Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Pääministeri Jyrki Kataisen hall.ohj. Yksi painopistealue on syrjäytymisen ehkäisy, jossa puututaan mm. koulupudokkuuteen ja vähennetään nuorisotyöttömyyttä Tunnistetaan ja tunnustetaan aiemmin opittu ja muualla opittu osaaminen Nostetaan työllisyysaste 71,7%:sta 72%:n Lasketaan työttömyys 5%, nyt E-P:llä 7,7%/9,9% Kehitetään nuorten työpajatoimintaa
Lisäksi nuorten yhteiskuntatakuu työttömille alle 25-vuotiaille nuorille ja alle 30- vuotiaille vastavalmistuneille tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja tai kuntoutuspaikka viim. 3 kk:n kuluessa Yhteiskuntatakuun piirissä on nyt nuorta, joista ei ole kuin pelkkä peruskoulu
Etelä-Pohjanmaan nuorten työpajapalveluiden tavoitteet Nuoren arjenhallinnantaidot paranevat. Nuori hakeutuu koulutukseen ja työhön.
Miksi yhteistyö on tärkeää? Pajanuorta tuetaan parhaiten moniammatillisella yhteistyöllä Pajanuoren (ehkä jo syrjäytyneen nuoren) tunnusmerkkejä: – teoreettisen opetuksen oppimisongelmia – ilman II asteen tutkintoa – huono sosiaalinen tausta – huono koulumenestys – köyhyys – yksinäisyys – päihde- ja mielenterveysongelmia
Muut työpajat OPM/ ELY Seura- kunta Työpajan yhteistyö- tahoja Yritykset /työ- elämä A- Klinikka Perus- koulu Poliisi Muut opp.lait. II asteen opp.lait. Psykiatri set palv. Kunta
Työpajojen välinen yhteistyö vrt. verkostoituminen
Mikä estää työpajojen välistä yhteistyötä? Kasvava kilpailu – Kansallisista rahoittajatahoista – Vähenevistä projektirahoituksista Oman tiedon valta
Yhteistyö voi olla vapaaehtoista tai viranomaistahojen edellyttämää voi olla sopimuksellista: sovitaan yhteiset toimintatavat ja tavoitteet Yhteistyön motiivien ja tarpeiden tarkastelu tulisi tapahtua niiden kesken, jotka käytännössä tekevät yhteistyötä
Yhteistyömuotoja moniammatillisessa yhteistyössä Vierailut ja tutustumiset eri toimijoiden luona Kirjalliset yhteistyösopimukset Yhteiset koulutukset Yhteiset hankkeet (Pajoilta urille)
Mitä yhteistyö edellyttää? Jatkuvaa muutoskykyä ja nykyisen toiminnan kyseenalaistamista Valmiutta muuttaa omia toimintatapoja pajanuorten tarpeiden mukaisesti Edellyttää henkilökunnalta ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta siirtyä uuteen ja tuntemattomaan toimintaympäristöön
Yhteistyö nuoren näkökulmasta muutamia esimerkkejä Pajoilta urille- hankkeen tavoitteiden mukaisesti
Peruskoulu + pajajaksoPelkkä pajajakso TET- jakso pajalla TET- jakso muualla Heikkojen koulunumeroiden parantaminen Heikommat koulunumerot Opintojen suoritus pajalla: tekemällä oppien koulun opetussuunnitelman mukaisesti Heikommat koulunumerot Nuorella paremmat mahdollisuudet II asteelle Nuorella heikommat mahdollisuudet II asteelle Yhteistyön merkitys
II asteen oppilaitos + pajajaksoPelkkä pajajakso Tiettyjen opetusaineiden toteuttaminen pajalla tekemällä oppien koulun opetussuunnitelman mukaisesti Pajan omien tuotteiden valmistusta ja palveluiden tuottamista Pajalla opitun tunnistaminen ja tunnustaminen virallisessa koulutusjärjestelmässä Ilman yhteistyötä ei tapahdu opitun tunnustamista Nuorella paremmat mahdollisuudet II asteen opintoihin ja opinnoissa Nuorella heikommat lähtökohdat II asteen opintoihin Yhteistyön merkitys
Yritykset + pajajaksoPelkkä pajajakso Työkeikat yritykseen Pajan omien tuotteiden valmistusta ja palveluiden tuottamista Alihankinta yrityksille Käynnistetään joustava oppisopimuskoulutus Työharjoittelu Työsuhde palkkatuella Huom. ”seinättömät pajat” Nuoren paremmat mahdollisuudet päästä yritykseen oppisopimuskoulutukseen ja/tai työsuhteeseen Nuorella heikommat mahdollisuudet päästä töihin yritykseen Yhteistyön merkitys
A-klinikka + pajajaksoPelkkä pajajakso A-klinikan henk.kunta kertoo nuorille päihdeongelman synnystä ja sen hoidosta Päihdeongelmiin ei tartuta Luodaan pajajakson yhteiset päihdepelisäännöt Päihdeongelmien tunnistaminen pajalla Mahdollisuus avohoitoon Hoitoonohjaus Tartutaan mahd. päihdeongelmaanPäihdeongelmaan ei puututa Yhteistyön merkitys
”Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!” - M. Nykänen- KIITOS!