30.10.2006TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Oppimistyylit.
Ruotsin ja fysiikan integrointi rakennustekniikan koulutusohjelmassa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Pertti Koskinen Talotekniikan opettaja Ammattiopisto
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Suullisen esityksen esittäminen
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
Minä oppijana 1 ov..
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
AMK-valmentavat opinnot Metropolia, kulttuuri ja luova ala
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettaja Uusimmat Oma opetukseni Kurssi-ilmoittautuminen: TILTP1, kurssilaisten valinta TILTP2, ilmoittautuminen päättynyt Arviointi: METAA2,
Työpaikkakouluttajan ABC
Mitä opetan ammatillisessa?
Kieliopintojen tavoitteet Perusopintoihin kuuluvien pakollisten kieliopintojen tavoitteet on määritetty ammattikorkeakouluopinnoista annetussa asetuksessa.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Englannin ja autoalan yhdistäminen TopLaaja-projekti.
TN Puhetaito on hankittu taito Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia. Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Fysiikan laudaturseminaari k-2004 Tieteellisen esityksen kokonaisuus taustatyö: tiedon haku, ymmärtäminen ja oleellisen aineksen erottelu taustatyö: tiedon.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Kieliopinnot KyAMKissa Svenska? Ja, tack! English? Yes, please!
ITK-päivien work shop purkua Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Titta Koski, Oulun yliopisto Marjut Andersson, Tampereen teknillinen.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
Romaaniset ja klassiset kielet. Avoimet oppiaineet kielten laitoksella Seuraavia oppiaineita voi opiskella vapaasti kielten laitoksella: Latinan kieli.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kotoutumiskoulutus verkossa
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
painotuslinjan esittely
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Borgarnes, Islanti ( ).
T Signaalinkäsittelymenetelmät, 5 op
Yritystapaus osa II puh
Lukion tuntijakotaulukko 2016
T Kuva- ja videosignaalien käsittely, 3 op
Tavoitteet ja arviointi
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Liikesaksan perusteet I
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Liikesaksan perusteet II
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
AIKUISEN HOITOTYÖ O4007HO 4OP
PERUSOHJELMISTOT TUTUIKSI
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Infoa vaihtoonlähtijöille 2018
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Päättötyöt Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti viimeisen opiskeluvuoden aikana Ehtona opinnäytetyön käynnistämiselle on, että ainoastaan viimeisen opiskeluvuoden.
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen jokapäiväinen elämä täynnä puhetilanteita  ystävyys-, pari- ja perhesuhteet, työorganisaatiot, opetus, hoito- ja ihmissuhdetyö, politiikan kontekstit ja media

TN Kurssin tavoitteet ja työskentelytavat ► Opintojakso TLP326 Suullinen viestintä sisältyy kone- ja tuotantotekniikan koulutusohjelman kielten opintokokonaisuuteen. ► 1. vuoden aikana Kirjallisen viestintä (TLP325) ► Suullinen viestintä looginen jatko ► 3. vuonna Ammatillinen ja yhteisöviestintä (mm. kokouskäytänteet) ► 4. vuonna vuorossa Tutkimusviestintä eli opinnäytetyöhön liittyvä kielellinen ohjaus ja opetus.

TN Kurssin tavoitteet ja työskentelytavat ► TLP326 Suullinen viestintä 1,5 op ► Tavoitteet: Opiskelija osaa valmistautua suullisiin viestintätilanteisiin ja pystyy esiintymään niissä tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti. ► Käsiteltävä asiakokonaisuus: Omien esiintymisvalmiuksien vahvistaminen. Työelämän esiintymistilanteet. Vuorovaikutus. Havainnollisen esityksen vaatimukset. ► Vaadittavat suoritukset: Puhe- ja ilmaisuharjoitukset. Arvioitavat puhetehtävät. ► Kirjallisuus: Kauppinen, Nummi, Savola & Hänninen 2000/2002: Tekniikan viestintä. Edita. ► Arviointi: Asteikko 0–5.

TN Miten suoritan kurssin? ► Läsnäolo oppitunneilla (max. 6 tuntia poissa)  Ylimenevistä korvaavia tehtäviä ► Kun kyseessä arvioitavat tehtävät, EI POISSAOLOJA! ► Käytännössä tehtäviä ei voi tehdä muualla kuin lähiopetustunneilla. ► Selkein ja helpoin tapa suorittaa kurssi on olla PAIKALLA.