VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Yksilölliset opetussuunnitelmat
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Ekaluokalle 2017.
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Kuparivuoren koulu Oppilaat
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus

Osa-aikaista erityisopetusta antavat Nummenpakan koulussa erityisopettajat. Lukuvuoden alussa huoltajille tiedotetaan yleisesti osa- aikaisen erityisopetuksen järjestelyistä. Erityisopettaja toimii yhteistyössä luokanopettajien ja aineenopettajien kanssa. Tukea annetaan oppilaan omassa luokassa samanaikaisopetuksena tai muutaman oppilaan ryhmille erityisopetuksen tiloissa. Alkuopetuksessa opetusta annetaan lähinnä äidinkielessä ja lisäksi oppilaan on mahdollista saada puheopetusta artikulointivirheisiin. Lisäksi alakoulussa oppilailla on mahdollisuus saada matematiikan, englannin, ympäristötiedon tai historian opetusta tukevaa osa-aikaista erityisopetusta. Yläkoulussa osa-aikaista erityisopetusta on lähinnä kielissä ja matematiikassa. 7.5.

Osa-aikaista erityisopetusta annetaan muutaman viikon periodeina tai pitempikestoisena opetuksena. Oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma tai hojks, jolloin erityisopettaja ja luokan- ja aineenopettajat suunnittelevat opiskelun eriyttämisen yhdessä. 7.5.

Erityisopetuksessa harjoitetaan perustaitoja eri oppiaineissa, kurotaan umpeen kouluvuosien aikana syntyneitä opillisia aukkoja ja korjataan vuorovaikutus-, opiskelu- ja työskentelytaitoja (opiskelustrategioiden opetus). Samalla lisätään oppilaan valmiuksia arvioida omaa edistymistä ja suunnitella omia opintoja. Kuntouttavaa opetusta annetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin. 7.5.

Ohjaa ja opettaa oppilaita opetussuunnitelman mukaan tavoitteenaan vahvistaa oppilaan oppimisedellytyksiä ja ehkäistä oppimisen ja koulunkäynnin vaikeuksia. Antaa erityisopetusta joustavin järjestelyin samanaikaisopetuksena, pienryhmässä tai yksilöopetuksena. Arvioi yhteistyössä muiden opettajien kanssa oppilaiden edistymistä ja selvittelee oppilaiden tuen tarpeita. Suunnittelee ja toteuttaa oppilaiden tuen tarpeita vastaavaa materiaalia ja eriyttäviä pedagogisia opetusjärjestelyjä. LAAJA-ALAISEN ERITYISOPETTAJAN KESKEISET TEHTÄVÄKOKONAISUUDET:

Tekee opetussuunnitelman mukaista koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Osallistuu oppilaan tuen asiakirjojen laadintaan erityisosaamisensa osalta. Tukee opettajia ja koulun muuta henkilökuntaa erilaisissa kasvatuksellisissa ja erityispedagogisissa kysymyksissä. Tekee monialaista yhteistyötä.

Osallistuu nivelvaiheyhteistyöhön. Kehittää omaa ammattitaitoaan. Osallistuu koulun arviointi- ja kehittämistyöhön. Tekee osuutensa yleisistä, kaikille opettajille kuuluvista tehtävistä. Toimii erityispedagogisena asiantuntijana koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä.

Samanaikaisopetusta vai omassa ryhmässä? Eriyttämiseen apua? Miten yhteistyö on hyvä järjestää? Miten voin itse opettaa opiskelustrategioita?

MOTTO Mahdottomat asiat hoidetaan odottaessa, ihmeisiin menee tovi.