Kainuun ammattiopisto. Opetussuunnitelmien laatiminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
Advertisements

Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Toiminnan suunnittelu
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kiinan kieltä lukioissa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Osaamisalan valintainfo
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelma ops
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Kahden tutkinnon polku
TUTKE2/ SePPO/ Case Omnia/Helmi
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Minna Busch, Teemu Joensuu
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Laaja-alainen arviointi
Perusrekisteri / Pakki
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kaksoistutkinto.
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Omnia.fi/yhteishaku.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Kainuun ammattiopisto

Opetussuunnitelmien laatiminen

Tuleva lukuvuosi: oppimisen seuranta kirjataan eHops:n lomakkeelle tutkinnon osittain Wilman kautta Ajatus/toive ”tsekkilistasta”, jossa keskeinen sisältö lyhyesti -> merkintä, kun opiskelija on saavuttanut osaamisen Ei jaksoja/kursseja Ei laajuuksia Oppimisen arviointi

Valtaväylä etenee tehdyn lukusuunnitelman mukaisesti Pienemmät polut suunnitellaan yhdessä opiskelijan, ryhmänohjaajan ja opinto- ohjaajan kanssa eHOPS Wilmassa Osaamisalakohtaisia toteutuksia Opintojen toteutuksille ilmoittautuminen

Yritysamis –KAO on mukana EU:n tutkimushankkeessa (kulttuuri-, luonnonvara- ja liiketalouden ala Kajaani) Kaksoistutkintoa suorittavia n. 150 eri osaamisaloilla Henkilökohtaiset pienemmät polut Opintopolut

Kajaanissa rinnakkaisryhmiä X tuntimäärä/tutkinnon osa x ryhmien määrä käytettävissä opetukseen tietylle tutkinnon osalle Tuntipotti jaettu tarpeen mukaan alan opettajille ensin opettajajohtoisesti, jotka koulutusjohtaja tarkistaa taaten opettajille tasaisen tuntikertymän Opetuksen resursointi Kajaani ( 60h/opiskelija )

Karkea jako -> käytettävissä1020h/ryhmä YTO-aineissa 1osp=17h Yhdessä opettajien kanssa katsottiin ensin TOP-jaksot ja siihen tarvittava tuntimäärä Loput tunnit jaettiin ammatillisiin tutkinnon osiin tarpeen mukaan Tunteja jaettiin myös osaamisalalla ryhmien (1., 2. ja 3. vsk) ja tutkinnon osien kesken tarpeen mukaan Opetuksen resursointi Kuusamo ( ei rinnakkaisryhmiä )

Yhteisten tutkinnon osien tunnit tiukemmalla kuin ammatillisissa tutkinnon osissa (esim. liikunta -> aiemmin pakollista liikuntaa ja terveystietoa 56h -> UUSI OPS 34h) Järjestelmä antoi ammatillisiin aineisiin enemmän liikkumavaraa TOP-jaksojen ansiosta Opetuksen resursointi