TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä 16.3.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Advertisements

1 Klikkaa lisätietoja: 1. Painotus viikkotunteina Painotus viikkotunteina 2. Valintakokeesta yleisesti Valintakokeesta yleisesti 3. Draamaluokka Draamaluokka.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Arviointi ja vaikuttavuus
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,

Harjoituksia II.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Neuvokas perhe –hanke Työpaja IV
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Kirjastoauto.
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Omalla painollaan – kielikahvila
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
KEIJO KEIJO
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Opettajan pedagoginen ajattelu
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
RAI Espoossa
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä

Muuttuset

Tästä kaikki alkoi.. Käytännöstä lähtevistä tarpeista loimme työskentelymallin, joka tukee asiakkaiden osallisuutta ja vahvistaa monialaisuutta. Kehitimme työmenetelmää Haapa-hankkeessa Testasimme ja muokkasimme menetelmää vetäjien ja yhteistyökumppaneiden sekä asiakkaiden kokemusten ja palautteiden perusteella.

Mitä tässä tavoitellaan.. luottamuksen rakentaminen vertaistuen mahdollistaminen tarjota asiakkaille keinoja tunteiden tunnistamiseen ja vakauttamiseen lisätä osallistujien ymmärrystä erilaisia arvoja ja yhteiskuntia kohtaan annetaan asiakkaalle mahdollisuus tutustua suomalaiseen palvelujärjestelmään eri toimijoiden kautta oivaltamalla oppiminen

Oivalletaan ja opitaan yhdessä Teematapaamisten viitekehyksenä hyödynnetään ns. psykoedukatiivista ideaa. Tapaamisissa kuunnellaan ihmistä hänen omista lähtökohdistaan, kysytään asiakkailta ratkaisuja, asiakkaaseen suhtaudutaan tasavertaisesti, työskentely on tilanteeseen sopivaa ja joustavaa, asioissa sallitaan erilaisia tulkintoja, oivalletaan ja opitaan yhdessä.

Ketä kutsutaan mukaan.. Asiakkaat, joilla on jokin yhdistävä tekijä esimerkiksi pakolaisuus tai pitkäaikaistyöttömyys Suljettu ryhmä, jossa on 5-10 asiakasta Vetäjinä toimivat eri alojen asiantuntijat Tavataan 7-10 kertaa noin 1-2 viikon välein

Ja teemoja voi olla esimerkiksi.. Kotoutuminen on ylä- ja alamäkeä Riittävän hyvä vanhemmuus Vanhemmuus ja perheet eri kulttuureissa Lasten ja nuorten oikeudet ja velvollisuudet Perisuhde ja seurustelu eri kulttuureissa Miten yhteiskunta toimii? Asumisen aakkoset ”Oman kukkaron herraksi” Ravinnon vaikutus hyvinvointiin

Tuumasta toimeen Erilaisissa toiminnallisissa työtavoissa hyödynnetään oppijan tunnekokemuksia, luovuutta ja yhdessä tekemistä Käytetään teemaan sopivia toiminnallisia menetelmiä esimerkiksi lappukysymyksiä. Perheiden kanssa voidaan käyttää menetelmiä, joissa lapset ovat keskeisessä roolissa. Menetelmät eivät saa olla liian helppoja tai vaikeita, koska niiden pitää tukea ryhmän oppimista

Ja näin se tehdään.. 1. Kerrotaan teema, josta keskustellaan ja tapaamisen aikataulu. 2. Harjoitellaan tunteiden ilmaisua. Asiakkaat ottavat tunnekortin ja kuvaavat, että minkälainen olotila on juuri nyt. 3. Vetäjät keskustelevat keskenään päivän teemasta eri näkökulmista ja perheet osallistuvat myöhemmin keskusteluun. 4. Käsitellään aihetta toiminnallisesti. 5. Tehdään yhteenveto päivästä ja annetaan kotitehtävä.

Mikä meni hyvin ja mikä ei toiminut.. Aina teematapaamisen jälkeen arvioidaan tiimissä mikä meni hyvin ja mikä ei toiminut; toimintaa korjataan tarvittaessa heti seuraavaan teematapaamiseen. Viimeistään viimeisellä tapaamiskerralla asiakkaat arvioivat tapaamisia toiminnallisesti esimerkiksi arviointijanalla. Työntekijät arvioivat teematapaamisia mm. asiakkaiden osallistumisaktiivisuuden mukaan.

Oliko siitä mitään hyötyä.. Asiakkaat ovat tutustuneet toisiinsa ja saaneet tukea toisiltaan Tunteet ja vakauttaminen Voimaantuminen Asiakkaat ymmärtää paremmin yhteiskunnan lakeja ja sääntöjä Luottamus on vahvistunut osallistujien kesken

Miksi päätettiin vielä jatkaa.. Helposti sovellettava sosiaalityön menetelmä Asiakas on tasavertainen toimija Opitaan ja oivalletaan yhdessä Tehokas ryhmätyömenetelmä ja valmis malli Ei tarvita turhia sirkustemppuja

HEI! Voitko SINÄ käyttää tätä menetelmää työssäsi?

Ajatuksella ja sydämellä Kirsti Tukki Sosiaalityöntekijä, pd Miia Nahkuri Palveluohjaaja