Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Opiskelulukeminen.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Runo tekstitaidon kokeessa
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Lukijasta kirjoittajaksi
Esseen kirjoittaminen
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
OHJEITA MATEMATIIKAN YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN AJANKOHTA Tarkista päivämäärä YTL:n sivuilta.
Ohjeita valintaa varten
Proosatekstin analyysi
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Lukijasta kirjoittajaksi
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Biologian YO-koe: syyskuun 18. päivänä (maanantai)
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Matematiikan YO (uudistetut ohjeet ).
Äi9 Aineistopohjainen essee
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
ESSEE.
Terveystiedon ainereaali
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Aineistosta kirjoittaminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Tekstitaitovastauksen kertausta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Kirjoittamisen perusoppeja
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007

Esseekoe Esseekokeessa tutkitaan kokelaan yleissivistystä, ajattelun kehittyneisyyttä, kielellistä ilmaiskykyä ja kokonaisuuksien hallintaa Kuuden tunnin mittainen A4-kokoinen, enintään 16-sivuinen tehtävävihko: tehtävät ja aineistot Vähintään 12 tehtävää, joista valitaan yksi ton_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/fi_maara ykset_aidinkieli.pdf

Tehtävätyypit Osa aineistopohjaisia osa ei EI: Tehtävänanto tai pelkkä otsikko (tummennettu) KYLLÄ: asiatekstejä, kaunokirjallisuutta, tilastoja, kuvia, taulukoita jne. Tehtävien aihepiirit: äidinkielen ja kirjallisuuden oppisisältöihin tai yleissivistykseen liittyviä

Tekniset ohjeet Suoritus jätetään viimeisteltynä ja lyijykynällä puhtaaksikirjoitettuna Luonnosteluun käytetyt paperit yliviivataan, kirjoitetaan KONSEPTI Suosituspituus 4 – 5 sivua, noin 500 – 750 sanaa

Arvosteluperusteet Äidinkielen oppisisällöt perustana Kokonaisuus ratkaisee Tehtävänanto, aineisto ja mahdollinen otsikko otettava huomioon Riittävästi painavaa sanottavaa, asiatiedot pitävät paikkansa ja perustelut loogisia ja kestäviä Havainnollistavat yksityiskohdat

Arvosteluperusteet Kiinnostavuus, koskettavuus Tekstin kokonaisrakenne, jäsentely, kappalejako Kielellisesti itsenäinen suoritus Kielen taitavuus: oikeakielisyys ja retoriikka Aineiston käyttö ja viittaustekniikka

Äidinkielen ylioppilaskokeen pisteitys Esseekokeen maskipistemäärä on 60 p Tekstitaitovastauksia laaditaan kolme (0-6 p) Tekstitaidon kokeen pisteet kerrotaan kolmella, maksimi siis 54 p Koko äidinkielen kokeen maksimipisteet ovat 114 p Kevään 2013 arvosanarajat: L 87 p – E 73 p – M 62 p – C 50 p – B 39 p – A 28 p Huomio: Arvosanarajat vaihtelevat vuosittain koko maan tason mukaan!

Aiheesta tietoa netissä Ylioppilastutkintolautakunta Ylen abitreenit t/aidinkieli/yo-koe Järvenpään lukion Pedanet Vanhoja yo-kokeita

Vinkkejä esseen kirjoittajalle aidinkielen-esseen-kirjoittajille-0 Abitreenit Seuraa aikaasi: tapahtumia, trendejä kotimaassa ja maailmalla! Lue monipuolisesti: uutisia, kirjoja, artikkeleita, kolumneja, sarjakuvia jne.!

YTL: 2007

Parhaat äidinkielen lukiot keväällä 2013 (suluissa kirjoittaneiden määrä) 1.Luostarivuoren lukio 6,1 (107) 2. Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu 5,9 (115) 3. Etelä-Tapiolan lukio 5,9 (123) 4. Helsingin normaalilyseo 5,9 (76) 5. Ressun lukio 5,5 (143) 6. Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu 5,5 (80) 7. Lauttakylän lukio 5,4 (48) 8. Oulunkylän yhteiskoulu 5,3 (113) 9. Puolalanmäen lukio 5,3 (128) 10. Kauhavan lukio 5,3 (61) Kauhavan lukio - äidinkielen huippukoulu! Keväällä 2014 olimme 25. sijalla valtakunnassa! Keväällä 2015 olimme 10.sijalla! Keväällä 2016?

Kohti uutta ja tuntematonta

Aineistoessee 1. Silmäile aineisto 2. Valitse aihe 3. Tutki tehtävänannon käsky: mikä asetetaan lukemisen ja kirjoittamisen tavoitteeksi? 4. Merkitse muistiin omia ajatuksiasi aiheesta ENNEN tekstin lukemista 5. Määrittele tarkasti lukemisen tavoite: tietojen kokoaminen, vertailu, arviointi, analysointi, erittely, kommentointi 6. Lue teksti ENSIMMÄISEN kerran: tunnista teksti, tee siihen merkintöjä lukemisen tavoitteen kannalta olennaisiin kohtiin, hahmota tekstin kokonaisuus

Aineistosta omaksi tekstiksi 7. Suunnittele tekstiäsi kuten tehtävänantoaineessakin: ideoi ja suunnittele rakenne, muista pohjatekstisi ainekset, LUE TEKSTIÄSI USEAAN KERTAAN 8. Kirjoita luonnos 9. Hio tekstiäsi, tarkista kieli ja sen tehokeinot, varmista viittaustekniikkasi ja pohjatekstin runsas käyttö (Vähintään joka toisessa jaksossa viitataan pohjatekstiin!) 10. Varmista, että lopputulos on oma eheä kokonaisuutensa, ei vaikutteita pohjatekstistä 11. Puhtaaksikirjoita

Miten teksti avautuu? Määritä tekstilaji, ilmestymisaika- ja paikka sekä kirjoittaja: millaista lukemista ne vaativat? Ennakoi ja silmäile, lue kaikki tekstin elementit: kuvat, kuvatekstit, kaaviot yms. Reagoi tekstiin: tee merkintöjä kynällä: alleviivaa, tee muistiinpanoja, esitä kysymyksiä Hahmota kokonaisuus: mistä tekstissä on oikein kyse? Mitä on pääasiaa, mikä sivuseikka? Päättele ja arvioi: tietoja, mielipiteitä, arvoja, moraalia, uskottavuutta, aitoutta, vaikuttavuutta, painotusta jne. Teksti ja minä: mitä hyötyä juuri sinulle, miten liittyy kokemuksiisi, vaikuttavuus, sovellettavuus?

Kirjaa tekstin sisältöä itsellesi muistiin tehtävänannon näkökulmasta Kokoa pääasioiden vertailutaulukko Kokoa mielipiteet ja perustelut Kokoa kielen piirteitä Kokoa runon/novellin keinoja ja teemaa Kokoa kuvan keskeisiä elementtejä Kokoa päähenkilön kokemuksia Kokoa tekstien esiin nostamia ongelmia jne.

Sitaatteja – milloin ja miten? Tapana on siteerata runoja ja novellien tärkeitä kohtia Asia- ja mielipidetekstejä yleensä referoidaan eli selostetaan omin sanoin Asia- ja mielipideteksteistä voi siteerata vain kaikkein tärkeimpiä kohtia, esimerkiksi keskeisintä mielipidettä tai tärkeintä faktaa

Sitaatteja – milloin ja miten? Lainausmerkit ovat ikään kuin sarjakuvan puhekuplia ”Jo valkenee kaukainen ranta”, kirjoittaa Kivi. Välimerkit sulkevat toisensa pois: ei kahta välimerkkiä ”Eläköön!” tokaisi Juhani. ”Janottaako?” kysyi Simeoni.

Sitaatteja – miten? Kaksi ajatusviivaa osoittaa, että lainauksesta on jätetty jotakin pois (ajatusta ei saa muuttaa, jäljelle jääneen on muodostettava järkevä kokonaisuus) ”Uskon, että joskus Kauhajoelle rakennetaan uusi oppimiskeskus - - ja urheiluhalli.” Kun lainaat vajaan virkkeen omaan tekstiisi lauseen loppuun, tulee lainausmerkki ennen pistettä Uusi kaupunginjohtajakin muistuttaa, että ”Kauhajoki on kehittyvä ja vireä kaupunki”.

Sitaatteja – miten? Sitaatissa kaikki on alkuperäistä Laine kuvaa nuoria miehinä runossaan näin: ”sukkamehu haisee, jätkät juoksee / keikkuen suihkuun ja pois.” Runositaatissa on säkeen rajalla /-viiva Jos lainatussa osuudessa on lainaus, merkitään se sisälainausmerkkeihin Pylkkönen kuvaa isäänsä: ”Isäni oli hyvä puhuja. Usein hän sanoi joulupöydässä: `Olen mahdottoman onnellinen mies.` Ikävä kyllä isäni kuoli siitä huolimatta nuorena.”