Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö
Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille työmarkkinoille. MUUTOSVAUHTI Reijo Väärälä 1995
Työ- ja opiskelu-ura aika-akselilla vuotta 7 v. 16 v. 19 v. 50 v. 60 v. 70 v. 25 v. 60 v. 0 v. 30 v. 10 v. 40 v. 20 v. 50 v. 30 v. 60 v. 17 v. 20 v. 60 v.
Yliopistot/ Korkeakoulut Opetusalan ’kenttä’ Opeko Oy Teoria Käytäntö Täydennyskoulutuksen tehtävä: Pitää ajan tasalla, syventää ja laajentaa osaamista. Teorian ja käytännön yhdistäminen. Opeko Oy:n ja harjoittelukoulujen yhteistyö Harjoittelukoulut
Opeko Oy:n tehtävä: Oppimisen ja osaamisen edistäminen Teorian ja käytännön yhdistäminen OPEKON VAHVUUDET Asiakaslähtöisyys, tarpeiden tuntemus Verkostoyhteistyö: 1. yliopistot/korkeakoulut, ammattikorkeakoulujen opettajakorkeakoulut, 2. OPH, OPM, OAJ, Sure, Arl, Opsia, lääninhallitukset, 3. koulutuksen järjestäjät (oppilaitokset, kunnat, kuntayhtymät) 4. asiantuntijaverkostot/kouluttajaverkostot Valtakunnallisuus – alueellisuus – kansainvälisyys Osaamisalueet, innovatiivisuus Nopeus, joustavuus, dynaamisuus Toimintatapa yhteisöjen kehittäjänä sekä verkostojen rakentajana ja kehittäjänä Yksilö- ja yhteisökohtaisten oppimisprosessien ohjaaminen
Harjoittelukoulujen ja Opekon yhteistyö? Opeko suunnittelee koulutus- ja kehittämis- ja tutkimustoimintaa ja pyytää toteutukseen asiantuntijoita harjoittelukouluista Harjoittelukoulut ja Opeko yhdessä suunnittelevat ja toteuttavat hankkeet strateginen kumppanuus, alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttavuus Opekon antama todistus, jonka allekirjoittaa myös harjoittelukoulun edustaja Yhteinen todistus Opinnot hyväksytään yliopisto-opinnoiksi (maisteri, lis. tri) Markkinointiyhteistyö: Työnjako: Opeko: tuotteistaminen, markkinointi- ja myynti, täydentävät osaamiset Harjoittelukoulut: Osaaminen ja substanssi
Norssien ja Opekon yhteistyöhanke Harjoittelukoulut koulun arkea palvelevan kehittämis-, kokeilu- ja tutkimustiedon tuottajina ja levittäjinä
Taustatiedot hankkeesta Opetushallitus hyväksyi myös norssit mukaan opetusalan henkilöstökoulutuksen rahoitushakemusten piiriin kevään 2009 haussa Tähän mahdollisuuteen reagoitiin norssien ja Opekon valmistelemalla yhteistyöhankkeella Valmistelu tehtiin Educa-messujen yhteydessä yhteisessä palaverissa. Hakemusaihiota peilattiin norssien strategisiin tavoitteisiin Haettiin laajaa toteutusta, josta Opetushallitus hyväksyi noin 50 % (ks. tarkemmin dia hankkeen rahoitetut toteutukset)
Hankkeen tavoitteet Vahvistaa harjoittelukoulujen 2010 strategian toteuttamista Tukea harjoittelukoulujen opetushenkilöstön osaamista tutkimus-, kehitys- ja kokeilutoiminnassa Levittää harjoittelukoulujen koulun arkea palvelevan tutkimus-, kehitys- ja kokeilutoiminnan osaamista muihin kouluihin
Hankkeen roolit Opetushallitus: rahoitus Ohjausryhmä: tavoitteiden asettaminen ja seuranta Opeko: koordinointi Harjoittelukoulujen opetushenkilöstö: kouluttajina ja osallistujina toimiminen Muiden koulujen opetushenkilöstö: osallistujina toimiminen
Hankkeen rahoitetut toteutukset Koulutus- ohjelman nimi LaajuusToistokerrat ja aloitusaika KohderyhmäSisältö Kärkiryhmä4 pv + materiaalia ja tehtäviä verkossa 1 X 20 hlöä Aloitus 10/2009 Harjoittelukoulujen kehittämisen kärjessä oleva opetushenkilöstö Vastuuhenkilöiden kouluttaminen, jotka koordinoivat oman koulunsa ja siihen liittyvien sidosryhmien toimintaa Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämisryhmät 3 pv + materiaalia ja tehtäviä verkossa 4 X 20 hlöä Aloitus 05/2010 Harjoittelukoulujen opetushenkilöstö Opetushenkilöstön kehittämis-, kokeilu- ja tutkimusosaamisen syventäminen Tietoisku- seminaarit n. ½ pv4 X 50 hlöä Aloitus 2010 Yleissivistävien koulujen opetushenkilöstö Harjoittelukoulujen opetushenkilöstön erityisosaamista levitetään muihin kouluihin