Kuntastrategian tarkistaminen 21.5.2015 8.5.2015 15.4.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Advertisements

Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Kirkkovaltuusto § 29, liite nro 9 Strategia 2015
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Kouvolan kaupungin strategiasuunnittelusta
Maatilojen kilpailukyky
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
KJT strategia Johtokunta Open
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Strategia 2010 Kunnanhallitus Kunnanvaltuusto
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Nokian kaupungin strategia
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Allianssin hyvinvointifoorumi Hanna.Mari Manninen VISIONA NUORET VOIVAT HYVIN - Mitä tavoittelemme, kun puhumme hyvinvoinnista?
Pyhtään kuntastrategia Khall.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Miksi kunta – kunnan olemassaolon oikeutus
Perhon kunnan strategia 2013 – 2017
Kempele-sopimuksen arviointi
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Kasva ja Opi Lempäälässä
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
VAU:n huippu-urheilustrategia
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Janakkalan kunnan strategia vuoteen 2025
VAU huippu-urheilustrategia
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Kynäkuva: Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy ja Sujuva ESR -hanke
Satakunnan TE-toimisto
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
Sote-uudistuksen toimeenpano
Visio tulevasta toiminnastamme…
PAIMION – SAUVON KANSANTERVEYSKUNTAYHTYMÄ STRATEGIA
Esityksen transkriptio:

Kuntastrategian tarkistaminen

Taustaa Nykyinen kuntastrategia on vahvistettu kunnanvaltuustossa , katsantohorisontti on vuoteen Sekä toimintaympäristössä että sisäisessä rakenteessamme on tapahtunut muutoksia vuodesta Vaikuttavatko muutokset siihen, että kuntastrategia pitää päivittää? Onko muita syitä, miksi kuntastrategia tulisi päivittää?

Pyhtää muutospaineissa Valtuustoseminaari

Pyhtääseen kohdistuu ennen näkemättömiä muutospaineita Pyhtää Valtion talous Sote- uudistus Kuntien tehtävät Kunta- rakenteet Elinvoima / kasvu KilpailukykyPalvelut Henkilöstön saatavuus Kuntalaiset

Omia keinoja vastata haasteisiin on olemassa Pyhtään strategia Lisää hyviä veronmaksajia Lisää yrityksiä ja työpaikkoja Oman toiminnan tehostamista Jotakin muuta? Kaavoitus / Tonttitarjonta Laadukkaat palvelut Kilpailukykyinen verotus Aktiivinen markkinointi Kaavoitus Palveluasenne Aktiivinen myyntityö Kunta valikoidusti mukaan yritystoimintaan Sähköiset palvelut Kumppanuudet Osaaminen Tehtävien karsiminen? Aktiivinen vaikuttaminen

Vertailun vuoksi

Nackan visio ja arvot

Kuopio

Kemiönsaari

Espoo

Espoo

Helsinki

Helsinki

Strategia 2010

Nykyinen toiminta-ajatus Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle toimien tiiviissä vuorovaikutuksessa kuntalaisten, naapurikuntien, yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. oonko edellytykset hyvälle elämälle keskeinen kunnan toiminnan tarkoitus? opitääkö asuminen olla esillä? omikä voisi olla muu? ohyvän elämän kokemus vaihtelee yksilöittäin opitääkö ottaa kantaa laadullisiin asioihin?

Uusi toiminta-ajatus Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle. Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle.

Nykyiset arvot Asiakaslähtöisyys Luotettavuus Turvallisuus Luovuus Onko diibadaabaa? Missä yrittäjyys? Entä innovatiivisuus, innostuneisuus, rohkeus, tienraivaajuus,….? rohkeus inhimillisyys asiakasläheisyys mahdollistavuus ”lisää elämää päiviin” yhteistyökykyisyys

Uudet Arvot Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys

Nykyinen visio Hyvän elämän kunta Onko riittävän innostava / profiloiva / erottava? Onnellisten ihmisten kunta? paras elämä onnellisuus ”onnellinen elämä” moniarvoisuus ja valinnanvapaus (Nacka) aktiivisuus, luonto, laatu

Uusi Visio Rohkea ja uudistumiskykyinen kunta

Näkökulmat ja kriittiset menestystekijät

Näkökulmat Asiakasnäkökulma Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, hyvää elämää ja yrittäjyyttä. Prosessit ja rakenteet –näkökulma Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita ja palveluverkko on tarkoituksenmukainen. Talousnäkökulma Pyhtään talous on tasapainossa ja turvaa toiminnan jatkuvuuden. Henkilöstönäkökulma Pyhtää saa palvelukseensa osaavaa ja innostunutta henkilöstöä ja kunta on haluttu työnantaja.

Nykyinen asiakasnäkökulma Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, hyvää elämää ja yrittäjyyttä. Elinkeinostrategiassa on tavoitteeksi asetettu olla Suomen yrittäjämyönteisin kunta. Pitäisikö tämä huomioida kuntastrategiassa?

Uusi Asiakasnäkökulma Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä.

Nykyinen prosessit ja rakenteet – näkökulma Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita ja palveluverkko on tarkoituksenmukainen. Sanooko tämä mitään? Pitäisikö mennä pidemmälle sähköisissä palveluissa?

Uusi Prosessit ja rakenteet –näkökulma Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia.

Nykyinen talousnäkökulma Pyhtään talous on tasapainossa ja turvaa toiminnan jatkuvuuden. Pitäisikö kuntaveron kilpailukykyisyydestä olla maininta?

Uusi Talousnäkökulma Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.

Nykyinen henkilöstönäkökulma Pyhtää saa palvelukseensa osaavaa ja innostunutta henkilöstöä ja kunta on haluttu työnantaja. Pitäisikö kumppanuudet olla jotenkin mukana?

Uusi Henkilöstönäkökulma Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani.

Kriittiset menestystekijät 1. Asiakasnäkökulma (nyk.) Kuntalaisten osallisuus. Vaikuttavat ja asukkaiden hyvinvointia edistävät palvelut. Heikommassa asemassa olevien tukeminen. Hyvät toimintaedellytykset yrittäjyydelle

Kriittiset menestystekijät 1. Asiakasnäkökulma (uusi) Palvelut hyvin saavutettavissa. Onnistunut, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset ovat parasta A-luokkaa. Kuntalaiset aktivoitu omaehtoiseen toimintaan. Palvelut hyvin saavutettavissa. Onnistunut, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset ovat parasta A-luokkaa. Kuntalaiset aktivoitu omaehtoiseen toimintaan. Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä.

Kriittiset menestystekijät 1. Asiakasnäkökulma (uusi) Palvelut hyvin saavutettavissa. Aktiivinen, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset parasta A-luokkaa. Palvelut hyvin saavutettavissa. Aktiivinen, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset parasta A-luokkaa. Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä.

2. Prosessit ja rakenteet –näkökulma (nyk.) Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakasrajapintaa. Asiakkaat osallistetaan palveluprosesseihin. Palveluprosessien sähköistäminen mahdollistaa asiakkaiden omaehtoisen osallistumisen. Tarkoituksenmukaista palveluverkostoa ja – prosesseja kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. Henkilöstön asiakassuuntautunut palveluasenne täydentää palvelukokonaisuutta. Miten verkostoyhteistyö näkyy?

2. Prosessit ja rakenteet –näkökulma (uusi) Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön. Tarkoituksenmukaista kumppanuus- ja palveluverkostoa kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakkaita. Asiakkaat osallistetaan palveluihin. Sähköiset palvelut mahdollistavat omaehtoisen osallistumisen. Henkilöstöllä on asiakassuuntautunut palveluasenne. Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön. Tarkoituksenmukaista kumppanuus- ja palveluverkostoa kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakkaita. Asiakkaat osallistetaan palveluihin. Sähköiset palvelut mahdollistavat omaehtoisen osallistumisen. Henkilöstöllä on asiakassuuntautunut palveluasenne. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia.

3. Talousnäkökulma (nyk.) Hallittu menokehitys. Vahva tulopohja. Uskallus investoida tulevaisuuteen. Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. Miten verkostoyhteistyö näkyy?

3. Talousnäkökulma (uusi) Hallittu menokehitys. Vahva tulopohja. Uskallus investoida tulevaisuuteen. Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. Hallittu menokehitys. Vahva tulopohja. Uskallus investoida tulevaisuuteen. Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.

4. Henkilöstönäkökulma (nyk.) Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka Innostava ja kannustava työilmapiiri Ammattitaidon kehittäminen Tuloksellinen johtaminen

4. Henkilöstönäkökulma (uusi) Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka Innostava ja kannustava työilmapiiri Ammattitaidon kehittäminen Tuloksellinen johtaminen Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka Innostava ja kannustava työilmapiiri Ammattitaidon kehittäminen Tuloksellinen johtaminen Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani. Ei muutoksia!

Asukaslähtöisyys Luotettavuus Turvallisuus Luovuus Asukaslähtöisyys Luotettavuus Turvallisuus Luovuus 42 Asiakas –näkökulma Talous –näkökulma Prosessit ja rakenteet –näkökulma Henkilöstö – näkökulma TALOUSARVIOTAVOITTEET KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Kuntalaisten osallisuus. 2.Vaikuttavat ja asukkaiden hyvinvointia edistävät palvelut. 3.Heikommassa asemassa olevien tukeminen. 4.Hyvät toimintaedellytykset yrittäjyydelle KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakasrajapintaa. Asiakkaat osallistetaan palveluprosesseihin. 2.Palveluprosessien sähköistäminen mahdollistaa asiakkaiden omaehtoisen osallistumisen. 3.Tarkoituksenmukaista palveluverkostoa ja – prosesseja kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. 4.Henkilöstön asiakassuuntautunut palveluasenne täydentää palvelukokonaisuutta. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Hallittu menokehitys. 2.Vahva tulopohja. 3.Uskallus investoida tulevaisuuteen. 4.Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka 2.Innostava ja kannustava työilmapiiri 3.Ammattitaidon kehittäminen 4.Tuloksellinen johtaminen P2: TERVEYDEN EDISTÄMISOHJELMA 1: PALVELUOHJELMA P1: LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTISUUNNITELMA 2: KUNTAKEHITYSOHJELMA 3: MUUTOSOHJELMA4: TALOUSOHJELMA5: HENKILÖSTÖOHJ. Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, hyvää elämää ja yrittäjyyttä. Pyhtään johtaminen pohjautuu strategiaan. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita ja palveluverkko on tarkoituksenmukainen. Pyhtään talous on tasapainossa ja turvaa toiminnan jatkuvuuden. Pyhtää saa palvelukseensa osaavaa ja innostunutta henkilöstöä ja kunta on haluttu työnantaja. P3: VANHUSPOLIITTINEN OHJELMA Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle toimien tiiviissä vuorovaikutuksessa kuntalaisten, naapurikuntien, yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. Hyvän elämän kunta V A N H A

Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys 43 Asiakas –näkökulma Talous –näkökulma Prosessit ja rakenteet –näkökulma Henkilöstö – näkökulma TALOUSARVIOTAVOITTEET KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Palvelut hyvin saavutettavissa. 2.Aktiivinen, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. 3.Yritystoiminnan edellytykset parasta A-luokkaa. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön. Tarkoituksenmukaista kumppanuus- ja palveluverkostoa kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. 2.Vastuu ja valta ovat lähellä asiakkaita. 3.Asiakkaat osallistetaan palveluihin. Sähköiset palvelut mahdollistavat omaehtoisen osallistumisen. 4.Henkilöstöllä on asiakassuuntautunut palveluasenne. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Hallittu menokehitys. 2.Vahva tulopohja. 3.Uskallus investoida tulevaisuuteen. 4.Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka 2.Innostava ja kannustava työilmapiiri 3.Ammattitaidon kehittäminen 4.Tuloksellinen johtaminen 3: OHJELMAT JA SUUNNITELMAT 1: PALVELUSTRATEGIA 2: ELINKEINOSTRATEGIA Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä. Pyhtään johtaminen pohjautuu strategiaan. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.. Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani. Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle.. Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle.. Rohkea ja uudistumis- kykyinen kunta

VISIO: Rohkea ja uudistumiskykyinen kunta MISSIO: Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle. ARVOT: Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia. Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen. V1

VISIO: Rohkea ja uudistumiskykyinen kunta MISSIO: Pyhtään kunta Läheisyys Luovuus Yrittäjyys Rohkeus. luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle. V2