Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntakokeilut kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tukemiseksi Kuntien informaatiotilaisuus 9.1.2014 Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntakokeilut kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tukemiseksi Kuntien informaatiotilaisuus 9.1.2014 Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM."— Esityksen transkriptio:

1 Kuntakokeilut kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tukemiseksi Kuntien informaatiotilaisuus 9.1.2014 Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM

2 Kuntakokeilujen linjaukset Rakennepoliittinen ohjelma 29.8.2013  Velvoitteiden vähentämisen tueksi käynnistetään vuoden 2014 alusta paikallisia kokeiluja rakennelain tavoitteet täyttäville kunnille. Rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanopäätös 29.11.2013  Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tueksi toteutetaan kuntakokeiluja vuosina 2015 – 2016.  Haku kuntakokeiluihin käynnistetään vuoden 2013 lopussa kuuteen eri toimintamallikokonaisuuteen: hyvinvoinnin integroitu toimintamalli, koulutuspalvelukokeilut, palveluasumisen toimintamalli, valvonnan toimintamalli, kuntien ja Kelan yhteistyö sekä nuorisotakuu.  Kokeilujen edellyttämät lainsäädäntömuutokset annetaan eduskunnalle kevätistuntokaudella 2014. pp.kk.vvvv 2 Osasto

3 Terminologiaa (Kuntien tehtävien kartoitusraportin mukaan)  Tehtävä  Eduskunnan päätöksellä lainsäädäntötasolla kunnille annettu tehtävä  Velvoite  Laissa tai lainsäädännön nojalla asetuksessa kunnalle säädetty kuntia velvoittava määräys siitä, miten lakisääteinen tehtävä tulee toteuttaa.  Suositus  Lain tai asetuksen täydennykseksi annettu suositus siitä, miten tehtävä tulisi toteuttaa pp.kk.vvvv 3 Osasto

4 4 pp.kk. vvvv Osasto

5 5 pp.kk. vvvv Osasto

6 6 pp.kk. vvvv Osasto

7 Kokeilukonsepti  Kokeiluissa on tarkoitus kokeilla sellaisia säädösmuutoksia ja muita toimenpiteitä, joiden avulla kunnat voisivat poikkihallinnollisesti kehittää palvelurakennettaan ja säästää kustannuksiaan kunnille asetetuista velvoitteista riippumatta ja lainsäädännön mukaisesta palvelujen tavoitellusta vaikuttavuudesta tinkimättä. pp.kk.vvvv 7 Osasto

8 Kokeilujen kytkentä kuntauudistukseen  Kokeilujen olisi tarkoitus palvella käynnistyviä kuntien yhdistämisselvityksiä  Kokeilut voisivat toimia myös osana sote-uudistuksen tarkoittamien palvelurakenteiden ja toimintamallien suunnittelua pp.kk.vvvv 8 Osasto

9 Kokeilujen suuntaamisesta  Palvelurakenteen kehittämisen pääsuuntia ovat kuntien strategioihin pohjautuen esimerkiksi  Siirtymät korjaavista palveluista ennaltaehkäiseviin palveluihin  Siirtymät erityispalveluiden käytöstä peruspalvelujen käyttöön  ICT:n mahdollisuuksien entistä parempi hyödyntäminen ja sen vaikutus palvelurakenteisiin pp.kk.vvvv 9 Osasto

10 Kokeilun organisoinnista ja resursseista  Kokeilujen valmisteluhanke (Elokuu 2013 – helmikuu 2014)  Kuntakeskustelut  Palvelujen sekä valvonnan toimintamallit  Säädösehdotukset  Tavoitesopimukset kuntien kanssa  Tutkimusohjelma  Resurssit  Selvityshenkilö oto, neuvotteleva virkamies oto ja projektisihteeri  Kokeiluohjelmahankkeen toteutus (maaliskuu 2014 – 2016 loppuun)  Määräraha talousarviossa 2014  Projektipäällikkö ja projektisihteeri (päätoimisia) pp.kk.vvvv 10 Osasto

11 Esiselvitys kuntakokeilujen kokeilukohteista  Selvitys perustuu selvityshenkilön kuuden kaupungin (Kuopio, Oulu,Tampere, Jyväskylä, Vantaa ja Turku) edustajien kanssa käymiin keskusteluihin ajalla 19.8. – 28.8.2013. pp.kk.vvvv 11 Osasto

12 Keskusteluissa esille nousseita yleisiä teemoja  Moniammatillisten palvelumalllien ja kuntalais- ja asiakaslähtöisten palveluorganisaatioiden kehittäminen  Tietosuoja- ja salassapitosäädösten jäykistävä vaikutus  Valvonnan yksityiskohtaisuus  Suositusten normimaisuus pp.kk.vvvv 12 Osasto

13 Kuntakokeilun toimintamallit 1.Hyvinvointipalvelujen integroitu toimintamalli Visio: Tarkastella ja luoda uusia asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja työtapoja alueellisten monialaisten organisaatioiden sisäisen yhteistyön ja ulkoisten toimintojen ja tahojen kanssa. Tehokkaan ja vaikuttavan toimintamallin suunnittelua varten viranomaisten käytettävissä tulisi olla laaja-alaisesti asiakkaan olosuhteita ja tarpeita koskeva tieto, asiakkaan yksityisyyttä loukkaamatta. pp.kk.vvvv 13 Osasto

14 Hyvinvoinnin toimintamallin osiot: 1.Lakisääteisten yksilöllisten palvelusuunnitelmien yhdistäminen kahdeksi suunnitelmaksi määräaikaisin säädösmuutoksin  Lapsia ja nuoria koskeva yksilöllinen palvelusuunnitelma  Aikuisia koskeva yksilöllinen palvelusuunnitelma 2.Tiedonsaanti yksilöllisten palvelusuunnitelmien tekemiseksi yhden toimintayksikön alaisessa toiminnassa  Tietosuoja- ja salassapitosäädösten tulkinta ja tarvittaessa säädösmuutosehdotukset 3.Moniammatillisten prosessien ja palvelukeskusten toimintojen suunnittelu 4.Tiedonsaanti toimintokohtaisten kehittämissuunnitelmien tekemistä varten 5.Toimintayksikössä toimivan asiakkaan vastuuhenkilön tai omatyöntekijän toimintaedellytysten kehittäminen pp.kk.vvvv 14 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

15 2. Koulutuspalvelukokeilut Visio: Parantaa kuntien edellytyksiä hyödyntää oppilaitosverkkoa lasten ja nuorten ohjaamiseksi peruskouluun ja peruskoulun jälkeiseen tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Tarkoituksena olisi erityisesti hankkia kokemuksia lukiokoulutuksen hallinnollisesta yhteistyöstä.  Kokeiluissa selvitettäisiin, millä ratkaisuilla kokeilualueen kunnat voisivat järjestää opetuksen parhaiten myös kuntien rajat ylittäen esimerkiksi hyödyntämällä yhteistä oppilaitosverkkoa, yhteisiä tiloja alueen kaikkien koulujen ja oppilaitosten kanssa, henkilöstön yhteiskäyttöä, yhteistä opintotarjontaa ja yhteistä tietoverkkoa.  Kokeilusta säädettäisiin valmisteltavassa kokeilulaissa. pp.kk.vvvv 15 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

16 3. Asumispalvelujen toimintamalli Visio: Kehitetään vanhusten, vammaisten ja muiden erityisryhmien palveluasumista tarkastelemalla nykyisten suositusten lähtökohtia ja kriteerejä sekä mahdollistetaan kunnille räätälöityjen ja yksilöllisten asumisvaihtoehtojen kokeileminen. Tuetaan laitoshoidon purkamista ja erityisryhmien asumispalvelujen asukaslähtöisten ja kustannustehokkaiden ratkaisujen toteuttamista. pp.kk.vvvv 16 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

17 Toimintamallin osiot: 1.Haetaan uusi joustavia asumispalvelujen toteuttamistapoja palveluasumisen toiminnallisten verkostojen ja palveluyksiköiden rakentamisen ja saneerausten kautta 2.Valvonnan puuttumiskynnystä lähestytään valvomalla ensisijaisesti kokeilukuntien kanssa sovittavien indikaattorien kehitystä nykyisten suositusten ja valvontaohjelmien sisältämien laatusuositusten ja mitoitusten sijasta.  Tarvittavat säädösmuutosehdotukset pp.kk.vvvv 17 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

18 4. Valvonnan toimintamalli Visio:  Kehitetään menettelytapoja, joissa valvotaan säädösten sisältämien määräysten ja suositusten sisältämien periaatteiden toteutumista valvomalla ensisijaisesti kokeilukuntien kanssa sovittavin indikaattorien kehitystä laatusuositusten ja valvontaohjelmien sisältämien ohjeiden ja mitoitusten sijasta.  Kehitetään Valviran ja aluehallintovirastojen toimintatapoja vuorovaikutteisemmiksi ja painottamalla ohjausta ja yhteistyötä.  Kehitetään kuntien omavalvonnan roolia siten, että omavalvonta korvaa osan nykyisestä aluehallintovirastojen suorittamasta valvonnasta kokeilukuntien kanssa erikseen sovittavalla tavalla. pp.kk.vvvv 18 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

19 Toimintamallin osiot: 1.Alueellisesta kokeiluohjelmasta ja indikaattoreista sopiminen 2.Aluehallintovirastojen toimintatapojen kehittämiseen osallistuminen 3.Omavalvonnan roolin kehittäminen  Tarvittavat poikkeussäädökset valvonnan yhdenmukaisuutta koskeviin säädöksiin kokeiluajaksi pp.kk.vvvv 19 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

20 5. Kuntien ja Kelan yhteistyö 1.Toimeentulotukiyhteistyö  Laajennetaan Vantaan kaupungin ja Kelan kokeilua  Selvitetään kokeilumallin laajentamista siten, että Kelan voisi syöttää tiedot suoraan kuntien järjestelmiin  Selvitetään vaihtoehtoisena kokeilumallina myös toimeentulotuen laskennan ja maksatuksen siirtoa Kelalle ja siitä aiheutuvia säädösmuutoksia 2.Tiedonsaanti asiakasmaksujen määrittelyä varten  Selvitetään tietosuoja- ja salassapitosäädösten tulkinnat ja mahdolliset säädösmuutosehdotukset prosessiin, jossa Kelan tiedot saataisiin suoraan kunnalle asiakasmaksujen määrittelyä varten. pp.kk.vvvv 20 Osasto Kuntakokeilun toimintamallit

21 Kuntakokeilujen toimintamallit 6. Nuorisotakuu- toimintamalli Visio: Nuorten yhteiskuntatakuun visio, jonka mukaan - Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-v vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään 3 kk kuluessa työttömäksi joutumisesta. - Jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. pp.kk.vvvv 21 Osasto

22 Kuntakokeilujen toimintamallit  Nuorisotakuu-toimintamallin osiot:  Kuntien ja työvoimaviranomaisten toimintamallien yhteensovittaminen ja vastuiden selkiyttäminen  Nuorten työhön sijoittamisen palvelupolkujen ja palvelumuotojen tarjonnan joustavuuden lisääminen. Esim. työkokeiluun pääsy ja yhteisvalintasäännösten vaikutus  Tiedonsaanti peruskoulun päättäneen henkilön tilanteesta ja palvelujen käytöstä. pp.kk.vvvv 22 Osasto

23 pp.kk.vvvv 23 Osasto

24 pp.kk.vvvv 24 Osasto


Lataa ppt "Kuntakokeilut kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämisen tukemiseksi Kuntien informaatiotilaisuus 9.1.2014 Ylijohtaja Silja Hiironniemi VM."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google