Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä 23.1.2009 Anja Tuovila laatukoordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Advertisements

Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Jyväskylän yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiryhmä Laatupäällikkö 014.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Vaikuttavuuden arviointi
Xamkin laadunhallinnan kuvaus
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa Innokylään
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Vararehtori Päivi Karttunen Tampereen ammattikorkeakoulu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
KEIJO KEIJO
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Karvi arviointitiedon tuottajana
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
tulevaisuuden työelämätaidot
”Projektin nimi” -projekti
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori

Laatutyön lähtökohdista K-TAMK:n laatupolitiikasta Jokainen työntekijä ja opiskelija vastaa amk:n laadusta omassa toiminnassaan. Laadun parantaminen on osa jokapäiväistä työskentelyä. Henkilöstön tekemää laatutyötä tuetaan toimintasuosituksilla sekä laatukriteereillä.

Laatutyön lähtökohdista K-TAMK:n laatupolitiikasta Hyvän laadun ja laadun parantamisen lähtökohta on pääasiassa CAF -mallin periaatteiden mukaisesti laadittu ja koko organisaation kattava laatudokumentaatio. Sen pohjalta tehtävä systemaattinen itsearviointi ja laatutietoisuus ohjaavat laadun kehittämistyötä.

Koulutusorganisaation toiminnan tavoite Koulutusorganisaation ensisijainen tuote on oppiminen. Rahoittajan edellyttämä tutkintokertymä ja intressiryhmien arvostama osaaminen syntyvät vain opiskelijan oppimisen kautta. (Kirsi Klemelän esityksestä 2007)

Laatutyön lähtökohta (Kirsi Klemelän esityksestä 2007) Opettajan ja opiskelijan aito yhteistyö on keskeinen lähtökohta koulutuksen laatujärjestelmää pohdittaessa. Opiskelijan toiminnan tukemisen tulisi olla keskeinen osa koulutuksen laatujärjestelmää.

Käsitteitä Laadunvarmistuksella tarkoitetaan menettelytapoja, prosesseja tai järjestelmiä, joiden avulla turvataan ja kehitetään koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten ylläpitäjien sekä korkeakoulujen ja niiden järjestämän koulutuksen ja muun toiminnan laatua. (OPM 2007)

Laadunvarmistusjärjestelmästä Se kattaa KKA:n määrittelyn mukaan sekä laadunhallinnan että laadun kehittämisen. Korkeakoulun näkökulmasta sillä tarkoitetaan laadunvarmistuksen organisaatiosta, vastuunjaosta, menettelytavoista, prosesseista ja resursseista muodostuvaa kokonaisuutta.

Mitä laatu on? Auditoinnissa laadulla tarkoitetaan laadunvarmistuksen menettelytapojen, prosessien ja järjestelmien tarkoituksenmukaisuutta suhteessa tavoitteisiin tai tarkoitukseen. Laatu on tavoitteiden saavuttamista, josta on näyttöä Tavoitteet ja tarkoitus on ilmaistu strategioissa

Mitä hyvä laatu on? KTAMK:n laatupolitiikan mukaan Hyvä laatu on opiskelijoiden sekä työnantajien tyytyväisyyttä oppimisen sisältöön ja toteutustapaan sekä alueen yrittäjien ja muiden toimijoiden tyytyväisyyttä toiminnan vaikuttavuuteen. Laadukas toiminta tarkoittaa myös hyvinvoivaa henkilöstöä, jatkuvaa oppimista sekä innovatiivisuutta edistävää toimintakulttuuria.

Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa laatutyön tavoitteena on tukea ja varmistaa vision ja strategioiden toteutumista ohjata toimintaa ja taloutta ajantasaisen ja systemaattisen seurantatiedon varassa kehittää toimintaprosesseja ja palautejärjestelmiä ja niiden arviointia kehittää opiskelijoiden ja henkilöstön osaamista ja hyvinvointia suunnitelmallisesti kehittää laadunvarmistusjärjestelmää systemaattisesti niin, että se kattaa ammattikorkeakoulun koko toiminnan

Laatutyön yhteys AMK:n strategiaan Strategian uusintatyö meneillään Opetus- ja oppimisprosessien tavoitteena on edistää osaamista strategisilla osaamisalueilla Seuranta ja arviointi toteutetaan laadunvarmistusjärjestelmän mukaisesti puolivuosittain

Laatutyön yhteys pedagogiseen strategiaan KTAMK:n laatujärjestelmä ohjaa opetuksen systemaattista arviointia. (s. 15) Opiskelijat antavat palautetta lukukausittain ja opintokokonaisuuden päätyttyä. Opiskelijapalautteista tehdään yhteenveto, joka käsitellään opiskelijoiden kanssa, henkilöstön kehityskeskusteluissa, koulutusohjelman kokouksessa sekä toimialan johtoryhmässä.

Laatutyön yhteys pedagogiseen strategiaan Palautteiden perusteella suunnitellaan ja toteutetaan tarvittavat kehittämis- ja muutostoimenpiteet, joista informoidaan myös opiskelijoita. Opetussuunnitelmia arvioidaan säännöllisin väliajoin.

Laatutyön yhteys pedagogiseen strategiaan Opiskelija-, työelämä- ja opettajapalaute ohjaavat osaltaan opetussuunnitelmien kehittämistä. Opetussuunnitelmia kehitettäessä huomio kiinnitetään erityisesti kokonaisuuksiin ja oppimisprosessien ja opiskelijan toiminnan suunnitteluun sekä kansainväliseen vertailtavuuteen.

Laadukkaan opetuksen piirteet Löytyvät K-TAMK:n itsearviointiraportista vuodelta 2003 Luettelo on syntynyt yhteistyössä opiskelijoiden ja opettajien ja muun henkilöstön kanssa kaksivaiheisessa itsearviointiprosessissa Aineistosta tehdään Webropol- kysely sekä opettajille että opiskelijoille lähiaikoina

Vastaa - niin voit voittaa jos et vastaa - et ainakaan voita Kyselyn tarkoituksena on selvittää miten hyvin v laadittujen kriteerien mukainen laadukas opetus toteutuu tänään opettajien ja opiskelijoiden mielestä Muokata luetteloa vastaamaan sisällöltään tämän päivän laadukkaan opetuksen kriteerejä ammattikorkeakoulussamme.

Auditoitavat kohteet Laadunvarmistusjärjestelmän tavoitteiden, toimintojen, toimijoiden sekä vastuiden määrittely ja dokumentaatio Perustoimintojen laadunvarmistuksen kattavuus ja vaikuttavuus –Tutkintotavoitteinen koulutus –Tutkimus- ja kehitystyö –Yhteiskunnallinen vuorovaikutus, vaikuttavuus ja aluekehitystyö –Tuki- ja palvelutoiminnot –Henkilöstön rekrytointi ja kehittäminen

Auditoitavat kohteet Laadunvarmistusjärjestelmän kytkeytyminen johtamiseen ja toiminnanohjaukseen Korkeakoulun henkilökunnan, opiskelijoiden ja ulkoisten sidosryhmien osallistuminen Laadunvarmistusjärjestelmän tuottaman tiedon tarkoituksenmukaisuus ja saatavuus Laadunvarmistusjärjestelmän toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen Laadunvarmistusjärjestelmän kokonaisuus

Kriteerit Puuttuva Alkava Kehittyvä Edistynyt Minimivaatimus on alkava taso paitsi viimeisessä kohdassa on oltava kehittyvä taso. Korkeakoulujen laadunvarmistusjärjestelmien auditointi 7:2007, Auditointikäsikirja

Opettaja/työntekijä oman työnsä arvioijana (pohdittavaksi) Tarvitaan kriteerit, joihin työn sisältöä verrataan (teenkö oikeita asioita ?)Mistä näitä löytyy? Tarvitaan näyttöjä siitä miten hyvin hoidan minulle kuuluvat tehtävät. Miten ja mistä hankin näyttöjä? Tarvitaan itsearvioinnin ”purkutilanteet”. Mitä nämä olisivat? Miten muokataan itsearviointitulokset oman työn kehittämistä palvelevaan muotoon? Miten voidaan mahdollistaa yllä mainitun prosessin toteutuminen?