Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelma
Advertisements

Avoin tiede ja tutkimus-hanke - oikeuksien hallinta Oikeuksien hallinta-työryhmän puheenjohtaja, tekijänoikeusneuvos Viveca Still, opetus ja kulttuuriministeriö.
Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
JulkICT Lab Ideoista palveluihin Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Markus Rahkola – JulkICT/YRO Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Tutkimuksen tietoaineistot (TTA) ja tiedon saatavuuden linjaukset Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Raitanen Anitta Miten vapaaehtoistoiminnalle voidaan luoda edellytyksiä? Varautumisseminaari 2015 (SPEK) Järjestöt ja kokonaisturvallisuus Kommenttipuheenvuoro.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
PERTIVA Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja perustietovarannot JulkICT-toiminto, strateginen ohjaus Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Tieto ja osaaminen yhteiskäytössä
Tutkimustietovaranto
Avoin tutkimusdata -tilaisuus
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansallinen avoimen datan palvelu
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Digitalisaation vaatima osaaminen
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Datan avaamisen ohjeistus
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
JulkICTLabs –projekti -asemointia
Avoimen tiedon tavoitteet
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Datan avaamisen ohjeistus
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Viestintäsuunnitelma
Tiedon maksuttomuus ja avoin data
ATT-vaikuttavuusselvitystyöryhmä: taustaa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Research Data Management Agents
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Julkisuusperiaatteesta avoimeen dataan  Oikeus tietoon: pohjoismainen julkisuusperiaate1700- luvulta  Suomi-Ruotsi sai maailman ensimmäisen julkisuuslain v : sanan- ja painovapaus, poliittisen sensuurin poisto, asiakirjojen saatavuus >  Suomen julkisuuslainsäädäntö v. 1999: avoimuuden periaate, tiedot julkisia, ellei lainsäädännön rajoituksia  Viranomaisten aktiivinen tiedottamisvelvollisuus  Avoin data – tietojen uudelleen käyttö  PSI-direktiivi 2003: julkisen sektorin tiedon uudelleen käytön helpottaminen  PSI-direktiivin uudistus 2013, perusperiaate: kaikki julkinen tieto on uudelleen käytettävissä kaupallisiin ja ei-kaupallisiin tarkoituksiin  Kansallisen avoimen tiedon politiikan kehittäminen v Antti Chydenius (

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv 3 Avoimen tiedon politiikka on linjattu useissa yhteyksissä vuodesta 2011 lähtien  Valtioneuvoston periaatepäätös  Julkisin varoin tuotettujen tietovarantojen avaaminen kansalaisten ja yritysten käyttöön hallitusohjelman strategisen toimeenpanosuunnitelman kärkihankkeena, VN periaatepäätös , vastuuministeriöt VM, TEM, LVM, OKM  EU:n avoimen datan strategia  Hallitusohjelman kärkihanke  EU:n PSI (Public Sector Information) direktiivi ja sen muutos 2013 ja Inspire- direktiivi  Open Government Partnership – Avoimen hallinnon kumppanuushanke  Julkisen hallinnon ICT –strategia (”Palvelut ja tiedot käytössä”)  Tietoluovutusten periaatteet ja käytännöt –raportti 2012  Kehysvalmistelu ja  ICT2015 –työryhmän ehdotukset 2013  Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan visio 2030  Taustalla myös  Open Data ja Linked Open Data – globaali kehitys  Big Data, julkishallinto katalysaattorina

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv 4 Tietovarantojen avaamisella tavoitellaan talouden ja yhteiskunnan aktivointia monin tavoin Kansantaloudelliset hyödyt  Palvelujen raaka-ainetta, lisää tuotekehityksen ja uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia, sitä kautta uusia työpaikkoja ja innovatiivisia palveluja Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia  Lisää viranomaistoiminnan läpinäkyvyyttä  Kansalaisvaikuttamisen ja tiedonsaannin uusia mahdollisuuksia Hallinnon sisäinen tehokkuus  Parantaa hallinnon sisäistä tehokkuutta, tuottavuutta ja vaikuttavuutta sekä tietovarantojen näkyvyyttä. Luovutaan päällekkäisestä tietojen keruusta ja tuotannosta Koulutukselle ja tutkimukselle monipuolisia aineistoja Tutkimusaineiston laajempi käyttö ja parempi saavutettavuus, uudenlaiset analysointimenetelmät

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv 5 Julkisen hallinnon tietovarantojen avaaminen Salassa pidettävät Tietoja, joissa on lainsäädäntöön perustuvia käyttö- rajoituksia Avoin data -koneluettavissa -uudelleen käytettävissä -Kytkettävissä Tietoja, joissa ei ole lainsäädäntöön perustuvia käyttörajoituksia Avoin yhdistetty data Avattavissa olevat julkiset tietovarannot ?

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv 6 Avoimen tiedon ohjelma Tietovarantojen avaamisen Periaatteet ja kriteerit, lainsäädäntö, taloussuunnittelu, ohjeistus Datan käytön edistäminen Tietovarantojen avaamisen prosessi virastoissa Datan avaamista, löytämistä ja käyttämistä tukevat rakenteet, palvelut ja käytännöt Koulutus, osaamisen edistäminen Tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta Vaikutusten seuranta ja arviointi Avoimen tiedon ohjelman yhteistyöalueita Tavoitteet: Julkisen hallinnon tuottamat tiedot ovat Hyödynnettävissä käyttökelpoisessa ja koneluettavassa muodossa taloudellisesti ja turvallisesti, ottaen huomioon yksityisyyden suoja ja muut lainsäädäntöön perustuvat rajoitukset. Keskeisimmät julkisen hallinnon tietovarannot ovat avoimesti saatavilla ja saavutettavissa verkossa ja niitä käytetään laajasti ja monipuolisesti. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia tiedon avaamiselle sekä palvelujen kehittäjäverkostojen ja ekosysteemien työlle. Tehtävä: koordinoidaan ja vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamiseen ja käytön lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Merkittäviä aineistoja avattu, uusia avautuu  Avattujen tietoaineistojen käyttäjämäärät ovat kasvaneet huomattavasti  Avoimuus ja maksuttomuus lisää käyttöä  Esimerkkejä avatuista tietoaineistoista:  V Ympäristöhallinnon tietovarannot  v Maanmittauslaitoksen maastotiedot  v esimerkiksi Tilastokeskus, Verohallinto (yhteisöverotiedot), Puolustusvoimat (sota-ajan kuva- aineisto), Metla, FINNA ja Kansallisgalleria  v alkaen Ilmatieteen laitoksen sää-, ilmasto-, ja meridata sekä ilmastomallit  Myös muita aineistoja, esim. HRI 7

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Avoimen tiedon ohjelma toteutetaan verkostomaisena yhteistyönä  Vastuuministeriöt VM, OKM, LVM, TEM  Kaikki ministeriöt omilla toimialoillaan  Valtion virastot ja laitokset  Kunnat, Helsinki Region Infoshare HRI, Tampere, Kuntaliitto  Yliopistot ja tutkimuslaitokset, koulutuslaitokset  Kehittäjäyritykset ja –yhteisöt  Kansalaisyhteisöt  Tutkijayhteisöt 8

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tietovarantojen avaamista jatketaan Valtiontalouden kehyspäätös  Suomessa tietovarantojen avaaminen lähti liikkeelle v maastotiedoista ja jatkui sää-, ilmasto- ja meridatan sekä ilmastomallien avaamisella vuoden 2013 alussa.  Kehyskaudella tietovarantojen avaamista jatketaan tilastoaineistoilla, yritystiedoilla, liikenne- ja viestintädatalla sekä lentokenttähavainnoilla. Jutta Urpilaisen talousarvioehdotus vuodelle 2014  Joukkoliikenteen reitti- ja aikataulutiedot sekä liikenneverkkotiedot, sää- ja tutkatiedot sekä lentokenttähavainnot maksuttomiksi  Julkisten tietovarantojen avaamiseen yht. n. 6 milj. euron määrärahalisäys vuodelle

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Meneillään ja tulossa  Tietovarantojen avaamisen suunnitelmat hallinnonaloittain vuosittaisen valtiontalouden kehysvalmistelun yhteydessä  Kansallisen dataportaalin toteutus (VIP / Gofore), johon viedään kuvaillu- ja kytkentätiedot avatuista tietoaineistoista  Palvelujen kehittämisympäristön kokeiluprojekti (JulkICT Lab)  Yhtenäiset käytännöt datan avaamiseen, kuten yhtenäiset käyttöehdot (Julkisen hallinnon suositus avointen tietoaineistojen käyttöluvaksi, palautepyyntö tietoaineistojen-kayttolupa)  Valtiovarainministeriö kumppanina Apps4Finland kilpailussa: Suomesta edelläkävijä avoimen datan hyödyntämisessä  Vaikutusten arvioinnin ja seurannan kehittäminen  Tutkimusdata, -tulokset ja -menetelmät: hyödyntäminen, parhaat käytännöt, toimintamallit, muutokset, uudet liiketoimintamallit jne.  Yhteistyötä, tilaisuuksia 10

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Dataportaali ja avoimen tiedon ohjelma Dataportaali Kuvailu- tiedot FORGE Hautomo Sovellustkehitys Sovellusten esittely CoCreation BigData JulkICT-Labs Sovellusten käyttäjät ja ”suuri yleisö” - Saavutettavuus ja tietoisuus - Palvelukokeilut Sovelluskehittäjät - Käyttökelpoisten aineistojen tunnistaminen - Kehitys ja testaus -- Innovaatiot, lisäarvo Organisaatioiden tietovarannot TUKIPALVELU KOULUTUS Sovelluskehitys, vuorovaikutus Tiedon avaamisen ohjelma Pilotointi, kokemukset Kansallinen koordinointi, toimintaperiaatteet Ohjaus, seuranta Käytännöt Tekninen saavutettavuus, kehitystarpeet Tiedonhaku, sovellukset RAJAPINNAT

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Avoimen tiedon ohjelma Kansallinen dataportaali 02/2014 (JulkiCTLab 12/2014) EU:n PSI (Public Sector Information) –direktiiviuudistuksen implementointi mennessä Tietovarantojen systemaattinen avaaminen tarpeiden, linjausten ja valtiontalouden kehysten mukaisesti JHS Avointen tietoaineistojen käyttölupa 03/2014 Vaikutusten, hyötyjen ja riskien arviointimalli, tutkimushanke 12/2014 Avointen tietoaineistojen viitearkkitehtuuri 06/2014 Demokratianäkökulmaa vahvistavat toimenpiteet, OGP – Yhteistyö avoimen hallinnon kumppanuushankkeen kanssa Avoimen tiedon yhteistyö, avoimen datan ekosysteemi, koulutus, viestintäjatkuvasti Tietovarannot saataville Yhtenäiset käyttöehdot Yhteentoimivat käytännöt Vaikutusten arviointi § €

Kiitos! Keskustelua, kysymyksiä?