Osallisuus Ammattiopistossa Tuloksia kyselystä Keski- Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijoille Kansilehtivaihtoehto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Advertisements

Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.
Opiskelijoiden palautteita Villa Elban ryhmäytymispäivältä ”Terveisiä Villa Elbaan!” Kansilehtivaihtoehto.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Hyvinvointiraportti-hanke
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio

Opeka-kyselyn tulokset
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Opiskelijayhdistys toiminta
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Monialainen yhteispalvelu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Yhteinen keittiö -hanke
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
HOI-hanke Tutor- ja opiskelijakuntatoiminnan opinnollistaminen
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kentän uudet nettisivut Kentän
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Esityksen transkriptio:

Osallisuus Ammattiopistossa Tuloksia kyselystä Keski- Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijoille Kansilehtivaihtoehto

Kysely kolmannen vuosikurssin opiskelijoille Kyselyyn vastasi yhteensä 71 Keski-Pohjanmaan ammattiopiston opiskelijaa Osion kansilehti Johanna Herrala

”Voitaisiinko järjestää oikeat rauhalliset tilat niille opiskelijoille jotka haluavat ruokailla omia eväitä. Käytävällä, jossa on koko ajan muiden liikkumista luokkia vaihtaessa, ei ole taukotilaa jossa voisi syödä mielellään.” Sisältösivu vaihtoehto Kysely kolmannen vuosikurssin opiskelijoille Mihin opiskelijat haluaisivat muutoksia oppilaitokseen liittyen? Eri alojen opiskelijat ovat eristäytyneitä ja tähän toivottaisiin lisää yhteisöllisyyttä. Ruokailu ja sen kehittäminen Tiedonkulkuun toivotaan kehitystä Yhteistapaamisia samojen linjojen kanssa Keski-Pohjanmaan ja muiden alueiden opiskelijoiden kanssa

Sisältösivu vaihtoehto Minulle mieluisin tapa vaikuttaa on… 1 Kyselyt (32 vastanneista) 2 Konkreettinen tekeminen (26 vastanneista) 3 Äänestäminen vaaleissa (18 vastanneista) 4 Ei ole kiinnostunut vaikuttamaan asioihin (17 vastanneista) Miten opiskelijat voisivat vaikuttaa parhaiten oppilaitoksen asioihin? Enemmän kokouksia, joissa on sekä opettajia, että koulun henkilökuntaa Tapahtumien järjestäminen oppilaitoksessa Ottamalla vastuuta asioista ja tempauksista sekä kyselyihin vastaaminen Että opiskelijoille annettaisiin matalampi kynnys vaikutusrooleihin ja kerrottaisiin enemmän asioista

Tehtäviä Tehtäväsivu Miten voitaisiin lisätä opiskelijoiden viihtyvyyttä? Lisää vapautta, lisää värejä ja mukavampia oleskelutiloja Enemmän tiloja, joissa viettää taukoja, luokkien sisustus, järjestämällä jokin tila, esim. hyppytunteja varten Selkeä tupakointipaikka lisäämään kaikkien viihtyvyyttä (siistimpi piha, ja tupakoitsijoiden ei tarvitsisi kuunnella ainaista valitusta) Lisäämällä istumapaikkoja käytävillä ja auloissa Järjestämällä tapahtumia enemmän ja järjestämällä muunlaisia opetustilanteita, kuin ainoastaan luokkatilassa työskentelyä tai luentoja

Kuinka opiskelijoiden yhteisöllisyyttä voitaisiin lisätä opiskelijoiden mielestä? Toimialoittain järjestettävät tempaukset Yhteisellä tekemisellä, esim. liikuntapäivillä Yhteisillä aktiviteeteillä (esimerkiksi liikuntakerho) Ryhmäyttäminen ja oheistapahtumat sekä tarkkailemalla opiskelijoiden hyvinvointia esimerkiksi keräämällä vastauksia kyselyillä jokaisen jakson alussa tai järjestämällä anonyymin palauteboksin oppilaitokselle, mihin voi tuoda ideoita ja mielipiteitä, joita opettajat voisivat kokouksissa sitten käydä läpi

Johanna Herrala Kysely tutoreille Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän tutoreille suunnattuun kyselyyn vastasi yhteensä 11 opiskelijaa.

Minkälaisia asioita olette käsitelleet tutoreiden kesken ja/tai minkälaisia tapahtumia olette suunnitelleet? Keskustelua miten oman luokan kanssa menee? Ryhmäytymiset sekä uusien opiskelijoiden kuulumisten tiedostelu Suunnitelleet ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ensimmäistä koulupäivää ja yhdeksäsluokkalaisten tutustumispäivää koululle Uusien opiskelijoiden auttaminen ja tutustumisleikkien järjestäminen opiskelijoille Kysely kolmannen vuosikurssin opiskelijoille

Minkälaisia asioita tai teemoja tutorit haluisivat käsitellä tai painottaa toiminnassaan? Että jokainen kohdattaisiin yksilönä ja samanarvoisena Kehittää yhteishengen luomista ja panostaa siihen, että oppilaitoksessa on hyvä yhteishenki Että kiusaamisen ehkäisyyn panostettaisiin enemmän Enemmän tapahtumien suunnittelemista

Mitkä asiat ovat tärkeimpiä positiivisen oppimisympäristön luomisen ja ylläpitämisen kannalta? Mukava oppimisympäristö Hyvä yhteishenki ja ryhmähenki Opiskelijoiden ja opettajien välinen yhteistyö ja kunnioitus Ettei ketään kiusata tai syrjitä

Mikä on tärkeintä toimivan tutortoiminnan kannalta? Aktiivisuus Tuki ja ohjaus Tutortunnit Opinto-ohjaaja, joka vie asioita eteenpäin Helposti lähestyttävä ja hyvä yhteisö Mikä on tutorin tärkein tehtävä? Rohkaista ja neuvoa uusia opiskelijoita Kannustaa opiskelemaan, tsempata ja kertoa koulusta sekä sen käytännöistä Auttaa ja huomioida kaikkia uusia opiskelijoita riittävästi Auttaa ryhmähengen luomisessa Toimia siltana opiskelijoiden ja opettajien välillä Tuoda positiivista energiaa yhteishenkeen sekä auttaa ja ohjeistaa

Mihin asioihin tutorit haluisivat muutosta oppilaitokseen liittyen? Että asioista tiedotettaisiin ajoissa ja hyvin sekä selvemmin Että sisäilmaongelmat korjattaisiin Enemmän tapahtumien järjestämistä Mihin asioihin tutorit toivovat muutosta tutortoimintaan liittyen? Eniten esiin nousee toive useammista kokouksista tutoreiden välillä Että tutortoiminnasta tiedotettaisiin enemmän muille opiskelijoille

Kysely Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän opiskelijakunnan hallitukselle Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän hallituksen kyselyyn vastasi kuusi opiskelijakunnan hallituksen jäsentä

Minkälaisia asioita haluaisit, että käsittelette opiskelijakunnan hallituksessa (esimerkiksi oppilaitoksen kehittäminen, kuten taukotilat; tapahtumien järjestäminen)? Yhteisöllisyyden lisääminen oppilaitoksessa Järjestää tapahtumia sekä keskittyä pienten kaikkia hyödyttävien parannusten tekemiseen Opiskelijoiden ja opettajien välinen yhteistyö ja kunnioitus Enemmän tapahtumien järjestämistä

Johanna Herrala Mihin asioihin haluaisit muutosta oppilaitokseenne liittyen? Että eri toimipaikat tekevät enemmän yhteistyötä KPEDU:n alueella Opetustilojen ja sisäilmaongelmien kehittäminen sekä tiedon kulun kehittäminen Mikä on oppilaitoksenne toimivin yhteisöllisyyttä tai osallisuutta lisäävä toimintamalli? Ryhmäytymispäivät Tutor-toiminta Tapahtumat ja avoimet ovet

Mikä on tärkeintä toimivan opiskelijakunnan kannalta? Aktiiviset hallituksenjäsenet Hyvät välit johtokuntaan Hallituksen jäsenten keskinäinen toimeen tuleminen Hyvä tehtäviin perehdyttäminen Kommunikointi Halu tehdä asioiden eteen töitä Hyvä yhteishenki Ryhmähenkeen panostaminen

Mihin asioihin opiskelijat toivovat muutosta opiskelijakuntatoimintaan liittyen? Että opiskelijakunnat aktivoituisivat ja järjestäisivät omissa toimipaikoissaan enemmän ohjelmaa Että tehtävissä toimivat perehdytettäisiin huolellisesti, jotta saataisiin ryhmästä mahdollisimman toimiva Että ryhmänohjaaja tai tukihenkilö olisivat enemmän mukana toiminnassa Että kokouksia järjestettäisiin enemmän