Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila 8.9.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Työpajatoiminta tilastojen valossa - haasteet Seinäjoki Varsinais-Suomen ELY-keskus, Sivistystoimentarkastaja Erik Häggman.
HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Nuorisotakuun seuranta 2015 * Varsinais-Suomi ja naapurialueet Juha Pusila Varsinais-Suomen ELY-keskus
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
OMA REITTI Seminaari AE. HANKKEEN TAVOITTEET Hankkeen avulla on haettu ratkaisua koko ikäluokan kouluttamiseen, jotta toisen asteen ammatillinen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen

Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opojen työelämäjaksot
Pelaajapolkujen nykytila
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Viestinnän työkalupakki
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Väyläopintoihin ohjautuminen
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ohjaamot.
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Väyläopintoihin ohjautuminen
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila

Pääministeri Jyrki Kataisen hall.ohj. Yksi painopistealue on syrjäytymisen ehkäisy, jossa puututaan mm. koulupudokkuuteen ja vähennetään nuorisotyöttömyyttä Tunnistetaan ja tunnustetaan aiemmin opittu ja muualla opittu osaaminen Nostetaan työllisyysaste 71,7%:sta 72%:n Lasketaan työttömyys 5%, nyt E-P:llä 7,7%/9,9% Kehitetään nuorten työpajatoimintaa

Lisäksi nuorten yhteiskuntatakuu työttömille alle 25-vuotiaille nuorille ja alle 30- vuotiaille vastavalmistuneille tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja tai kuntoutuspaikka viim. 3 kk:n kuluessa Yhteiskuntatakuun piirissä on nyt nuorta, joista ei ole kuin pelkkä peruskoulu

Etelä-Pohjanmaan nuorten työpajapalveluiden tavoitteet Nuoren arjenhallinnantaidot paranevat. Nuori hakeutuu koulutukseen ja työhön.

Miksi yhteistyö on tärkeää? Pajanuorta tuetaan parhaiten moniammatillisella yhteistyöllä Pajanuoren (ehkä jo syrjäytyneen nuoren) tunnusmerkkejä: – teoreettisen opetuksen oppimisongelmia – ilman II asteen tutkintoa – huono sosiaalinen tausta – huono koulumenestys – köyhyys – yksinäisyys – päihde- ja mielenterveysongelmia

Muut työpajat OPM/ ELY Seura- kunta Työpajan yhteistyö- tahoja Yritykset /työ- elämä A- Klinikka Perus- koulu Poliisi Muut opp.lait. II asteen opp.lait. Psykiatri set palv. Kunta

Työpajojen välinen yhteistyö vrt. verkostoituminen

Mikä estää työpajojen välistä yhteistyötä? Kasvava kilpailu – Kansallisista rahoittajatahoista – Vähenevistä projektirahoituksista Oman tiedon valta

Yhteistyö voi olla vapaaehtoista tai viranomaistahojen edellyttämää voi olla sopimuksellista: sovitaan yhteiset toimintatavat ja tavoitteet Yhteistyön motiivien ja tarpeiden tarkastelu tulisi tapahtua niiden kesken, jotka käytännössä tekevät yhteistyötä

Yhteistyömuotoja moniammatillisessa yhteistyössä Vierailut ja tutustumiset eri toimijoiden luona Kirjalliset yhteistyösopimukset Yhteiset koulutukset Yhteiset hankkeet (Pajoilta urille)

Mitä yhteistyö edellyttää? Jatkuvaa muutoskykyä ja nykyisen toiminnan kyseenalaistamista Valmiutta muuttaa omia toimintatapoja pajanuorten tarpeiden mukaisesti Edellyttää henkilökunnalta ennakkoluulottomuutta ja rohkeutta siirtyä uuteen ja tuntemattomaan toimintaympäristöön

Yhteistyö nuoren näkökulmasta muutamia esimerkkejä Pajoilta urille- hankkeen tavoitteiden mukaisesti

Peruskoulu + pajajaksoPelkkä pajajakso TET- jakso pajalla TET- jakso muualla Heikkojen koulunumeroiden parantaminen Heikommat koulunumerot Opintojen suoritus pajalla: tekemällä oppien koulun opetussuunnitelman mukaisesti Heikommat koulunumerot Nuorella paremmat mahdollisuudet II asteelle Nuorella heikommat mahdollisuudet II asteelle Yhteistyön merkitys

II asteen oppilaitos + pajajaksoPelkkä pajajakso Tiettyjen opetusaineiden toteuttaminen pajalla tekemällä oppien koulun opetussuunnitelman mukaisesti Pajan omien tuotteiden valmistusta ja palveluiden tuottamista Pajalla opitun tunnistaminen ja tunnustaminen virallisessa koulutusjärjestelmässä Ilman yhteistyötä ei tapahdu opitun tunnustamista Nuorella paremmat mahdollisuudet II asteen opintoihin ja opinnoissa Nuorella heikommat lähtökohdat II asteen opintoihin Yhteistyön merkitys

Yritykset + pajajaksoPelkkä pajajakso Työkeikat yritykseen Pajan omien tuotteiden valmistusta ja palveluiden tuottamista Alihankinta yrityksille Käynnistetään joustava oppisopimuskoulutus Työharjoittelu Työsuhde palkkatuella Huom. ”seinättömät pajat” Nuoren paremmat mahdollisuudet päästä yritykseen oppisopimuskoulutukseen ja/tai työsuhteeseen Nuorella heikommat mahdollisuudet päästä töihin yritykseen Yhteistyön merkitys

A-klinikka + pajajaksoPelkkä pajajakso A-klinikan henk.kunta kertoo nuorille päihdeongelman synnystä ja sen hoidosta Päihdeongelmiin ei tartuta Luodaan pajajakson yhteiset päihdepelisäännöt Päihdeongelmien tunnistaminen pajalla Mahdollisuus avohoitoon Hoitoonohjaus Tartutaan mahd. päihdeongelmaanPäihdeongelmaan ei puututa Yhteistyön merkitys

”Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!” - M. Nykänen- KIITOS!