Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy 10.2.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
VAAKA-hanke OPH:n terveiset • Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa, että työnantaja on tehnyt työturvallisuuslain mukaisen työn vaarojen.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Markku Hiltunen1 AMMATTILAISTEN RAKSA Rakennusalan pk-yritysten työntekijöiden ammattitaidon kehittämishanke.
Muistelua kissakampanjan taipaleelta Säätytalo Merja Söderholm, STM.
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Jukka Kärki 0 – TAPATURMAA Energiateollisuus ry:n turvallisuusmalli jäsenyrityksille, esittely.
JATKAJAKOULU Jatkajakoulun laadun arviointi. JATKAJAKOULU Kriteeristö ja laadun arviointi 1. arvioinnin kohteena ovat Jatkajakoulun käyneet opiskelijat.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
OSALLISTU KILPAILUUN! Kuinka monta tulitikkua astiassa on? Lähimmäksi arvannut voittaa 4 hengen tosi kuuman paketin Mission Impossible 3 -leffan ensi-iltaan!
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Aikuiskoulutuksen kriittiset menestystekijät – käytännön toimenpiteet Merja Talkio- Vilanen Taustavaikuttajia: - julkisen sektorin muuttuvat.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Työturvallisuus.
Finanssiala pähkinänkuoressa
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Mirja Palmén | Turvallisuusosaaminen prosessilaitoksissa- mikä on tilanne?
TURVALLISUUDEN JOHTAMISEN VASTUUT JA TEHTÄVÄT Pertti Salo SK Protect Oy toimitusjohtaja Protect yhteistyökumppaneiden miniturvallisuusseminaari
Tero Karvinenwww.iki.fi/karvinen Rivi-ilmoitus vai valomainos Näkyykö opiskelijan työ opettajalle, kurssille vai maailmalle? Haaga-Helia, Tiko-Info.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
Oma polkuni työelämään
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Kysely ykkösille 16AB 2016.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Olli Huovinen, Jenniina Soukka ja Matias Nevaranta
Kenttäkonsultointikysely 2014
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Logistiikkakoulutus Keski-Suomessa
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
OULU Uusi suunta työelämään –kokeilu OSATYÖKYKYISEN TYÖTTÖMÄN TYÖNHAKIJAN ASIAKASPROFIILIA KARTOITTAMASSA Tanja Turtiainen.
KOKEMUKSIA VASTUISTA JA TEHTÄVISTÄ TAPATURMAN SATTUESSA
Henkilöstöjohdon iltapäivä
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Liikkuvuuspäivät Erasmus+ -kehittämisryhmä
Liikkuvuuspäivät OPH + Erasmus+ -kehittämisryhmä
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
Esityksen transkriptio:

Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy

Mistä olen saanut turvallisuusosaamiseni? -Työharjoitteluiden perehdytysjaksot -> kyseisessä tehtävässä tarvittavat tiedot prosessiturvallisuudesta ja työturvallisuudesta -Työturvallisuuskorttikoulutus, yhteydessä ammattikorkeakoulun kurssiin työturvallisuudesta -Nykyisessä työssäni olen oppinut paljon turvallisuudesta mm. tapaturmien tutkinnasta ja ehkäisystä

Turvallisuusosaaminen koulun penkiltä? -Yksi turvallisuuteen keskittyvä kurssi koulun aikana, samassa yhteydessä työturvallisuuskorttikoulutus. -Nykyään vastaava Teollisuuden työsuojelu ja työturvallisuus- kurssi ensimmäisenä vuonna ennen harjoitteluita. -Prosessitekniikan laboratoriotöissä sivutaan prosessiturvallisuutta. -Turvallisuusosaamisesta suurin osa tulee työharjoitteluiden kautta. -Opiskelijoiden turvallisuusosaamisessa suuria eroja, koska turvallisuuden suhteen eri käytäntöjä yrityksissä.

Valmistuneiden opiskelijoiden mielipiteitä turvallisuusosaamisen opettamisesta -”Mielestäni liian vähän opetetaan, työturvallisuus on yleensä firman prioriteetti numero yksi” -”Liian paljon jää oman arvioinnin varaan” -”Jos en olisi VPK hommissa ollut, niin en tietäis turvallisuusjutuista mitään. Eli ei kyllä hirveästi painoteta” -”Kyllähän AMK:ssa on työturvallisuutta yleisesti” -”AMK:n työturvallisuuskurssi oli ihan vitsi” -”Työturvallisuutta voisi opettaa jo kouluissa enemmän, koska nykyään tärkeää joka firmassa”

Kehitettävää -Laajemmat työ- ja prosessiturvallisuuden perusopinnot koulussa ensimmäisen vuoden aikana. -Syventäviä kursseja turvallisuusosaamiseen liittyen, esim. tapaturmien tutkinta ja ehkäiseminen, riskien arviointi, turvallisuusjohtaminen -Parempi yhteistyö koulujen yritysten välillä: työ- ja prosessiturvallisuuteen keskittyvä vierailu, käytännön kokemusta turvallisuuden merkityksestä työelämässä

KIITOS!