Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VALMENTAJAN ITSEARVIOINTI Työkalupakki itsearviointiin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VALMENTAJAN ITSEARVIOINTI Työkalupakki itsearviointiin."— Esityksen transkriptio:

1 VALMENTAJAN ITSEARVIOINTI Työkalupakki itsearviointiin

2 Arviointi Valmentajan oman kehittymisen kannalta palaute on tärkeää. Palautetta voi pyytää urheilijoilta, vertaisvalmentajilta, mentorilta ja vanhemmilta. ”Milloin/missä tilanteessa/miten olen onnistunut auttamaan sinua parhaiten?” ja ”Milloin/missä tilanteessa/miten olen estänyt sinua onnistumasta?” Urheilijan vastaukset näihin kysymyksiin antavat valmentajalle paljon eväitä.

3 Itsearviointi Yksi valmentajan tärkeimmistä taidoista on itsearviointitaito. Se on avain kehittymiseen. Tämän työkalun tarkoitus on herättää ajatuksia, jotka suuntaavat itsearviointia. Tähän esitykseen on koottu useita erilaisia lähestymistapoja itsearviointiin. Niitä voi käyttää haluamallaan tavalla – ei kaikkea yhtä aikaa ja kerralla.

4 Valmennusosaamisen malli Valmennusosaamisen mallin avulla voi kuvata valmentajan osaamistarpeita. Malli koostuu kolmesta osasta: Toimintaympäristöstä, asioista, joihin valmentaja urheilijassa vaikuttaa ja valmentajan osaamistarpeista. Tarkempi esitys löytyy https://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mid=E99849F8

5 Valmentajan toimintaympäristö Lapsuusvaihe Urheilijan ikä Harraste Nainen/tyttö YksilöRyhmä Mies/poika Kilpa Joukkue Ryhmässä kumpaakin sukupuolta Huippu NuoruusvaiheAikuisvaihe Urheilijan taso Urheilijan sukupuoli Harjoittelun organisointi SamantasoinenEritasoinen Integroitu eri lajeja ja vammaisurheilijoita Etninen tausta, uskonto, urheilu- ja valmennuskulttuuri, lajikulttuuri Harjoitteluryhmä Kulttuuri Olosuhteet Paikkakunnan koko, harjoittelu ja kilpailutilat, seuran toiminta, muut toimijat esim. vanhemmat Valmentajan rooli Henkilökohtaine n Ominaisuus- tai Akatemiavalm. Päävalmentaja Kuvaa oma toimintaympäristösi. Mitä osaamistarpeita se tuo?

6 Mihin valmentaja voi vaikuttaa? Valmentajan osaamistarpeet Voimavarat Ihmissuhde- taidot Urheilu- osaaminen Itsensä kehittämisen taidot Urheilijana kehittyminen ja lajiosaaminen Itsensä kehittämisen taidot Ihmisenä kasvu Kuulumisen tunne Mitkä oat omat vahvuutesi valmentajana? Entä kehittymistarpeesi?

7 Valmennusosaamisen kuntotesti – montako kyllä-vastausta saat? Olen osallistunut valmennusosaamistani kehittävään koulutukseen viimeisen kolmen vuoden aikana. Seuraan valmennuksen kirjallisuutta, lehtiä tai blogeja usein. Olen kehittänyt omaa toimintaani valmentajana viimeisen kolmen vuoden aikana. Olen pyytänyt palautetta valmennuksestani. Olen aktiivisesti mukana verkostossa tai ryhmässä, jossa voin kehittää osaamistani. Tiedän, missä olen hyvä ja missä asioissa voin kehittää valmennusosaamistani. Arvioin valmentamistani usein ja säännöllisesti.

8 Itsearviointikysymyksiä Vahvuutesi valmentajana. Missä asioissa koet olevasi vahvoilla? Voit käyttää apuna Valmennusosaamisen mallia. Missä haluat kehittyä? Onko niillä jokin tärkeysjärjestys? Voit tässäkin käyttää apuna Valmennusosaamisen mallia. Onko tällä hetkellä valmennuksessa jokin osaamistarve, jota juuri nyt tarvitset? Esim. erikoinen tilanne tai jokin urheilijan erityistarve Onnistumiset on tärkeä huomata. Joskus onnistuminen on ilmeinen, hyvä tulos kilpailussa tai hankalan tilanteen selvittäminen. Joskus onnistumiset on pienempiä – hyvä vuorovaikutustilanne, läpimennyt ohjelma, hyvä tekniikkaharjoitus, mukava puhelu, hyvä palaute tai ihan vaan hyvä päivä. Mitähän oli onnistumisen taustalla? Huomasitko nauttia onnistumisesta? Ketä kaikkia olisi tarpeen kiittää? Ja joskus menee pieleen. Huono tulos, romahdus, loukkaantuminen, riita, tuli sanottua ajattelemattomasti tai toimittua vastoin omia arvoja tai periaatteita. Miten epäonnistumiseen jouduttiin? Miten tilanne selvitettiin, purettiin tai läpikäytiin. Mitä opittiin? Se hetki. kun tajusin, että joku asia ei ole niin kuin olin luullut! Nämä hetket ovat mahtavia oppimiskokemuksia. Mikä sen sai aikaan ja mitä aiot tehdä asialle? Tähän en usko itsekään! Mikä epäilyttää, mietityttää tai saa epävarmaksi?

9 Kylläpäs ryhti koheni ja hartiat laskeutui. Oma itseluottamus vaihtelee. Missä tilanteessa tuli luottavainen olo? Mikä sen saa aikaan? Nyt tekisi mieli kuristaa joku! Mikä tilanne tai asia saa sinut suuttumaan tai raivostumaan. Miksi? Onko sille tehtävissä jotain? Olen niin pettynyt itseeni. Mitä tapahtui? Mitä tästä voi oppia? Miten jaksan. Millaisia huomioita voit tehdä omista voimavaroista ja niiden vaihtelusta? Voinko rakentaa verkostoani paremmaksi? Mitä osaamista tai apua tarvitsisin ja mistä sitä voisin saada? Tein jonkin muutoksen tai kokeilin uutta. Mitä muutit, miksi, miten päädyit tekemääsi ratkaisuun ja miten arvioit tulosta? Annoin itselleni armoa. Kova vaatimustaso on sisäänrakennettuna urheiluun ja inhimillisyys tahtoo joskus unohtua. Valmentajan on syytä olla itselleen myös armollinen – yli-ihmisyyskin voi viedä väärille urille. Missä asiassa annoit armoa ja miten kävi?

10 Osaamisen kehittäminen – mitä keinoja käytät?

11 Valmentajan polku Missä vaiheessa olet valmentajan polulla? Seuraavana on kaksi diaa, joista ensimmäinen kuvaa valmentajaksi ryhtymisen motivaatiotekijöitä ja valmentajan osaamisen kehittymistä vaiheittain (Valmentajat ry.) Toinen polku-dia kuvaa sitä, että valmentajana kehittyessä huomio valmentaessa kohdistuu erilaisiin asioihin. Tunnistatko itsesi joistain kohti kuvia?

12 HARKINTAVAIHE valmentajaksi herääminen Valmentajaksi ryhtyminen, innostuminen valmentamiseen Oman osaamisen ja osaamistarpeiden tunnistaminen Kohderyhmän valikoituminen (laji, ikä, taso jne.) ja toimintaympäristön mukaisten osaamis- tarpeiden tunnistaminen Mallin mukaan toimiminen VALMISTAVA VAIHE oppiva valmentaja Valmennusfilosofian rakentuminen ja oman valmennustavan löytyminen itsensä kehittämisen taitojen opiskelu Kohderyhmän ja toimintaympäristön mukaisten osaamis- tarpeiden kehittäminen perustaitojen oppiminen kouluttautumalla ja toiminnassa JALOSTUSVAIHE kehittyvä valmentaja Oman valmennusfilosofian jalostuminen itsensä kehittämisen taitojen jalostaminen Kohderyhmän edellyt- tämien avainosaamis- taitojen ja toiminta- ympäristön mukaisten osaamistarpeiden hallinta Jatkuva kehittyminen valmennustoiminnassa, teoriaosaamisen vahvistaminen ja urheilijaläh-öisyyden huomioiminen HALLINTAVAIHE uudistava valmentaja Tietoinen reflektoitu valmennusfilosofia jatkuva oman osaamisen kehittäminen huippuosaamiseksi Valmennuksen kokonaisuuden hallinta Soveltaminen, uudistaminen ja luovaote valmennustyössä, muiden valmentajien oppimisen edistäminen URHEILIJA - VALMENT AJA JÄÄHDYT TE-LEVÄ URHEILIJA OMA LAPSI HARRAST AA LAJIA VALMENT AMINEN KIINNOST AA AMMATTI NA VALMENT A-MINEN KIINNOSTA A HARRASTU K-SENA OSAAMINEN JA OSAAMISTAVOITTEIDEN MÄÄRITTELY VALMENTAJANA KEHITTYMINEN, VALMENTAJAN POLKU MOTIVAATIOTEKIJÄTMOTIVAATIOTEKIJÄT

13 Valmentajan polku: valmentajan huomio kohdistuu Harjoituksen sisältöön Harjoituksen suunnitelmaan Valmentajan omaan tekniseen hallintaan Valmentajan omaan esiintymiseen Ryhmän hallintaan Valmentajan omaan toimintaan Opetusmenetelmiin Urheilijan toimintaan Vuorovaikutukseen urheilijan kanssa Eriyttämiseen Urheilijan toimintaan Oppimisen auttamiseen Oppimisympäristöjen luomiseen Vuorovaikutuksen edistämiseen Yksilöllistämiseen

14 Valmentaja urheilijan polulla Valmennusosaamisen mallin toimintaympäristö-työkalu antaa kuvan siitä, että urheilijan polun eri vaiheissa valmentajien osaamistarve on erilainen. Onko toimintasi valmentajana urheilijan ikävaiheeseen sopivaa? Lisää tietoa: Lasten urheilun asiantuntijatyöstö: http://www.sport.fi/system/resources/W1siZiIsIjIwMTQvMDkvMDUvMTZfMDdf MDZfMTY5X0xhcHN1dXN2YWloZV93d3dfMi5wZGYiXV0/Lapsuusvaihe_www _2.pdf http://www.sport.fi/system/resources/W1siZiIsIjIwMTQvMDkvMDUvMTZfMDdf MDZfMTY5X0xhcHN1dXN2YWloZV93d3dfMi5wZGYiXV0/Lapsuusvaihe_www _2.pdf Nuoren urheilijan hyvä päivä: http://www.sport.fi/system/resources/W1siZiIsIjIwMTQvMDgvMjUvMTBfMTBfM TVfMTE2X1ZhbGludGF2YWloZV93d3cucGRmIl1d/Valintavaihe_www.pdf http://www.sport.fi/system/resources/W1siZiIsIjIwMTQvMDgvMjUvMTBfMTBfM TVfMTE2X1ZhbGludGF2YWloZV93d3cucGRmIl1d/Valintavaihe_www.pdf Huippuvaiheen asiantuntijatyöstö: http://www.sport.fi/system/resources/W1siZiIsIjIwMTYvMDMvMTgvMDdfMzFfN DNfNTUwX0h1aXBwdXZhaWhlZW5fYXNpYW50dW50aWphdHlfMjAxNl93d3c ucGRmIl1d/Huippuvaiheen%20asiantuntijaty%C3%B6%202016_www.pdf

15 Toiminnan luonne urheilijan polun eri vaiheissa Seikkailija – lapsuus Tekeminen, toiminta Elämyksellisyys Ilo Vapaus kokeilla Onnistumiset Jännitys tarinat Löytöretkeilijä – nuoruus Oman tien löytäminen, suunta, tavoitteet Vastuunotto, irtautuminen Kaikki mahdollisuudet auki Päämäärä hahmottumassa Elämykset Oivallukset onnistumiset Vuorikiipeilijä –aikuinen Päämäärätietoisuus Halu tehdä tarvittava Pitkäjänteisyys Usko tavoitteen saavutettavuuteen Omistautuminen

16 Kuulumisen tunne Valmennusosaamisen mallissa yksi osa on kuulumisen tunteen vahvistaminen. Miten voit vaikuttaa seuraaviin: Miksi kuulua johonkin: –Ylpeys olla osa jotain (itseään suurempaa) Olla samassa joukossa idoleiden kanssa: miten tätä voi rakentaa? Tekee tärkeää työtä – hyväntekeväisyys jonkun muun kuin oman jäsenistön hyväksi – olla mukana/osa sitä Olla mukana (osallistua) jonkin merkittävän tekemiseen –Saada tukea Aktiivinen vuorovaikutus Todelliset kohtaamiset Tunnet toiset jäsenet Tulet kuulluksi Sinut huomataan Olet mukana toiminnassa aktiivisena toimijana

17 Sisäinen motivaatioPätevyyden kokemus Onnistumiset/sopivat haasteet PalauteAutonomia Mahdollisuus valintoihin Mahdollisuus vaikuttaaYhteenkuuluvuusVälittäminenRyhmän toimintaMerkityksellisyysSosiaalinen status Millä keinoin vaikutat urheilijan sisäiseen motivaatioon? Mitä muita keinoja? ?

18 Kehittymishaasteesi? Mikä/Mitkä ovat seuraavat kehittymishaasteesi? Miten suunnittelet eteneväsi? Miten voit arvioida kehittymistäsi?


Lataa ppt "VALMENTAJAN ITSEARVIOINTI Työkalupakki itsearviointiin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google