Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
1 Ihmissuhdetarpeiden täyttäminen lapsen elämässä Raamatullinen malli terveiden ihmissuhteiden saavuttamiseksi.
TUNTEET s. 8-.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Nuoruus kehitysvaiheena
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
Ihmisen kolme olemusta
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Mistä ja miten persoona kehittyy?
Hoitotyön keskeiset käsitteet
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Kehitysteorioita Petra Suonio Kevät Kehitysteoriat kasvun ja kehityksen kuvaajina Teorioita kahdenlaisia  Koko ihmisen kehityksen huomiointi 
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Voi hyvin Sosiaalisuus Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä Toteutettu yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
E LÄMÄNKAAREN PSYKOLOGIAA Hurtig T EHTÄVÄ aikuisuus Mitä aikuisuus mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
tunteet ja kehityspsykologia
TET =Työelämään tutustuminen
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
Aikuisen Ajattelu.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
10. Ajattelu.
TET =Työelämään tutustuminen
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Persoonallisuus-teoriat
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy minätietoisuus. Kuka minä olen? - sekä tiedolliset (kognitiiviset) että tunnetoiminnot (emotionaaliset) Psyykkiset toiminnot ;emootiot, kognitiivinen toiminta ja tavoitteellinen toiminta kehittyvät ja muuttuvat koko elämän ajan

Persoonallisuus = fyysisten ja psyykkisten ominaisuuksien kokonaisuus Persoonallisuus ja minuus rakentuu vähitellen psyykkisten toimintojen kehittyessä ja muuttuessa Erilaiset elämäntilanteet ja niiden vaihtelut ja erilaiset kriisit vaikuttavat psyyken tilaan ja kehitykseen

Teoria kattaa ihmisen koko elämänkaaren Perusajatus on, että 8 kehityskriisiä ovat väistämättömiä biologisista ja sosiaalisista syistä Kriisien ratkaisu edellyttää hallintakeinoja ja luo uuden minäkäsityksen Mikäli kriisin ratkaisu epäonnistuu, seuraavan kriisin kohtaaminen vaikeutuu (toisaalta on myös hyväksi kokea negatiivisia tunteita) Kriisin ratkaisussa onnistuminen tukee ehjän persoonallisuuden muodostumista

Vauvan ja hoitajan vuorovaikutus: -hellyys, mielihyvä yms -> luottamus maailmaan, toisiin ja itseen sekä pohja itseluottamukselle -hylkääminen, tarpeisiin ei vastata yms -> epäluottamus Syntyy: toivo

Itsemääräämisen tahto Taitoja jäljittelyn ja kypsymisen kautta Ympäristön suhtautuminen tärkeää: - kannustus -> itsetunto, itsenäisyys - latistaminen -> riittämättömyyden ja häpeän tunteet - rajattomuus -> arvottomuuden ja hylkäämisen tunteet Syntyy: itsekontrolli ja tahto

Tutkimusta ja kiinnostus maailmaan: - rajat, kiellot -> mielihalujen hillintä, pettymysten sietokyky - liikaa rajoituksia -> liian ankara superego ja syyllisyyttä Syntyy: tunne oman toiminnan merkityksestä

Kasvatuksen, oppimisen ja itsenäistymisen aikaa -ahkeruus ja ponnistelut -> positiivinen palaute synnyttää onnistumisen kokemuksia ja luottamusta omiin kykyihin -ahkeruuden mitätöinti ja vähättely -> alemmuuden tunteita -ahkeruuden ylikorostaminen -> luo suorituspaineita Syntyy: pätevyys

Identiteetti = kyky kokea ja ylläpitää sisäistä yhtenäisyyttä ja jatkuvuutta Haasteita: kehon kuva, ura, seurustelu yms. - Kun nuori tietää, ”kuka minä olen” -> identiteetti - Epävarmuus itsestä ja omasta paikastaan -> roolien hajaannus Syntyy: oman itsen aitous

Läheisten ihmissuhteiden etsiminen, ongelmana itsenäisyyden ja tarvitsevuuden ristiriita: - Oman riippuvuuden ja toisten heikkouksien hyväksyminen -> läheisyys - Pelko sitoutumisesta, oman minuuden menettämisestä, hylätyksi tulemisesta -> yksinäisyys - Takertuminen -> ? Syntyy: rakkaus elämän perusvoimaksi

Uuden synnyttäminen ja luominen: ”mitä olen saanut aikaan?” - Yhteiskunnasta syrjäytyminen -> lamaantuminen Syntyy: huolenpito

Eletyn elämän arviointia: - elämän hyväksyminen -> kuolema osa elämää -> tyyneys, tasapaino - tyydyttämätön, virheitä täynnä oleva elämä– > kuolemanpelko, epätoivo Syntyy: viisaus