Lukiokoulutuksen alueellinen järjestämissuunnitelma Raahen seudulla Valmisteluprosessi ja sisältö
Raahen seutukunta Oulu 75 km Siika- joki 35 km Raahe Pyhä- joki 30 km Ou- lainen 60 km Yli- vieska 90 km Kala- joki 70 km
Poliittiset päättäjät ja virkamies- johto kantoivat huolta ammatil- lisen koulutuksen tulevaisuudesta seutukunnassa o Lukiokoulutusta on pidetty itsestäänselvyytenä
Vaikeinta oli saada päättäjät keskustelemaan yhdessä lukiokoulutuksen nykytilanteesta o Lukion tehtävä o Sähköinen ylioppilastutkinto o OPS o Opiskelijahuolto
Kysymys: Tulisiko seutukunnan lukioiden siirtyä osaksi ammatil- lisen koulutuksen koulutuskunta- yhtymää ? o Epävirallisia näkemyksiä puolesta ja vastaan o Keskustelua käytiin lukioiden ”ohi”
Raahen lukiolla järjestettiin loka- kuussa 2014 tilaisuus, johon ottivat osaa Raahen kaupungin, Siikajoen kunnan ja Pyhäjoen kunnan virka- ja luottamusmies- johto sekä kuntien lukioiden rehtorit o Lisäksi Raahen kaupunginhallitus oli aiemmin nimennyt konsultin selvittämään eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet
Seutukunnan lukioiden rehtoreille annettiin joulukuun 2014 alkuun mennessä aikaa laatia selvitys ja malli lukiokoulutuksen järjestämisestä seutukunnallisesti vastuukuntamallilla/alueellisena
Selvitys esiteltiin em. toimijoille o Kuntien päätettäväksi jäi, osallistuvatko ne yhteiseen järjestämislupahakemukseen vastuukuntamallilla
o …ja sen edellyttämiin sopimusvalmisteluihin Perussopimus Henkilöstön siirtosopimus Järjestämislupahakemus o …ja mikäli osallistuvat, nimeävät jatkovalmistelua varten 2-4 edustajaa yhteiseen työryhmään
Kuntien päätökset tammikuussa 2015: o Raahe (kaupunginhallitus) ja Siikajoki (sivistyslautakunta): Aloitetaan yhteisen lukiokoulu- tuksen järjestämisluvan valmistelu Lopullinen päätös toukokuun valtuustoissa o Pyhäjoki: Tiedoksianto kunnanhallitukselle, ei varsinaista päätöstä
Vastuukuntamalli lukiokoulutuksen järjestämisessä
Lähtökohta: nykyiset lukio- koulutuksen yksiköt säilyvät peruskunnissa –Opiskelijamäärät: Raahe: 345 Siikajoki: 71 Pyhäjoki: 60 ________________________________________________ Yhteensä: 476
Lukiokoulutuksen järjestämis- lupaa haetaan alueellisena –Vastuukuntana Raahen kaupunki Toiminnan järjestäminen perustuu perussopimukseen, jossa määritellään –Päätöksenteko –Henkilöstön asema –Kustannusten jako, kiinteistöjen ja kaluston hallinta, erimielisyyksien ratkaisumekanismit ja sopimuksen voimassaolo
Talous ja kustannusten jako –Toimipisteiden (tulosyksiköiden) tuloksi lasketaan erikseen niille osoitettu laskennallinen valtionosuus –Toimipisteen sijaintikunta vastaa laskennallisen valtionosuuden ja toteutuneen kustannusten erotuksesta Lukioresurssin määrittely –Mikäli tulkitaan yhdeksi lukioksi (yksi rehtori) = maksimissaan 40 lukioresurssi- tuntia vähemmän
Toiminnallisesta sopeutumisesta väheneviin resursseihin Raahessa: –Peruskorjauksen tarpeessa oleva yläkoulu siirtyy nykyiseen (v peruskorjattuun) lukiorakennukseen = koulukeskuksen muodostaminen Lisäsiipi erikoisluokkia varten Merkittävät toiminnalliset säästöt –Pieni (n. 30 opiskelijan) lukioyksikkö lakkautettiin
Seutukunnassa pitkä perinne yhteis- opetuksesta videoneuvottelulaitteilla –Jaksot ja aikataulut sovitettu yhteen (5-jaksojärjestelmä, 75 min oppitunti) –Vuosittain noin 25 yhteistä kurssia Henkilöstö –Perussopimuksella määritellään, miltä osin henkilöstöä siirtyy liikkeen- luovutusperiaatteella vastuukunnan palvelukseen
Käytännössä –Lukion opettajat –Opettajat, jotka opettavat pääosin lukiossa –Yksi työnantaja (vastuukunta tai sopimuskunnan opetustoimi) Mikäli vastuukunnan lukiokoulutuksen opettaja opettaa sopimuskunnan perusopetuksessa, vastuukunta laskuttaa näin syntyneet kustannukset
Kiinteistöt –Säilyvät sijaintikunnilla Vuokraavat vastuukunnalle Kustannuksista vastaa sijaintikunta –Koska käyttötarkoitus säilyy samana, ei aiheudu alv-seuraamusta/muutosta Irtaimisto –Joko luovutetaan vastikkeellisesti vastuukunnalle –Tai säilyy sijaintikunnan omaisuutena
Hallinto ja päätöksenteko –Lukiokoulutus muodostaa vastuukunnassa oman tulosalueen Oma tulosaluejohtaja –Ei uutta virkaa, vastuukunnassa organisaatiojärjestelyin Toimipisteet tulosyksiköitä –Tulosaluejohtajan toimivalta määritellään perussopimuksessa
Keskustelua hallinnon järjestelystä (vaihtoehto) –Raahen koulukeskuksella (lukio + yläkoulu) yksi rehtori –Pienillä yksiköillä yhteinen rehtori –Tulosaluejohtajana Raahen opetustoimenjohtaja tai Raahen koulukeskuksen rehtori
Mitä saatiin aikaan? –Lukiokoulutuksen merkitys ja tehtävä seutukunnassa kirkastui –Säännölliset keskustelut ja neuvottelut seutukunnan lukioiden hallinnosta vastaavien kesken –Opetuksen kehittäminen Esim. seutukunnallinen tiedeopetus
–Opetussuunnitelmatyö OPS-uudistus toteutetaan seutukunnallisena kuitenkin siten, että lukioiden omaleimaisuus säilyy –Malli ”käyttökelpoinen” myös jatkossa