Yrittäjyyskasvatusprojekti Veera Sonninen ja Kaisa Kosola Kevät 2015 Yhteyshenkilö: Ilkka Kinnunen, Pohjanlammen koulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
. Rauman freinetkoulu.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
URAPOLKU
Katso Aitolasta lisää:
Joukkueen Johtaja palaveri  Järjestettävä syksyllä 2010  Järjestetään yksipäiväisenä kutsuturnauksena  Jokainen joukkue kutsuu turnaukseen.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Kuvakäsikirjoitus.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
JAANAN JA SANNAN VANHEMPAINILTA PYRSTÖTÄHDESSÄ Pyrstötähdessä aloitti koulun käynnin tänä syksynä yksitoista ryhmää eli vuosiluokat ykkösestä.
YHTEISKUNTAOPPIA VALTIONEUVOSTO.  Kansankielellä sama kuin hallitus  Virallisesti kuitenkin:  Ministerit = valtioneuvosto  Valtioneuvosto + presidentti.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Elokuussa 2016 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
4. MONO-päivä Klo
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Hymy-veistokset Telakalla
”ompeluseurat” kouluissa 2017
3.c
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Hyvinkää 100 vuotta.
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Pataluodon koulu Draamaluokka
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Arviointi.
Kotitalouden kurssit lukiossa
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Pataluodon koulu Draamaluokka
Vaalit
Tervetuloa.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Tuotanto workshop, vaihe II
- ja tähän mahdollinen ala
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Laaja-alainen arviointi
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Yrittäjyys antaa virtaa
Minna Katela, Celia Marjo Kauttonen, Celia
Tervetuloa(lippukunnan/ryhmän nimi) Tammileiri-infoon
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyyskasvatusprojekti Veera Sonninen ja Kaisa Kosola Kevät 2015 Yhteyshenkilö: Ilkka Kinnunen, Pohjanlammen koulu

1. Kalenterin teeman valinta 2. Vuodenaikojen jako 3. Kalenterikuvien tekeminen 4. Kalenterikuvien valitseminen 5. Takakansi 6. Sponsoreiden hankinta kalenteriin 7. Kalentereiden tilaus 8. Kalentereiden lunastaminen 9. Kalentereiden myyminen 10. Yhteisiähankintoja koululle 11. Kalenteriprojektin päätös

* Vaihtoehdot teeman valintaan: a. Teemoja kysytään yhden luokkatason oppilailta (esim. 4- luokkalaisilta joka vuosi) * Jokainen rinnakkaisluokka keksii yhden teeman, joista koko koulu äänestää kalenteria varten parhaimman b. Arvonta * Jokainen koulun luokka valitsee yhden teeman. * Esim. koko koulun yhteisessä aamunavauksessa yksi onnetar nostaa kiposta yhden teeman kalenteriprojektia varten c. Jokainen koulun luokka valitsee yhden teeman * Teemoista järjestetään koko koulun äänestys ja eniten ääniä saanut teema valitaan toteutettavaksi

* luokka: kesä * luokka: syksy * 5. luokka: talvi * 6. luokka: kevät

* Teemaa käsitellään ja siihen tutustutaan yhden oppitunnin ajan jokaisessa luokassa erikseen * Teemaksi on valikoitunut aihe X * Mitä asioita/ aiheita X:ään liittyy? * Miten X teemaan liitetään ”oma” vuodenaika? * Millä tekniikalla kalenterin kuvitus olisi mielekästä toteuttaa? * Kuvat tehdään yhden/ kahden oppitunnin aikana

* Kalenteriin tulee 12 kuvaa. * luokalta 3 kuvaa * luokalta 3 kuvaa * 5. luokalta 3 kuvaa * 6. luokalta 3 kuvaa

1. Vaihe: Jokainen luokka valitsee töistään parhaimman työn äänestämällä (ei saa äänestää omaa työtään) 2. Vaihe: * luokkien opettajat valitsevat parhaimmiksi äänestettyjen kuvien joukosta kolme parasta. * luokkien opettajat valitsevat 3 parasta työtä. * 5. luokilta valitaan 3 parasta työtä. * 6. luokilta valitaan 3 parasta työtä. * +kansikuva

* Arpominen * Kalenterikuvat valitaan heittämällä vaikka hernepussilla töitä, jotka ovat lattialla nurin päin. * Tällä menetelmällä vältetään kilpailullisuutta

* Kalenterin takakanteen otetaan koulun oppilaista yhteiskuva, mikä antaa kalenterin luojille kasvot. * Kuvaan osallistuvat lapset, joilla on kuvauslupa vanhemmilta.

* Kuudesluokkalaiset osallistuvat yhdessä vanhempaintoimikunnan kanssa sponsoreiden hankkimiseen * Oppilaat pohtivat opettajan avustuksella mahdollisia sponsoriehdokkaita * Sovitaan yhdessä kullekin oppilasparille/ryhmälle, mistä he käyvät sponsorointia kysymässä * Oppilaat voivat hyödyntää sponsoreiden hankinnassa liitteenä olevaa kaavaketta. Kaavakkeen faktat (mainoksen hinta, koko ym.) käydään läpi opettajan kanssa

* Syksyn ensimmäisessä vanhempainillassa opettaja kertoo kalenteriprojektista. Vanhemmat päättävät yhdessä, monenko kalenterin myymiseen luokka sitoutuu. Kalenterit jaetaan oppilaiden kesken tasaisesti. * Jokainen oppilas myy vähintään 3 kalenteria, mutta enemmänkin saa tilata/myydä.

* Opettaja ilmoittaa kotiin kalentereiden saapumisesta Wilman kautta ja muistuttaa sovitusta tilausmäärästä ja siitä koituvasta rahasummasta.

* Ideoita myymiseen: * Oppilaat pohtivat pienissä ryhmissä, keille kalenteria voisi myydä. Jokainen ryhmä miettii ainakin 4 vaihtoehtoa. Tämän jälkeen käydään yhdessä opettajan avulla läpi ehdotukset.

* Myynnin motivointi * Jokaisessa luokassa keskustellaan opettajan johdolla siitä, mitä mm. 3 kalenterin/oppilas myymisellä luokka saa. Esim. bussikuljetus luokkaretkelle, pääsyliput särkänniemeen. * Keskustellaan ideoista, mitä luokka rahalla haluaa tehdä. * Tehdään seurantajuliste yhdessä oppilaiden kanssa, mistä voidaan seurata kalentereiden myynnin kehitystä ja tavoitteiden saavuttamista. Esim. pitkät tikkaat, jossa sama määrä tikkaita kuin on kalentereita. Aina, kun oppilas on myynyt kalenterin, hän liikuttaa merkkiä yhden tikkaan eteenpäin. Tikkaiden päähän merkataan päätavoite (esim. luokkaretki) ja sivuille välitavoitteita (esim. bussi ym.)

* Kalenterista saatu tuotto menee sekä luokille (5€/kalenteri) että VATO:lle (2€/kalenteri). * Oppilaat osallistetaan ideoimaan koululle tehtäviä yhteisiä hankintoja. Opettajat kertovat ehdotukset VATO:n väelle, jotka voivat inspiroitua näistä tehdessään päätöksiä.

* Kalenteriprojekti päätetään yhteiseen koko koulun tapahtumaan, jossa jaetaan eniten rahaa keränneelle luokalle kunniakirja. * Kunniakirjassa korostetaan pitkäjänteistä työskentelyä yhteisen hyvän eteen, yhteistyötaitoja, päämäärätietoisuutta, yritteliäisyyttä ja luovuutta sekä innokkuutta. * Kunniakirjaan merkitään kerätty rahasumma sekä rahan päämäärä. * Kunniakirja ojennetaan koko luokalle koulun tapahtumassa. * Tapahtumassa haastatellaan oppilaita projektin tiimoilta esim. Mikä oli hauskinta? Mikä ollut vaikeata? Miltä nyt tuntuu?