Kuntastrategian tarkistaminen
Taustaa Nykyinen kuntastrategia on vahvistettu kunnanvaltuustossa , katsantohorisontti on vuoteen Sekä toimintaympäristössä että sisäisessä rakenteessamme on tapahtunut muutoksia vuodesta Vaikuttavatko muutokset siihen, että kuntastrategia pitää päivittää? Onko muita syitä, miksi kuntastrategia tulisi päivittää?
Pyhtää muutospaineissa Valtuustoseminaari
Pyhtääseen kohdistuu ennen näkemättömiä muutospaineita Pyhtää Valtion talous Sote- uudistus Kuntien tehtävät Kunta- rakenteet Elinvoima / kasvu KilpailukykyPalvelut Henkilöstön saatavuus Kuntalaiset
Omia keinoja vastata haasteisiin on olemassa Pyhtään strategia Lisää hyviä veronmaksajia Lisää yrityksiä ja työpaikkoja Oman toiminnan tehostamista Jotakin muuta? Kaavoitus / Tonttitarjonta Laadukkaat palvelut Kilpailukykyinen verotus Aktiivinen markkinointi Kaavoitus Palveluasenne Aktiivinen myyntityö Kunta valikoidusti mukaan yritystoimintaan Sähköiset palvelut Kumppanuudet Osaaminen Tehtävien karsiminen? Aktiivinen vaikuttaminen
Vertailun vuoksi
Nackan visio ja arvot
Kuopio
Kemiönsaari
Espoo
Espoo
Helsinki
Helsinki
Strategia 2010
Nykyinen toiminta-ajatus Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle toimien tiiviissä vuorovaikutuksessa kuntalaisten, naapurikuntien, yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. oonko edellytykset hyvälle elämälle keskeinen kunnan toiminnan tarkoitus? opitääkö asuminen olla esillä? omikä voisi olla muu? ohyvän elämän kokemus vaihtelee yksilöittäin opitääkö ottaa kantaa laadullisiin asioihin?
Uusi toiminta-ajatus Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle. Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle.
Nykyiset arvot Asiakaslähtöisyys Luotettavuus Turvallisuus Luovuus Onko diibadaabaa? Missä yrittäjyys? Entä innovatiivisuus, innostuneisuus, rohkeus, tienraivaajuus,….? rohkeus inhimillisyys asiakasläheisyys mahdollistavuus ”lisää elämää päiviin” yhteistyökykyisyys
Uudet Arvot Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys
Nykyinen visio Hyvän elämän kunta Onko riittävän innostava / profiloiva / erottava? Onnellisten ihmisten kunta? paras elämä onnellisuus ”onnellinen elämä” moniarvoisuus ja valinnanvapaus (Nacka) aktiivisuus, luonto, laatu
Uusi Visio Rohkea ja uudistumiskykyinen kunta
Näkökulmat ja kriittiset menestystekijät
Näkökulmat Asiakasnäkökulma Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, hyvää elämää ja yrittäjyyttä. Prosessit ja rakenteet –näkökulma Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita ja palveluverkko on tarkoituksenmukainen. Talousnäkökulma Pyhtään talous on tasapainossa ja turvaa toiminnan jatkuvuuden. Henkilöstönäkökulma Pyhtää saa palvelukseensa osaavaa ja innostunutta henkilöstöä ja kunta on haluttu työnantaja.
Nykyinen asiakasnäkökulma Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, hyvää elämää ja yrittäjyyttä. Elinkeinostrategiassa on tavoitteeksi asetettu olla Suomen yrittäjämyönteisin kunta. Pitäisikö tämä huomioida kuntastrategiassa?
Uusi Asiakasnäkökulma Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä.
Nykyinen prosessit ja rakenteet – näkökulma Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita ja palveluverkko on tarkoituksenmukainen. Sanooko tämä mitään? Pitäisikö mennä pidemmälle sähköisissä palveluissa?
Uusi Prosessit ja rakenteet –näkökulma Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia.
Nykyinen talousnäkökulma Pyhtään talous on tasapainossa ja turvaa toiminnan jatkuvuuden. Pitäisikö kuntaveron kilpailukykyisyydestä olla maininta?
Uusi Talousnäkökulma Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.
Nykyinen henkilöstönäkökulma Pyhtää saa palvelukseensa osaavaa ja innostunutta henkilöstöä ja kunta on haluttu työnantaja. Pitäisikö kumppanuudet olla jotenkin mukana?
Uusi Henkilöstönäkökulma Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani.
Kriittiset menestystekijät 1. Asiakasnäkökulma (nyk.) Kuntalaisten osallisuus. Vaikuttavat ja asukkaiden hyvinvointia edistävät palvelut. Heikommassa asemassa olevien tukeminen. Hyvät toimintaedellytykset yrittäjyydelle
Kriittiset menestystekijät 1. Asiakasnäkökulma (uusi) Palvelut hyvin saavutettavissa. Onnistunut, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset ovat parasta A-luokkaa. Kuntalaiset aktivoitu omaehtoiseen toimintaan. Palvelut hyvin saavutettavissa. Onnistunut, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset ovat parasta A-luokkaa. Kuntalaiset aktivoitu omaehtoiseen toimintaan. Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä.
Kriittiset menestystekijät 1. Asiakasnäkökulma (uusi) Palvelut hyvin saavutettavissa. Aktiivinen, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset parasta A-luokkaa. Palvelut hyvin saavutettavissa. Aktiivinen, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. Yritystoiminnan edellytykset parasta A-luokkaa. Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä.
2. Prosessit ja rakenteet –näkökulma (nyk.) Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakasrajapintaa. Asiakkaat osallistetaan palveluprosesseihin. Palveluprosessien sähköistäminen mahdollistaa asiakkaiden omaehtoisen osallistumisen. Tarkoituksenmukaista palveluverkostoa ja – prosesseja kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. Henkilöstön asiakassuuntautunut palveluasenne täydentää palvelukokonaisuutta. Miten verkostoyhteistyö näkyy?
2. Prosessit ja rakenteet –näkökulma (uusi) Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön. Tarkoituksenmukaista kumppanuus- ja palveluverkostoa kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakkaita. Asiakkaat osallistetaan palveluihin. Sähköiset palvelut mahdollistavat omaehtoisen osallistumisen. Henkilöstöllä on asiakassuuntautunut palveluasenne. Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön. Tarkoituksenmukaista kumppanuus- ja palveluverkostoa kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakkaita. Asiakkaat osallistetaan palveluihin. Sähköiset palvelut mahdollistavat omaehtoisen osallistumisen. Henkilöstöllä on asiakassuuntautunut palveluasenne. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia.
3. Talousnäkökulma (nyk.) Hallittu menokehitys. Vahva tulopohja. Uskallus investoida tulevaisuuteen. Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. Miten verkostoyhteistyö näkyy?
3. Talousnäkökulma (uusi) Hallittu menokehitys. Vahva tulopohja. Uskallus investoida tulevaisuuteen. Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. Hallittu menokehitys. Vahva tulopohja. Uskallus investoida tulevaisuuteen. Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.
4. Henkilöstönäkökulma (nyk.) Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka Innostava ja kannustava työilmapiiri Ammattitaidon kehittäminen Tuloksellinen johtaminen
4. Henkilöstönäkökulma (uusi) Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka Innostava ja kannustava työilmapiiri Ammattitaidon kehittäminen Tuloksellinen johtaminen Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka Innostava ja kannustava työilmapiiri Ammattitaidon kehittäminen Tuloksellinen johtaminen Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani. Ei muutoksia!
Asukaslähtöisyys Luotettavuus Turvallisuus Luovuus Asukaslähtöisyys Luotettavuus Turvallisuus Luovuus 42 Asiakas –näkökulma Talous –näkökulma Prosessit ja rakenteet –näkökulma Henkilöstö – näkökulma TALOUSARVIOTAVOITTEET KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Kuntalaisten osallisuus. 2.Vaikuttavat ja asukkaiden hyvinvointia edistävät palvelut. 3.Heikommassa asemassa olevien tukeminen. 4.Hyvät toimintaedellytykset yrittäjyydelle KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön yli kunta- ja sektorirajojen. Vastuu ja valta ovat lähellä asiakasrajapintaa. Asiakkaat osallistetaan palveluprosesseihin. 2.Palveluprosessien sähköistäminen mahdollistaa asiakkaiden omaehtoisen osallistumisen. 3.Tarkoituksenmukaista palveluverkostoa ja – prosesseja kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. 4.Henkilöstön asiakassuuntautunut palveluasenne täydentää palvelukokonaisuutta. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Hallittu menokehitys. 2.Vahva tulopohja. 3.Uskallus investoida tulevaisuuteen. 4.Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka 2.Innostava ja kannustava työilmapiiri 3.Ammattitaidon kehittäminen 4.Tuloksellinen johtaminen P2: TERVEYDEN EDISTÄMISOHJELMA 1: PALVELUOHJELMA P1: LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTISUUNNITELMA 2: KUNTAKEHITYSOHJELMA 3: MUUTOSOHJELMA4: TALOUSOHJELMA5: HENKILÖSTÖOHJ. Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, hyvää elämää ja yrittäjyyttä. Pyhtään johtaminen pohjautuu strategiaan. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä ja tehokkaita ja palveluverkko on tarkoituksenmukainen. Pyhtään talous on tasapainossa ja turvaa toiminnan jatkuvuuden. Pyhtää saa palvelukseensa osaavaa ja innostunutta henkilöstöä ja kunta on haluttu työnantaja. P3: VANHUSPOLIITTINEN OHJELMA Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle toimien tiiviissä vuorovaikutuksessa kuntalaisten, naapurikuntien, yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. Hyvän elämän kunta V A N H A
Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys 43 Asiakas –näkökulma Talous –näkökulma Prosessit ja rakenteet –näkökulma Henkilöstö – näkökulma TALOUSARVIOTAVOITTEET KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Palvelut hyvin saavutettavissa. 2.Aktiivinen, yhteisöllisyyteen kannustava vuorovaikutus: ”Me olemme kunta”. 3.Yritystoiminnan edellytykset parasta A-luokkaa. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Johtamisjärjestelmä kannustaa yhteistyöhön. Tarkoituksenmukaista kumppanuus- ja palveluverkostoa kehitetään yli kunta- ja sektorirajojen. 2.Vastuu ja valta ovat lähellä asiakkaita. 3.Asiakkaat osallistetaan palveluihin. Sähköiset palvelut mahdollistavat omaehtoisen osallistumisen. 4.Henkilöstöllä on asiakassuuntautunut palveluasenne. KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Hallittu menokehitys. 2.Vahva tulopohja. 3.Uskallus investoida tulevaisuuteen. 4.Kuntalaisten omaehtoisuus ja aktiivisuus KRIITTISET MENESTYSTEKIJÄT: 1.Oikeudenmukainen henkilöstöpolitiikka 2.Innostava ja kannustava työilmapiiri 3.Ammattitaidon kehittäminen 4.Tuloksellinen johtaminen 3: OHJELMAT JA SUUNNITELMAT 1: PALVELUSTRATEGIA 2: ELINKEINOSTRATEGIA Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä. Pyhtään johtaminen pohjautuu strategiaan. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen.. Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani. Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle.. Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle.. Rohkea ja uudistumis- kykyinen kunta
VISIO: Rohkea ja uudistumiskykyinen kunta MISSIO: Pyhtään kunta luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle. ARVOT: Läheisyys Rohkeus Luovuus Yrittäjyys Asiakaslähtöinen ja uudistumiskykyinen palvelutarjonta tukee vastuuta itsestä, yhteisöllisyyttä ja yrittäjyyttä. Pyhtään palvelut ovat asiakaslähtöisiä, tehokkaita ja nykyaikaisia. Pyhtäällä on palveluksessaan osaava ja innostunut henkilöstö. Kunta on haluttu työnantaja ja yhteistyökumppani. Pyhtään talous mahdollistaa rohkeat investoinnit tulevaisuuteen. V1
VISIO: Rohkea ja uudistumiskykyinen kunta MISSIO: Pyhtään kunta Läheisyys Luovuus Yrittäjyys Rohkeus. luo edellytykset hyvälle elämälle ja yrittäjyydelle. V2