LUKEMISTA S2-KIELEN OPPIJOILLE Juli-Anna Aerila KT, FM Äidinkielen ja kirjallisuuden yliopistonlehtori Turun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö Turun.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Kirjallisuus osana suomen kielen oppimista Pedagoginen tietoisku
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Mitä kieli on?.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Maijaleena Huhtaniemi
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Pakkauskaavio– Package Diagram Jani Pelkonen, Niko Viinikanoja, Teemu Tervahauta.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Modernismin tulo Suomeen
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Tiedostot. 8.2 Sisältö Johdanto. Tiedostojen lukeminen. Tiedostojen kirjoittaminen.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Proosatekstin analyysi
Islamilainen kulttuuri
Kotoutumiskoulutus verkossa
JÄMSÄN KRISTILLISEEN KANSANOPISTOON LUKUVUODEKSI ?
Kieli itseilmaisun välineenä
Kirjallisuus.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
Englannin valinnainen lisäkurssi
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tavoitteet ja arviointi
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Kielitietoisuus.
Kulttuurienvälinen viestintä
Kielitietoisuus.
Kirjallisuusterapia.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Kielitietoinen opetus
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Esityksen transkriptio:

LUKEMISTA S2-KIELEN OPPIJOILLE Juli-Anna Aerila KT, FM Äidinkielen ja kirjallisuuden yliopistonlehtori Turun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö Turun yliopisto

‘ NELJÄ NÄKÖKULMAA MAAHANMUUTTAJAOPPILAAN LUKEMISEEN YLEISTÄ LUKUTAIDOSTA JA LUKEMISEN MERKITYKSESTÄ KIRJALLISUUSVALINNAT MONIKULTTUURINEN KIRJALLISUUS RUOTSIN MALLIN HELPPOLUKUISET KIRJAT

MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN LUKUTAIDOSTA Selviytyvät suomenkielisiä heikommin reaaliaineissa ja lukemisessa ja kirjoittamisessa Kolmannes maahanmuuttajista kuuluu heikoimmin menestyneiden kymmenykseen Tyttöjen ja poikien väliset erot pienempiä kuin suomenkielisillä Erot kasvavat

MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN LUKUTAIDON HARJOITUTTAMINEN Oppilailla suuria eroja opiskelutaidoissa, motivaatiossa, kielitaidossa Oma kirja tärkeä Kirjoittaminen monille vaikeaa myös sisällöllisesti Runot ja laulut hyvää materiaalia, samoin kansansadut Selkokieliset teokset

MIKSI FIKTIIVISTÄ KIRJALLISUUTTA MAAHANMUUTTAJAOPPILAALLE? Lisää oppilaan kielen rekisterien tuntemusta Parantaa oppilaan kulttuurista lukutaitoa Kirjallisuus tarjoaa mahdollisuuden samastumiseen ja eläytymiseen

MAAHANMUUTTAJAOPPILAALLE VALITTAVA KIRJALLISUUS Haluavat usein lukea samoja kirjoja kuin muutkin Vaikeuttaa ymmärtämistä: pitkät lauseet, lauseenvastikkeet, sanasto KIRJALLISUUTTA TULISI LUKEA MYÖS OMALLA ÄIDINKIELELLÄ Sama teos kaikkien äidinkielellä

MAAHANMUUTTAJAOPPILAAN FIKTION LUKEMISEN TUKEMINEN Tekstien avaaminen etukäteen Eläytyvään ääneen lukemisen kuunteleminen Tekstien selkokielistäminen Oma ääneenlukeminen Lukuteatteri

MAAHANMUUTTAJAOPPILAS JA FIKTION KÄSITTELEMINEN Suullinen keskustelu Itsearviointiin ja reflektointiin harjaannuttaminen Toiminnalliset tehtävät Ryhmässä toiminen

MONIKULTTUURISEN KIRJALLISUUDEN KÄYTTÄMINEN Monikulttuuriset kirjat antavat sekä tietoa monikulttuurisuudesta että mahdollisuuden eläytyä erilaisiin tilanteisiin Erilaiset ihmiset kokevat yleismaailmallisesti samanlaisia tunteita, kuten rakkautta, surua ja lapsellisuutta Pelkkä kirjallisuuden lukeminen ja sen sisältämien yksityiskohtien kummastelu ei riitä

MITÄ ON MONIKULTTUURINEN KIRJALLISUUS? Monikulttuurisella lasten- ja nuortenkirjallisuudella tarkoitetaan vähemmistöryhmien kirjallisuutta, jota luetaan luokissa erilaisuuden kunnioittamiseksi ja hyväksymiseksi Kruse (1992) jakaa monikulttuuriset kirjat kolmeen luokkaan: 1)kaikenlaisten ihmisten jokapäiväinen elämä, yhdessä toisten kanssa ”rodullisessa harmoniassa” 2) kirjassa esitettyyn kulttuuriin kuulumattoman henkilön kirjoittamia 3) heijastavat kirjoittajan omaa todellista perinnettä ja taustaa

MONIKULTTUURISEN KIRJALLISUUDEN LAATUKRITEERISTÖ Teoksen tulee edustaa korkeaa kirjallista laatua eikä se saa sisältää mitään, mikä hävettäisi tai loukkaisi lapsilukijaa, jonka kulttuuria tai kansaa teos kuvaa. Kirjailijan ja kuvittajan tulee olla riittävän ammattitaitoisia voidakseen kuvata tiettyä kulttuuria asiantuntevasti ja kunnioittavasti ja heidän tulee mieluiten olla kuvatun kulttuurin edustajia. Kuvitukset eivät saa sisältää yleistyksiä tai stereotyyppejä mistään kulttuurista eikä saman kulttuurin edustajia saa kuvata samalla tavoin. Teokset eivät saa pitää sisällään väärintulkintoja historiasta ja asiat on esitettävä useammasta näkökulmasta. Teoksessa ei saa olla sanoja, jotka kuvaavat hahmoja tai kulttuuria ennakkoluuloiseen sävyyn, ja dialogin tulee edustaa asianmukaisesti ryhmän suullista traditiota. Vähemmistönä olevat hahmot on kuvattava vahvoina ja itsenäisinä, ei avuttomina tai avuntarpeessa olevina suhteessa valtaväestöön. He eivät saa edustaa ylivoimaisia ominaisuuksia tai joutua tekemään enemmän kuin valtaväestö saavuttaakseen hyväksyntää. Vähemmistöjen edustajien tulee itse olla ryhmiensä johtajia ja ratkaista omat ongelmansa. Valtaväestön ja vähemmistöjen välillä onkin oltava jaettua valtaa ja vähemmistön edustajilla on oltava myös muita kuin sivurooleja. Naiset, vanhukset ja perhe tulee kuvata oman kulttuurin kautta.

SUOMALAINEN MONIKULTTUURINEN KIRJALLISUUS Vielä vähän Stereotyyppisiä henkilöhahmoja Vasta 2000-luvulla Suomessa on ilmestynyt nuortenkirjoja, joissa maahanmuuttajataustaiset henkilöhahmot ovat päähenkilön roolissa Valtaväestön edustajien kirjoittamaa ja kuvattu pääasiassa keskiluokkalaisesta näkökulmasta Käytettäessä nuortenkirjoja monikulttuurisuuskasvatukseen korostuukin kaksoisyleisön merkitys

EASY READING BOOKS RUOTSISSA