Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Advertisements

Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
{ PARADIGMA Lapin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan työryhmä.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Infoa tutoropettajille
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Tervetuloa Innokylään
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Monialainen yhteispalvelu
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Eva-Stina Törnroos Tukholma
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuspalvelut Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan opiskelijoille Koulutuspalvelupäällikkö Annu Perttunen.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
”Projektin nimi” -projekti
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Pienin askelin kohti parempaa työhyvinvointia – yrittäjien näkemyksiä keinoista edistää hyvinvointiaan Y-Foorumi Salla Ahola & Kirsi Heikkilä-Tammi.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Opintopolku ja ohjaus Terhi Skaniakos

Opintojen 3 ydinprosessia Kuvio 1. Skaniakos Mukaellen Eerola & Vadén 2005; Korhonen Opiskelijaprosessi Oppimisprosessi Asiantuntijuusprosessi OPINTOJEN ALKU- KESKI- LOPPUVAIHE

Ohjauksen 3 ydinprosessia? Kuvio 2. Skaniakos 2011 Opiskelijaprosessi PSYKOSOSIAALINEN OHJAUS Oppimisprosessi OPINTOJEN OHJAUS Asiantuntijuusprosessi URAOHJAUS OPINTOJEN ALKU- KESKI- LOPPUVAIHE

Mitä vertaistuki tarkoittaa opintopolun eri vaiheissa? Opiskelijaprosessi PSYKOSOSIAALINEN OHJAUS Oppimisprosessi OPINTOJEN OHJAUS Asiantuntijuusprosessi URAOHJAUS OPINTOJEN ALKU- KESKI- LOPPUVAIHE

Vertaistutor-tutkimus 2010

Tutoroinnin luonne Opintopolun alku kriittinen paikka Vertaistutorointi vakiinnuttanut asemansa suomalaisten korkeakoulujen alkuvaiheen ohjauksen (hyvänä) käytänteenä Ensimmäiset viikot/kuukaudet Ylioppilas/opiskelijakunnilla suuri rooli Vertaistutori = oman alan vanhempi opiskelija Vertaisryhmä = muut uudet opiskelijat, opiskeluyhteisö Tutorointi = ohjaustyötä, vaikka eivät ohjauksen ammattilaisia Tutorit yhä enenevässä määrin ohjauksellisesti orientoituneita, myös koulutus tukee

Kysely Internet-kysely kevät ja syksy 2010 YO ja AMK tutorit, vastaajia 20 korkeakoulusta Yht. N=784 (YO n= 322, AMK n=462 ) Vertaistutoreiden kokemukset tutoroinnista ja motivaatiosta: 1.Taustatiedot 2.Tutoroinnin sisällöt 3.Pedagogiset menetelmät 4.Tutorin rooli 5.Tutoroinnin kehittäminen

Keitä tutorit ovat? ”Tyypillisin” profiili: 23-vuotias nainen, opiskelee itse toista vuotta, on tutorina ensimmäistä vuotta, tuutoroi uusia opiskelijoita 73% naisia, 27% miehiä (JY enemmän naisia) Syntymävuosi , ka 1988 = valtaosa vuotiaita On itse 2. tai 3. vuoden opiskelija Suurin osa on tutoroinut ensimmäistä vuotta (82%) ja 1-vuoden opiskelijoita (95%) Eniten vastaajia (ala): luonnontieteellinen, humanistinen, kasvatustieteellinen, kauppatieteellinen

Mikä motivoi? P Aktiivisuus ja sosiaalisuus 2.3 Halusin tutustua alani uusiin opiskelijoihin Halusin oppia uutta 2.3 Halusin luoda uusia kaverisuhteita 2.3 Olen aktiivinen ainejärjestön toiminnassa 2.3 Tutorointi on mukavaa Aikaisempien tutoreiden vaikutus Oma tutorini oli hyvä 2.3 Oma tutorini oli huono (negat.) 2.3 Kuulin hyvää palautetta aikaisemmin tutoreina toimineilta Palkkiot, välineellinen hyöty Tutoroinnista saatavat opintopisteet 2.3 Tutorpalkkio 2.3 Tutoroinnista saatava (työ)kokemus Koko aineisto

Tutor-tyypit α= 1. Aktivoivia ja toiminnallisia menetelmiä käyttävät tutorit Toiminnallisia harjoituksia, ryhmäleikkejä, liikunnallisia pelejä, draama, pariharjoituksia Sosialisoivat ja tiedottavat tutorit Vapaamuotoiset illanvietot, sähköposti, tutustumiskierrokset, sosiaalinen media Tutor-johtoisesti työskentelevät tutorit Tutor-johtoiset keskustelut, pienryhmätehtävät ja –keskustelut, tutorin pitämät alustukset Työelämäorientaatiota ja henkilökohtaisia keskusteluja korostavat tutorit Alumni-vierailut, muiden asiantuntijoiden vierailut, vierailut alan työpaikkoihin, henkilökohtaiset keskustelut.530 Koko aineisto

JY: Koulutus 97% tarjottiin koulutusta, 92% osallistui 99% koki saaneensa riittävästi koulutusta! Koulutuksessa antoisinta: Tutustuminen uusiin ihmisiin, yhdessä tekeminen, verkottuminen, vertaistuki (leiri) Ryhmäytyminen ja ryhmäyttäminen Esiintymistaito, ilmaisuharjoitukset Ohjeistus, vinkit, neuvot, info Arvosana: Oman koulutusohjelman tutor-toiminnalle: ka 4,0 (3,8 asteikko 1-5) Omalle toiminnallesi tutorina: ka 3,9 (3,8 asteikko 1-5)

Sisällöt Millä alueilla opiskelijat tarvitsevat eniten ohjausta? (koko aineisto) 1.Opintoasiat (57% asetti sijalle 1.) 2.Muut opiskelijaelämään liittyvät asiat (57% asetti sijalle 2.) 3.Työelämään liittyvät asiat (78 % asetti sijalle 3.) MUTTA: Miten tärkeinä pidät seuraavien asioiden sisällyttämistä tutorointiin? (ryhmittäin summamuuttujat, mediaani asteikolla 1->5) Muut opiskelijaelämään liittyvät asiat 3,2 Opintoasiat 2,8 Työelämään 2,6 (AMK korkeampi)

Muut opiskelijaelämään liittyvät asiat (ka) Ryhmäytyminen ja opiskeluyhteisön jäseneksi tuleminen 3,8 Kavereiden ja ystävien saaminen 3,7 Opiskelijajärjestöt 3,4 Opiskeluruokailu 3,3 Opiskelukaupunkiin tutustuminen 3,2 Opiskelukaupungin palveluihin tutustuminen 3,1 Opintososiaaliset asiat 3,1 Terveyspalvelujen esittely 3,1 Elämiseen liittyvät käytännön asiat 3,0 Opiskelukaupungin harrastusmahdollisuudet 2,9 Opiskelun ja muun elämän yhteensovittaminen 2,9

Opintoasiat (ka) Kampuksen esittely 3,6 Tiloihin tutustuminen 3,6 Tukipalvelujen (esim. kirjasto, opintotoimisto) esittely 3,1 Opiskelumotivaation ylläpitäminen 3,1 Ohjausjärjestelmä 3,0 Tutkintorakenne ja opintovaatimukset 2,7 Opiskelutaidot ja -tekniikat 2,2 Opiskelukäytännöt 2,5 Opintosuunnitelman ja hopsin laatiminen 2,5 Vaihto-opiskelu 2,1

Työelämäorientaatioon liittyvät asiat (ka) Verkostoituminen oman alan toimijoiden kanssa asiat 2,9 Opintoihin liittyvät (työ)harjoittelut 2,8 Oman asiantuntijuuden / ammatillisuuden kasvu 2,6 Oman alan työllistymisnäkymät 2,6 Koulutuksen tuottamat työelämävalmiudet 2,6 Ammattijärjestöasiat 2,4 Työnhakuun liittyvät asiat 2,4

JY: Yhteistyö Muut oman oppiaineen tutorit 87/9 (paljon / jonkin verran %) Ainejärjestö 61/36 Laitoksen hallintohenkilökunta 58/42 Oman alan opiskelijat 44/50 Ylioppilaskunta 19/55 Tiedekunnan hallintohenkilökunta 17/54 Muut laitoksen/yksikön opettajat 9/58 Opettajatutor/omaopettaja 12/34 Opiskelijapalvelut 6/69 Hyvin vähän: opiskelijapastori, oman alan alumnit, ura- ja rekry, ammattijärjestöt Ei lainkaan: opiskelijapsykologi

JY: Missä tutoroidaan? usein + joskus % Laitoksen/yksikön tarjoamissa tiloissa 97% Yliopiston muissa tiloissa 86 % Kahviloissa 74 % Tutorin/ryhmäläisten kotona 59 % Ainejärjestön tiloissa 59 % Julkisissa tiloissa 31 %

JY: Haasteet Kyllä Vetäytyvien hiljaisten opiskelijoiden mukaan saaminen 72% Ajankäytön suunnittelu 65% Tutoroitavan ryhmän opiskelijoiden erilaisuus 62% Sisältöjen suunnittelu 57% Tietämys oman yliopiston organisaatiosta 53% Tietämys yliopiston ohjausjärjestelmästä 52% Ohjausmenetelmien suunnittelu 47% Tutoroitavien opiskelijoiden ennakkokäsitykset 41% Tutoroitavien asenteet 35% Yhteistyö muiden ohjaustahojen kanssa 31% Yhteistyö laitoksen/yksikön kanssa 29% EI: tehtävien antaminen ryhmälle, ryhmätyöskentelyn ohjaaminen, ryhmän jäsenten erimielisyydet, vastuun ottaminen ryhmätoiminnasta, tietämys laitoksen/alan opiskelukäytänteistä

JY: Mitä opittu?  YLEISIÄ TYÖELÄMÄTAITOJA (alemmat kuin yleinen ka) On lisännyt yleistä opiskelija aktiivisuutta 57% (78%) Esiintymistä2,25 Vuorovaikutustaitoja2,41 Ryhmän ohjaustaitoja2,28 Organisointitaitoja2,23 Suunnittelua2,17 Kokonaisuuden hallintaa2,21 Oman alan sisältöjä2,70

Kehittämisideoita YHTEISTYÖ - toiset tutorit, opettajat, yksikkö, koulutusohjelmat… Aikaa enemmän tutorointiin, tapaamisia enemmän ja pidempään Aktiivisuutta lisää Selkeämmät ohjeet Muutakin kuin baaritoimintaa Välineitä ryhmäyttämiseen Vastuiden selkiyttäminen Tutoreiden motivoiminen ja innostaminen Tutoreiden rekrytointi Myös kehuja & ei valitettavaa!

Yhteenvetoa Tutorointi tärkeä ohjauksen muoto Tutorit tekevät tiivistä yhteistyötä eri ohjaus- ja neuvontatyötä tekevien kanssa -> usein amanuenssi. yms. Mitkä ovat tutorin tehtävät ja vastuut? Miten voimme tukea ja lisätä ohjausyhteistyötä? Tutorilla Pitää olla ainakin YKSI yhteyshenkilö laitoksella Pitäisi olla myös opetushenkilökunnasta ”työpari” -> opettajatutori