Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä 17.1.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Advertisements

Psyykkinen itsesäätely
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Matkailun merkitys innovaatiotoiminnan näkökulmasta Satu Luiro Matkailukoordinaattori Lapin liitto.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Terveys 2000 –seurantatutkimus: fyysisen aktiivisuuden ja kunnon osatutkimus.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
Viestinnän tilanne kesä 2016
Kaivostoiminta ja luonnonvarojen käyttö pohjoisen herkässä luonnossa
Ilma.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Rekisterien käyttö väestötutkimuksissa
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Keitä koulu ei ymmärrä? Erityisherkkiä, lastensuojelulapsia, univiive-ihmisiä, seikkailijoita, superluovia, liikkuvia, käsillä tekijöitä, masentuneita,
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Välitehtävät Kokeilut
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Hallintoviranomainen Kaakkois-Suomi – Venäjä CBC
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
”NORSSIEN TIEDERATSUN METSÄSTYS!”
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
Sisältöalueet esiopetuksessa
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Maakunnan ja muiden toimijoiden yhteistyörakenteet.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
OT-keskus Erityistaso
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
5. Eettinen vastuullisuus
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Leivonveden GWMS-automaattiasema
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Pohjois-Pohjanmaan Digituen toimintamalli-pilotti
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Pelastustoimen ajankohtaispäivät
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Varsinais-Suomen Kylät ry:
Esityksen transkriptio:

Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä

Mitä tehtiin?  Arvioitavana strategisen tutkimuksen asema, laatu, heikkoudet, vahvuudet  Kriteereinä innovatiivisuus, luovuus, relevanssi, rahoitus, metodit, näkyvyys, kumppanit  Rajattu profiilialueisiin (arktinen & pohjoinen, matkailu) sekä englanninkieliseen julkaisemiseen  6-jäseninen ryhmä, tehtävänä kehittäminen

Miltä yliopisto näyttää?  Maantieteessä  Mitä pohjoinen tai arktinen oikeastaan tarkoittaa? Jotain yleisempää? Jotain huomattavaa?  Maantieteellinen vetovoima!  Yhteiskunnassa  Pieni yliopisto kaukana rahan ja vallan ytimestä  Siis lähempänä tavallisia ihmisiä  Tieteenalarakenteena  Taustana opetustarpeet, ei julkaisu- ja sitaattimyllyjä  Ikä  Nuori ja notkea  Huipulle on vielä matkaa…

Arktisen keskuksen dilemma  Menestystarina erityisessä tehtävässä  Mitä se merkitsee yliopiston kokonaisuudelle?  Voiko yliopisto käyttää pientä moottoria suuren koneiston pyörittämiseen?

Matkailun dilemma  Tärkeä, kasvava, mahdollisuuksista rikas ilmiö  Lupaava elinkeino ja ongelmalliset työpaikat  Yhteiskunnan ja yliopiston yhteistyön kenttä  Omintakeinen ja onnistunut tutkimusprofiili  Mitä elinkeino haluaa?  Mitä ministeriö haluaa? Samaa kuin tutkijakollegat?  Entä tiedekunnat?  Matkailun tulevaisuus ympäristöongelmien rasittamassa maailmassa?

Hyvin toimiva yliopisto  Rekrytointi ja jatkuvuus  Tutkimuksen ja opetuksen yhteensovittaminen  Menestyksen vilpitön tunnistaminen  Julkaisemisen ja rahoitushakujen tukeminen  Nuorten tutkijoiden kasvattaminen  Vierailupotentiaalin hyödyntäminen  Pienuus ei ole heikkoutta  Kahdella jalalla (Mathiesen)  Tieteen tekemisen edellytysten ymmärtäminen

Pohjoisen puolesta – maailmaa varten Onko elämäntapamme kestävää? Kestämmekö kritiikin, minkä tänään syntyvät lapset esittävät 2040-luvulla? Ympäristöltään erityisen haavoittuvat alueet muutoksen konkretisoijina, indikaattoreina ja oppimiskohteina Arlie Hochschildin näkemys LY:n suuresta ekologisesta tehtävästä matkailulla pitää olla mieli globaali lämpömittari