Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus"— Esityksen transkriptio:

1 Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
Korulauseista tekoihin – Nuoret palveluiden kehittäjinä 2017

2 Korulauseista tekoihin – Nuoret palveluiden kehittäjinä
Kehittäminen ei ole yksin vanhempien ja päättäjien asia. Myös nuoria tarvitaan. Nuoret tarvitsevat tilaa ja mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan eri tasoilla ja tarkoituksissa. Heille tulee tarjota mahdollisuus olla mukana myös poliittisessa, sosiaalisessa, kulttuurisessa sekä taloudellisessa toiminnassa. (Gretschel, Kiilakoski & Nivala 2012, 22–23.) Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

3 Perinteisesti kunta on tuottanut nuorisopalveluita siten, että ne ovat kohdennettuja suoraan nuorille viranomaisten ja päättäjien näkökulmasta. Käyttäjälähtöinen palveluiden kehittäminen soveltuu myös nuorten tieto- ja neuvontatyöhön. ”Käyttäjälähtöisyys kuntapalveluissa tarkoittaa asukkaiden tarpeista lähtevää palvelujen kehittämistä ja kehittämisen painopisteen siirtämistä tuottajakeskeisyydestä käyttäjälähtöisyyteen” (Jäppinen & Sallinen 2012, 9). Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

4 Käyttäjälähtöisen osallistumisen käsitteet nuorten tieto- ja neuvontapalveluissa
Jaana Fedotoff Mukaillen Jäppinen & Sallinen 2012, 10. Nuorisolähtöisyys: Nuorten tarpeista lähtevä nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden ja palveluprosessien kehittäminen ja kehittämisen painopisteen siirtäminen tuottajakeskeisyydestä nuorisokeskeiseksi. Nuorisolähtöinen innovaatiotoiminta: Kaikki se toiminta, joka tuottaa laadukkaita ja erilaisia, parempia nuorten tieto- ja neuvontapalveluita sekä palveluprosesseja (= innovaatioita), ja jossa nuoret ovat olleet mukana ideoinnissa, suunnittelussa, testauksessa sekä tuottamisessa. Nuorisolähtöinen osallistuminen: Nuoret voivat toimia nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden ideoijina, suunnittelijoina, testaajina ja tuottajina sekä arvioida palveluita heille sopivalla tavalla. Palvelumuotoilu: Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden suunnittelua yhdessä nuorten kanssa muotoilun menetelmin, nuorten osallistamista yhteiseen suunnitteluun. esimerkiksi erilaiset visuaaliset menetelmät. Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

5 Asiakasymmärrys: Ymmärrys nuoresta palvelun käyttäjänä
Asiakasymmärrys: Ymmärrys nuoresta palvelun käyttäjänä. Tieto nuorten tieto- ja neuvontapalvelua käyttävän nuoren arvoista, tarpeista, toiminnasta, kokemuksista ja palvelun käyttöprosesseista. Käyttäjäprofiili: Kuvitteellinen esimerkki nuorten tieto- ja neuvontapalvelun käyttäjästä harrastuksineen, perhekuvauksineen, elämänkokemuksineen, tarpeineen ja palvelukokemuksineen. Esimerkiksi: Poika, 21-vuotias, omaa asuntoa etsivä, määräaikaisessa työsuhteessa oleva nuori. Palvelun käyttöä voidaan avata myös siitä näkökulmasta, miten ja mihin tarkoitukseen palvelua käytetään. Palvelupolku: Koko palveluprosessin eri vaiheet kuvataan nuoren näkökulmasta. Kuvaukseen sisältyvät järjestyksessä kaikki prosessin aikana tapahtuvat yksittäiset tilanteet ja tapahtumat, kohtaamiset, palvelupaikat jne., joita nuori tiedon, neuvonnan ja ohjauksen matkalla kohtaa. Nuoren prosessi palvelun käyttäjäksi: Kuvaus edeltävistä tapahtumista, teoista ja ajatuksista, jotka käynnistyvät ennen kuin nuori tulee palvelun käyttäjäksi. Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki, ISBN

6 Nuorten osallistuminen ja osallistaminen
Nuorten mahdollisuudet ilmaista mielipiteensä heille suunnatuista palveluista ovat usein hyvin sattumanvaraisia ja riittämättömiä eikä heidän mielipiteitään kuulla suunnitelmallisesti (Gretschel, Kiilakoski & Nivala 2012, 10−11). Nuorten oma toimijuus ja osallistuminen ovat merkittäviä asioita nuoren kasvulle ja kehittymiselle sekä kiinnittymiselle yhteiskuntaan. Opetus- ja kulttuuriministeriön nuorten tieto- ja neuvontatyön avustusten hakuohjeissa korostetaan osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä sekä nuorten osallistumista palveluiden ja toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2015.)  tulossa uusi ohjeistus 2017 Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

7 ”Nuoria voidaan osallistaa ja he voivat osallistua yhteisön kehittämiseen monin eri tavoin. He voivat olla tilanteesta riippuen osallistujia, innovaattoreita tai vaikuttajia.” (Kuure & Lidman 2014, 36.) Tavoitetila olisi, että nuorilla on keskeinen rooli kehittämistyössä ja päätöksenteko on jaettu, jotta nuorille syntyisi kokemus aidosta ja oikeasta vaikuttamisesta (emt., 36–37). Nuorten tieto- ja neuvontapalveluita järjestettäessä tulee lisäksi huomioida yhdenvertaisuus. Viranomaisten velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta määritellään yhdenvertaisuuslaissa. (Yhdenvertaisuuslaki 2014, 5§.) Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

8 Jotta nuoret voivat toimia, he tarvitsevat tietoa siitä, millaiseen tarpeeseen palveluita voi käyttää. Lisäksi he tarvitsevat tietoa siitä, miten ja mihin he voivat palvelutarpeensa ilmaista. Nuorille tulee kertoa mitkä ovat heidän mahdollisuutensa olla osallisina palveluiden tuottamisessa. Nuoret tarvitsevat myös tukea ja ohjausta nuorisolähtöisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Kunnan on oltava itse aktiivinen tiedottaessaan nuorille. (Eskelinen, Gretschel, Kiilakoski, Kiili, Korpinen, Lundbom, Matthies, Mäntylä, Niemi, Nivala, Ryynänen & Tasanko 2012, 37–38.) Tukena tiedottamisessa voidaan hyödyntää nuorten tieto- ja neuvontapalveluita, erityisesti niiden monikanavaisia digitaalisia palveluita ja välineitä. Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

9 Periaatteita palvelujen kehittämiselle yhdessä lasten ja nuorten kanssa Hipp & Palsanen 2014, 5; 9−16. Lähtökohtana on aina nuoren kunnioittaminen. Työntekijöiden pitää ymmärtää, mitä nuori ajattelee itsestään, maailmasta sekä toisista ihmisistä ja suhteestaan heihin. Kehittämiseen osallistumisen tulee olla vapaaehtoista. Täytyy ymmärtää, että osallistumattomuuteen on monia syitä, joita voidaan myös selvittää. On tarpeen määritellä yhdessä nuorten kanssa millaista hyötyä he toivoisivat itselleen saavansa osallistuessaan palvelun kehittämiseen. Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

10 Kehittämisen tarkoituksen tulee olla nuorelle selkeä.
Nuorelle on hyvä avata myös se, millaisia vaikutuksia hänen osallistumisellaan on laajemmin ja mitä asioiden etenemisestä voi seurata. Kehittämisen tarkoituksen tulee olla nuorelle selkeä. Nuorelle tulee kertoa rehellisesti, mihin hän voi oikeasti vaikuttaa. Nuorille tulee antaa mahdollisuus esittää näkemyksenä siitä, miten oma osallistuminen kehittämiseen toteutui ja miten ryhmänä päästiin tavoitteisiin. Kehittäminen tarvitsee taakseen rakenteet, jotka tukevat nuorten osallistumista toimintaan riittävän laajasti. Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

11 Nuoret tieto- ja neuvontapalveluiden kehittäjinä
Turvallinen ympäristö ja tila osallistua kehittämiseen. Osallistuminen ei saa asettaa nuorta hankalaan asemaan esimerkiksi vertaisiinsa nähden tai muutoin heikentää hänen hyvinvointiaan. Nuorille tulee esitellä avoimesti ja läpinäkyvästi kehittämiseen liittyvät asiat sekä sen vaiheet ja eteneminen. Avoimuuteen ja rehellisyyteen liittyy myös osallistujien tieto ja tietoisuus siitä, millaista valtaa ja vastuuta kehittämiseen liittyy. Roolit, tehtävät ja vastuut täytyy olla selvillä. Nuorten omaa arviointimalli kehitteillä yhdessä nuorten kanssa (2017) Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

12 Miten nuoret voivat osallistua nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen? Esimerkkejä nuorten osallistumiselle nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden, menetelmien ja toimintaympäristöjen kehittämiseen. Jaana Fedotoff Mukaillen Larjovuori, Nuutinen, Heikkilä-Tammi & Manka 2012, 17. ilmaisemalla palvelutarpeensa ilmaisemalla näkemyksensä ja kokemuksensa olemassa olevasta palvelusta sekä suunnitteilla oleviin muutoksiin (toimintatavat, menetelmät, toimintaympäristö jne.) kokemusasiantuntijoina tuomalla ratkaisuvaihtoehtoja palvelussa havaittuihin haasteisiin ja ongelmakohtiin pohtimalla ja kertomalla mikä on heille laatua ko.palveluissa osallistumalla kehittämishankkeiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin ideoimalla uusia toimintatapoja vertaistoimijoina, vertaistiedottajina, vapaaehtoisina opastamalla, kouluttamalla työntekijöitä kokemusasiantuntijoina pohtimalla ratkaisuja laajemmin nuoria, asuinaluetta tai kaupunkia koskeviin asioihin Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

13 Havainnot nuorten elämästä pohjana palveluille
Tieto ja havainnot arkipäivän tapahtumista: Mitä näemme, aistimme, havainnoimme, viestimme ja tiedämme toimiessamme nuorten kanssa. Osaako nuori käyttää ja hyödyntää hänelle suunnattuja palveluita, löytääkö hän niitä? Miten nuoret itse kokevat palvelut? (Kuure ym. 2014, 39–45.) Nuoria, aikuisia, nuorten parissa toimivia ammattilaisia sekä nuorten palvelusta vastaavia johtajia tulisi kuulla palveluiden perustamisen pohjaksi  arkipäivän kokemustieto. Pelkkä kuulemistapahtuma ei riitä, vaan toteutuksen tulee olla motivoiva ja innostava kaikille osapuolille. Nuorilla tulee olla mahdollisuus myös kertoa tarpeistaan ja kokemuksistaan juuri heille sopivilla tavoilla. Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

14 Miten osallistaa nuoria palvelujen kehittämiseen?
Yhtä ratkaisua ei ole, sillä nuorten tarpeet ja kuntien mahdollisuudet tuottaa palveluita vaihtelevat. Erilaiset keskustelu- ja kuulemistilaisuudet Digitaalisten toimintaympäristöjen hyödyntäminen (esimerkiksi vaikuttamispalvelu Nuortenideat.fi) Tila ja aika palveluiden järjestäjien, toteuttajien ja käyttäjien yhteiselle suunnittelulle ja kehittämiselle Nuorten oma-aloitteista asioiden suunnittelua ja toteutusta tulee tukea. Nuorten mielipiteitä on kuunneltava ja ne on otettava vakavasti. Kunnilla on kuulemiseen lakisääteinen velvoite, sillä yleiset kansalaisten ja kuntalaisten osallistumisoikeudet koskevat myös nuoria. (Suomen perustuslaki 1999; Kuntalaki 2015; Similä ym. 2013, 2.) Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

15 Kuntalain 26§ nuorisovaltuustoista velvoittaa kuntia toimenpiteisiin, jotta nuorilla olisi virallinen vaikuttamiskanava kunnan asioihin. Lisäksi se velvoittaa kuntia ottamaan lapset ja nuoret mukaan kehittämään heille suunnattuja vaikuttamis- ja osallistumispalveluita, menetelmiä ja välineitä. Tämä velvoite astuu voimaan vuonna (Kuntalaki 2015.) Kuntalain velvoitteita tukee myös Euroopan neuvosto päätelmissään laadukkaan nuorisotyön merkityksestä nuorten kehityksen, hyvinvoinnin ja sosiaalisen osallistumisen edistämisessä.  yhtenä painopisteenä on, että nuorisotyön tarjonnassa ja käytännöissä ovat pohjana nuorten omat näkemykset ja pyrkimykset. Näin mahdollistetaan nuorille osallistavaa tilaa kehittyä sekä saada lisää vaikutusmahdollisuuksia. (Euroopan neuvosto 2013.) Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN

16 Lähteet: ERYICA Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden eurooppalaiset periaatteet. Viitattu Eskelinen, Teppo & Gretschel, Anu & Kiilakoski, Tomi & Kiili, Johanna & Korpinen, Sini & Lundbom, Pia & Matthies, Aila-Leena & Mäntylä, Niina & Niemi, Reetta & Nivala, Elina & Ryynänen, Aimo & Tasanko, Pia Lapset ja nuoret subjekteina kunnallisessa päätöksenteossa. Teoksessa Gretschel, Anu & Kiilakoski, Tomi (toim.). Demokratiaoppitunti. Lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto, 35–94. Euroopan neuvosto Euroopan neuvoston päätelmät laadukkaan nuorisotyön merkityksestä nuorten kehityksen, hyvinvoinnin ja sosiaalisen osallisuuden edistämisessä 2013/C 168/03. Euroopan unioni virallinen lehti Viitattu legal-content/FI/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_ FIN. Gretschel, Anu & Kiilakoski, Tomi & Nivala, Elina Osallisuus, kansalaisuus, hyvinvointi. Teoksessa Gretschel, Anu & Kiilakoski, Tomi (toim.). Demokratiaoppitunti. Lasten ja nuorten kunta 2010-luvun alussa. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto, 9–33. Hipp, Tiia & Palsanen, Kati (toim.) Lasten osallistumisen etiikka ‒ Lapset ja nuoret palveluiden kehittäjinä. Helsinki: Lastensuojelun keskusliitto. Verkkojulkaisu. Viitattu fi/verkkokauppa/lasten-osallistumisen-etiikka/. Jäppinen, Tuula & Sallinen, Sini Kuntalainen palvelujen kehittäjänä. Uudistuva kunta (1. painos). Helsinki: Suomen Kuntaliitto. Kuntalaki Viitattu Kuure, Tapio & Lidman, Jukka (toim.) Yhteisellä työllä parempaa. Opaskirja monialaisen yhteistyön kehittämiseksi nuorten hyvinvointipalveluissa (1. painos). Hämeenlinna: Sosiaalikehitys Oy. Larjovuori, Riitta-Liisa & Nuutinen, Sanna & Heikkilä-Tammi, Kirsi & Manka, Marja-Liisa Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi. Opas tehokkaan osallistumisen työkaluihin. Pirkkala: Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu. Similä, Jenni & Tuomikorpi, Satu (toim.) Nuorisotalkoot! - eli miten valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa 2012–2015 toteutetaan kunnissa. Helsinki: Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta. Suomen perustuslaki Viitattu fi/laki/ajantasa/1999/ Yhdenvertaisuuslaki Viitattu Jaana Fedotoff Korulauseista tekoihin - nuoret palveluiden kehittäjinä. Koordinaatit nuorten tieto - ja neuvontatyöhön - Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus, Oulun kaupunki. ISBN


Lataa ppt "Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google