7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Advertisements

Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
MOTIVAATIO.
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Persoonallisuusteoriat
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Nuoruus kehitysvaiheena
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
ETIIKKA.
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
Mielenterveyshäiriöiden hoito
AIKUINEN OPPIJA.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
1. IHMINEN.
Sosiaalinen syrjäytyminen
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Elämän alku Luku 12  Ydinsisältö.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Tietoteorioiden testaaminen
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
Sosioemotionaalinen kehitys
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Kaksi psykodynaamista teoriaa varhaislapsuudesta
TIEDOSTA-MATTOMAT VIETIT
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
3 Minuudessa on kaksi puolta
Humanistinen psykologia
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
16 Persoonallisuushäiriöissä piirteet ilmenevät äärimmäisissä muodossa
Lapsuus ja nuoruus.
RYHMÄTYÖ PERSOONALLISUUSTEORIOISTA - n.3 hengen ryhmät
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
4. Luterilainen kristillisyys
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Skeema 1 Koko kurssia koskevat materiaalit Mitä jäi mieleen -tehtävät
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
Esityksen transkriptio:

7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö

Psykodynaaminen persoonallisuuskäsitys Psykologian suuntauksissa on kussakin omanlaisensa ihmiskuva, ja ne selittävät persoonallisuuden toimintaa eri tavoin. Monet psykodynaamisen teorian käsitykset pohjautuvat Sigmund Freudin tekemiin havaintoihin ja tapaustutkimuksiin. Tieteellistä tukea psykodynaamisen teorian väitteille on monesti vaikea löytää.

Psyyken rakenne Psykodynaamisen teorian ydin on ajatus tiedostamattomien halujen ja motiivien vaikutuksesta persoonallisuuden toimintaan. Keskeistä on dynaamisuus, jatkuva liike ja jännite psyyken eri osien (id, ego ja superego) Freudin mukaan ihmismieltä voi verrata jäävuoreen: vain osa asioista on tietoisessa mielessä, paljon jää tiedostamattomaan.

Psyykeen osat: id, ego ja superego 1.Se eli id Kokonaan tiedostamaton Sisältää kaikkein alkukantaisimmat tarpeet kuten nälän, janon, kivun välttämisen ja seksuaalisen mielihyvän 2.Tietoinen minä eli ego Toimii realiteettiperiaatteen mukaan Pyrkii toteuttamaan idin toiveet ympäristön ja yliminän rajoitteet huomioiden 3.Yliminä eli superego Arvioi, onko jokin ajatus, tunne tai käyttäytyminen oikein vai väärin Alkaa kehittyä muutaman vuoden ikäisenä, kun lapsi sisäistää säännöt tietynlaiseen käyttäytymiseen vanhempien antamien palkintojen ja rangaistuksien myötä

Psykodynaamisen teorian kehittyminen Lukuisat psykodynaamisen psykologian edustajat kehittivät teoriaa eteenpäin Anna Freud keskittyi lasten psykiatriaan. Carl Jung keskittyi tiedostamattoman minän osan luokitteluun ja laajensi teoriaa kollektiiviseen tiedostamattomaan (eri kulttuureissa esiintyvät myytit ja arkkityypit ovat osa kollektiivista tiedostamatonta, esim. sankarit, äidit, jumalat) Daniel Stern on tutkinut lapsen tietoisen minäkokemuksen syntyä. Erik Erikson kehitti psykososiaalisen kehityksen teorian (8 kehitystehtävää elämänkaarella, esim. nuorella identiteetin muodostaminen)

Objektisuhdeteorioissa korostetaan muiden ihmisten merkitystä persoonallisuuden muotoutumisessa. Esimerkiksi John Bowlby kehitti kiintymyssuhdeteorian

Psykodynaamisen teorian kritiikkiä Liian pessimistinen teoria, seksuaaliset ja aggressiiviset impulssit vievät. Ihmisellä ei vapaata tahtoa. Deterministinen eli ennaltamäärätty, ”kurja lapsuus, kurja aikuisuus” Ihmiskuva pessimistinen, ihminen on pohjimmiltaan paha Freud luonut teorian pohjan hyvin kapealta pohjalta, omien samankaltaisten asiakkaidensa tapauksista Ei voida empiirisesti tutkia Freudin ajatuksiin vaikutti eläminen 1. maailmansodan aikana ja kasvava juutalaisvihamielisyys