Funktio.
Toimintaohjeet opelle
Kouluinfo Renkomäen koulu
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Opetussuunnitelma/OPS
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Vanhempainiltaohjeistus KASVA VOIMISTELIJAKSI. Kokonaisliikuntamäärä Riittävästä ja monipuolisesta liikunnasta puhumisen voi hyvin aloittaa jo seurojen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Runous.
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
YhdistysviestinNÄN MUUTTUVAT KEINOT
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Motorinen kehittyminen
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Puhetilanteen kieli.
Suomi 3A Maanantai 3. lokakuuta 2016.
Näin arvioimme tiimin toimintaa
FINSKÝ INTENSIVNÍ 3. MOIMOI!
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Kielen kehityksen avainkohdat
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
OP
Kaveritaidot.
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen 2013

Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä kehitysvaiheita omassa tahdissaan. (mikä on ”normaalia”?) Lasta seurataan omaehtoisessa toiminnassa ja järjestetyissä tilanteissa (osallistutko esim. leikkiin vai oletko huomaamaton tarkkailija?) Kuvataan lapsen toimintaa sellaisenaan tulkitsematta asioita (ei siis ”kiva, mukava”…) Havainnointi on tapa ymmärtää lasta ja kokonaisarvio, joka elää ja muuttuu Havainnointi ei ole koskaan diagnoosi!!

Ota huomioon… Lapsen senhetkinen tilanne, kokemusmaailma, yleinen kasvu ja kehitys Normaali kehityskulku – Kehityksen etenemisjärjestys – Mitä lapsi osaa yleensä juuri sen ikäisenä – Kokemus lapsista, vertailukohta kokonaistilanne (” kontekstuaalinen malli” eli mitä kaikkea kehyksiin mahtuukaan) Havainnoinnin kautta saatu tieto on sinun näkökulmasi ja siten vain osa ” totuutta ” Keskustelu muiden lasten lähiaikuisten kanssa -> kokonaiskuva

Tarvitset Kiireetöntä aikaa Avointa mieltä ( Miten sen tulkinnan kanssa olikaan? Entä ennakkoluulojen?) Luultavasti muistiinpanovälineitä Toistuvuutta ( jos aiot olla huomaamaton tarkkailija…)

Mitä Lasta arkipäivän tilanteissa ja ohjatuissa tilanteissa Lapsen leikkiä Lapsen vuorovaikutusta muiden lasten ja aikuisten kanssa Kehityksen osa-alueita (kts. Erillinen havainnointitehtävä) Lapsen kokonaisolemusta Viihtymistä, sopeutumista, päivärytmin omaksumista ja siirtymätilanteissa toimimista Omaa toimintaa ja toimintaympäristöä – Mikä vaikutus lapseen – Millaisissa ympäristöissä lapsi toimii parhaiten (Titta Kivijärvi)

Näinkin voisi toimia… Valittuasi lapsen ja saatuasi vanhemmilta luvan Aloita kotona asiakirja, otsikoi havainnointitehtävän otsikoilla Pidä tehtävää mukana, lisäile sinne mind map -tyyppisesti havaintojasi Siirrä asiakirjaan tekstiä. Näet otsikoiden alla olevasta tekstin määrästä, mihin kiinnittää lisää huomiota, jotta saat monipuolisen. Kirjoita kokonaisiksi lauseiksi ja sujuvaksi tekstiksi. Häivytä tunnistetiedot (keksitty nimi tai ”poika, 4v. 4kk.”) Lue tekstiäsi myös ”vanhemman silmin”

Ja hiukan haastattelusta… Keskustelu piirtäminen sadutusavoimet tarinat roolileikit tilanteeseen tarttuminen!

Mieti… Missä? Kannattaisiko välillä siirtyä? Kysymykset lapsen tasoisia Pieni lapsi vastaa mielellään ”kyllä” Miten löytäisit itsestäsi lapsen? Jos onnistut, osaat käyttää kieltä, jota lapsi ymmärtää ja ymmärrät hänen kieltään ja tarkoitustaan…