TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
W w w. h a m k. f i Verkko-opetukseen valmentautuminen Verkko-opetuksen parhaan palat 2011.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Rakennusautomaation KÄYTTÖLIITTYMIEN KÄYTETTÄVYYS
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
1 KIINTEISTÖPALVELUIDEN OSTAMINEN JA MYYMINEN – TOIMITETAANKO MITÄ OSTETAAN? OSTETAANKO MITÄ TOIMITETAAN? Rakennusfoorum Juha-Matti Junnonen.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka
Joel Pekari Juuso Koskenseppä Julius Termas Joonas Jämsen
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Verkkopankin käytettävyys
KÄYTETTÄVYYDEN TUTKIMISELLAKO TOIMIVAMMAT WWW-SIVUT?
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Käytettävyys Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Jaana Holvikivi Metropolia
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Käytettävyystestaus.
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn mittaaminen
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn mittaaminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ryhmä 3 Timo Anttonen, Miro Salo
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
Opettajankoulutus muutoksessa
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Työskentelyn tuloksia
Esityksen transkriptio:

TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation luotettavuus pedagoginen käytettävyys lisäarvot informaation laadukkuus käytön sujuvuus opiskeltavuus, opittavuus hyödyt asiantuntijat Tervakari ym. 2002

TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Hyödyllisyys (utility ) Opittavuus Käytön tehokkuus Käytettävyys (usability) Muistettavuus Virheet Subjektiivinen tyytyväisyys Lisäarvot Käyttäjän tarpeisiin vastaaminen (riippuu käyttötarkoituksesta) Käyttökelpoisuus (usefulness) Sosiaalinen hyväksyttävyys (social acceptability) Järjestelmän hyväksyttävyys Käytännöllinen hyväksyttävyys (practical acceptability) Hinta Yhteensopivuus Luotettavuus jne. Esteettömyys (accessibility) Informaation laadukkuus (informational quality) Esitystapa Luotettavuus Verkkopohjaisen opetuksen käyttökelpoisuus muokattu Nielsenin (1993) pohjalta vrt. Nielsen, J Usability Engineerings. Boston (MS.): Academic press. Tervakari & Silius

TTY/DMI/Hypermedialaboratorio opintojakson verkkototeutus Toteutuksen yleinen käyttökelpoisuus Käyttökelpoisuus opettajan näkökulmasta opiskelijaryhmät (luokiteltu henkilökohtaisten kontekstitekijöiden mukaan) Käyttökelpoisuus opetuskontekstissa organisaatio, tieteenala, oppiaine, toimijat jne. opettaja henkilökohtainen konteksti arvioijat verkkototeutuksen arviointi ARVO –työkalun avulla verkko-osuuden toteutus sekä opetus opiskelu Käyttökelpoisuus opiskelijaryhmien näkökulmasta lisäarvot? edistävät tekijät? estävät tekijät? toteutuksen käyttökelpoisuus tietyssä opetuskontekstissa Yleinen käyttökelpoisuus yhteiskunta, kulttuuri jne. kontekstista riippumattomat tekijät Tutkimus- kysymykset: Silius, Tervakari, Kaartokallio & Yritys 2003

TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Laadun kokeminen laadun kokeminen on varsin subjektiivista –mm. omat tarpeet, lähipiirin kokemukset, markkinaviestit, palvelun ja sen tuottajan imago > virittävät ennakko-odotuksia –odotetun ja koetun laadukkuuden välinen kuilu vaikuttaa opiskelijan näkemykseen kokonaislaadusta opiskelijan ennakko-odotukset opiskelijan kokemukset opiskelijan käsitys laadusta koettu laadukkuus vertailu (Vrt. Grönroos 1990; James 2001; Tricker 2003.)