Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Advertisements

 Nuorten vaikuttajaryhmä, joka toimii paikallisten nuorten etujen hyväksi  Pidämme yhteyttä muihin nuorten vaikuttajaryhmiin ja teemme tiivistä yhteistyötä.
Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
Aimo Ryynänen 1 PÄÄTÖKSENTEKO JA DEMOKRATIA -TYÖRYHMÄ Aimo Ryynänen
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Anu Gretschel 2008: n-toimen peruspalvelut Nuorisotila- toiminta Nuoriso- valtuusto Rantarock Pienryhmät, yöttömät yöt, ennaltaehkäisevä päihdetyö yms.
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Lasten osallisuutta kartoittamassa
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
LAPSEN OIKEUDET.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
Nuorisovaltuustotoiminta ja nuorten osallisuus Suomessa
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Lotta Haikkola Tutkija, VTT.
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Nuorisolaki ja järjestötoiminta Hilkka Näse, Suomen 4H-liitto Kuva: Jenni Heinonen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Friday, September 23, Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu.
Monialaista yhteistyötä kannattaa tehdä vain laadukkaasti. MYK-hankkeessa selvisi miten. Monialaisen yhteistyön foorumi Tieteiden talolla Anu.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Työpajakeskustelu nuorille
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Toimintakulttuurin muutos
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Nuoret kunnan päätöksenteossa
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Sataedun osuuden väliraportointi
Toimipaikan opiskelijakunnan hallitus
Lapsi-ystävällinen kunta
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Nuorisotyön auditointi- ja itsearviointimalli
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Osallisuutta monella tasolla: Kuvaukset
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto Tampere

Esimerkkejä osallisuuden esteistä nuorisotaloilta a) Uusien nuorten on vaikea päästä ottamaan paikkaansa nuorisotalolla, koska vanhat kävijät suhtautuvat heihin välinpitämättömästi tai negatiivisesti. b) Nuorisotaloyhteisön tila on liian heikko toimijuuksia koskeville neuvotteluille ja positioiden vastaanottamiselle. c) Nuoriso-ohjaajien kasvatusote ei ole osallistava. d) Luotu talodemokraattinen järjestelmä rajoittaa liikaa nuorten vapautta vaikuttaa ja toimia Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

Tehtävä Miettikää esimerkkejä osallisuuden esteistä liittyen omaan työhönne

Esimerkkejä kehittämistoimista nuorisotaloilta a)Yhteiset toiminnot erilaisten käyttäjäryhmien välillä, esim. yhteiset juhlat, yöaukiolot ja talokokoukset b)Päätettyjen asioiden toteutumisen seuranta (mato) c)Nuorille lisää valtaa: toimintasuunnitelmat ja asuinalueen/kaupungin asioiden kehittäminen d)Onnistuneet nuorten jutut vuosittaisiksi (työntekijäresurssit vuosikelloon) e)Toimintatapojen miettiminen ja etukäteisharjoittelu uusien nuorten vastaanottamiseen f)”Avoin” keskustelu nuorten kanssa uusien nuorten kiusaamisen ilmiöistä ja kaikkia koskevista osallistumisen esteistä (onkimalla kartoitus) Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

Erilaisia menetelmiä I Kaikkia lapsia ja nuoria koskettavat menetelmät: -16-vuotiaiden äänioikeuskokeilu (E) -aloitteiden teko-oikeus (S,O) -yhteissuunnitteluprosessit (O) -lasten ja nuorten projektit (laajin kaari) (O) -hyvinvointisuunnitelma yms. ohjelmatyö (O) -kyselyt (esim. lapsivaik.arviointi) (O) -nuorisotalojen talokokoukset, luokkakokoukset yms. (O) -keskustelupäivät, kansalaisraadit (D) -vastademokratian huomiointi p.teossa (V) Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

Erilaisia menetelmiä II Edustukselliset osallistuvan demokratian muodot -nuorisotalojen talotoimikunnat -nuorisovaltuustojen, oppilaskuntien hallitusten ja lasten parlamenttien kuuleminen -nuorten lautakuntajäsenyys *** Anu Gretschel Nuorisotutkimusverkosto

Tehtävä Miettikää yksi omaan työhönne liittyvä toimintamalliesimerkki osallisuus- ja monikulttuurisuushaasteiden yhteensovittamisesta

Lasten ja nuorten asiantuntijanäkökulmaa ja sitoutumista tarvitaan -Päätöksenteon laadun parantamisessa -Kuntapalveluiden kehittämisessä -Kansalaisyhteiskunnan toimintojen päivittämisessä -Lapsi- ja nuorisomyönteisen yhteiskunnan rakentamisessa (vrt. nuorten karkottimet) *** Anu Gretschel (2011) Nuorisotalo mahdollistavana lähiyhteisönä: nuorten näkökulma. NTS/NTV (verkkojulkaisu) Anu Gretschel & Tomi Kiilakoski (toim.) Demokratiaoppitunti. Lasten ja nuorten kunta luvun alussa. NTS/NTV (kirja)