Kuntakokeilut kuntien velvoitteiden vähentämisen tukena Terve Kunta-verkostotapaaminen 10.4.2014 Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Advertisements

Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Kuntakokeilut. Kuntakokeilulaki  Laki kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kuntakokeilut kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tukemiseksi Kuntien informaatiotilaisuus Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Ohjaamopäivät Helsinki 24. –
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Yhteistyösopimuksen laadinta
Reformi haltuun OKM.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Työelämäosaajana OKM.
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Toimintakulttuurin muutos
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Organisoituminen ja käynnistyminen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
RAI Espoossa
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Kuntakokeilut kuntien velvoitteiden vähentämisen tukena Terve Kunta-verkostotapaaminen Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM

PM Jyrki Kataisen hallitusohjelma  Kuntapolitiikka ja hallinnon kehittäminen  --- Uusien ja nykyisten tehtävien ja velvoitteiden lisäämistä ja laajentamista kunnille rajoitetaan ja niille osoitetaan valtion rahoitusosuutena yli puolet todellisista kustannuksista. Valtion ja kuntien väliset tehtävien siirrot toteutetaan kustannusneutraalisti. Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään valtiolle. Arvioidaan mahdollisuudet vähentää kuntien velvoitteita. ---  Asetettiin kuntien tehtävien arviointiryhmä (syksy 2011) pp.kk.vvvv 2 Osasto

Terminologiaa (Kuntien tehtävien kartoitusraportin mukaan)  Tehtävä  Eduskunnan päätöksellä lainsäädäntötasolla kunnille annettu tehtävä  Velvoite  Laissa tai lainsäädännön nojalla asetuksessa kunnalle säädetty kuntia velvoittava määräys siitä, miten lakisääteinen tehtävä tulee toteuttaa.  Suositus  Lain tai asetuksen täydennykseksi annettu suositus siitä, miten tehtävä tulisi toteuttaa pp.kk.vvvv 3 Osasto

4 pp.kk. vvvv Osasto

5 pp.kk. vvvv Osasto

6 pp.kk. vvvv Osasto

7 pp.kk. vvvv Osasto

Kuntakokeilujen linjaukset Kehyspäätös  Velvoitteiden vähentämisen toimintaohjelman tueksi käynnistetään vuoden 2014 alusta paikallisia kokeiluja, joissa kokeilun avulla vähennetään velvoitteita. Paikallisissa kuntakokeiluissa ministeriöt ja kunnat sopivat yhdessä palveluja koskevat tavoitteet. Rakennepoliittinen ohjelma  Velvoitteiden vähentämisen tueksi käynnistetään vuoden 2014 alusta paikallisia kokeiluja rakennelain tavoitteet täyttäville kunnille. Rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanopäätös  Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tueksi toteutetaan kuntakokeiluja vuosina 2015 –  Haku kuntakokeiluihin käynnistetään vuoden 2013 lopussa kuuteen eri toimintamallikokonaisuuteen: hyvinvoinnin integroitu toimintamalli, koulutuspalvelukokeilut, palveluasumisen toimintamalli, valvonnan toimintamalli, kuntien ja Kelan yhteistyö sekä nuorisotakuu.  Kokeilujen edellyttämät lainsäädäntömuutokset annetaan eduskunnalle kevätistuntokaudella pp.kk.vvvv 8 Osasto

Kokeilukonsepti  Kokeiluissa on tarkoitus kokeilla sellaisia säädösmuutoksia ja muita toimenpiteitä, joiden avulla kunnat voisivat poikkihallinnollisesti kehittää palvelurakennettaan ja säästää kustannuksiaan kunnille asetetuista velvoitteista riippumatta ja lainsäädännön mukaisesta palvelujen tavoitellusta vaikuttavuudesta tinkimättä. pp.kk.vvvv 9 Osasto

Kokeilujen kytkentä kuntauudistukseen  Kokeilujen olisi tarkoitus palvella käynnistyviä kuntien yhdistämisselvityksiä  Kokeilut voisivat toimia myös osana sote-uudistuksen tarkoittamien palvelurakenteiden ja toimintamallien suunnittelua pp.kk.vvvv 10 Osasto

Kokeilujen suuntaamisesta  Palvelurakenteen kehittämisen pääsuuntia ovat kuntien strategioihin pohjautuen esimerkiksi  Siirtymät korjaavista palveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin  Siirtymät erityispalveluiden käytöstä peruspalvelujen käyttöön  ICT:n mahdollisuuksien entistä parempi hyödyntäminen ja sen vaikutus palvelurakenteisiin pp.kk.vvvv 11 Osasto

Esiselvitys kuntakokeilujen kokeilukohteista  Selvitys perustuu selvityshenkilön kuuden kaupungin (Kuopio, Oulu,Tampere, Jyväskylä, Vantaa ja Turku) edustajien kanssa käymiin keskusteluihin ajalla – pp.kk.vvvv 12 Osasto

Keskusteluissa esille nousseita yleisiä teemoja  Moniammatillisten palvelumalllien ja kuntalais- ja asiakaslähtöisten palveluorganisaatioiden kehittäminen  Tietosuoja- ja salassapitosäädösten jäykistävä vaikutus  Valvonnan yksityiskohtaisuus  Suositusten normimaisuus pp.kk.vvvv 13 Osasto

Kuntakokeilun toimintamallit (muistio ) 1.Hyvinvointipalvelujen integroitu toimintamalli Visio: Tarkastella ja luoda uusia asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työtapoja alueellisten monialaisten organisaatioiden sisäisen yhteistyön ja ulkoisten toimintojen ja tahojen kanssa. Tehokkaan ja vaikuttavan toimintamallin suunnittelua varten viranomaisten käytettävissä tulisi olla laaja-alaisesti asiakkaan olosuhteita ja tarpeita koskeva tieto, asiakkaan yksityisyyttä loukkaamatta. pp.kk.vvvv 14 Osasto

Hyvinvoinnin toimintamallin osiot: 1.Lakisääteisten yksilöllisten palvelusuunnitelmien yhdistäminen määräaikaisin säädösmuutoksin 2.Tiedonsaanti yksilöllisten palvelusuunnitelmien tekemiseksi yhden toimintayksikön alaisessa toiminnassa  Tietosuoja- ja salassapitosäädösten tulkinta ja tarvittaessa säädösmuutosehdotukset 3.Moniammatillisten prosessien ja palvelukeskusten toimintojen suunnittelu 4.Tiedonsaanti toimintokohtaisten kehittämissuunnitelmien tekemistä varten 5.Toimintayksikössä toimivan asiakkaan vastuuhenkilön tai omatyöntekijän toimintaedellytysten kehittäminen pp.kk.vvvv 15 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit (muistio )

2. Koulutuspalvelukokeilut Visio: Parantaa kuntien edellytyksiä hyödyntää oppilaitosverkkoa lasten ja nuorten ohjaamiseksi peruskouluun ja peruskoulun jälkeiseen tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Tarkoituksena olisi erityisesti hankkia kokemuksia lukiokoulutuksen hallinnollisesta yhteistyöstä.  Kokeiluissa selvitettäisiin, millä ratkaisuilla kokeilualueen kunnat voisivat järjestää opetuksen parhaiten myös kuntien rajat ylittäen esimerkiksi hyödyntämällä yhteistä oppilaitosverkkoa, yhteisiä tiloja alueen kaikkien koulujen ja oppilaitosten kanssa, henkilöstön yhteiskäyttöä, yhteistä opintotarjontaa ja yhteistä tietoverkkoa. pp.kk.vvvv 16 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

3. Asumispalvelujen toimintamalli Visio: Kehitetään vanhusten, vammaisten ja muiden erityisryhmien palveluasumista tarkastelemalla nykyisten suositusten lähtökohtia ja kriteerejä sekä mahdollistetaan kunnille räätälöityjen ja yksilöllisten asumisvaihtoehtojen kokeileminen. Tuetaan laitoshoidon purkamista ja erityisryhmien asumispalvelujen asukaslähtöisten ja kustannustehokkaiden ratkaisujen toteuttamista. pp.kk.vvvv 17 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

Asumispalvelujen toimintamallin osiot: 1.Haetaan uusia joustavia asumispalvelujen toteuttamistapoja palveluasumisen toiminnallisten verkostojen ja palveluyksiköiden rakentamisen ja saneerausten kautta 2.Valvonnan puuttumiskynnystä lähestytään valvomalla ensisijaisesti kokeilukuntien kanssa sovittavien indikaattorien kehitystä nykyisten suositusten ja valvontaohjelmien sisältämien laatusuositusten ja mitoitusten sijasta.  Tarvittavat säädösmuutosehdotukset pp.kk.vvvv 18 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

4. Valvonnan toimintamalli Visio:  Kehitetään menettelytapoja, joissa valvotaan säädösten sisältämien määräysten ja suositusten sisältämien periaatteiden toteutumista valvomalla ensisijaisesti kokeilukuntien kanssa sovittavien indikaattorien kehitystä laatusuositusten ja valvontaohjelmien sisältämien ohjeiden ja mitoitusten sijasta.  Kehitetään Valviran ja aluehallintovirastojen toimintatapoja vuorovaikutteisemmiksi ja painottamalla ohjausta ja yhteistyötä.  Kehitetään kuntien omavalvonnan roolia siten, että omavalvonta korvaa osan nykyisestä aluehallintovirastojen suorittamasta valvonnasta kokeilukuntien kanssa erikseen sovittavalla tavalla. pp.kk.vvvv 19 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

Valvonnan toimintamallin osiot: 1.Alueellisesta kokeiluohjelmasta ja indikaattoreista sopiminen 2.Aluehallintovirastojen toimintatapojen kehittämiseen osallistuminen 3.Omavalvonnan roolin kehittäminen  Tarvittavat poikkeussäännökset valvonnan yhdenmukaisuutta koskeviin säädöksiin kokeiluajaksi pp.kk.vvvv 20 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

5. Kuntien ja Kelan yhteistyö 1.Toimeentulotukiyhteistyö  Laajennetaan Vantaan kaupungin ja Kelan kokeilua  Selvitetään kokeilumallin laajentamista siten, että Kelan voisi syöttää tiedot suoraan kuntien järjestelmiin  Selvitetään vaihtoehtoisena kokeilumallina myös toimeentulotuen laskennan ja maksatuksen siirtoa Kelalle ja siitä aiheutuvia säädösmuutoksia – Hallituksen kehysriihi 2014: Laskenta ja maksatus siirretään Kelalle v Tiedonsaanti asiakasmaksujen määrittelyä varten  Selvitetään tietosuoja- ja salassapitosäädösten tulkinnat ja mahdolliset säädösmuutosehdotukset prosessiin, jossa Kelan tiedot saataisiin suoraan kunnalle asiakasmaksujen määrittelyä varten. pp.kk.vvvv 21 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

Kuntakokeilujen toimintamallit 6. Nuorisotakuu- toimintamalli Visio: Nuorten yhteiskuntatakuun visio, jonka mukaan - Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-v vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään 3 kk kuluessa työttömäksi joutumisesta. - Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. pp.kk.vvvv 22 Osasto

Kuntakokeilujen toimintamallit  Nuorisotakuu-toimintamallin osiot:  Kuntien ja työvoimaviranomaisten toimintamallien yhteensovittaminen ja vastuiden selkiyttäminen  Nuorten työhön sijoittamisen palvelupolkujen ja palvelumuotojen tarjonnan joustavuuden lisääminen. Esim. työkokeiluun pääsy ja yhteisvalintasäännösten vaikutus  Tiedonsaanti peruskoulun päättäneen henkilön tilanteesta ja palvelujen käytöstä. pp.kk.vvvv 23 Osasto

Hakumenettely ja hakemusten käsittely  Hakuaika –  Hakemukset yhteensä 28 kunnalta tai kuntaryhmältä  Hakemusten arviointi asiantuntijatiimeissä  Kriteereinä mm. hakemuksessa esitettyjen mallien konkreettisuus ja toteuttamisvalmius, luovuus ja uudistusarvo, merkitys hakijoille ja yleisesti sekä vastaavuus kokeilun tarkoituksen kanssa  Tilannekatsaus halkeen ja asiantuntijatiimien ehdotus halkessa  Ministerin kutsu jatkoneuvotteluihin 17 kunnalle tai kuntaryhmälle  Ensimmäinen neuvottelukierros toimintamalleittain kuntien kanssa 13. –  Toinen neuvottelukierros kunnittain 5. – pp.kk.vvvv 24 Osasto

Jatkoneuvotteluihin kutsuttu 17 kuntaa tai kuntaryhmää  Espoo,  Forssa,  Helsinki,  Hämeenlinna-Hattula- Janakkala-kuntaryhmä,  Joensuu,  Jyväskylä,  Järvenpää ja muut Keski- Uudenmaan erityisselvitysalueen kunnat,  Kouvola,  Kuopio,  Lahti,  Lappeenranta ja muut Etelä-Karjalan erityisselvitysalueen kunnat,  Oulu,  Riihimäki-Hausjärvi-Loppi kuntaryhmä,  Rovaniemi,  Tampere-Ylöjärvi kuntaryhmä,  Vaasa-Mustasaari kuntaryhmä sekä  Vantaa.  Yhteensä 17 kpl pp.kk.vvvv 25 Osasto

Kuntien lukumäärä toimintamalleittain 1.Hyvinvointipalvelujen integroitu toimintamalli (9) 2.Koulutuspalvelukokeilu (1) 3.Asumispalvelujen toimintamalli (5) 4.Valvonnan toimintamalli (5) 5.Kuntien ja Kelan yhteistyö (5 kpl) 6.Nuorisotakuu (11 kpl) pp.kk.vvvv 26 Osasto

Jatkotoimenpiteitä  Asetetaan varsinainen kuntakokeiluhanke. Valitaan projektipäällikkö ja projektiassistentti.  Valmistellaan HE kuntakokeilulaiksi, johon sisällytetään mahdollisuuksien mukaan kaikki kokeilussa tarvittavat säännösmuutokset  Käydään jatkoneuvottelut kuntien kanssa mm. kokeilukohteiden tarkennuksista ja valvontamallin ja asumispalvelujen edellyttämistä indikaattoreista.  Kunnat selvittävät kokeiluun osallistuvat kuntaryhmät  Laaditaan valtion ja kuntien väliset kokeilusopimukset  Tuetaan kuntia kokeilun toteuttamisessa  Järjestetään kokeilun seuranta ja riippumaton arviointi  Tarjotaan yliopistoille ja tutkijoille mahdollisuus tutkia kuntakokeiluja ja niihin liittyviä ilmiöitä pp.kk.vvvv 27 Osasto