Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari 20.5.2008 Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Vaikuttavuuden arviointi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
FIPSU ry:n juhlaseminaari
Yhteisöt-ryhmä 1. Vaiheen kartoitus Otsikkodia.
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
INSINÖÖRIKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö koulutuspalvelumme
Opetustoimi osana Jyväskylää
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
OPON TUNTI Seija Mäntynen
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Opon työelämäjakso Marcella Puranen / Tuija Partanen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Salon kaupunki Kuntaliitos
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
SAUX Sähköinen arkisto
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja

Eeva-Maija Mäntynen Jäsenkunnat

Eeva-Maija Mäntynen Koulutuspalvelut yhdelle ylläpitäjälle Kempeleen puutarhaoppilaitos Oulun metsäoppilaitos Koivikon maatalousoppilaitos Pohjois-Pohjanmaan ammattioppilaitos (Kempele, Muhos, Oulu) Limingan kotitalousoppilaitos Oulun terveyden- huolto-oppilaitos opettajakoulutus Oulun teknillinen oppilaitos SUOMEN VALTIO (9) Oulun ammattioppilaitos Oulun kauppaoppilaitos Oulun käsi- ja taideteollisuus- oppilaitos Oulun sosiaalialan oppilaitos Oulun oppisopimustoimi OULUN KAUPUNKI (4) Haukiputaan ammattioppilaitos Oppisopimustoimi OSAKK (OSEKK) Oulun seudun ammattikorkeakoulu Oulun seudun ammattiopisto HAUKIPUTAAN AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KUNTAYHTYMÄ (1)

Eeva-Maija Mäntynen OSEKK lyhyesti opiskelijoita ( ) henkilökuntaa ( ) toimintatuotot 102 M€ (v. 2006) kiinteistöt (121 kpl) m 2 brutto

Eeva-Maija Mäntynen Organisaatio YHTYMÄKOKOUS YHTYMÄHALLITUS Johtaja TARKASTUSLAUTAKUNTA AMMATTIKORKEAKOULU (liikelaitos) Rehtori HALLITUS KUNTAYHTYMÄPALVELUT AMMATTIOPISTO (liikelaitos) Rehtori LAUTAKUNTA

Eeva-Maija Mäntynen Opiskelijat koulutusmuodoittain

Eeva-Maija Mäntynen Opiskelijoiden kotikunnat

Eeva-Maija Mäntynen Aluekehityksen perusfaktoja Oulussa Oulun yliopiston perustaminen 50 vuotta sitten on ollut keskeinen tekijä alueen kehittymiselle Oulu on koulukaupunki, jonka menestyminen nojaa osaamiseen Koulutuksen ja aluekehityksen keskinäinen riippuvuus tiivis Korkeakoulut (yo ja amk) pohja innovaatiojärjestelmälle Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vaikutus merkittävä alueen kehittymiselle

Eeva-Maija Mäntynen OSEKK:n aluekehitystehtävä tänä päivänä ? Pitäytyminen perustehtävässä ei enää riitä takaamaan menestystä tulevaisuudessa, vaan on keskityttävä muiden alueen innovaatiotoimijoiden kanssa strategisiin pohdintoihin Yhteistyöhakuisuus tyypillistä Oulun seudulle Osallisuus aluestrategiatyöhön

Eeva-Maija Mäntynen Keskeinen osa Oulun seudun innovaatioympäristöä Koulutusinstituutiona OSEKK:n on markkinoitava itseään aluekehityksen välineenä Kansainvälistyminen Yrittäjyys Liiketoimintaosaaminen OSEKK:n haasteet

Eeva-Maija Mäntynen Ongelmakohtia Koulutustakuu ei toimi vähäisen aloittajapaikkamäärän vuoksi; OSEKK ei pysty kouluttamaan koko ikäluokkaa Järjestäjäverkon kokoamisella positiivisia vaikutuksia koulutustarjonnan ja –määrän suuntaamiseen Opm:n nimeämät kehittyvät alueet / huippuyksiköt Tuloksellisuusrahoituksen menestyjät / laatupalkinnon saajat

Eeva-Maija Mäntynen Onko koulutuksen työelämävastaavuus lisääntynyt ? Oppisopimuskoulutus Työssäoppiminen Näytöt Opetussuunnitelmat

Eeva-Maija Mäntynen Kehitettävää Systemaattisessa aluekehittämisessä ja sen vaikutusten arvioinnissa ja seurannassa Vetureita aluekehitystyöhön tarvitaan Kehittäminen hankelähtöistä ja ulkopuolisesta rahoituksesta riippuvaa Oppilaitosverkostot entistä vahvemmiksi