Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma 2013-2015 19.11.2015 Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelma
Advertisements

Helsinki Region Infoshare Julkiset tietovarannot avoimeksi dataksi Projektipäällikkö Ville Meloni & Pekka Vuori Forum Virium Helsinki & Helsingin kaupungin.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Helsinki Region Infoshare -palvelu Kokemuksia ja suunnitelmia JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupa -seminaari Projektipäällikkö Tanja Lahti.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
AVOIMEN DATAN VAIKUTTAVUUS: SEURANTA- JA ARVIOINTIMALLIN KEHITTÄMINEN Heli Koski, ETLA
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Kansallinen avoimen datan palvelu
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Tietopolitiikan rakentaminen
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Avoin tiede tutkijoille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Tietovarantojen kartoittamisen periaatteet
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Tiedon maksuttomuus ja avoin data
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan (JUHTA) kokous

Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Tie- ja katu- verkkotietovaranto Muut paikkatietovarannot Ennakoinnin tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Toiminta- ympäristö- tietovaranto Tilastotietovaranto Säädöstietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Julkishallinnon organisaatiot tietovarantona Toimipaikkatietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Löytyvyys / saatavuus / käytettävyys Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus/ tietosuoja Julkisuus/ salassapito / käyttöoikeudet Julkisten hankintojen tietovaranto Tapahtumatietovaranto Päätös- tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Rakennus- ja huoneisto- tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Palvelunjärjestäjien ja - tuottajien tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Uutistietovaranto Metatietovarannot Julkishallinnon datakatalogit Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Säätietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Sopimustietovaranto Arvo-osuus- järjestelmän tietovaranto Tuonti- ja vienti- tietovaranto Verotustietovaranto Vakuutustietovaranto Maaseutuelin- keinohallinnon tietovaranto Työvoimatietovaranto Potilastietovaranto Eläketietovaranto Etuustietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansallinen osaa- misen pääoman tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Tietoturva- ohjeistukset tietovarantona Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Liikenne- tietovaranto Oikeusratkaisujen tietovaranto Henkilötietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimilupia koskevat tietovarannot Kuulemisen tietovaranto Tavaratietovaranto

Avoimen tiedon ohjelma ‒ Valtiovarainministeriö asetti ohjelman ‒ Toimenpideohjelma, jonka avulla koordinoidaan tietovarantojen avaamista, luodaan yhteisiä käytäntöjä, tuetaan ja vauhditetaan tietovarantojen avaamisen prosessia. ‒ Päämääränä, että tietovarantojen avaamisesta tulee osa hallinnon normaalia toimintaa ja se otetaan huomioon kehittämisessä, suunnitelmissa ja hankinnoissa. 3pp.kk.vvvv

4 Avoimen tiedon ohjelman organisointi Valmistelu- ja koordinointityöryhmä (VM, OM, LVM, OKM, TEM) Yhteistyöverkosto Muut ohjelmat Esim. Avoimen hallinnon hanke, avoin tiede, 6aika Asiantuntijaryhmä : Esim. Avoimen tietoaineiston käyttölupasuositus Projektit Asiantuntija- ryhmä JulkICTLab Kehittämis- ympäristö Dataportaali- projekti Tapahtumat Asiantuntija- Ryhmä: Esim. ohjeistus Virastot ja laitokset Kunnat Kehittäjäyhteisöt Yritykset Tutkijayhteisöt Yliopistot, oppilaitokset Ohjausryhmä, laajapohjainen Kansalaisyhteisöt EU-yhteistyö Share PSI Pohjoismainen yhteistyö

Ohjelman resurssit ‒ Ennakoidut kokonaiskustannukset vuoden 2015 loppuun mennessä noin euroa ilman palkkakuluja (ei sisällä Avoindata.fin ja JulkICTLabin eikä yhteistyöosapuolien omien avoimen datan hankkeiden kustannuksia). ‒ Ohjelman ja sen toimenpiteiden valmisteluun ja koordinointiin on henkilötyötä ollut käytettävissä n. 1,3 htv:n vuosipanostus sisältäen kesäkuusta 2014 vuoden 2015 loppuun päätoimisen ohjelmapäällikön. ‒ Tietovarantojen avaamiseen on vuosina myönnetty valtion tulo- ja menoarviossa 3-6 miljoonaa euroa vuodessa pysyvänä määrärahana. Uusien lisämäärärahoja vaativien tietovarantojen avaaminen on käsitelty osana julkisen talouden suunnitelmaa. 5

Avoimen tiedon ohjelma päättyi kesäkuussa Mitä datan avaaminen on tuonut?

Avoin data keväällä 2013 – innostusta ja hämmennystä ‒ Tim Berners Lee 2008: Raw data – now! ‒ Avoimen datan periaatteet Yhdysvalloissa v ‒ Valtioneuvoston periaatepäätös 2011 ‒ Hallitusohjelman kärkihanke 2011 ‒ Selvitys tietoluovutusten periaatteista ja käytännöistä 2012 ‒ EU-strategia 2011 ja PSI –direktiivin uudistaminen 2013 ‒ Open Government Partnership 2013 ‒ Avoimen datan kansainvälinen liike ‒ Aktiivisia kehittäjäyhteisöjä ‒ Helsinki Region Infoshare –palvelu (HRI) 2011 ‒ MML:n maastotiedot oli avattu 2012 ‒ Suomella ei ollut kansallista avoimen datan portaalia ‒ Ei ollut yhtenäisiä käyttöehtoja avoimille tietoaineistoille ‒ Avoimen datan käsite oli uusi monelle: ”Onhan meillä kaikki jo netissä.” Virastot ja hallinnonalat eri vaiheissa avoimeen dataan nähden. 7

Avoin data syksyllä 2015 – ‒ Julkisen hallinnon avointa dataa on runsaasti saatavilla ‒ Avoimuutta edistäviä ohjelmia ja hankkeita runsaasti meneillään ‒ Useat virastot ja kunnat avanneet aineistojaan ‒ Avoindata.fissä metatiedot lähes 1500 aineistosta, useita alue- ja teemaportaaleja ‒ JHS 189 julkisen hallinnon suositus avointen tietoaineistojen käyttöehdoiksi käytössä (JHS –suositusten Top-ten – listalla) ‒ JulkICT Labissa avoimeen dataan perustuvia kokeiluja ‒ Runsaasti innovatiivisia sovelluksia ‒ Taloudellisen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tutkimus alullaan ‒ Pääministeri Juha Sipilän hallituksen strateginen ohjelma: ”Luodaan avoimella datalla ja tietovarantojen paremmalla hyödyntämisellä edellytyksiä uusille liiketoimintaideoille.” ‒ Hallituksen kärkihankkeet, JulkICT:n kärkihankkeiden työpaketit, digitalisoinnin periaatteet, digihanke-ehdotukset, avoimen tiedon ohjelman linjausehdotukset 8

Avattua dataa voidaan käyttää uudelleen eri tarkoituksiin – sitä on saatavilla ‒ laillisesti ilman käyttörajoituksia, avoimin käyttöehdoin ‒ teknisesti koneluettavassa, rakenteisessa muodossa ‒ maksutta ‒ tietosuoja ja muut lainsäädännön rajoitukset huomioiden 9

Julkishallinnon tietovarantoja on avattu: ‒ Alkoi valtionhallinnossa vuoden 2012 maastotiedoista ja jatkui sää-, ilmasto- ja meridatan sekä ilmastomallien avaamisella. Ympäristöhallinnon tietovarannot maksuttomiksi jo v ‒ Avoimet aineistot monipuolistuneet mm. tilastoaineistoilla, liikenne- ja ajoneuvotiedoilla, maaperätiedoilla, metsävaratiedoille elintarviketiedoilla, kulttuuriperintöaineistojen ja Tilastokeskuksen aineistojen osittaisella avaamisella, esim. postinumeroalueet ja avaaminen jatkuu edelleen ‒ Useat kunnat ovat avanneet aineistojaan, esim. kuntien ostot ‒ Vuonna 2016 Finlexin säädöstietokannat koneluettavassa muodossa

Open data index 2014 pp.kk.vvvvOsasto11

Paljon on vielä avaamatta: - päätöstietoja - yritystietoja - menetelmiä, malleja - valtion hankinnat - …

Hyödyt on ennakkoon arvioitu huomattaviksi – tutkimus ja analytiikka aluillaan ‒ Yhteiskunnan läpinäkyvyys ja demokratia ‒ Viranomaistoiminnan läpinäkyvyys ‒ Kansalaisvaikuttamisen ja tiedonsaannin uudet mahdollisuudet ‒ Tiedon alkuperän näkyvyys ja luotettavuus ‒ Kansantaloudelliset hyödyt ‒ Innovaatiot ja uusien (liike-) toimintamahdollisuuksien tukeminen ‒ Tiedon jalostaminen ja palvelut, uudelleen käyttö, sovellukset ‒ Uusia aineistoja tieteen, tutkimuksen ja oppimisen käyttöön ‒ Hallinnon sisäinen tehokkuus ‒ Päällekkäisen tiedonkeruun vähentäminen ‒ Tietovarantojen laadun parantaminen ‒ Tiedon hyödyntämisen tehostaminen hallinnon sisällä

Mitä ohjelmasta jää vietäväksi pysyvään toimintaan? ‒ Kansallinen avoimen tiedon ja yhteentoimivuuden palvelu ‒ Kuvailutiedot avatuista aineistoista sekä yhteentoimivuuden kuvauksia ja ohjeita ‒ Ohjeistus valtion ja kuntien datan avaamiseen ‒ Palveluväylän liityntäkatalogi? ‒ Avointa dataa hyödyntävien julkishallinnon palvelujen kehittämis- ja kokeiluympäristö ‒ Rahoitusperiaatteet ja kriteerit julkisen talouden suunnitelman valmistelussa ‒ JHS 189 Avoimen tietoaineiston käyttölupasuositus ‒ Avoimen tiedon vaikuttavuuden esiselvitys ja seurantatiedon kerääminen ‒ Erilaiset tapahtumat, kilpailut, esiintymis- ja koulutustilaisuudet (Open Finland Challenge, Nordic open data week) ‒ Aktiiviset toimijat ministeriöissä, virastoissa ja laitoksissa, kunnissa, kehittäjäyhteisöissä, yrityksissä ‒ Muut ohjelmat ja hankkeet: avoin tiede, avoin hallinto, 6Aika jne. ‒ Kansainvälinen yhteistyö (Share PSI 2.0, Pohjoismainen yhteistyö) Jakelu - Avoindata.fiKokeilut - JulkICTLab KäytännötVerkostot ja yhteistyö 14 Tietopoliittiset linjaukset

Avoindata.fi – avoimen tiedon ja yhteentoimivuuden palvelu Julkaistiin syyskuussa 2014 Avoimen tiedon ohjelman puitteissa Palveluun integroitiin Yhteentoimivuus.fi-portaalin sisältö (Yhteentoimivuus.fi poistui käytöstä lokakuussa 2014) Avoindata.fin tehtävä ‒ Palvelu kokoaa metatiedot kaikista julkishallinnon avatuista tietovarannoista ja edistää yhteentoimivuutta käyttäjälähtöisesti. ‒ Käyttäjät saavat palvelusta teknistä tukea sekä opastusta tietovarantojen avaamiseen, hyödyntämiseen ja kokonaisarkkitehtuurityöhön. ‒ Palvelua on mahdollista laajentaa muilla toimintaan liittyvillä sisällöillä, toiminnallisuuksilla ja ominaisuuksilla ‒ Palvelu edistää yhteisiä kansallisia ja kansainvälisiä hyviä käytäntöjä. ‒ Palvelua kehitetään tavoitteellisesti käyttäjien palautteiden perusteella. 15

Tulevaa työkenttää - avointa dataa, massadataa, omadataa… - käyttäjänäkökulma, tiedon parempaa hyödyntämistä palveluissa ja päätöksenteossa, ydintietoja, perustietoja, analytiikkaa - tieto-osaamista

Ohjelmasta pysyväksi toiminnaksi 1)Ohjeistusta tietovarantojen avaamiseen 2)Kestävät tukirakenteet ja yhtenäiset käytännöt avoimelle tiedolle 3)Koulutusta ja yhdessä oppimista osaamisen vahvistamiseksi 4)Tietopohjaa päätöksenteolle 5)Avointa tietoa vahvistavia verkostoja 18

Avoimen tiedon ohjelman ehdotukset linjauksiksi: Avoin data digitaalisen talouden, julkisten palvelujen ja päätöksenteon perustaksi ‒ Teema 1: Tiedon avaaminen ‒ Kaikki merkittävät tietovarannot ovat vuosikymmenen loppuun mennessä laajasti koko yhteiskunnan saatavilla koneluettavassa muodossa, maksutta ja selkein käyttöehdoin -> Hallitusohjelman toimeenpano: julkisten palvelujen digitalisointi, digitalisointiperiaatteet ‒ Teema 2: Tiedon hyödyntäminen ‒ Avoimen tiedon monipuoliselle hyödyntämiselle, yhdistelylle ja jatkokehittämiselle luodaan edellytyksiä aktiivisessa vuorovaikutuksessa kehittäjäyhteisöjen kanssa, jolloin tiedon tuottavuus ja vaikuttavuus lisääntyy yhteiskunnassa -> Hallitusohjelman toimeenpano: julkisten palvelujen digitalisointi, yhden luukun palvelumalli ‒ Teema 3: Tieto-osaamisen kasvattaminen ‒ Tieto-osaaminen läpäisee koko yhteiskunnan kattaen kansalaisten tiedonlukutaidot ja viranomaisten uudet tietotaidot -> Avoimen tieteen ja tutkimuksen hanke (OKM), Hallitusohjelman toimeenpano: digitalisointiperiaatteet, 19

Kokoavan tietopolitiikan ja lainsäädännön tarve ‒ Tarve kokoavalle tietopolitiikalle, jossa otetaan huomioon tietojen saatavuutta, käytettävyyttä, laatua, tietosuojaa, turvallisuutta, yhteentoimivuutta, käyttöoikeuksia ja tiedon arvoa koskevat kysymykset ‒ Lainsäädännön kehittäminen edistämään avointa dataa ja julkisten tietojen uudelleen käyttöä osaksi hallitusohjelman mukaista tiedonhallintalain valmistelua ‒ Avoimen tiedon linjausten sisällyttäminen hallitusohjelman kärkihankkeiden toimeenpanoon (digitalisaatioperiaatteet, yhden luukun palvelumalli, tiedonhallintalain valmistelu) 20

21 informaatiotietoymmärrys viisaus data Avoimen tiedon arvosykli Palveluja, tuotteita, sovelluksia Jäsentelyä, visualisointia, analysointia Oppimista, tutkimista tiedon jakamista Arviointia, arvottamista, näkemystietoa, päätöksiä ja ratkaisuja Kysymyksiä, havaintoja, uusia tarpeita

Avoimesta datasta innovatiiviseen tiedon hyödyntämiseen. Avoimen tiedon ohjelman loppuraportti ‒ Avoimen tiedon ohjelman tulokset ‒ Avoimen tiedon ohjelman ehdotukset tuleviksi linjauksiksi ja toimenpiteiksi 2015 – 2020 ‒ Loppuraportti verkossa ‒ Avoimen tiedon ohjelman sivut (poistuvat viimeistään vuoden lopussa) ‒ ‒

Anne Kauhanen-Simanainen Neuvotteleva virkamies Puh (vaihde) Lisätieto: Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)