NLP esimiehen työkaluna Työpaja 3 17.6. – 18.6.2004 Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Hiihtäjän psyykkinen valmennus
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kognitiivinen psykologia tutkii
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa Innokylään
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Havainnointi ja maailmankuva
ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Millainen oppija sinä olet?
Näin arvioimme tiimin toimintaa
(Työ)elämän esiintymistilanteet
9. Oppimisen psykologinen perusta
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Luontaisten taipumusten
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta, toimivia vuorovaikutusmalleja ja muita näkökulmia ihmisten johtamiseen! Tässä esityksessä taustatietoa NLP:stä

Mitä on NLP ? NLP ”TEORIA” Osaamisen tutkimista Hiljaisen tiedon mallittamista KIELI Kielimallit Miten sanotaan VUOROVAIKUTUS Toimivat mallit Sanaton viestintä KOKEMUS Rakenne Voimavarakokemus Mielikuvat MENETELMÄMALLIT Käytännöllisyys Toimivuus PERSOONA Ihmisten erilaisuus Tietoinen/ei-tietoinen Intuition käyttö Uudet toimintatavat

NLP sisältää menetelmiä, joilla voi: Luoda positiivisen kontaktin ja ohjata vuorovaikutusta Kerätä olennaista tietoa toisen ihmisen tavasta prosessoida sisäisesti informaatiota ja konstruoida oma maailmankuvansa Aikaansaada tarkasti rajattua ja pysyvää muutosta, usein hyvinkin nopeasti

NLP:tä on määritelty: 1) Subjektiivisen kokemuksen rakenteen tutkimista 2) Huipputaidon/ onnistumisten tutkimista 3) Asenne ja tutkimusmetodologia, joka jättää jälkeensä joukon tehokkaita menetelmiä 4) Tutkimussuuntaus, joka tutkii kommunikaation ja kokemuksen rakenteen ja muuttumisen perusprosesseja. – Tutkimusmenetelmä on mallittaminen. Koska NLP tutkii perusprosesseja, sen tuloksia voi käyttää kaikkialla, missä ihmiset ovat vuorovaikutuksessa tai missä sillä, mitä ja miten ihmiset kokevat ja miten he ajattelevat, on merkitystä

5) NLP sisältää laajan ja monimuotoisen joukon spesifejä menetelmiä, joilla voi olla vuorovaikutuksessa mielen ja toiminnan ei-tietoisten tasojen ja puolien kanssa – suhteessa itseensä ja toisiin ihmisiin NLP-taitoja käytetään monin tavoin mm. opetuksessa, valmennuksessa, henkilöstön kehittämisessä, terapiassa, terveydenhoidossa, liike-elämässä.

Nimi NLP? Neuro = Kokemukset prosessoidaan viiden aistin kautta hermoverkossamme Lingvistinen = Kieli ja ei-sanalliset kommunikaatiojärjestelmät koodaavat, järjestävät ja antavat merkityksen neuraalisille malleille hermoverkossa Ohjelmointi = Taito tunnistaa ja hyödyntää niitä erilaisia lopputuloksia tuottavia ohjelmia, joita kieli ja muut kommunikaatio-järjestelmät ohjaavat hermoverkossa. Taito suunnitella ja asentaa kommunikaatiojärjestelmien kautta ohjelmia hermoverkkoon (Lähde: V-M Toivonen, NLP Practitioner- koulutusmateriaali) ”Vapaa suomennos” = Mielen kielellinen ohjaaminen

NLP:n perusoletukset Jokaisella on oma karttansa Kaiken toiminnan takana on positiivinen tarkoitus Käsittelemme kaiken informaation aistiemme välityksellä Viestin merkitys on sen aiheuttama reaktio Ihmisellä on ne voimavarat, joita hän tarvitsee itselleen tärkeiden muutosten tekemiseen Meillä on kaksi tiedonkäsittelyn ja viestinnän tasoa: tietoinen ja tiedostamaton Ekologia on tärkein arvo: Ihminen on systeemi ja toimii yhteydessä toisiin systeemeihin

Miellejärjestelmät Visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen, loogis-käsitteellinen Oppimistyyli Vuorovaikutustyyli Viestin vastaanottaminen Ilmaisu Hahmottaminen ja ajattelu Näkyy arkielämän tilanteissa monin tavoin

Erottelutyylit Erilaisia tapoja ottaa vastaan ja käsitellä tietoa Tutkivat sitä, mihin yksilön mielenkiinto kohdistuu, miten hän motivoituu, ja mitä hän ympäröivästä todellisuudesta havaitsee Ihminen ottaa tiedon vastaan helpommin, kun se tarjotaan hänen erottelutyyliinsä sopivassa muodossa Voidaan soveltaa: vuorovaikutuksessa, kontaktin luomisessa, motivoinnissa, ohjauksessa ja neuvonnassa, työskentelytyylien tarkastelussa jne.

Lisätietoa: Toivonen, V-M & Kiviaho M. Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö – NLP vuorovaikutuskirja. Jyväskylä Leitola, K. Oppimisen NLP. Tammi