Finanssiala muutosvaiheessa Globali- saatio Toimiala- liukumat Digitalisoi- tuminen Muut toimijat Asiakas- käyttäy- tymisen muutos Uudet toimijat Muutokset säästämisessä ja sijoittamisessa Muutokset säästämisessä ja sijoittamisessa Maksaminen Luotonanto ja rahoitus Vakuuttaminen Sääntely Asiakkaat Kannattavuus Tulos Työtä 2
Hyvinvoiva finanssiala Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen strateginen tavoite oli lisätä työmarkkinaosapuolten yhteistä näkemystä finanssialan tulevaisuudesta ja sen tuomista muutoksista alalle sekä tarvittavista toimenpiteistä. Lisää työhyvinvointia, tuottavuutta ja kilpailukykyä. Lähtökohtana asiakaskäyttäytymisen muutos ja digitalisaatio työmarkkinaneuvotteluissa sovittu yhteinen tahtotila 3
Hyvinvoiva finanssiala /2014 Hanke- suunnitelma Rahoituksen hakeminen YRITYSKOHTAISIA TYÖPAJOJA ENNAKOIDAAN TULEVAISUUTTA, OSALLISTETAAN DIALOGIIN 9-11/2014 Liittokohtaiset työpajat 4 kpl YHTEENVETO TYÖPAJOISTA 3-4/2015 Teema- työpajat 2 kpl YHTEENVETO TYÖPAJOISTA Yhteisen näkemyksen työstäminen Tuotetaan tietopohjaa yritysten ja työmarkkina- osapuolten tulevaisuus- työhön, toimintaan ja sen kehittämiseen LOPPUSEMINAARI VALITAAN TEEMAT JATKOTYÖSTÖÖN TUTKIMUSRAPORTTI 1/2015 Kysely- tutkimus Uusi työ finanssialalla 5/2015 Digitalisaation vaikutukset työn tuottavuuteen - Etäjohtaminen finanssialalla - Nuorten näkemykset (Haaga-Helia, JAMK)
Uudenlainen toimintatapa Jatkuvaa dialogia tarvitaan liittotasolla ja yritystasolla Luottamus ja avoimuus avainasemassa Yhteinen neutraali keskustelufoorumi tarpeellinen ”Hyvinvoiva finanssialan” jatkotyö 6
Yhteinen tulevaisuus 7 Markkina- muutokset ja uudet toimijat Muuttuva asiakas Työn muutos ja uudet osaamis- vaateet Työhyvin- vointi ja johtaminen Tuottavuus, kilpailukyky ja uudet toiminta- mallit Finanssialan uudenlainen tapa toimia
Muuttuva asiakas Teknologia-avusteinen itseasiointi monissa digikanavissa Yksilöllinen henkilökohtainen palvelu eri kanavissa 8 Asiakkaista 64 % toivoo palvelua myös iltaisin ja viikonloppuisin –Palvelua halutaan etenkin kello – välillä, –Palvelua toivotaan viikonloppuisin, eniten puolen päivän jälkeen, etenkin nuoret toivovat henkilökohtaista palvelua viikonlopuilla
Henkilökohtaista palvelua halutaan arkisin myös klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin 9 Mihin kellonaikoihin haluaisit saada henkilökohtaista pankki- ja vakuutuspalvelua? Lähde: T-media 2015
Keskeiset tekijät tulevaisuuden työhyvinvoinnille 10 Mitkä seuraavista asioista ovat mielestäsi työhyvinvoinnin näkökulmasta olennaisimpia tekijöitä pankki- ja vakuutusalalla tulevaisuudessa? Valitse korkeintaan 5 oleellisinta 57 % Työn vaatimusten ja työstä maksettavan palkan tasapaino 48 % Työn ja muun elämän tasapainottamisen tärkeys
Innovointi- ja uudistumiskyvykkyys % henkilöstöstä: alalla on kokeiltava rohkeasti uusia toimintatapoja!
Työn muutos ja uudet osaamistarpeet Mobiili Monilokaatio Virtuaalinen 12 MUUTOKSET Uudet toimenkuvat Etätyö kotona tai muualla Monipuoliset tiimit eri paikoissa Monimuotoisuuden tukeminen Johtaminen korostuu Houkuttelevuus nuorille Työnantajakuva OSAAMISET Moniosaamisen vaade Vahvat digitaidot pohjana Neuvonta ja ohjaus; asiakkaan kokonaistalouden hallinta Myynnillisyys ja asiakaspalvelu Eettisyys ja vastuullisuus Muutoskyvykkyys ja innovatiivisuus
1-3 v. 3-5 v. Yli 5 v. Yhtiötaso Liittotaso Työhyvinvoinnin ja tehokkuuden seurannan kehittäminen Työaikalain uudistaminen Työn muutos ja uudet osaamisvaateet 13 Alan maineen ja houkuttelevuuden parantaminen: luotettavuuden, eettisyyden ja työhyvinvoinnin korostaminen Työnantajamielikuvan kehittäminen Osaamisen kehittäminen Yhteiset työelämän kehityshankkeet Joustavat työnteon mallit Johtamismallien uudistaminen Mobiilin monilokaatiotyön osaaminen Liikkuvuuden ja joustavuuden tukeminen Työaikapankit ja muut joustot
Tarja Kallonen Hyvinvoiva finanssiala hanke Finanssialan Keskusliitto Kiitos!