K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014
Tavoitteet Opiskelija ymmärtää markkinointiviestinnän suunnittelun keskeiset osa-alueet ja vaiheet ja osaa soveltaa tietoja yrityksen tai yhteisön viestinnän suunnitteluun. Hän tunnistaa markkinointiviestinnän keinot ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin. Opiskelija osaa suunnitella yrityksen tai yhteisön markkinointiviestintää tehdä yhteistyötä mainostoimiston kanssa
Sisältö markkinointiviestinnän tehtävät ja tavoitteet, yrityskuva ja brändi, integroitu markkinointiviestintä viestintäprosessi, viestinnän osatekijät ja viestinnän vaikutustavat markkinointiviestinnän keinot mainonta, myynninedistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta, suoramarkkinointi, digitaalinen markkinointiviestintä ym. markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi, suunnittelun eri tasot yhteistyö mainostoimiston kanssa
Toteutus Opintojakson kokonaistuntimäärä on noin 80 h opiskelijan työtä (3 x 27 h): lähiopetustunnit (32 h): luennot, keskustelu, harjoitus/ryhmätehtävät, oppimistehtävien käsittely, yritysvierailu/vierailijat, tentti oppimistehtävien tekeminen (2 kpl) tenttiin valmistautuminen: kirja, Oivassa oleva materiaali ja omat muistiinpanot Vieras ti 18.2.: Projektijohtaja Jori Nissinen, Mainonnan Työmaa Ryhmätentti ke 26.2.
Oppimistehtävät Jonkin yrityksen tai yhteisön markkinointiviestinnän analyysi (yksilö- tai parityö) Johonkin markkinointiviestinnän keinoon perehtyminen ja posterin suunnittelu ja toteutus (ryhmätyö)
Suoritusvaatimukset ja arviointi oppimistehtävä 1 (0,3 op): hyväksytty suoritus oppimistehtävä 2 (0,7 op): arviointi osallistuminen yritysvierailijan luennolle tai korvaava tehtävä ryhmätentti ke (2 op), arviointi 1 - 5
Kirjallisuus kirjallisuus Isohookana Heli Yrityksen markkinointiviestintä. Helsinki: WSOYPro Oivassa oleva materiaali ja omat luentomuistiinpanot markkinointiviestinnän eri keinoista löytyy runsaasti kirjallisuutta kannattaa myös lukea alan ammattilehtiä, mm. Markkinointi ja mainonta –lehteä tai Mainostajawww.marmai.fi sekä tutustua alan järjestöjen sivuihin, esim. Markkinointiviestinnän toimistojen liitto Mainostajien liitto ja Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto