Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Suomen koulutusjärjestelmä
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Open Source Courseware OSCu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Turun Kielitivolin koulutusristeily
VERKOSTON VOIMAA! - Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen - oppimisympäristöhanke Juulia Tuominen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Innova Länsi-Suomen akk
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Yleisivistävän koulun hallinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Yhteinen tavoitteemme
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Osaamisella soteen! TEHY
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö

Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille työmarkkinoille. MUUTOSVAUHTI Reijo Väärälä 1995

Työ- ja opiskelu-ura aika-akselilla vuotta  7 v.  16 v. 19 v.  50 v. 60 v. 70 v. 25 v.  60 v.  0 v.   30 v.   10 v.   40 v.   20 v.   50 v.   30 v.   60 v.  17 v. 20 v.  60 v.

Yliopistot/ Korkeakoulut Opetusalan ’kenttä’ Opeko Oy Teoria Käytäntö Täydennyskoulutuksen tehtävä: Pitää ajan tasalla, syventää ja laajentaa osaamista. Teorian ja käytännön yhdistäminen. Opeko Oy:n ja harjoittelukoulujen yhteistyö Harjoittelukoulut

Opeko Oy:n tehtävä: Oppimisen ja osaamisen edistäminen Teorian ja käytännön yhdistäminen OPEKON VAHVUUDET Asiakaslähtöisyys, tarpeiden tuntemus Verkostoyhteistyö: 1. yliopistot/korkeakoulut, ammattikorkeakoulujen opettajakorkeakoulut, 2. OPH, OPM, OAJ, Sure, Arl, Opsia, lääninhallitukset, 3. koulutuksen järjestäjät (oppilaitokset, kunnat, kuntayhtymät) 4. asiantuntijaverkostot/kouluttajaverkostot Valtakunnallisuus – alueellisuus – kansainvälisyys Osaamisalueet, innovatiivisuus Nopeus, joustavuus, dynaamisuus Toimintatapa yhteisöjen kehittäjänä sekä verkostojen rakentajana ja kehittäjänä Yksilö- ja yhteisökohtaisten oppimisprosessien ohjaaminen

Harjoittelukoulujen ja Opekon yhteistyö? Opeko suunnittelee koulutus- ja kehittämis- ja tutkimustoimintaa ja pyytää toteutukseen asiantuntijoita harjoittelukouluista Harjoittelukoulut ja Opeko yhdessä suunnittelevat ja toteuttavat hankkeet  strateginen kumppanuus, alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttavuus Opekon antama todistus, jonka allekirjoittaa myös harjoittelukoulun edustaja Yhteinen todistus Opinnot hyväksytään yliopisto-opinnoiksi (maisteri, lis. tri) Markkinointiyhteistyö: Työnjako: Opeko: tuotteistaminen, markkinointi- ja myynti, täydentävät osaamiset Harjoittelukoulut: Osaaminen ja substanssi

Norssien ja Opekon yhteistyöhanke Harjoittelukoulut koulun arkea palvelevan kehittämis-, kokeilu- ja tutkimustiedon tuottajina ja levittäjinä

Taustatiedot hankkeesta Opetushallitus hyväksyi myös norssit mukaan opetusalan henkilöstökoulutuksen rahoitushakemusten piiriin kevään 2009 haussa Tähän mahdollisuuteen reagoitiin norssien ja Opekon valmistelemalla yhteistyöhankkeella Valmistelu tehtiin Educa-messujen yhteydessä yhteisessä palaverissa. Hakemusaihiota peilattiin norssien strategisiin tavoitteisiin Haettiin laajaa toteutusta, josta Opetushallitus hyväksyi noin 50 % (ks. tarkemmin dia hankkeen rahoitetut toteutukset)

Hankkeen tavoitteet Vahvistaa harjoittelukoulujen 2010 strategian toteuttamista Tukea harjoittelukoulujen opetushenkilöstön osaamista tutkimus-, kehitys- ja kokeilutoiminnassa Levittää harjoittelukoulujen koulun arkea palvelevan tutkimus-, kehitys- ja kokeilutoiminnan osaamista muihin kouluihin

Hankkeen roolit Opetushallitus: rahoitus Ohjausryhmä: tavoitteiden asettaminen ja seuranta Opeko: koordinointi Harjoittelukoulujen opetushenkilöstö: kouluttajina ja osallistujina toimiminen Muiden koulujen opetushenkilöstö: osallistujina toimiminen

Hankkeen rahoitetut toteutukset Koulutus- ohjelman nimi LaajuusToistokerrat ja aloitusaika KohderyhmäSisältö Kärkiryhmä4 pv + materiaalia ja tehtäviä verkossa 1 X 20 hlöä Aloitus 10/2009 Harjoittelukoulujen kehittämisen kärjessä oleva opetushenkilöstö Vastuuhenkilöiden kouluttaminen, jotka koordinoivat oman koulunsa ja siihen liittyvien sidosryhmien toimintaa Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämisryhmät 3 pv + materiaalia ja tehtäviä verkossa 4 X 20 hlöä Aloitus 05/2010 Harjoittelukoulujen opetushenkilöstö Opetushenkilöstön kehittämis-, kokeilu- ja tutkimusosaamisen syventäminen Tietoisku- seminaarit n. ½ pv4 X 50 hlöä Aloitus 2010 Yleissivistävien koulujen opetushenkilöstö Harjoittelukoulujen opetushenkilöstön erityisosaamista levitetään muihin kouluihin