Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma a.Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? (toki rajoitukset ymmärtäen) Tässä työssä pääasiassa sosiaali-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Yritys Oy Yrityskatsastusraportti Turussa
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kokoelmien keskeltä - kokoelmanhoidon yhteisiä suuntia etsimässä Kati Vuontisjärvi Rovaniemen kaupunginkirjasto.
Vaikuttavuuden arviointi
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Tervetuloa Innokylään
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Monialainen yhteispalvelu
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Henkilöstö kilpailutekijänä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kuntoutuksen kuumat perunat
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Yhdessä olemme ENEMMÄN
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Tietoisku päättäjille: Sote-tieto hyötykäyttöön strategia
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Ryhmä 1 Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma a.Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? (toki rajoitukset ymmärtäen) Tässä työssä pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon fokus. Koko kolmannen sektorin asia. Julkisen sektorin poliittinen päätös asiakasstrategiassa ”sähköiset palvelut etusijalle, joissakin tapauksissa on jopa ainoa vaihtoehto” Sähköisten palvelujen repertuaari on vielä ”ilmassa”, on jatkossa aivan jotain muuta kuin nykyisin Itsepalvelu auttaa kohdistamaan palvelujärjestelmän resursseja paremmin Manuaalinen backup taritaan ”aina” (?) ―voidaanko sähköisten välineiden kautta antaa parempaa palvelua? Tulisi tarjota parempaa palvelua, rohkaista, enenevästi etusijalle – Onko fyysinen palvelu ainoana mallina edes mahdollista 2020 – Sähköisyys ammattilaisorganisaatioiden sisäisesti on jo olemassa, tarjotaan jatkossa käyttöliittymä asiakkaille(kin) Rajauksia: soveltuvimpia kohdealueita ehkäisevä ja pitkäaikaishoito… Skaala kevyestä raskaampaan: sähköinen  ihminen/ammattilainen Segmentointi tärkeä, osaamisen kehittäminen Teknologisessa visiossa myös ”kuvapuhelin” Yhteisöllisyys - Yhteisön tuominen kotiin – esim. ”hyvinvointi-tv” Sähköisesti voidaan tuottaa enemmän palveluja ”kustannustehokkaasti” ―asiakaskontakti vasta jos henkilö ei kykene (halua) käyttämään sähköisiä palveluja Sähköisyys organisaatioiden sisäisesti on jo olemassa, tarjotaan ihmiskäyttöliittymä niille, jotka eivät sähköisesti voi toimia Valinnanvapaus oltava HMV Group0

Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma b. Käyttävätkö ammattilaiset sähköisiä välineitä? Kyllä, jos hyöty koetaan ammattilaisen näkökulmasta, palvelevuus - ei saa olla ”tiimalasiin tuijottamista, nykyisin liikaa järjestelmiä, prosessiuudistuksia väistämättä edessä, työnkuvamuutos Välinekäyttö erilaista yksityisellä vs. julkisella sektorilla. Julkista(kin) sektoria tulee painostaa uudistumiseen. Pallo toimittajille – toimintamallit ja hinta(kin) haasteena  pallo takaisin ammattilaisille (määrittelyjä ei osata) Ammattilaisen työn dokumentointi on epäselvää (esim. radiologia) Muut hallinnonalat ja järjestöt(kin) on oltava prosesseissa mukana Kansalainen mukana prosessissa – UHKA Tehty tutkimus (Varkaus) – tietojärjestelmistä on hyötyä ammattilaisen omassa työssä ―Haluaminen / osaaminen, työnkuvan muutoksen hyväksyminen On vääjäämätön muutos – tarvitaan enemmän ratkaisukeskeistä ajattelua Koulutuksessa ei ole otettu huomioon sähköisiä välineitä - uudistamistarve Seinät pois- kotoa(kin) työskentely Onko kysymys väärä: saako ammattiryhmä itse edes päättää käytöstä – Ammattilaisen autonomiakysymys - jos ei kiinnosta ammattilaista, niin ei käytä Uhkana, että tulee uusia työnkuvia, jotka keskittyvät sähköisiin palveluihin ja välineisiin ―Ollaanko kansalaisten aktiivisuuden varassa? Joka tapauksessa jatkossa ”kansalainen äänestää jaloillaan” Vaikuttavuuden haaste: kansalaiset odottavat palveluja enenevästi, ja odottavat saavansa niistä hyötyjä HMV Group1

Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma c. Huolivatko ammattilaiset kansalaisen tuottaman tiedon? Luotettavuus – voiko sähköinen tieto olla parempaa tai huonompaa kuin suullisesti kerrottu? Asiantuntijoiden välillä on myös samaa problematiikka tiedon validiudesta Tulevaisuudessa eri lähteiden tieto pitää ”murskata” hyötykäyttöön Yksityisyyden varmistaminen tärkeää Asiakkaan puolesta toimiminen otettava huomioon Voi lisätä vuorovaikutteisuutta huomattavasti ―Voiko kansalainen tuottaa tietoa omasta tilanteestaan suoraan Kantaan? ”sähköinen esitietolomake”, pohjatietojen keruu Voi, mutta… On automatisoitava tuotokset preferoitava suhteessa omiin kuvailuihin Suodatin tarvitaan, validointia tehtävä, tieto merkattava ”itse tuotetuksi” ―Pitääkö kansalaisen Kantaan tuottama tieto hyväksyä ammattilaisen toimesta? Kansalainen on oman terveystietonsa asiantuntija – subjektiivista tietoa ei saa aliarvioida Suodatin tarvitaan, validointia tehtävä, merkattava ”itse tuotetuksi” HMV Group2

Sote-tieto hyötykäyttöön – strategia 2020 Väliseminaari , klo. 9.00– Kuntatalo, Luentosali, Toinen linja 14, Helsinki Tapio Huomo, Jari Kinnunen HMV PublicPartner Oy HMV Group3

Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi Jakaudutaan 3 ryhmään sukunimen alkukirjaimen mukaan seuraavasti: ―Ryhmä 1: A – Kontio ―Ryhmä 2: Korhonen – P ―Ryhmä 3: R –Ö Ryhmät siirtyvät seuraaville etapeille, joissa käsitellään edellä kuultuja esityksiä 15 minuutin ajan, minkä jälkeen siirrytään seuraavalle etapille (1=>2, 2=>3, 3=>1) : ―Etappi 1: Kansalaisen näkökulma Puheenjohtaja Teemupekka Virtanen, STM Asiantuntijasihteeri Tanja Rantanen, Kuntaliitto Rastin yhteenvetäjä Jari Kinnunen, HMV PublicPartner ―Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma Puheenjohtaja Anne Kallio, STM Asiantuntijasihteeri Maritta Korhonen, THL Rastin yhteenvetäjä Tapio Huomo, HMV PublicPartner ―Etappi 3: Tiedon toissijainen käyttö johtamiseen, tutkimukseen ym. Puheenjohtaja Sinikka Salo, Oulun kaupunki Asiantuntijasihteeri Karri Vainio, Kuntaliitto Rastin yhteenvetäjä Raija Rahkila-Bergström, Prime Solutions HMV Group4