Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus. Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
VOA-oppimispäiväkirja
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Työssäoppiminen eli TOP
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Java Serveletit ja Java Server Pages, 2 ov
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TEKNOPLUS-TOIMINTAMALLI. 1) PK-yritysten kehittämiseen tarkoitettu koulutusmalli.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Luokan OneNote - muistikirja PERUSTEET
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
1 TVTaivas – Yhteistyöllä ylöspäin Pohjois- Kymenlaaksossa! Hanke-esittely Oph:n Uudet oppimisympäristöt -hanke ( )
LUKION VANHEMPAINILTA YLEISTÄ LUKIO-OPINNOISTA  Vähintään 75 kurssia  3 vuoden vauhtina  Opinto-oikeus päättyy 4. vuoden jälkeen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
VALMA-koulutus Edupolissa
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
TET =Työelämään tutustuminen
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Joustavat oppimispolut
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Kahden päivän koulutus 600 €
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
OSAAMISKANSIO Nimi.
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Vertaiskoulutuksen suunnittelu ja toteutus

Mitä on vertaiskoulutus? Opettajille annettavaa yksilöllistä tvt-koulutusta, jossa otetaan huomioon opettajan aiemmat tieto- ja viestintätekniset taidot sekä oppiaine Tavoitteet: –parantaa opettajien tvt:n opetuskäytön didaktisia valmiuksia –madaltaa kynnystä verkko-opetuksen käyttöön kunkin opettajan omassa opetuksessa

Koulutusten keskeiset aihealueet Oppilaan konkreettien tuotosten ja arvioinnin kytkeminen Peda.net-kouluverkon työvälineisiin tutustuminen, työvälineiden käyttöönotto Oman suunnitelman/materiaalin työstäminen Valmiiden toteutusten ja oppimisaihioiden esittely ja käyttöönotto (peda.net/polku/osaava,peda.net/polku/osaava peda.net/polku/ope, Edu.fi, jne) Tietokoneen peruskäytön tehostaminen Opetuskäyttöön sovellettaviin ohjelmiin ja sisältöihin tutustuminen

Vertaisikoulutuksen linjauksia/suuntia Painopiste enemmän oppilaan työn tukemiseen ja uusien menetelmien käyttöönoton tukeen Myös videoneuvottelu / WEBINAARI opetuksen aloittamiseen saatava tuki Kouluttajina opettajia

Otteita koulutettavien palautteista ”Ohjaajan kaikki huomio keskittyneenä minuun!” ”Voidaan käsitellä juuri koulutettavan omia kysymyksiä eli pienessä ajassa oppii paljon enemmän kuin monen tunnin koulutuksessa.” ”Opettaja oli pätevä ja suhtautuminen hieman taitamattomaan opetettavaan erittäin asiallinen. Olen törmännyt usein toisenlaiseenkin suhtautumiseen nk. atk- alalla.” ”Kun näitä asioita opiskellaan isossa ryhmässä, tahtoo vauhti olla osalle porukasta liian kova, ja aina löytyy porukasta joku, joka varastaa shown (vie liikaa opettajan aikaa).”

Tuotantotyön eteneminen Koulutuksessa opitaan uusien opiskelumenetelmien kannalta hyödyllisiä taitoja ja tietoja. Oman opetuksen kehittäminen aloitetaan koulutuksessa. Koulutuksen jälkeen käyttöönotto jatkuu itsenäisesti ja/tai vierikouluttajan tuella. Kun suunnitelma on valmis, se koekäytetään opiskelijoilla eli se pilotoidaan. Pilotin jälkeen täytetään raportti eli OPENKORTTI. Laaditaan henkilökohtainen Kehittämissuunnitelma jne.

Kuka tekee? Tyypillisimmin yksin tai parityönä Myös suurempi ryhmä käy. Tällöin kiinnittäkää erityistä huomiota aikataulujen ja yhteisten työtapojen suunnitteluun!

Ajankäyttö Suurin syy tuotannon viivästymiselle tai keskeneräiseksi jäämiselle on ajan puute. Huolellinen aikataulun etukäteissuunnittelu on avuksi. Aikaa vievät suunnittelu, varsinainen materiaalin tekeminen ja uusien työkalujen opetteleminen. Aloita sopivan pienestä kokonaisuudesta, jota voit myöhemmin laajentaa. Alussa aikarajoite: ”Kahden viikon aikana enintään kuusi oppituntia” Tärkeää on etukäteen suunnitella, milloin tekee ja mitä!

Alkuun voisi päästä esim. näin: Mikä kokonaisuus/tehtävä korvataan uusilla menetelmillä opetukseksi? Nimeä oppitunnin tasolla, mitkä osat opetuksestasi toteutat verkkoon. Valitse sopiva verkkovälitteisen opetuksen välittämistapa (vn, oppimisympäristö, työväline). Laadi realistinen aikataulu toteutukselle. Luo ”tuntisuunnitelma koko projektista, mitä, miten, missä, milloin, kuinka kauan? Kirjoita lyhyesti (esim. ranskalaisin viivoin) tehtävät vaiheet lopusta alkuun.

Kannattaa ottaa huomioon… Oppikirjoja saa kirjakaupoista, ei kannata kirjoittaa omaa oppikirjaa verkkoon! Verkkovälitteiseen opiskeluun voi kuulua myös oppikirjan lukemista. Verkkovälitteinen kurssi voi päättyä kokeeseen. Verkkoon kannattaa laittaa asioita, joilla voi ” korvata ” vastaavan lähiopetustunnin sisältöä. Hyödynnä verkosta valmiina löytämääsi materiaalia (linkittämällä sivuja). Näin säästät aikaasi!

Esimerkkejä 1. Osa kurssista verkkoon, esim. 2 oppituntia. 2. Monimuotoinen kurssi: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu vaihtelevat. 3. Osa opiskelijoista on oman oppilaitoksen ulkopuolella → vn ja oppimisympäristö. 4. Verkossa olevan valmiin materiaalin käyttöönotto omassa opetuksessa. 5. Verkosta valitsemasi materiaalin täydentäminen omaan käyttöösi sopivaksi. 6. Muualla tuotetun materiaalin käyttöönotto omassa opetuksessa. 7. Minkä lopputuloksen voit arvioida pilotin päätteeksi ja miten?

Koulutusmalli Aloituskerta (2-4h) - Lähitapaaminen -Perusajatus -Toteutusmallit - Suunnitelman ideointi - Weblin käyttö -Vertaiskouluttaja kerää n. 10 koulutettavan ryhmän -1. koulutuskerta sovitaan tilaan, jossa on riittävästi laitteita -Varmistetaan, että kaikilla on tarvittavat laitteet -Luodaan toimiva aikataulu -Koulutus sovitaan toistettavaksi kahden vuoden ajan joka lukukausi

Koulutusmalli Aloituskerta (2-4h) - Lähitapaaminen -Perusajatus -Toteutusmallit - Suunnitelman ideointi - Weblin käyttö Ohjaus/vertaispalaute (2-4h) - Weblillä -Suunnitelmien vertaisarviointi -Toteutussuunnitelma -Raportin malli/ ”OpenKortti” ideointi -Vertaiskouluttaja kerää n. 10 koulutettavan ryhmän -1. koulutuskerta sovitaan tilaan, jossa on riittävästi laitteita -Varmistetaan, että kaikilla on tarvittavat laitteet -Luodaan toimiva aikataulu -Koulutus sovitaan toistettavaksi kahden vuoden ajan joka lukukausi

Koulutusmalli Aloituskerta (2-4h) - Lähitapaaminen -Perusajatus -Toteutusmallit - Suunnitelman ideointi - Weblin käyttö Ohjaus/vertaispalaute (2-4h) - Weblillä -Suunnitelmien vertaisarviointi -Toteutussuunnitelma -Raportin malli/ ”OpenKortti” ideointi Kokemukset pilotista - Weblillä -Kokemusten vaihto -OpenKortit -Uusi suunnitelma -Tukitarve -Seuraavan koulutuksen sopiminen -Vertaiskouluttaja kerää n. 10 koulutettavan ryhmän -1. koulutuskerta sovitaan tilaan, jossa on riittävästi laitteita -Varmistetaan, että kaikilla on tarvittavat laitteet -Luodaan toimiva aikataulu -Koulutus sovitaan toistettavaksi kahden vuoden ajan joka lukukausi