Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja
Eeva-Maija Mäntynen Jäsenkunnat
Eeva-Maija Mäntynen Koulutuspalvelut yhdelle ylläpitäjälle Kempeleen puutarhaoppilaitos Oulun metsäoppilaitos Koivikon maatalousoppilaitos Pohjois-Pohjanmaan ammattioppilaitos (Kempele, Muhos, Oulu) Limingan kotitalousoppilaitos Oulun terveyden- huolto-oppilaitos opettajakoulutus Oulun teknillinen oppilaitos SUOMEN VALTIO (9) Oulun ammattioppilaitos Oulun kauppaoppilaitos Oulun käsi- ja taideteollisuus- oppilaitos Oulun sosiaalialan oppilaitos Oulun oppisopimustoimi OULUN KAUPUNKI (4) Haukiputaan ammattioppilaitos Oppisopimustoimi OSAKK (OSEKK) Oulun seudun ammattikorkeakoulu Oulun seudun ammattiopisto HAUKIPUTAAN AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KUNTAYHTYMÄ (1)
Eeva-Maija Mäntynen OSEKK lyhyesti opiskelijoita ( ) henkilökuntaa ( ) toimintatuotot 102 M€ (v. 2006) kiinteistöt (121 kpl) m 2 brutto
Eeva-Maija Mäntynen Organisaatio YHTYMÄKOKOUS YHTYMÄHALLITUS Johtaja TARKASTUSLAUTAKUNTA AMMATTIKORKEAKOULU (liikelaitos) Rehtori HALLITUS KUNTAYHTYMÄPALVELUT AMMATTIOPISTO (liikelaitos) Rehtori LAUTAKUNTA
Eeva-Maija Mäntynen Opiskelijat koulutusmuodoittain
Eeva-Maija Mäntynen Opiskelijoiden kotikunnat
Eeva-Maija Mäntynen Aluekehityksen perusfaktoja Oulussa Oulun yliopiston perustaminen 50 vuotta sitten on ollut keskeinen tekijä alueen kehittymiselle Oulu on koulukaupunki, jonka menestyminen nojaa osaamiseen Koulutuksen ja aluekehityksen keskinäinen riippuvuus tiivis Korkeakoulut (yo ja amk) pohja innovaatiojärjestelmälle Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vaikutus merkittävä alueen kehittymiselle
Eeva-Maija Mäntynen OSEKK:n aluekehitystehtävä tänä päivänä ? Pitäytyminen perustehtävässä ei enää riitä takaamaan menestystä tulevaisuudessa, vaan on keskityttävä muiden alueen innovaatiotoimijoiden kanssa strategisiin pohdintoihin Yhteistyöhakuisuus tyypillistä Oulun seudulle Osallisuus aluestrategiatyöhön
Eeva-Maija Mäntynen Keskeinen osa Oulun seudun innovaatioympäristöä Koulutusinstituutiona OSEKK:n on markkinoitava itseään aluekehityksen välineenä Kansainvälistyminen Yrittäjyys Liiketoimintaosaaminen OSEKK:n haasteet
Eeva-Maija Mäntynen Ongelmakohtia Koulutustakuu ei toimi vähäisen aloittajapaikkamäärän vuoksi; OSEKK ei pysty kouluttamaan koko ikäluokkaa Järjestäjäverkon kokoamisella positiivisia vaikutuksia koulutustarjonnan ja –määrän suuntaamiseen Opm:n nimeämät kehittyvät alueet / huippuyksiköt Tuloksellisuusrahoituksen menestyjät / laatupalkinnon saajat
Eeva-Maija Mäntynen Onko koulutuksen työelämävastaavuus lisääntynyt ? Oppisopimuskoulutus Työssäoppiminen Näytöt Opetussuunnitelmat
Eeva-Maija Mäntynen Kehitettävää Systemaattisessa aluekehittämisessä ja sen vaikutusten arvioinnissa ja seurannassa Vetureita aluekehitystyöhön tarvitaan Kehittäminen hankelähtöistä ja ulkopuolisesta rahoituksesta riippuvaa Oppilaitosverkostot entistä vahvemmiksi