Lukiokoulutuksen alueellinen järjestämissuunnitelma Raahen seudulla Valmisteluprosessi ja sisältö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Advertisements

JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä
Lukiokoulutuksen vuoden 2007 KÄYTTÖKUSTANNUKSET YHTEENSÄ (€/oppilas) 12 suurimman kaupungin kesken, OPH:n tilastotietoa (ilman pieniä hankkeita)
Suupohjan seutuportaali –hanke
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Nykymalli Lukio + Yläkoulu Vääksy Anianpelto Resurssi- keskus
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Perusopetuksen ja Tukitoimien kehittäminen ja Päijät-Hämeessä
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Valtionosuusuudistus 2010
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Antero Leppänen KUNTAJAKOSELVITYKSEN VALMISTELURYHMÄ PUHEENJOHTAJISTO VALTUUSTOT (10) Kuntien KH:n pj:t (10) Kunnanjohtajat (10) Henkilöstötyöryhmän.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI TOIMINTASUUNNITELMA 2012 Aino-Liisa Oukka.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Lukiokoulutuksen vuoden 2008 KÄYTTÖKUSTANNUKSET YHTEENSÄ (€/oppilas) 12 suurimman kaupungin kesken, OPH:n tilastotietoa (ilman pieniä hankkeita)
SASTAMALAN VERKOSTOLUKIO Liite: Talous- ja toiminta Yhteenvetoja ja ennusteita.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
ETELÄ-PIRKANMAAN OPPILAITOSVERKOSTO rehtori Pasi Syrjä Valkeakosken lukio.
Ajankohtaista – seutusivistys
Yliopistouudistus Rehtori Aino Sallinen
Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin Muutoksessa mukana - Maaseudun Sivistysliitto.
Ops seminaari Askola.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ LUKIOKOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄNÄ - Edut ja haitat Pro Lukio ry:n teemaseminaari Lahti
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Sanginsuun koulun tilaisuus
Yleisivistävän koulun hallinto
Yhteistyötapaaminen
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
TAHE keskitetty toimintamalli
Opetussuunnitelmatyö
AO:n vuosikokous Porissa
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Pilotointi Tietovarannon sekä tiedon siirtämisen testaaminen toteutetaan piloteilla keväällä Pilottia varten haetaan yhteistyöstä kiinnostuneita.
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Sivistystoimiala
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Aloittaneet ja lopettaneet Pyhäjoella 2005–2017
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Raahen seutukunnan alue
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Esityksen transkriptio:

Lukiokoulutuksen alueellinen järjestämissuunnitelma Raahen seudulla Valmisteluprosessi ja sisältö

Raahen seutukunta Oulu 75 km Siika- joki 35 km Raahe Pyhä- joki 30 km Ou- lainen 60 km Yli- vieska 90 km Kala- joki 70 km

Poliittiset päättäjät ja virkamies- johto kantoivat huolta ammatil- lisen koulutuksen tulevaisuudesta seutukunnassa o Lukiokoulutusta on pidetty itsestäänselvyytenä

Vaikeinta oli saada päättäjät keskustelemaan yhdessä lukiokoulutuksen nykytilanteesta o Lukion tehtävä o Sähköinen ylioppilastutkinto o OPS o Opiskelijahuolto

Kysymys: Tulisiko seutukunnan lukioiden siirtyä osaksi ammatil- lisen koulutuksen koulutuskunta- yhtymää ? o Epävirallisia näkemyksiä puolesta ja vastaan o Keskustelua käytiin lukioiden ”ohi”

Raahen lukiolla järjestettiin loka- kuussa 2014 tilaisuus, johon ottivat osaa Raahen kaupungin, Siikajoen kunnan ja Pyhäjoen kunnan virka- ja luottamusmies- johto sekä kuntien lukioiden rehtorit o Lisäksi Raahen kaupunginhallitus oli aiemmin nimennyt konsultin selvittämään eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet

Seutukunnan lukioiden rehtoreille annettiin joulukuun 2014 alkuun mennessä aikaa laatia selvitys ja malli lukiokoulutuksen järjestämisestä seutukunnallisesti vastuukuntamallilla/alueellisena

Selvitys esiteltiin em. toimijoille o Kuntien päätettäväksi jäi, osallistuvatko ne yhteiseen järjestämislupahakemukseen vastuukuntamallilla

o …ja sen edellyttämiin sopimusvalmisteluihin  Perussopimus  Henkilöstön siirtosopimus  Järjestämislupahakemus o …ja mikäli osallistuvat, nimeävät jatkovalmistelua varten 2-4 edustajaa yhteiseen työryhmään

Kuntien päätökset tammikuussa 2015: o Raahe (kaupunginhallitus) ja Siikajoki (sivistyslautakunta): Aloitetaan yhteisen lukiokoulu- tuksen järjestämisluvan valmistelu  Lopullinen päätös toukokuun valtuustoissa o Pyhäjoki: Tiedoksianto kunnanhallitukselle, ei varsinaista päätöstä

Vastuukuntamalli lukiokoulutuksen järjestämisessä

Lähtökohta: nykyiset lukio- koulutuksen yksiköt säilyvät peruskunnissa –Opiskelijamäärät: Raahe: 345 Siikajoki: 71 Pyhäjoki: 60 ________________________________________________ Yhteensä: 476

Lukiokoulutuksen järjestämis- lupaa haetaan alueellisena –Vastuukuntana Raahen kaupunki Toiminnan järjestäminen perustuu perussopimukseen, jossa määritellään –Päätöksenteko –Henkilöstön asema –Kustannusten jako, kiinteistöjen ja kaluston hallinta, erimielisyyksien ratkaisumekanismit ja sopimuksen voimassaolo

Talous ja kustannusten jako –Toimipisteiden (tulosyksiköiden) tuloksi lasketaan erikseen niille osoitettu laskennallinen valtionosuus –Toimipisteen sijaintikunta vastaa laskennallisen valtionosuuden ja toteutuneen kustannusten erotuksesta Lukioresurssin määrittely –Mikäli tulkitaan yhdeksi lukioksi (yksi rehtori) = maksimissaan 40 lukioresurssi- tuntia vähemmän

Toiminnallisesta sopeutumisesta väheneviin resursseihin Raahessa: –Peruskorjauksen tarpeessa oleva yläkoulu siirtyy nykyiseen (v peruskorjattuun) lukiorakennukseen = koulukeskuksen muodostaminen Lisäsiipi erikoisluokkia varten Merkittävät toiminnalliset säästöt –Pieni (n. 30 opiskelijan) lukioyksikkö lakkautettiin

Seutukunnassa pitkä perinne yhteis- opetuksesta videoneuvottelulaitteilla –Jaksot ja aikataulut sovitettu yhteen (5-jaksojärjestelmä, 75 min oppitunti) –Vuosittain noin 25 yhteistä kurssia Henkilöstö –Perussopimuksella määritellään, miltä osin henkilöstöä siirtyy liikkeen- luovutusperiaatteella vastuukunnan palvelukseen

Käytännössä –Lukion opettajat –Opettajat, jotka opettavat pääosin lukiossa –Yksi työnantaja (vastuukunta tai sopimuskunnan opetustoimi) Mikäli vastuukunnan lukiokoulutuksen opettaja opettaa sopimuskunnan perusopetuksessa, vastuukunta laskuttaa näin syntyneet kustannukset

Kiinteistöt –Säilyvät sijaintikunnilla Vuokraavat vastuukunnalle Kustannuksista vastaa sijaintikunta –Koska käyttötarkoitus säilyy samana, ei aiheudu alv-seuraamusta/muutosta Irtaimisto –Joko luovutetaan vastikkeellisesti vastuukunnalle –Tai säilyy sijaintikunnan omaisuutena

Hallinto ja päätöksenteko –Lukiokoulutus muodostaa vastuukunnassa oman tulosalueen Oma tulosaluejohtaja –Ei uutta virkaa, vastuukunnassa organisaatiojärjestelyin Toimipisteet tulosyksiköitä –Tulosaluejohtajan toimivalta määritellään perussopimuksessa

Keskustelua hallinnon järjestelystä (vaihtoehto) –Raahen koulukeskuksella (lukio + yläkoulu) yksi rehtori –Pienillä yksiköillä yhteinen rehtori –Tulosaluejohtajana Raahen opetustoimenjohtaja tai Raahen koulukeskuksen rehtori

Mitä saatiin aikaan? –Lukiokoulutuksen merkitys ja tehtävä seutukunnassa kirkastui –Säännölliset keskustelut ja neuvottelut seutukunnan lukioiden hallinnosta vastaavien kesken –Opetuksen kehittäminen Esim. seutukunnallinen tiedeopetus

–Opetussuunnitelmatyö OPS-uudistus toteutetaan seutukunnallisena kuitenkin siten, että lukioiden omaleimaisuus säilyy –Malli ”käyttökelpoinen” myös jatkossa