Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
HARJOITTELUN SUUNNITTELU
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Suomen Kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys - SKY ry 10-vuotisjuhlaseminaari Jukka Koskelo
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
Seurayhteistyön painopisteet PELI, LUONNE, LUISTELU
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Valmennusosaamisen malli
Urhean yläkouluverkosto Olympiastadion Asko Härkönen Suomen Olympiakomitea.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Valmennusosaamisen malli
VAMMAT VEKS Valmennuksen näkökulma
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Sinettiseuraseminaari
JOUKKUEEN KAUSISUUNNITELMA
Valmennusosaamisen malli
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Pelaajan kehittäminen
Valmentajana kehittyminen
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
Liikuntaluokat ja Urheiluakatemia Sami Vastamäki, LiTM, Urheilupuiston koulu, liikuntaluokat.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Sykettä liikunnasta Sykettä liikunnasta Virtaa TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
1. Kasva urheilijaksi Oulussa URHEILIJAN / LIIKKUJAN POLKU.
TALENTTIPELAAJAN VUOSIKELLO JÄRVENPÄÄN PALLOSEURASSA Lahjakkaiden pelaajien kehittäminen yksilöllisemmin Vuosikello on valmentajan tukena yksilövalmennuksessa.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
Ihmisen vuoksi Tapio Korjus valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja.
VALMENTAJAN ITSEARVIOINTI Työkalupakki itsearviointiin.
Harjoitellaan 6 viikon jaksoissa. Jaksojen välissä voi miettiä siirtymistä seuraavaan asiaan tai kerrata vanhaa. 1. Jakso Viikot marras-joulukuu.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
Unelma hyvästä urheilusta
VALMENTAJAN ITSEARVIOINTI
Urheiluakatemiaohjelma
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
HKV VOITTAMINEN JA VAATIMUSTASO
VAU:n huippu-urheilustrategia
OP
VAU huippu-urheilustrategia
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Joukkuehengen rakentaminen
Urheiluakatemiaohjelma
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Kouluttajan polku- kouluttajan itseopiskelumateriaali
Valmennusosaamisen malli
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmennusosaamisen malli
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Urheiluakatemiaohjelma
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
5. Eettinen vastuullisuus
Suomen Jääpalloliitto Maajoukkueet Suomalainen valmennuslinja
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Valmennusosaamisen malli
Esityksen transkriptio:

Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea

Mihin valmentaja voi vaikuttaa? Valmentajan osaamistarpeet Voimavarat Ihmissuhde- taidot Urheilu- osaaminen Itsensä kehittämisen taidot Urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen Itsensä kehittämisen taidot Ihmisenä kasvu Kuulumisen tunne

Urheilija Ihmisenä kasvu Urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen Kuulumisen tunne Itsensä kehittämisen taidot Arvot ja asenteet Vastuullisuus Empaattisuus Itsearvostus Ihmissuhdetaidot Urheilijan elämäntapa: Urheilullinen elämäntapa Fyysinen kunto ja suorituskyky Harjoittelu Lepo, palautuminen ja ravinto Motivaatio Itseluottamus Innostus Lajiosaaminen: Tekninen, taktinen ja välineosaaminen Lajirakkaus Sitoutuminen Yhteisöllisyys Tavoitteen asettelu Itsearviointitaidot Oppimaan oppimisen taidot Verkostoitumistaidot Tiedon hankinta- ja arviointitaidot Ajattelun taidot

Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset voimavarat: Itsetuntemus, luovuus, motivaatio, arvot ja asenteet, jaksaminen, terveys UrheiluosaaminenIhmissuhdetaidot Itsensä kehittämisen taidot Yleinen urheilu- osaaminen Lajiosaaminen Opettamis- ja ohjaamisosaaminen Tunne- ja vuorovaikutustaidot Organisointiosaaminen Ilmaisu- ja keskustelutaidot Ongelmanratkaisutaidot Ihmistuntemus Itsearviointitaidot Oppimaan oppimisen taidot Verkostoitumistaidot Tiedon hankinta- ja arviointitaidot Ajattelun taidot Valmentajan osaaminen

Valmentajan toimintaympäristö Lapsuusvaihe Urheilijan ikä Harraste Nainen/tyttö YksilöRyhmä Mies/poika Kilpa Joukkue Ryhmässä kumpaakin sukupuolta Huippu NuoruusvaiheAikuisvaihe Urheilijan taso Urheilijan sukupuoli Harjoittelun organisointi SamantasoinenEritasoinen Integroitu eri lajeja ja vammaisurheilijoita Etninen tausta, uskonto, urheilu- ja valmennuskulttuuri, lajikulttuuri Harjoitteluryhmä Kulttuuri Olosuhteet Paikkakunnan koko, harjoittelu ja kilpailutilat, seuran toiminta, muut toimijat esim. vanhemmat Valmentajan rooli Henkilökohtainen Ominaisuus- tai Akatemiavalm. Päävalmentaja

Valmentajan toimintaympäristö Lapsuusvaihe Urheilijan ikä Harraste Nainen/tyttö YksilöRyhmä Mies/poika Kilpa Joukkue Ryhmässä kumpaakin sukupuolta Huippu NuoruusvaiheAikuisvaihe Urheilijan taso Urheilijan sukupuoli Harjoittelun organisointi SamantasoinenEritasoinen Integroitu eri lajeja ja vammaisurheilijoita Etninen tausta, uskonto, urheilu- ja valmennuskulttuuri, lajikulttuuri Harjoitteluryhmä Kulttuuri Olosuhteet Paikkakunnan koko, harjoittelu ja kilpailutilat, seuran toiminta, muut toimijat esim. vanhemmat Valmentajan rooli Henkilökohtainen Ominaisuus- tai Akatemiavalm. Päävalmentaja

Valmentajan toimintaympäristö Lapsuusvaihe Urheilijan ikä Harraste Nainen/tyttö YksilöRyhmä Mies/poika Kilpa Joukkue Ryhmässä kumpaakin sukupuolta Huippu NuoruusvaiheAikuisvaihe Urheilijan taso Urheilijan sukupuoli Harjoittelun organisointi SamantasoinenEritasoinen Integroitu eri lajeja ja vammaisurheilijoita Etninen tausta, uskonto, urheilu- ja valmennuskulttuuri, lajikulttuuri Harjoitteluryhmä Kulttuuri Olosuhteet Paikkakunnan koko, harjoittelu ja kilpailutilat, seuran toiminta, muut toimijat esim. vanhemmat Valmentajan rooli Henkilökohtainen Ominaisuus- tai Akatemiavalm. Päävalmentaja

KIITOS!