Suomen vammaispoliittisen ohjelman VAMPO vaikuttavuus kuntatasolla Iiro Toikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HumanistiURA Tutkinnon tuhannet mahdollisuudet Humanistitutkimuksen tuloksia Akavan Erityisalat Humanistitutkimus 2013.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
Jäsenkysely 2011 Tarja Ikonen Kyselyn toteuttaminen ja palautetut lomakkeet •Kysely lähetettiin 245 jäsenelle Kemin kaupungin varhaiskasvatuksen.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 Täydennyskoulutus Ellen Piesanen & Ulla Kiviniemi.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Yleistä tutkimuksesta
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vammaisten palvelut 2010 – Kuntakyselyn osaraportti Riikka Väyrynen.
Suomalaisten liikuntatottumukset Aikuisista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi arviolta %Aikuisista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.
Ajankohtaista kuntataloudesta ja vammaispolitiikassa Hallinto- ja kuntaministeri.
Esteettömyys ja saavutettavuus rakennetussa ympäristössä Erja Väyrynen Yliarkkitehti Ympäristöministeriö Rakennetun ympäristön osasto VAMPO-päätösseminaari,
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
VAPAAEHTOISTOIMINTA MUSTIJOEN PERUSTURVAN VAMMAISNEUVOSTOTYÖSSÄ.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Suomen vammaispoliittisen ohjelman VAMPO loppuraportti VAMPO päätösseminaari Stina Sjöblom.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Tietovarantojen avaaminen kunnissa. Kuntien tietotekniikkakartoituksesta saadut ensihavainnot Avoimesta tiedosta kunnissa Avoimen tiedon ohjelman ohjausryhmä.
PRE-EVALUAATIO POTILAILLE JA LÄHEISILLE Niina Luomala Riikka Ovaska
VAMPO:n seuranta 2012 VANE Jouko Kokko.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Yritysraportti Tulokset (päivitetty ) Vastaajamäärä (N) = 75
Työelämän uudet valvonnan muodot
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Osatyökykyisille tie työelämään
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Kulttuurista hyvinvointia Pirkanmaalla Tampere
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Lapin alueen kuntien vammaisneuvostot ja muut asiointipalvelut
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Rakennerahastohaun painopisteet
Palvelukulttuurin muutos
Esteettömyystyötä Helsingin yliopistossa
Rovaniemen omaisten työryhmä
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Osatyökykyisille tie työelämään
Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
Osatyökykyisille tie työelämään
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Suomen vammaispoliittisen ohjelman VAMPO vaikuttavuus kuntatasolla Iiro Toikka

Etunimi Sukunimi Kysely  Kyselylomake lähetettiin kaikille kunnallisille vammaisneuvostoille sekä erinäisille valtakunnallisille vammaisjärjestöille  Kyselyssä yht. 65 kysymystä + mahdollisuus täydentäviin vastauksiin  Yht. 70 neuvostoa vastasi kyselyyn  vastausprosentti 46  Myös muutama vammaisjärjestö vastasi kyselyyn  Kysymykset jaettu temaattisiin osuuksiin: itsenäinen elämä; yhteiskunnallinen osallisuus; rakennettu ympäristö; työ; liikennepalvelut; koulutus ja opiskelu; terveydenhuolto ja kuntoutus; sosiaaliturva; oikeusturva, turvallisuus ja koskemattomuus; kulttuuri ja vapaa-aika  Vastauksia tasaisesti kaikkialta Manner-Suomesta

Etunimi Sukunimi Yleistä kyselystä ja vastauksista  Kyselylomakkeessa kahdenlaisia kysymyksiä: (1) kysymyksiä tavoitteiden toteutumisesta ja (2) kysymyksiä VAMPOn vaikutuksesta tavoitteiden toteutumisessa  (1)-kysymyksissä hyvä vastausprosentti  (2)-kysymyksissä huomattavasti huonompi  Täydentäviä vastauksia/kommentteja sangen harvalta vastaajataholta  Syitä: koettiin kysymysten olevan liian vaikeita, varsinkin VAMPOn vaikuttavuuden suhteen; koettiin VAMPOn soveltuvan paremmin valtionhallinnon tasolle kuin kuntatasolle

Etunimi Sukunimi Tilannekuvaus  Raportti tulee nähdä paikallistason tilannekuvauksena  Raportilla ei varsinaista selittävää voimaa ts. ei pyri selvittämään miksi tietyissä tavoitteissa onnistuttu paremmin kuin toisissa, tai miksi tiettyjen tavoitteiden suhteen VAMPOlla on ollut suurempi vaikutus kuin toisten  Kunnan koolla tai sijainnilla ei havaittu olevan merkittävää vaikutusta tuloksiin

Etunimi Sukunimi Itsenäinen elämä  Tavoitteet toteutuneet vaihtelevasti  Vammaiset pääsevät valitettavan harvoin mukaan asuntopoliittisten toimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen  Kehitysvammaisten asumisen ohjelmaa toimeenpantu useimmiten tavoitteen mukaisesti tai jopa paremmin  Liikkumisen vapauden kehittäminen painottunut vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten kehittämiseen tai yksilöllisiin ratkaisuihin  VAMPOlla vaikutusta lähinnä kehitysvammaisten laitosasumisen vähentämisessä

Etunimi Sukunimi Yhteiskunnallinen osallisuus ja osallistuminen  Äänestystilojen esteettömyyteen päästy kohtalaisen kattavasti  Erityispalveluissa koettiin olevan merkittävästi alueellisia eroja  Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen edistämisessä VAMPOlla ei koettu olevan merkittävää vaikutusta

Etunimi Sukunimi Rakennettu ympäristö  Rakennetun ympäristön suhteen todellista edistymistä  Julkishallinnon uudis- ja korjausrakentamisessa on huomioitu esteettömyysasiat useimmilla paikkakunnilla vähintäänkin rakennuskohtaisesti, harvalla paikkakunnalla noudatetaan vain minimitasoa  Esteettömyyskartoitusten saralla vielä tehtävää  VAMPOlla koettiin olevan merkittävä rooli rakennetun ympäristön esteettömyyden edistämisessä

Etunimi Sukunimi Liikennepalvelut  Merkittävä osa vastaajista koki, että esteettömiä joukkoliikennevälineitä saatavilla huonosti/ei lainkaan  Joukkoliikenneinformaatio todettiin hyvin usein esteelliseksi tai huonosti saavutettavaksi  Lentomatkustajien oikeudet toteutuvat suurimmaksi osaksi ainakin osittain  Avunsaanti ei usein toteudu linja-autoissa  Suurimmaksi osaksi rautateiden matkustajaliikennepalveluihin oltiin tyytyväisiä  Taksipalvelut usein saavutettavia ja turvallisia  VAMPOlla vähäinen vaikutus liikennepalveluihin, erityisesti esteettömyyteen

Etunimi Sukunimi Koulutus ja opetus  Koulutuksen ja opetuksen suhteen VAMPOn tavoitteet suuressa osassa kuntia toteutunut ainakin osittain  Varsinkin vammaiset lukiolaiset saavat tarvitsemansa avun suuressa osassa kuntia  VAMPOlla koettiin olevan vaikutusta koulutuksen ja opetuksen tavoitteiden saavuttamisessa  Eritoten ammatinvalinnanohjauksen inkluusiossa VAMPOlla ollut vaikutusta

Etunimi Sukunimi Työ  Suurimmassa osassa kuntia palkattu julkisen sektorin palvelukseen palkkasuhteiseen työhön vain yksittäisiä vammaisia henkilöitä tai ei laisinkaan  VAMPOlla koettiin olevan erityisen vähän vaikutusta vammaisten työllistymiseen julkiselle sektorille  Työllisyyden osalta VAMPOn tavoitteisiin päästy kaikkein huonoiten

Etunimi Sukunimi Terveydenhuolto ja kuntoutus  Tavoitteisiin päästy yleisellä tasolla kohtalaisen hyvin  Poikkeus: usea vastaaja toteaa, ettei vammaisten työssä jaksamisen ja jatkamisen tukea ole kehitetty riittävästi  VAMPOn vaikutus vaihtelevaa, erityisen harvoin koettiin olevan vaikutusta työssä jaksamisen ja jatkamisen tukeen ja kuntoutustarpeiden tunnistamiseen

Etunimi Sukunimi Sosiaaliturva  Sosiaaliturvan suhteen vastaukset olivat sangen ristiriitaisia  74 % vastanneista koki, että takuueläkelainsäädännöllä on pystytty parantamaan vammaisten henkilöiden taloudellista asemaa ainakin jonkin verran, ja 0 % koki, että lainsäädännöllä ei ole pystytty lainkaan parantamaan taloudellista asemaa  Kuitenkin vain 54 % vastanneista koki, että VAMPOlla oli ollut vaikutusta

Etunimi Sukunimi Oikeusturva, turvallisuus, koskemattomuus  Tavoitteet toteutuneet sangen huonosti paikallistasolla  Vain 32 % vastaajista toteaa, että kunnassa on ohjeistettu vammaisten henkilöiden turvallisuus- ja pelastuskysymysten huomioonottaminen häiriö- ja kriisitilanteissa  VAMPOlla ei yleisesti koettu olevan vaikutusta vammaisten henkilöiden turvallisuus- ja pelastuskysymyksissä

Etunimi Sukunimi Kulttuuri ja vapaa-aika  Suurimmassa osassa kuntia esteetömyys on parantunut ja on huomioitu liikuntatiloissa ja taide- ja kulttuuritapahtumissa  Myös suurimmassa osassa kuntia kirjastoissa on huomioitu eri vammaryhmien tarpeet hyvin tai melko hyvin  Usealla paikkakunnalla VAMPOlla koettiin olevan merkitystä varsinkin liikuntatilojen ja taide- ja kulttuuritapahtumien esteettömyyden edistämisessä

Etunimi Sukunimi Lopuksi  Kaikkein parhaiten paikallistasolla on edistytty koulutuksen ja opiskelun, terveydenhuollon ja kuntoutuksen, kulttuurin ja vapaa-ajan, sekä rakennetun ympäristön saralla  Vähiten edistystä paikallistasolla on havaittavissa työn ja itsenäisen elämän saralla  Kaikista eniten vaikutusta VAMPOlla koettiin olevan rakennettua ympäristöä, kulttuuria ja vapaa-aikaa ja koulutusta ja opiskelua koskeviin tavoitteisiin  Kaikista vähiten vaikutusta VAMPOlla taas koettiin olevan oikeusturvaa, turvallisuutta ja koskemattomuutta, työtä, yhteiskunnallista osallisuutta, ja liikennepalveluita koskeviin tavoitteisiin  VAMPO ei ole saavuttanut kaikkia tavoitteitaan, mutta sen avulla on silti pystytty edistämään vammaispolitiikkaa kunnallisella tasolla usealla paikkakunnalla