Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Advertisements

Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå KUULEMISTILAISUUS JA JATKOTYÖSTÖ NUORTEN KUULEMINEN PORVOOSSA.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Arviointi osana oppimisprosessia
Aarresaari.net käyttäjien kokemustenvaihtoa
MITÄ UUTTA? Tekstiviestihälytysjärjestelmä Toimikunta- ja maakuntarajat pois Hälytysryhmän jokaisen jäsenen tiedot päähälyttäjien lisäksi (väh. nimi,
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Tulevaisuuden uutta osaamista
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Sivistystoimialan ajankohtaiskatsaus helmikuu/2017
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Opiskelijayhdistys toiminta
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Monialainen ja verkostomainen työ Ohjaamoissa
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monialainen yhteispalvelu
Ohjelman graafinen ilme ja sen soveltaminen
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Tervetuloa Innopajaan
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
OSA IV SÄÄSTÄMINEN JA TALOUDEN SUUNNITTELU
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Valtionosuusuudistus - Turku
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Osatyökykyisille tie työelämään
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Oodin version 3.7 yhteenveto
”Kadulla me ollaan niiden nuorten paikoilla”
Viestinnän työkalupakki
Rainer –hanke (S20398) Ohjausryhmä
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tiirismaan vesopäivät
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Liikkuva terveysneuvontapalvelu
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Suomen verotus selkokielellä
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Kentän uudet nettisivut Kentän
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin kehittämishankkeen loppuraportti. Julkaisija: Nuorisoyhteistyö Allianssi ry.

Arvioitu teema: Nuorten terveyspalvelut Ryhmän mielipide: ”Ongelmien ennaltaehkäisy nuoren arjessa” ”Koulu, vapaa-aika, netti” ”Tiedotuksen lisääminen” ”Terveydenhoitajan pitäisi olla useammin tavoitettavissa.” ”Kun nuori tarvitsee apua, nuori pitäisi pystyä ohjaamaan oikeaan palveluun.” Ryhmän arvio palvelulle: 2 Mielipiteiden muodostamista pienryhmissä

Nuorten puheenvuoro päättäjille: ”Oppilaat kokevat, etteivät saa tarvitsemaansa kouluterveydenhuoltoa, sillä kouluterveyshenkilökunta on huonosti tavoitettavissa esim. ruokatauon aikaan.” Eri ryhmissä annettujen arvioiden tiivistyminen puheenvuoroiksi

Oppilaat eivät tavoita kouluterveyshenkilökuntaa ruokatunnilla. koska henkilökunta on syömässä samaan aikaan kuin oppilaat, koska terveystarkastukset ja oppilaiden ajanvarausajat ovat usein oppituntien aikana. Ongelman tarkentuminen päättäjien kanssa keskustelussa

Yhdessä hyväksytty ratkaisu: Terveydenhoitajalle/kuraattorille/psykologille voisi olla yleinen puhelinaika, jolloin voi soittaa ja varata aikaa. Numerot kaikkien nuorten tietoon, näkyviin koulun seinälle ja terveydenhoitajan tiloihin. Aikaa voisi varata myös tekstiviestin kautta, jolloin ei ole niin riippuvainen ajasta ja paikasta, sekä nuoren on helpompi tällöin ottaa yhteyttä ahdistavastakin asiasta. Terveydenhoitajien oviin myös varauslista, johon voi käydä kirjoittamassa oman nimensä. Tällöin ei tarvitsisi soittaa tai ei haittaa, jos terveydenhoitaja ei olisi paikan päällä silloin kun olisi tarve saada aikaa varattua. Neuvottelua päättäjien kanssa sopivasta ratkaisusta ongelmaan

Uuden toimintamallin käyttöönotto: Sovittiin, kuka vie viestiä eteenpäin terveydenhoitajien palavereihin. Sovittiin, miten asian toteutumista seurataan ja mitä kautta nuorille kerrotaan asian toteutumisesta. Tämä oli siis esimerkki välittömästi toteutettavissa olevasta ratkaisusta nuorten esittämään kuntapalvelun kehittämistarpeeseen. Nuorten esittämät kehittämistarpeet ovat hyvin eri suuruisia. Asian eteenpäinvienti

Nuorten esille tuoma asia menee valtuusto-, hallitus- tai lautakuntakäsittelyyn: 1.kansainvälisen toiminnan kehittäminen Akaa lukion opettajien huono suhtautuminen kaksoistutkinto- opiskelijoihin Lapua ystävyyskaupunkivierailuihin nuorten edustus Keuruu nuorisovaltuuston tuen nostaminen Mikkeli kesätyöpaikkojen määrän kasvattaminen nuorten työskentelyaikaa lyhentämällä Rautjärvi työharjoitteluajan pidentäminen Jyväskylä nuoriso-ohjaajan palkkaus Lapinlahti kielten opiskelumahdollisuus verkossa Mynämäki 2010… Esimerkkejä asioiden eteenpäinmenosta (60 kuntaa, 207 selvästi sovittua toteutusta )

Kuntapäättäjä totesi eräässä kunnassa: ”Nuoret voisivat tuoda lisää omaa näkemystään ulos.”