Pertiva haastattelut palveluväyläliittymistä ja omien rekisteritietojen liittämisestä palvelunäkymiin JUHTA Perustietovarantojaosto 16.6.2014 Joonas Kankaanrinne,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Advertisements

Palvelunäkymät ja palveluväylä Tilanne ja liitynnät.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri – Ajankohtaista syksyllä 2014 Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurijaosto (JHKA) Janne Viskari.
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
KaPa ohjelman arkkitehtuurityön tilanne JUHTA JHKA jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
Perusrekisterien tietomallien yhteensovittaminen Joonas Kankaanrinne Tilannekatsaus, JUHTAn Pertiva jaosto
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
MIPA Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma – mistä oikein on kyse? Järjestötyöpaja I DIAK Jouni Tourunen 2015Jouni Tourunen1.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Tutkimustietovaranto
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
Esa Tallbacka Kela Luonnos SoTe-palveluvisio Kokonaisarkkitehtuuriselvitys SoTe-organisaatiorekisteri työpaja Esa Tallbacka.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Lähdemateriaalin keruuohje
VIRTA-julkaisutietopalvelu ja tutkijan tietovirrat
Ehdotus: Janne Viskari, Joonas Kankaanrinne
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Tilannekatsaus: Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Monialainen yhteispalvelu
Digimatka vuodesta 2014 nykyhetkeen
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos)
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY 7
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Kansallinen palveluväylä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
”Projektin nimi” -projekti
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Pertiva haastattelut palveluväyläliittymistä ja omien rekisteritietojen liittämisestä palvelunäkymiin JUHTA Perustietovarantojaosto Joonas Kankaanrinne, VRK

Haastattelujen tarkoitus Koostaa näkemys Pertiva -organisaatioiden odotuksista ja edellytyksistä osallistua KaPA-ohjelmassa käyttöönotettavien palveluväylän ja palvelunäkymien toteutukseen. Tunnistaa käytännön toimenpiteitä, joita Pertiva – organisaatioilta odotetaan ohjelman eri vaiheissa Kartoittaa tuki- ja ohjaustoimenpiteitä, joita KaPA ohjelmalta tarvitaan Pertiva organisaatioilta odotettavien toimenpiteiden toteuttamiseksi Tunnistaa Pertiva organisaatioiden yhteistä valmistelua ja näkemystä vaativia kohteita Saada kokonaiskuvaa kansallisen palveluarkkitehtuurin suunnittelun pohjaksi

Haastatellut Pertiva -organisaatiot Trafi 14.4 ja MML PRH ETK VRK oman työn ohella VRK:ssa Lisäksi haastateltu Verohallinto, tietovirrat 16.5 ja Kela / OmaKanta –palvelu Muut Sosiaali ja terveydenhuollon AKUSTI palveluväyläliittymien esiselvitykseen osallistuminen huhti-kesäkuussa Myöhemmin tulossa Mm. OmaKela palveluun tutustuminen

Henkilötietolain mukainen omien tietojen tarkastus Henkilötietolain mukaisella omien tietojen tarkastuksella tarkoitetaan oikeutta tietää, mihin rekistereihin ja mitä tietoja henkilöstä on ko. tietojärjestelmiin tallennettu. Tietoja etsitään pyydettäessä jopa kymmenistä eri tietojärjestelmistä: perustietojärjestelmistä, asianhallintajärjestelmistä tai esim. verkkolevyjen tiedostoista Kattavan tarkastusoikeuden toteutus sähköisenä palveluna olisi iso haaste kaikille toimijoille, eikä se välttämättä tue sähköisen asioinnin muiden kehittämistarpeiden toteutusta Tarkastusoikeuden toteuttaminen sähköisenä palveluna on tavoiteltavaa pidemmän aikajänteen puitteissa järjestelmien luonnollisen kehittymisen myötä Ensivaiheessa henkilölle on tarve mahdollistaa pääsy katsomaan verkossa häneen liittyviä rekisteritietoja ns. loogisina tietokokonaisuuksina, joita hyödynnetään muutoinkin sähköisessä asioinnissa

Omien rekisteritietojen katselu Haastatelluilla organisaatioilla on yhteinen tahtotila tuottaa palveluarkkitehtuuriin ns. loogisia tietokokonaisuuksia, joita tarvitaan omien ja asiakkaiden sähköisten asiointipalveluiden toteutuksissa Palvelunäkymien toteutuksessa tämä tarkoittaa rajattuihin tietokokonaisuuksiin jaoteltujen rekisteritietojen katselua henkilötietolain mukaisen omien tietojen tarkastuksen sijaan KaPA ohjelman viestinnässä on huomioitava, että omien rekisteritietojen katselusta viestitään oikein, ettei medialle ja palvelunäkymien asiakkaille anneta vääriä odotuksia palvelutoteutusten ensivaiheen tavoitteista.

Perustietovarantojen palveluväyläliittymät Perustietovarantojen yhteiset Pera –rajapintamääritykset suosittelevat käyttämään tietovarantojen rajapintaratkaisuina Soap ja REST rajapintoja sekä niihin yhteisesti määriteltyjä ”header” otsikkotietoja Palveluväylän nykyinen 5.0 ja tuleva 6.0 versio tukevat kuitenkin vain Soap standardin mukaisia rajapintoja Soap ratkaisuja on jo toteutettu useisiin perustietovarantoihin Tarve palveluväylän REST tuelle tuli selkeästi esiin haastattelukierroksella REST tuen tarve on tullut esiin myös SoTe sektorin palveluväylä –esiselvityksessä sekä useissa palveluväylän viitearkkitehtuurista aiemmin annetuissa lausunnoissa

Perustietovarantojen palveluväyläliittymät VRK:lla, PRH:lla ja ETK:lla on tarjolla SOAP –pohjaisia rajapintapalveluita, jotka ovat sovitettavissa palveluväylän x- Road ratkaisun kanssa MML ja Trafi tarjoavat sovellusrajapintoja REST toteutuksena. VRK on ottamassa ensimmäisen REST rajapinnan käyttöön syksyllä pysyvän rakennustunnuksen käyttöönoton yhteydessä Nykyisiä tuotannossa olevia REST rajapintoja ei ole järkevää muuntaa rinnakkaisena ratkaisuna ylläpidettäviksi Soap rajapinnoiksi, joista on jo osin luovuttukin Palveluväylä –hankkeelta odotetaan toimenpiteitä REST tuen saamiseksi palveluväylään Soap rajapinta on kuitenkin jatkossakin hyvä toteutustapa rajapinnoille

REST tuen kehittäminen palveluväylään REST rajapinnat saadaan liitettyä palveluväylään kustannustehokkaimmin kehittämällä tuki väylään VM on puoltanut tuen kehittämistä, mutta aikataulu on vielä avoinna. Lokakuussa käyttöönotettava x-Road 6.0 versio ei vielä sisällä REST tukea Viron x-Road ratkaisun toimittaja Cybernetica on kysellyt REST tuen tarpeista VM:n järjestämissä palveluväyläkoulutuksissa sekä SoTe palveluväylän käyttöönoton selvitystyöryhmältä, eli kehitystarve on todennäköisesti nostettu myös Virossa esiin

Palvelunäkymät Palvelunäkymien ensivaiheen toteutuksessa on suunniteltu hyödynnettäväksi perustietovarantojen rajapinnoista saatavia tietoja: –VTJ:stä henkilön perustiedot sekä tiedot esim. vanhemmista ja huollettavista –Virre tietopalvelusta tiedot henkilön rooleista yrityksissä ja yhteisöissä –Henkilön kiinteistöomistukset ja kiinteistöjen vuokraoikeudet KTJ:sta –Oman eläkevakuuttajan ja mahdollisesti myös työhistorian tiedot ETK:n (AREKin) rajapinnoista –Käyttäjän ajoneuvo-omistukset ja ajo-oikeudet Trafin rajapinnoista Tunnistetun käyttäjän palvelunäkymää ja siihen linkitettäviä palveluita voidaan personoida em. rekisteritietojen sekä tulevassa palvelutietovarannossa ylläpidettävien palvelutietojen perusteella Käyttäjä voi siirtyä palveluiden välillä kertakirjautumis-periaatteella niiltä osin kuin palveluissa käytetään Vetuman SAML2 tunnistusta Toteutusten tarkempaa suunnittelua ja toimeenpanoa varten sovitaan myöhemmin tarkentavat neuvottelut

Tunnistaminen sekä roolit ja valtuutukset Haastattelukierroksella tuli esiin myös tarpeita tunnistamisen sekä rooli- ja valtuutuspalvelun kehittämiselle Keskeisimpänä tunnistamiseen liittyvänä tarpeena on mahdollistaa julkishallinnon ja julkishallinnon palvelutoimintaa tukevien yksityisen sektorin palveluiden välinen kertakirjautuminen

Pertiva toimenpiteet Jaoston on tarpeen käsitellä Rekisteripoolin tietosuojajaoston laatima muistio sähköisen asioinnin tietosuojakysymyksistä sekä valmistella yhteinen näkemys siitä, mitä henkilön omilla rekisteritiedoilla tarkoitetaan ja mihin omat tiedot rajautuvat Tarkastelussa on syytä ottaa huomioon myös miten EU:n käsittelyssä oleva tietosuoja-direktiivi vaikuttaa pitkällä aikavälillä kehitettäessä yhteisiä palveluja Pertiva voisi osaltaan aktivoida jäsenorganisaatioita toteuttamaan Vetuma -federaation piirissä olevissa asiointipalvelussa asioineen käyttäjän ohjauksen yhteisiin palvelunäkymiin Tähän ollaan etsimässä myös yhteistä ratkaisua, jossa palvelunäkymään siirtyminen mahdollistettaisiin esim. osana Vetuman uloskirjautumista

Lisätietoja: Joonas Kankaanrinne, VRK